Gå til innhold
Hundesonen.no

Til Aussie eiere


PsychoLynx

Recommended Posts

Etter å nå ha hatt aussie i snart 1,5 år, og fått en del kontakt med andre aussie eiere, er det en ting som slår meg... Aussien er jo gal!!

Det bryr dem ikke en tanke engang å løpe rett i et gjerde så det synger, eller hoppe utfor høye kanter, klask lande, riste seg og løpe videre, løpe i uant fart inn i en skog, gjennom busk og kratt, kvister o alle retninger eller hva som helst.

Finnes det ikke vett i hodet på disse dyra?

Hvorfor er de sånn?

Så, fortell om deres egne opplevelser med gale aussier. Er det bare jeg som kommer borti disse gærne individene, eller er de fleste sånn?

Fortell!

marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er all energien og livsgleden som slår seg sammen, og da blir liksom alt annet "mindre viktig" på en måte. Samtidig er det jo veldig mange aussier som er ganske "sterke" i psyken, og er redd veldig lite.. Høyder og slike ting som andre hunder har respekt for tenker de ikke over tror jeg?

Når My får løpekick i skogen så turner hun rundt i en helsikkes fart og hun stopper ikke engang om hun løper rett i et tre... Hun stopper kanskje og rister det av seg før hun løper videre :) Skal vi gå ned bratte bakker så STUPER hun ned i en ENDA større fart, og jeg står med hjertet i halsen på toppen av bakken og lurer på hva som feiler bikkja.

Ikke minst så er hun likedan med andre hunder, hun hopper på dem og hun bruker HELE kroppen når hun leker... Også biter hun seg fast i skinn og ører så voksne hunder som er tre ganger så stor som henne selv hyler i smerte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte akkurat på det samme som Djervekvinnen. Det er mange raser jeg har sett som oppfører seg på samme måte som beskrevet her, så tråden burde vel sånn sett handlet om gale hunder framfor aussieadferd. :icon_redface:

Whippet, ja. Kan skrive under på at jeg har sett slike gale whippetindivider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, dette med å løpe inn i ting er jo bare en del av en stor pakke.

Å fly (gjerne 3-4 m, eller 7 m som brimi gjorde, rett ned), å bruke eier (eller vilt fremmede) som støtdemper når man burde ha stoppet i full fres, å danse opp på fanget til intetanende folk i en sofa osv osv, er jo bare helt normalt! Det mener iallefall Bridie... Og mistenker at Brimi var sånn... My viser tendensene :icon_redface: osv

Eneste "beherskete" aussien jeg har sett må vel være Arn! hehe. Han er mirakuløst lite gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, dette med å løpe inn i ting er jo bare en del av en stor pakke.

Å fly (gjerne 3-4 m, eller 7 m som brimi gjorde, rett ned), å bruke eier (eller vilt fremmede) som støtdemper når man burde ha stoppet i full fres, å danse opp på fanget til intetanende folk i en sofa osv osv, er jo bare helt normalt! Det mener iallefall Bridie... Og mistenker at Brimi var sånn... My viser tendensene :icon_redface: osv

Eneste "beherskete" aussien jeg har sett må vel være Arn! hehe. Han er mirakuløst lite gal!

Det gjør Kaizer også, det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få ha en aussietråd eller? :)

Er ikke så mange som hopper inn i mopsetråden og sier at "sånn er min, sånn er min, deres hunder er ikke noe spesielle" *kaste tennvæske*

LOL :icon_redface::) Enig! *tømme på litt heimbrent* :)

Men altså, de som ikke har mye omgang med aussier (som oppfører seg som beskrevet i denne tråden... Det finnes late og mindre gale aussier også liksom) skjønner kanskje ikke heelt hva vi egentlig snakker om når vi skakker "aussiegalskap" ... For aussien har en helt egen galskap, og den ER det faktisk verken tibetanske spanieler eller portugisiske vannhunder som innehar :P Den har nemlig bare aussien, den... Derfor det heter "aussiegalskap" og ikke "allehundersgalskap" :rolleyes:

Og som Marit sier, å løpe inni tre eller ta en flyvetur fra et høyt hopp er jo bare en liten del av en stor pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få ha en aussietråd eller? :icon_redface:

Er ikke så mange som hopper inn i mopsetråden og sier at "sånn er min, sånn er min, deres hunder er ikke noe spesielle" *kaste tennvæske*

Greit, bare vær sånn du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit for meg å ha egne rasetråder, men hvorfor ikke ha de i raseforumet? Det blir litt i overkant mange rasetråder om alle raser skal ha sin egen tråd under hundesnakk, eller hva?

Mine tanker om saken, bare.

