Gå til innhold
Hundesonen.no

Sminke på småjenter


Mirai

Recommended Posts

Hvor syns du grensa går for sminke på småjenter? Hva slags sminke, og til hvilken alder?

Etter hva jeg leser er det visst "vanlig" å la niåringen sin bruke mascara, øyenskygge og lipgloss <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de skal begynne med sminke før ungdomsskolen jeg da. Jeg så akkurat på bildet fra 7.klasse (siste året på barneskolen), og et par av jentene der så ut som de hadde robbet sminkebutikken for alt de hadde. Må være en bieffekt av seksualiseringen av samfunnet, når ungene begynner å ha sex i 13årsalderen, må de kanskje begynne med sminke når de er 9 for å få samme progresjonen som var vanlig før... :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er vanskelig å si noe bastant om dette, men håper jo at barn skal få lov til å være barn i hvert fall ut barneskolen. Selv har jeg alltid hatt et ganske avslappet forhold til sminke, og har fortsatt ikke begynt å bruke det hver dag :devil::D

Eneste småjenten jeg kjenner på den alderen er 13, og hun har ikke begynt å bruke sminke på skolen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i grunnen det finste er naturlig look,å synes ikke at et er pent med sminke på små jenter. Kusina mi er 12 å henne har tante latt bruke sminke. Unkel er helt skjokkert,det skjønner jeg godt. Synes det ikke er pent med sminke på så små jenter som kusinen min,rett å slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei lita frøken på 7 år som ELSKER å sminke seg.

Hun får lov en sjelden gang når hun og venninna kler seg ut men i det daglige håper jeg hun venter til hun er så gammel som mulig.

Nå bruker ikke jeg sminke selv (bortsett fra i veldig sjeldne tilfeller) men jeg kan vel ikke vente at hun lar være for det.

Jeg må si jeg gruer meg til den alderen kommer med grusom tenåringssminke som lyser mot meg fra ett "er jeg pen nå" ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket jeg sminket meg en del i niende. Nå bruker jeg aldri sminke, spesielt ikke på sommeren. For da er jeg brun og synes det er finest uten sminke til brun hud :D Ellers har jeg jo veldig mørke øyenvipper og øyenbryn så første dagen jeg kom på skolen uten sminke merket ingen det :devil:

Synes det er spørs hvor mye sminke man bruker også jeg da. Greit med litt maskara, men ikke sånn overdrevent heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jenter skal vente med å sminke seg til de kommer til ungdomskolen. Det gjorde jeg.

Jeg synes nesten det er ekkelt å se sminka 5/6 klassinger. Det blir bare unaturlig. Men det er helt greit om 1/2/3/4 klassejentene sminker seg før de skal på prinsesseparty.

Jeg begynte ikke å sminke meg daglig før 29. april i år. (Jeg fikk sminke i bursdagsgave :devil:), og det har overrasket meg hvor mye det at jeg har på meg litt mascara fascinerer småjentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster på 9 år elsker å sminke seg, hun lurer seg ned på badet og stjeler min sminke <_< Dette er noe hun ikke har lov til, men det er ikke så veldig lett å stoppe henne, for vi kan jo ikke stå å passe på hele tiden..

Jeg begynte å sminke med i 8 klasse, og synes det er en grei alder :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg syns å huske (eller, jeg vet, faktisk) at jeg brukte sminke selv når jeg gikk i 6. klasse (det som er 7.klasse nå), så det blir vel muligens litt hyklersk å si at jeg ikke syns jenter på den alderen burde bruke sminke - selv om jeg i dag syns det ser mindre pent ut.. Jeg fikk vel ikke akkurat LOV av mamma og pappa å sminke meg, men så fikk jeg ikke lov til å røyke heller (uten sammenligning forøvrig), jeg gjorde begge deler. Om jeg ikke sminket meg hjemme, så gjorde jeg det hos en venninne eller på skolen, det var ikke verre enn som så..

