Gå til innhold
Hundesonen.no

Måker

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Ehm, flere som har behov for å å ut litt frustrasjon angående måkene? :icon_redface:

Og hva gjør man nå som det er måkesesong, de styrter på hunden så fort man går ut døra, og de i tilegg stuper etter hundene når de er i hagen? :)

Guest Christine
Skrevet

Kjøpte jo meg en softgun i Kroatia, men det er jo mildt sagt dyreplageri... Jeg vil bli kvitt de, uten å skade de liksom..

Skrevet

Håper bikkja hopper opp og får tak i en... :icon_redface:

Helt ærlig er det ikke mye å gjøre med det, bit tenna sammen, ha de mindre i hagen og få ut frustrasjonen ved å brøle til dem. (Naboene bryr man seg ikke om)

Nå sitter det en kråkej**el og spiser hundematen...*brøle litt til fuglepakket*

Skrevet

Måkej*vlene på Lade viker ikke for noe, Christine.... Hvis bikkjene får tak i en av dem, så kommer resten av gjengen den til unnsetning og gir bikkjene skikkelig grisebank :icon_redface:

Skrevet

Jeg sender Diesel etter de :)

Neida.. eller.. joda.. han løper etter de når han er løs på feks en bane, ikke midt i boligfeltet liksom :icon_redface:

Skrevet

Nå må dere gi dere.

Måser er noen fine dyr og vi har måse. Måsen mons.

Kjeme kvar vår rundt 1 mai, er vel 6.året han kom nå.

Pikker på stuevinduet når han vil ha mat.

Min mor har et bilde av Mons og en av pusene sammen på rekkverket. skal se om eg finer det i løpet av kvelden.

Men her har dere han. :icon_redface:

Guest Christine
Skrevet
Måkej*vlene på Lade viker ikke for noe, Christine.... Hvis bikkjene får tak i en av dem, så kommer resten av gjengen den til unnsetning og gir bikkjene skikkelig grisebank :)

I know :lol:

Slapp bikkjene ut i hagen i sta, men så fort minstemann så en måke s snudde han på flekken, Eldstemann derimot.. Fuglehund sa du? :rolleyes:

Skrevet

Jeg er så glad det ikke er måker her jeg bor!

Men vi har masse gråtrost. De skulle vært forbudt! De bråker noe inni granskauen om morgenen og spiser de gode morellene våre.

Det som tar kaka er en flaggspett som år etter år kommer tilbake hit, og sitter sommeren igjennom og hakker på et metallokk på toppen av en lyktestolpe. Jeg blir såå sint på den fuglen :lol:

Og hunden min eier ikke jaktinstinkt. Fugler? Noe mer uinteressant finnes vel knapt i hennes verden.

Guest Christine
Skrevet
Skaffe seg monsterkatt! :lol:

Hoho, bare at det blir nesten samme ulla, da begge hundene blir oppi taket av katter :)

Skrevet

No må dere være snill med måker.

Vi har måke og det er 6.sommern han kommer. Pleier som regel å komme rundt 1 mai.

Han heter Mons og har etterhvert lært seg å være på samme rekkverk som pusene.

Han finner seg ikkje i alt, visst pusene spiser maten hans, som som regel er pusemat, kan han bli litt sint ja.

Han spiste de to første årene brød skiver, men nå er det ikkje godt nok. Nå er det bare pusemat og vaffler som er godkjent.

Visst vi ikkje ser han går han på ruten og pikker på. Ganske så høffelig ung mann.

Så folkens, ikkje vær stygg med måser, de er noen fine dyr.

Har ikkje bilde her på min pc av pusene og mons, men kan finne frem visst dere vil se de sammen.

Mvh Anette Mons og Akita

Skrevet

Ikke gi mat til djevelskapen da!! :rolleyes:

neida.. tuller.

Men er slitsomt faktisk.. Har en sverm over jordene her veldig ofte, og Mike blir helt tullerusk, han enser meg ikke, bare den forbannede måka rett og slett.

Koste meg når vi trente med død måke her om dagen på treningen, en måke mindre hvertfall.

*Ok... var kanskje kitt drøyt, men er i et skummelt humør i dag, så ta dette med en klype salt*

Skrevet

Men visst dere legger ut leke hoggorm i hagen skal det visst hjelpe. har ikkje prøvd det selv, siden vi ikkje har dette problemet. Går sikkert an å kjøpe noe på en lekebutikk..

• 1 month later...
Skrevet

Noen vi kjenner var veldig plaget av måser som satt på taket og skrek om morgenen, så de skulle teste ut denne slange-metoden.. :rolleyes: De dro til en lekebutikk og kjøpte noen lekeslanger. De la de på taket (taket er av gress) og måsene sluttet og plage dem :D Jeg tror ikke det var av noen annen årsak av at måsene er redd for og bli skadet av slanger ? :P

Det var bare vanelig plast slanger så tror ikke det var noe spesielt med dem :P

Skrevet

Måker er ålrighte dyr da,

jeg bruker de til å slite ut hundene mine, slipper bare hundene løse og sier : apport måke så kommer de tilbake til meg etter en timestid slitne og trimmet :D

Guest Christine
Skrevet
Måker er ålrighte dyr da,

jeg bruker de til å slite ut hundene mine, slipper bare hundene løse og sier : apport måke så kommer de tilbake til meg etter en timestid slitne og trimmet :D

Men så har det seg sånn at mine bikkjer ikke får lov til å løpe etter fugl :P

Får bare overleve, vinter snart lell : p

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
    • Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...