Forøvrig er det moro å lese om de gale dyra. Men at folk kan kommentere og slikt bude jo være en forutsetning så lenge tråden ligger akkurat her.. :icon_redface: Man skjønner jo selvsagt at alle hunderaser har særegenheter...! Forøvrig er det veldig ATYPISK portis å være sånn, så det var ikke min egen rase jeg siktet til.

Men fortsett rasetråden, dere. :) Ikke'no problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit for meg å ha egne rasetråder, men hvorfor ikke ha de i raseforumet? Det blir litt i overkant mange rasetråder om alle raser skal ha sin egen tråd under hundesnakk, eller hva?

Mine tanker om saken, bare.

Forøvrig er det moro å lese om de gale dyra. Men at folk kan kommentere og slikt bude jo være en forutsetning så lenge tråden ligger akkurat her.. :) Man skjønner jo selvsagt at alle hunderaser har særegenheter...! Forøvrig er det veldig ATYPISK portis å være sånn, så det var ikke min egen rase jeg siktet til.

Men fortsett rasetråden, dere. :) Ikke'no problem

Det er jeg faktisk helt enig i, jeg ville bare ikke være kjip og si det da den første tråden kom på Hundeprat :closedeyes: Så går fint for meg om de flyttes til sine respektive gruppeemner sånn sett!

Greit at folk kommenterer, man vil jo gjerne ha litt oppmerksomhet på sine små :lol: Eneste jeg reagerte på var "hva er så spesielt med deres hunder, alle andre er jo sånn, så hvorfor gidde å ha en egen tråd, liksom".

;)

(høres gretten ut nå, haha. Men er egentlig ikke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL :lol::) Enig! *tømme på litt heimbrent* :)

Men altså, de som ikke har mye omgang med aussier (som oppfører seg som beskrevet i denne tråden... Det finnes late og mindre gale aussier også liksom) skjønner kanskje ikke heelt hva vi egentlig snakker om når vi skakker "aussiegalskap" ... For aussien har en helt egen galskap, og den ER det faktisk verken tibetanske spanieler eller portugisiske vannhunder som innehar ;) Den har nemlig bare aussien, den... Derfor det heter "aussiegalskap" og ikke "allehundersgalskap" :rolleyes:

Og som Marit sier, å løpe inni tre eller ta en flyvetur fra et høyt hopp er jo bare en liten del av en stor pakke.

heheh ja, de ER noe spesielt, og jeg tror ikke man skjønner det før man opplever det selv.

Alle inviteres herved til å oppleve litt aussiegalskap :P en uke med Bridie, My, Siri osv, så har folk tatt hintet :P .;)

Beklager, dere skal få ha aussietråden deres i fred. :P

neinei! :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forundrer og begeistrer meg, er alle de UMOTIVERTE handlingene! Altså.. det er bompetibomp, *sprett*, "hmm jeg må prøve å røske av kjeven til Mona", *hopp og gå på snørra*.

Hun gjør bare så mye rart jeg aldri hadde forestilt meg en sånn småtting gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Når My får løpekick i skogen så turner hun rundt i en helsikkes fart og hun stopper ikke engang om hun løper rett i et tre... Hun stopper kanskje og rister det av seg før hun løper videre :lol: Skal vi gå ned bratte bakker så STUPER hun ned i en ENDA større fart, og jeg står med hjertet i halsen på toppen av bakken og lurer på hva som feiler bikkja.

*klipp*

det minner meg om min onkels hund, men det er en leonberger-tispe på (hva kan hun være?) 6-8 år?

Hun er ALLTId rolig, uansett hva som skjer, men plutselig skjer dette. Utrolig morsomt å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tollereier som skrev ovenfor her en plass, - kanskje den eldre leonbergertispa har fått dårligere syn? Det var det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt:)

Aussie-eiere: er hundene deres maniske "plukk opp alt fra bakken" hunder? My kan ikke gå på tur uten å plukke opp X antall greier fra bakken. På en tur plukker hun vanligvis opp 3-4 pinner og bærer de med seg et stykke før hun blir lei og slipper dem. Så finner hun kanskje en plastikkspade og bærer den med seg et stykke. Så finner hun en gammel engangsgrill og drar den med seg... Også finner hun en stor og tørr bæsj, plukker den opp, hører meg rope og kommer løpende i hundreogførti og bomper på meg med bajsen i munnen - men slipper så fint når jeg sier: "Myyyyy, taaaaakk!" og får godbiten sin... Lurer på om hun har baklengskjedet litt... "Henter jeg en bæsj får jeg godbit hos Anniken" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man ikke har oplevd å bo sammen med alle raser ka nman ikke utdype seg om at Aussien har noe spesiell galskap ;) hehe Men aussie er en fanstastisk hund, sier ikke noe på de, de er flotte :lol: sikkert gale også, men det er det jo flere hunder som er :) hehe