Jeg har en 11åring selv, hun sminker seg nå og da, mest som lek foreløpig, hun bruker ikke sminke hver dag (ikke engang hver uke). Det er en artig vri at "barn skal få være barn" som det ble nevnt over her, for min del så trenger hverken hun eller hennes 14 år gamle bror bli ungdom på innmari mange år enda - de blir det allikevel, samme hva jeg mener om saken. Det har noe med samfunnet å gjøre, ikke nødvendigvis foreldrene. Guttebarnet lukter jo som en middels stor parfymebutikk, men jeg tror han bryr seg katta om at JEG mener at han kan drøye parfymebruken.

Jeg får ikke gjort så mye annet enn å forklare hva jeg mener om sminke- og parfymebruk, og håpe at det går inn. Å gi jenter selvtillit nok til å kunne la være å bruke sminke? *flir* Det er vel ikke så lenge siden du var en småjente selv, Marianne - var det virkelig så enkelt? Med alt som foregår i puberteten, så er det ikke bare å DELE ut litt selvtillit, uheldigvis (for hun må gjerne få litt av meg, jeg har hørt rykter om at jeg har for mye av det.. hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt, og bruker aldri sminke selv, så det sier vel det meste om hva jeg mener :devil:

Med fare for å fornærme noen, så tror jeg sminkevaner kommer veldig av tre faktorer;

- morens sminkebruk. Dersom mor har et lager av sminke uten like, så tar det ikke lang tid før små jenter synes sånt er utrolig gøy. Evt. mor synes det er fryktelig morsomt å sminke søte små døtre litt.

- venners sminkebruk . Dersom "alle" de andre vennene bruker sminke krever det mye mot å komme uten sminke og forsvare en naturlig look. Denne bør nok sees litt i sammenheng med siste punkt;

- selvtillit. Puberteten er vanskelig nok, og man skal være godt utstyrt med selvtillit og en god evne til å gi f**n i hva andre mener for å kunne droppe sminke"kravet" som dukker opp når man kommer litt opp i skoleårene..

Jeg mener forøvrig også at 9åringer ikke har noe i g-streng eller utringede topper å gjøre, men det er visst bare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fornærme noen, så tror jeg sminkevaner kommer veldig av tre faktorer;

- morens sminkebruk. Dersom mor har et lager av sminke uten like, så tar det ikke lang tid før små jenter synes sånt er utrolig gøy. Evt. mor synes det er fryktelig morsomt å sminke søte små døtre litt.

- venners sminkebruk . Dersom "alle" de andre vennene bruker sminke krever det mye mot å komme uten sminke og forsvare en naturlig look. Denne bør nok sees litt i sammenheng med siste punkt;

- selvtillit. Puberteten er vanskelig nok, og man skal være godt utstyrt med selvtillit og en god evne til å gi f**n i hva andre mener for å kunne droppe sminke"kravet" som dukker opp når man kommer litt opp i skoleårene..

Jeg mener forøvrig også at 9åringer ikke har noe i g-streng eller utringede topper å gjøre, men det er visst bare meg...

Trur tuppetroll har noen bra punkter over.

Nå har ikke jeg barn selv, men om jeg hadde ville jeg nok ikke synes noe om at min niåring bruker sminke, utringa topper osv.

Jeg er selv "bare" 27, men når jeg var liten var det knapt reklame på tven og etter hva jeg kan huske ikke den type kroppsfiksering som vi har i dag. Nå blir vi proppet full av reklame for sminke, merkeklær og vi får stadig høre hvordan idealkvinnen bør se ut. De fleste av oss har sikkert stårr foran speielet og skulle gjerne ha rettet på det ene eller andre for å se "perfekt" ut.

Jeg begynte vel å sminke meg tidlig på ungdomsskolen. Da så det riktig nok ut som jeg hadde tryna oppe i sminkeskrinet. Slik så jeg ut frem til andre klasse på videregående tipper jeg. Nå er det svært skjelden jeg gidder å bruke tid på sminke. Ved speseille anledninger, hender det blir litt.

Trur de fleste jenter har vært igjennom denne "sminkeprosessen".

I all hovedsak trur jeg foreldrene har mye å si når det kommer til stykke. Men det vanskligste er å være "annerledes" enn "alle" de andre.

