Gå til innhold
Hundesonen.no

Gule "blemmer" rundt tissen


StineG

Recommended Posts

Skrevet

Valpen min har fått noe som ligner gule blemmer rundt tissen. Er det noen som har peiling på hva det er?

Har en følelse av at det kanskje kan være det at etter hun har tisset har det vært noe urin som har blitt liggende på kroppen og dermed har disse blemmene kommet, men jeg har egebtlig ikke peiling, og hun er jo ikke mer enn 9 uker og...

Hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Kan du legge ut et bilde?

Har hun slike blemmer andre steder? Hvor store er de? Siden det er en dachs, lurer jeg på om hun kan ha reagert på noen gressarter eller slikt som hun kan være kommet borti med de nedre delene av kroppen - det har jeg opplevd flere ganger på magen til mine hunder (der whippeten altså er veldig korthåret) - lurer på om det kan være noe slikt? I så tilfelle er det veldig harmløst og vil forsvinne av seg selv - men som sagt, vanskelig å si uten å ha sett det.

Guest Belgerpia
Skrevet
Valpen min har fått noe som ligner gule blemmer rundt tissen. Er det noen som har peiling på hva det er?

Har en følelse av at det kanskje kan være det at etter hun har tisset har det vært noe urin som har blitt liggende på kroppen og dermed har disse blemmene kommet, men jeg har egebtlig ikke peiling, og hun er jo ikke mer enn 9 uker og...

Hva skal jeg gjøre?

Tja.... kan det være vanlige valpekviser?

Det er helt normalt at valper har kviselignende greisuser på magen, og de ser jo ut som gule blemmer............ i så fall så er det helt vanlig og ufarlig, men er det enorme mengder så bør det sjekkes av veterinær.

Valpekviser kommer som regel på magen mellom bakbena og det området som er fritt for hår når de er små.

Du skriver rundt tissen, men jeg gjetter på at det er i området mellom bakbena du mener - på det bare området?

  • 2 years later...
Skrevet

Siden det er en dachs, lurer jeg på om hun kan ha reagert på noen gressarter eller slikt som hun kan være kommet borti med de nedre delene av kroppen - det har jeg opplevd flere ganger på magen til mine hunder (der whippeten altså er veldig korthåret) - lurer på om det kan være noe slikt? I så tilfelle er det veldig harmløst og vil forsvinne av seg selv - men som sagt, vanskelig å si uten å ha sett det.

Er dette vanlig? Vår whippetvalp har nemlig fått noen blemmer som kommer og går litt. Mest ved armhulene der han har tynn (eller ingen) pels, men også på buken. Vi trodde først det var gnagsår fra selen hans, og vi har renset de dagene vi har sett det. Nå har det blusset litt opp igjen, uten at han har brukt selen, så nå lurer vi på hva det kan være. I helgen har han vært mye ute, og blant annet løpt mye i høyt, vått gress. Han virker ikke å være noe plaget av det, og han klør ikke på det. Vi renser med pyrisept, og det forsvinner fort (men så har det altså kommet tilbake noen ganger nå).

(Gammel tråd her, men jeg søkte litt på disse symptomene, og tenkte like greit jeg kunne spørre her.)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...