jeg skjønner at dere skulle snakke om gale ting som aussier gjør, i dette forumet. men det ble litt vendt på hodet undervegs her, "om å gjøre å skryte av sin egen hund" hehe :) Alle hunder er flotte og gale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alt høres fryktelig kjent ut altså! Har ikke tall for hvor mange ganger jeg har stått med hjertet i halsen når Felix har rast avgårde i full fart. Tar gjerne fart og hopper utfor skrenter uten å sjekke hva som befinner seg nedenfor eller hvor langt det er ned til bakken. Og Felix er av den mer rolige, forsiktige sorten ....! :lol: Vi hadde en periode hvor Felix fant ut at innkalling var å komme løpende i full fart, ta satse og hoppe opp på eier ... 20 kg vill-og-gal aussie i full fart rett i brystet er ikke særlig morsomt. Men selv var han strålende fornøyd! :rolleyes:

Anniken: Felix syns det er bortkastet å bære på ting. Han leker derimot med absolutt alt han finner, til han blir lei å tygger det fornøyd i stykker mens han går videre ... Apportering av bæsj hørtes koselig ut forresten :)

Og ja, aussiegalskapen er noe særegent altså. Har møtt mange gale hunder oppgjennom årene (huff, nå hørtes jeg eldgammel ut), men det kan ikke sammenlignes altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er hvor mange som faktisk HAR Aussie her på forumet! Det er jo fortsatt en relativt ny rase i Norge. Jammen har antallet skutt fart de siste årene, altså. :lol:

Hemm, tja, hvis 16 stk er mange så er det vel det? Men det er jo ikke så utrolig mange av de igjen som er aktive her inne.. Eierne altså :) Men ja, aussien har virkelig blitt tatt godt imot her til lands og det har jo bare ploppet oppdrettere opp av jorda... "Alle" skal ha kull, virker det som. Vi hadde en diskusjon om dette på raseforumet (ikke her på sonen...) og noe skremmende som ble påpekt er at det er langt over 20(!) kull som kommer i år. Noen få er kommet, og maaange er på vei... Og ja, når det blir laget så mange valper så er det ikke rart at man raskt ser mange flere aussier rundt omkring.

Det triste er jo at dette medfører en del negative ting, som dårlig mentalitet og manglende arbeidsegenskaper... Noen oppdrettere vil bare ha valper for det er koselig, også får man jo penger for dem også. :rolleyes: Og ofte er jo ikke disse oppdretterne like nøye på HVEM som får valpene deres heller, og vips så er den onde sirkelen igang. Samme oppdrettere kan også late til at de ikke er så veldig innformerte om hva som bor i hundene de avler på, og det blir jo sjeldent vellykket som de fleste kan tenke seg.. En pen hund + en annen pen hund = ikke alltid det man tror det vil bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, morsom lesning. Tia løper også direkte i ting, men hun er mester på å falle ned fra ting. Som den gangen hun ville hilse på en i sofaen, løp over sofaryggen og BANG - der var det et hull. Som valp falt hun alltid ned fra sofaen, men hun bare ristet seg og hoppet opp på den igjen (noen ganger falt hun flere ganger ned fra samme sofa på et minutt).

Hun bruker mennesker som støtdempere. Jeg prøver å lære av henne hoppingen, og det går greit nok, men dempingen kommer jeg til å SLITE med. Det er som en liten hilsen hvor hun sier "hei på deg" når hun støter forlabbene borti alle mennesker som kommer henne i møte (ikke alltid like heldig for mannfolk).

Når hun vil ha kos (noe som er med alle fremmede og kjente - helt ekstremt) så blir hun klappet i maks 5 sekunder før hun helt uten videre "faller" om fra stående til å ligge på rygg. Greit nok det, labradoren min gjør også det, men litt mer rolig, og ikke så brutalt at du blir redd hunden skader ryggen (noen ganger nærmest kaster hun seg på ryggen).

Allikevel er det ingenting som slår Tia og strømgjerder :lol: Når Cita har gått i strømgjerdet har hun hylt litt og løpt og gjemt seg bak meg. Med en gang vi flyttet ut på landet klarte Tia å løpe inn i et hun også. Hun skvatt litt, før hun gikk tilbake og løftet labben mot strømgjerdet - kom borti og fikk støt - løftet opp labben igjen og slik holdt hun på. For bare et par dager siden fikk hun støt når hun stod under strømgjerdet og det kom borti hodet hennes. Tia så ikke ut til å forstå så mye så hun gikk litt tilbake og skakket på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...