Det er ikke til å stikke under en stol, at det er mange foreldre som kler barna sine i merkeklær fra topp til tå. Flere gjør dette for å vise at de sitter godt i det økonomisk. Klarer ikke de andre foreldrene henge med på pengedansen da, er barna deres et lett offer for de "rike" barne. Mange barn er sinnsykt stygge mot hverandre, men voksene kan til tider være hakket værre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 10 -11 åringen vil sminke seg, så la de for guds skyld gjøre det! So what. Om en fjerdeklassing bruker litt maskara gjør det vel ingenting? Så farlig liksom. Vil de sminke seg så gjør de det. Vil de vente, så la de gjøre det. Ikke lag noe stort problem ut av det.

Bruker aldri sminke i ferien, untagen når jeg er på stranda osv, da tar jeg på meg et lag maskara. Begynte med sminke i slutten av 7'ende klasse, da var jeg den eneste som ikke brukte :rolleyes: Men bare så det er sagt, jeg synes det er mye styggere med "wannabe" emoer som bruker centimetertjukke lag med eyeliner. Det er ikke pent.

Så hva gjør litt maskara og lipgloss så dumt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg bare snakke ut i fra egne erfaringer, men...

Med fare for å fornærme noen, så tror jeg sminkevaner kommer veldig av tre faktorer;

- morens sminkebruk. Dersom mor har et lager av sminke uten like, så tar det ikke lang tid før små jenter synes sånt er utrolig gøy. Evt. mor synes det er fryktelig morsomt å sminke søte små døtre litt.

Jeg sminker meg hver dag, moren min bruker aldri sminke, og har aldri kjøpt hverken det ene eller det andre av slike produkter til meg eller søsteren min. Søsteren min bruker mascara, men ikke noe mer enn det. Hun er 17. Hun likner mer på mamma enn meg på den fronten der.

- venners sminkebruk . Dersom "alle" de andre vennene bruker sminke krever det mye mot å komme uten sminke og forsvare en naturlig look. Denne bør nok sees litt i sammenheng med siste punkt;

Jeg har venner som bruker sminke og venner som ikke bruker sminke, det har jeg hatt hele livet. Men som du sier, det kommer nok i stor grad an på selvtilliten din OG hvordan dine venners forhold er til sminke.

- selvtillit. Puberteten er vanskelig nok, og man skal være godt utstyrt med selvtillit og en god evne til å gi f**n i hva andre mener for å kunne droppe sminke"kravet" som dukker opp når man kommer litt opp i skoleårene..

Selv har jeg aldri hatt veldig god selvtillitt, men at jeg begynte å sminke meg hadde nok mer å gjøre med en naturlig prossess som både jeg og vennene mine gikk igjennom. Alle begynte liksom å sminke seg med litt mascara, deretter dro noen det litt lengre. Men ingen så opp til dem som hadde feilfri hud, men allikevel klæsjet seg ned med brunkrem. Det var nok de mest ekstreme som i grunnen hadde dårligst selvtillitt av oss.

Jeg mener forøvrig også at 9åringer ikke har noe i g-streng eller utringede topper å gjøre, men det er visst bare meg...

Forøvrig synes jeg ikke sminke i seg selv er noe problem. Hvis ungene har bestemt seg for å bruke sminke får de nok tak i det og gjør det, uansett hva mor sier. Det jeg ser på som problematisk er de som overdriver og ser rimelig billige ut i en alder av 13 år liksom. Her burde foreldrene gripe inn. Jeg har tatt det gradvis på det området. Brukte mascara til jeg begynte i 10ende, ikke før jeg begynte på videregående begynte jeg å bruke foundation og slikt. Nå bruker jeg kanskje også både solpudder og rouge. Men jeg er veldig opptatt av å bruke lite slik at det ser naturlig ut. Det burde flere småjenter lære seg. Men lett er det nok ikke å lære dem det :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt at det er for mye kroppsfiksering på barn. Tiåringer har ingenting å gjøre i sminkeskrin, utringede klær, korte skjørt og BHer (hva i alle..?) å gjøre. Klart de må få prøve seg, som de gjør med alt annet, og kline trynet fullt av maling og kle seg opp i mammas kjole og sko en gang i blant, men det er LEK. Barn leker. Det er ikke greit i mine øyne når det er snakk om regelmessig bruk på skole og fritid.

