Gå til innhold
Hundesonen.no

Er store hunder smartere enn små?


HippiPippi

Recommended Posts

Størrelsen på hunden har absolutt ingenting med intelligensen å gjøre! Hvis det var størrelsen på hjernen som avgjorde hvor smart man var, så ville f.eks elefanter og hvaler være mer intelligente enn oss mennesker :) (Hehe, kanskje de er smartere enn oss, bare at vi er for dumme til å skjønne det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk elefanter blant verdens mest intelligente dyr, og sies å huske alt de har opplevd. Hvaler har også et meget avansert språk og tegn på intelligens. Størrelse har nok noe å si, men jeg tror ikke størrelse forskjellen på store og små hunder har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke innbill meg engang at en Sloughi er smartere enn en Basset :rolleyes: Du SER det jo på dem hvem som er den smarteste liksom.

Jammen Basseten er jo såååå søøøøøt da, så da bare må den være smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Basseten er jo såååå søøøøøt da, så da bare må den være smart.

Jeg syns det er skikkelig dårlig gjort å komme med slike kommentarer som gjør at alle de rååååsa ambisjonene man må ha hatt, bare forsvinner og vittighetene bare trenger seg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- Border Collien er jo den smarteste rasen, og den er jo ikke så stor, så det kan jo ikke stemme. Dessuten er de født lydige og kan alle mulige triks og sånn liksom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- Border Collien er jo den smarteste rasen, og den er jo ikke så stor, så det kan jo ikke stemme. Dessuten er de født lydige og kan alle mulige triks og sånn liksom ...

Fortell det til Bonnie er du snill :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- Border Collien er jo den smarteste rasen, og den er jo ikke så stor, så det kan jo ikke stemme. Dessuten er de født lydige og kan alle mulige triks og sånn liksom ...

det finnes flere former for intelligens (jeg skriver det sikkert ikke korrekt en gang hehe), blant annet evnen til å lære nye ting. Der scorer Border Collie høyt. PÅ problemløsning likeså, men der er også mynder og spisshunder høyt oppe på lista. Så man kan vel ikke si at bodern er smartest, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes flere former for intelligens (jeg skriver det sikkert ikke korrekt en gang hehe), blant annet evnen til å lære nye ting. Der scorer Border Collie høyt. PÅ problemløsning likeså, men der er også mynder og spisshunder høyt oppe på lista. Så man kan vel ikke si at bodern er smartest, liksom..

Øhhh, og det vitenskapelige beviset på disse forskjellene finner jeg hvor, nøyaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Bare sånn for å slå et slag for det seriøse her (jepp, faktisk) så har nok forskjellen i hjernestørrelse litt med at større hunder har større kroppsmasse, mer muskler osv å holde styr på enn mindre hunder. Samme gjelder jo menn og kvinner. Menn har større hjerne fordi de har større kropp å kontrollere (sorry alle menn :console:). Hjernestørrelsen må liksom stå i forhold til størrelsen på kroppen den skal kontrollere. Så at forskjellen i hjernestørrelse har noe med forskjell i intelligens å gjøre tviler jeg sterkt på.

Og, intelligens og lærevillighet er ikke nødvendigvis det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh, og det vitenskapelige beviset på disse forskjellene finner jeg hvor, nøyaktig?

det er faktisk gjort vitenskaplig forskning på dette.

For en litt populærvitenskaplig fremstilling av dette, les: Stanley Coren, 2006 (2.ed). The intellegence of dogs. Pocket books, Australia. (den kan bestilles på bokkilden. Canis har en annen bok av samme forfatter til salgs, How dogs think). Man kan finne flere førstehåndskilder om man søker på /i vitenskaplige tidskrifter (men da må man ha abonnement).

Aterer fra et annet forum"Stanley Coren, amerikansk psykologiprofessor og forfatter av hundebøker, har jobbet mye med dette. Les hva han skriver: http://www.stanleycoren.com/e_intelligence.htm ...om hvordan det er enklere for folk flest å leve med mindre intelligente hunder :-) Han har fått mye pepper for sin forenkling av hundeintelligens, gjennom en rankingliste over raser - men dette gjaldt EN del, nemlig læringsintelligens, og var basert på tilbakemeldinger fra andre hundetrenere. Men i det han selv skriver - altså ikke avisene, tar han høyde for de ulike typene hundeintelligens."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- Border Collien er jo den smarteste rasen, og den er jo ikke så stor, så det kan jo ikke stemme. Dessuten er de født lydige og kan alle mulige triks og sånn liksom ...

Da er jo Nirm kjempesmart da. Siden han er en diger Border Collie. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes flere former for intelligens (jeg skriver det sikkert ikke korrekt en gang hehe), blant annet evnen til å lære nye ting. Der scorer Border Collie høyt. PÅ problemløsning likeså, men der er også mynder og spisshunder høyt oppe på lista. Så man kan vel ikke si at bodern er smartest, liksom..

Det var ironisk ment;)

Da er jo Nirm kjempesmart da. Siden han er en diger Border Collie. :devil:

Jepp- er ikke du heldig så vet ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva man mener med smart da.. Men Border collien er uansett den smarteste hunden ;P .

Det har vel med individer å gjøre også og hva man mener med smart.

Jeg har hatt en BC i "fosterhjem" og den var dum som et brød, om jeg kan si det på den måten :)

Trener/trente en BC valp og en BC unghund en stund og begge er smarte hunder, men LANGT i fra så smart som min super utspekkulerte papillon :)

Tror egentlig de mindre rasene er smartest, og jo større de blir, jo dummere (evt. klumsete) blir de.

*Jeg måå bare legge til at det var ironi, hvis noen er hårsåre*

Har en dansk svensk (svensk dansk? ) gårdshund og en nuffe på kennelen for tiden, og jeg trenger vel ikke si hvem som er smartes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, nå er dere helt på jordet. Det er selvfølgelig pelslengden som avgjør iq-en, ikke størrelsen på bikkja. Korthårede hunder er dumme som brød, mens langhårede er supersmarte. Derfor er min rase perfekt, ikke for dum og ikke for smart. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, nå er dere helt på jordet. Det er selvfølgelig pelslengden som avgjør iq-en, ikke størrelsen på bikkja. Korthårede hunder er dumme som brød, mens langhårede er supersmarte. Derfor er min rase perfekt, ikke for dum og ikke for smart. :ahappy:

Signerer denne jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...