Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra Sverige

LindaM

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

hvis jeg hadde fått meg en valp fra sverige, da er det jeg som må om reg. valpen til nkk og ikke skk, eller gjør oppdretter dette for meg?

og hvor mye koster det? det står sikkert om det på nkk sin side, men spør dere samtidig som jeg leter, så det kanskje kan gå litt fortere^^

takk for alle svar som eventuellt kommer :rolleyes2:

Skrevet

Du selv sender inn stamtavlen til hundene din, og kopi av kjøpekontrakten. Prisen er som LinKr sier: 500-600 kr.

Her var det null stress, og innen en uke var hun registrert i NKK :lol:

Skrevet
Tok nærmere 4 uker før Callaway var registrert, enda jeg hadde betalt på forhånd og lagt ved kvittering.

Var vel heldig jeg da. Sendte inn stamtavlen fikk giro tilbake et par dager senere, betalte, og et par dager senere så var ny stamtavle i posten :icon_cry:

Skrevet

Det var vel ikke du som skulle ha Staffordshire Bull Terrier? Isåfall er det litt ekstra med omregistrering.

• 2 weeks later...
Skrevet
Det var vel ikke du som skulle ha Staffordshire Bull Terrier? Isåfall er det litt ekstra med omregistrering.

Men selv da er det ganske enkelt.

Det må tas en blodprøve i Sverige som sendes inn sammen skjema fra NKK sine websider til veterinærhøyskolen. (MÅ sendes av veterinæren i Sverige!)

Så legger man ved sin kopi av dette skjemaet med resten av papirene, og sender det til NKK.

Meget enkelt.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg var i samme situasjon :ahappy:

Jeg fikk en dvergdachs fra sverige i 2007 :hyper:

Og alt er egentlig ganske enkelt.. Jeg sendte stamtavle og SKK papirer til NKK.

Det tok tre uker før jeg fikk regningen, og rundt 1-2 uker før jeg fikk beskjed

om at min lille svenske var blitt norsk :D Vi fikk hjelp av noen som har hentet

hunder fra ungarn, og sverige :) Så de visste ganske mye ;)

Ps. Det her var min første hund, og jeg er ikke sikker på om du må ha blodprøve eler ekstra

papirer, men det er ganske enkelt med dachs... Dachs betyr Flachs x)

Lykke til :P

//Henriette & Zorro

Guest LeenaM
Skrevet

ser jo at du har fått svar fra før, og at de kanskje er til litt mer hjelp enn meg...? :rolleyes:

det oppdretteren i sverige gjør, er å chip merke valpen og å registrere den i sverige. senere, når den er din, altså bor hjemme hos deg, da kan du omregistrere den til norge. jeg kan ikke så mye om omregistrering, men jeg vet iallefall at oppdretteren registrerer den i skk også må du omregistrere den selv :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har omregistrert valpen min fra SKK til NKK, og fikk stamtavlen i posten for noen dager siden.

Men det er et par skrivefeil i noen av navnene, blant annet i kennelnavnet, som jo gjør at hans navn blir feil.

De har slengt på en bokstav ekstra..

Er det noe jeg skal bry meg om?

Bør jeg be de om å rette det opp?

Skrevet
Jeg har omregistrert valpen min fra SKK til NKK, og fikk stamtavlen i posten for noen dager siden.

Men det er et par skrivefeil i noen av navnene, blant annet i kennelnavnet, som jo gjør at hans navn blir feil.

De har slengt på en bokstav ekstra..

Er det noe jeg skal bry meg om?

Bør jeg be de om å rette det opp?

Jeg ville bedt dem om å rette det opp. Ellers kan det bli feil hvis man skal søke etter han i en database f.eks.

Skrevet
Må man omregistrere chip'en (i sitt eget navn) før man kan sende inn stamtavle og kjøpsavtale? (jeg er litt sent ute egentlig) :cool:

Vel, jeg sendte stamtavle og kjøpsavtale før jeg gjorde noe med chipen. Var hos veterinæren for en ukes tid siden, og hun fylte da ut skjema for endring av chipnummer, og det skulle sendes til dyreidentitet samme dag..

Skrevet

Neida, bare legg ved chipnummeret du (hvis det ikke allerede står på den svenske stamtavlen), så fikser de det samtidig uten ekstra kostnad.

Skrevet
Neida, bare legg ved chipnummeret du (hvis det ikke allerede står på den svenske stamtavlen), så fikser de det samtidig uten ekstra kostnad.

Så greit! :cool:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...