Men bare så det er sagt, jeg synes det er mye styggere med "wannabe" emoer som bruker centimetertjukke lag med eyeliner. Det er ikke pent.

Øh, og poenget var..? At det er helt okay om barn sminker seg med lipgloss, mascara, etc, men ikke hvis de bruker mer eyeliner enn du synes er pent? Diskusjonen gikk vel ikke på om det er pent eller ikke, men om det er OK.

Det faller meg inn at du antakelig ikke er så veldig gammel, og jeg synes du bør tenke over at den typen sminke du snakker om som regel er en protest av et eller annet slag, og ofte bunner i dårlig selvtillit. Man gir folk en spesifikk, selvvalgt grunn til å reagere på en, og tar fokus bort fra alt det andre en er usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke skal brukes til å fremheve fine trekk og dekke ikke så fine deler av fjeset f.eks ringer under øynene osv. Det er vel ikke noe stress om en 9 år gammel jente bruker maskara :ahappy: La hun gjøre det.

Jeg har jo vært igjennom den tiden da brunkremtryner var populært. hadde man ikke det kan jo det værste skje.. Men det er lite pent, for å være ærlig.

Og nå bruker jeg kun maskara om sommeren og pudder + maskara om vinteren :P

som sagt, sminke er til for å fremheve fine trekk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 10 -11 åringen vil sminke seg, så la de for guds skyld gjøre det! So what. Om en fjerdeklassing bruker litt maskara gjør det vel ingenting? Så farlig liksom. Vil de sminke seg så gjør de det. Vil de vente, så la de gjøre det. Ikke lag noe stort problem ut av det.

Nå har jeg to gutter og ingen jenter, men det generelle problemet med at jenter bruker for tidlig sminke er vel at de ser mye eldre ut og kanskje føler seg mye eldre en det de egentlig er.. Jenter på 10-11 år er BARN, men med endel sminke på og kanskje litt utfordrende klær på, så kan de fort blitt tatt for mye eldre en de er. Jeg tror faktisk ikke det er helt tilfeldig at den seksuelle debutalderen stadig blir lavere og lavere, ei heller at de unge begynner å røyke eller ruse seg i svæært ung alder.. Barn skal være barn så lenge som mulig.. Ungdom blir de tidsnok alikevel. .Jeg hadde IKKE tilatt min 10-11 åring å gå utenfor huset med sminke på.. Tidligst på ungdomsskolen hadde jeg tillatt dette, og da veldig diskree frem til en viss alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å bruke sminke i 8. klasse. Nå bruker jeg sminke litt som det passer. Har jeg sovet godt, og føler meg relativt "fresh" tar jeg bare på litt mascara. Men hvis jeg har sovet lite, og føler meg "ufresh" kan jeg bruke en god del sminke. Nå om sommeren bruker jeg ingenting.

Jeg begynner forøvrig i 1. klasse nå :P

Jeg synes yngre jenter godt kan bruke sminke, men ikke slik at de ser "billige" ut (mye sminke + utringede topper og BH f.eks.) . Litt maskara til fint kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger småjenter å sminke seg??

Jeg syns det er søtt når de tar på seg mascara og øyenskygge -stjelt fra mor :P

Min datter(hvis jeg i det hele tatt får ei) får IKKE dekke trynet sitt med pudder i en alder av 11 år hvertfall !

Jeg sminket meg først på u.s og har IKKE stoppet for å si det mildt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi på er det 11 eller 12 år, sminker seg på lik linje som søstra si i 10ende klasse, og moren kjøper sminken...

trenger jeg å si at jeg syntes det er litt drøyt?

Ikke nok med at ungen ser ut som en neger med hvit hals og har bustete hår ( bustete hår er visstnok "in" nå)

SÅ ser hu mye eldre ut enn hva hu er...

og da skjønner jeg ikke at foreldrene lar jenta fåå lov...

min menig da.. men har mang en gang blitt slaktet av tante som " vet best" ...

Min unge hadde aldri fått lov i allefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...