Gå til innhold
Hundesonen.no

Studere med hund i utlandet?


Aya

Recommended Posts

Jeg leker med tanken på å ta et eller to år i Europa for å studere, men det er kun aktuelt dersom jeg kan ta med meg hundene. Jeg tenker først og fremst på Skotland/Irland/England, Nederland eller Tyskland. Noen som har noe erfaring med å ta med hund til noen av disse landene, og også hvordan hundemiljøet o.l. er? Anything?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at om du drar til Tyskland, som i og for seg er uproblematisk så lenge hunden er rabiesvaksinert, må den stå i karantene før du får den med deg tilbake igjen. Har lekt med tanken om å studere i Tyskland jeg også, men det kan bli vanskelig å kombinere med å ta med seg hund..

England er nok også uproblematisk. Da trenger du vel ikke rabiesvaksinere engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at om du drar til Tyskland, som i og for seg er uproblematisk så lenge hunden er rabiesvaksinert, må den stå i karantene før du får den med deg tilbake igjen. Har lekt med tanken om å studere i Tyskland jeg også, men det kan bli vanskelig å kombinere med å ta med seg hund..

England er nok også uproblematisk. Da trenger du vel ikke rabiesvaksinere engang.

Er du sikker på det med karantænen, idet EU ha fællesregler, så det burde være det samme som at tage hunde med fra Danmark til Norge.

Der skal vaccineres med rabies til alle EU lande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at om du drar til Tyskland, som i og for seg er uproblematisk så lenge hunden er rabiesvaksinert, må den stå i karantene før du får den med deg tilbake igjen. Har lekt med tanken om å studere i Tyskland jeg også, men det kan bli vanskelig å kombinere med å ta med seg hund..

England er nok også uproblematisk. Da trenger du vel ikke rabiesvaksinere engang.

Kanskje litt OT, men hvor lenge skal en hund sitte i karantene på vei tilbake fra EU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at om du drar til Tyskland, som i og for seg er uproblematisk så lenge hunden er rabiesvaksinert, må den stå i karantene før du får den med deg tilbake igjen. Har lekt med tanken om å studere i Tyskland jeg også, men det kan bli vanskelig å kombinere med å ta med seg hund..

England er nok også uproblematisk. Da trenger du vel ikke rabiesvaksinere engang.

Legg meg til på msn hvis du vil, så kan vi skravle litt om dette med å muligens ta med hund til utlandet.. ichris_h@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Done :)

Ja, Tyskland er dessverre et av de landene der karantene er påbudt ved tilbakeførsel.. Har undersøkt dette pga. import og slikt av rasen min. Skal en ha valp fra Tyskland må en vente med å få den hjem til den er ca. 8 mnd.

Der skal vaccineres med rabies til alle EU lande.

Det stemmer ikke helt..

Sverige, Irland og England tror jeg nok at man ikke trenger det for å dra til

Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania, Sveits, Tsjekkia og USAs delstat Hawaii.

Disse landene kan du søke om å få importere valp (eller kattunge) under 3 mnd fra, så lenge de er uvaksinerte.. Derfor kan det hende en slipper karantene her.

Ikke-listeførte land er da alle land som ikke står på lista - bortsett fra Sverige, Irland og Det forente kongerike, hvor man kan importere valper under 3 mnd uten å søke om tillatelse hos Mattilsynet. F.eks. fra Tyskland kreves det nok derfor karantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo tungvint, med karantene altså. Jeg husker vi hadde iallefall en student her inne i Ungarn tidligere, med en liten Cocker Spaniel tispe, men jeg har ikke sett henne på lenge. Lurer på hvordan hun ordner det isåfal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er sikre på dette med Tyskland (det er mest aktuelt for meg i alle fall)? Karantene eller ikke? Når jeg tenker meg om er sannsynligheten liten for at du må la hunden være igjen... Kan vel ha den i "karantene" hos seg selv, eller hva?

Ikke meningen å kuppe tråden din, Aya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland er ikke anderledes med hensyn til indføring, i forhold til andre EU lande, Eu har samlet regler for rejse med hund.

Du skal have pas, rabies vaccine med en bestået blodprøve 120 dage efter vaccinationen, for ikke at skulle gentage blodprøven for eftertiden, skal vaccinationsdatoen overholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der rabiesvaksinen tar lang tid å ta.

Når det har gått 120 dager må du ta blodprøve og ihverfall her må den sendes videre. Det tar minst en uke før man får resultatet, og om man er veldig uheldig må man ta vaksinen igjen. (eller jeg vet ikke om man tar vaksinen igjen eller man ikke kan ta den.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der rabiesvaksinen tar lang tid å ta.

Når det har gått 120 dager må du ta blodprøve og ihverfall her må den sendes videre. Det tar minst en uke før man får resultatet, og om man er veldig uheldig må man ta vaksinen igjen. (eller jeg vet ikke om man tar vaksinen igjen eller man ikke kan ta den.. )

Af den grund gjorde jeg det anderledes med mine hunde, de fik 2 vacciner med en måneds mellemrum og derefter ventede 120 dage for blodprøven, fik at vide at der var større chance for at bestå blodprøven, hvis de fik den 2 gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Af den grund gjorde jeg det anderledes med mine hunde, de fik 2 vacciner med en måneds mellemrum og derefter ventede 120 dage for blodprøven, fik at vide at der var større chance for at bestå blodprøven, hvis de fik den 2 gange.

Var det dyrere enn å bare ta en vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fly med Centa t/ r Tyskland for 2 år siden, da hun ble parret med en tysk herremann.

Eneste som krevdes var godkjent vaksinasjon, rabies + echionicoccose kür. Ingen problemer hverken ved ankomst Tyskland eller Norge.

Altså: Ingen karantene. Reglene er ikke endret siden den gang.

Det jeg tror Maria tenker på er at valper uten rabiesvaksinen må stå i karantene. Så lenge den + alle blodprøver i orden er det bare å tute & kjøre :)

Fly i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklarende svar, Einstein&Charlie og Yodel :) Nå ble jeg skikkelig glad. Kanskje det blir valp på meg til høsten, da? Hvis det ikke er verre enn som så.

Fullt mulig- om oppdretter er villig til å ha valpen til den er 6-7 mnd, som er den tiden det tar før en rabiesvaksine er gyldig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok fly med Centa t/ r Tyskland for 2 år siden, da hun ble parret med en tysk herremann.

Eneste som krevdes var godkjent vaksinasjon, rabies + echionicoccose kür. Ingen problemer hverken ved ankomst Tyskland eller Norge.

Altså: Ingen karantene. Reglene er ikke endret siden den gang.

Det jeg tror Maria tenker på er at valper uten rabiesvaksinen må stå i karantene. Så lenge den + alle blodprøver i orden er det bare å tute & kjøre :icon_redface:

Fly i vei!

Herlig- takk for svar! Tyskland er vel et ganske "fremme" land i andre hundesammenhenger også, er det ikke? Det burde være mulig å f.eks finne noen å trene med, og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det mer som at jeg skal studere til høsten, og har lyst på valp. Men en forutsetning var at jeg kan ta med meg valpen hvis jeg vil studere i utlandet om et par år.. :icon_redface:

Jeg ville vel kanskje ikke dratt til utlandet og studert samme året som jeg fikk valp. Hunden må ha godkjent rabiesprogram om den ikke skal stå i karantene, dvs at den må være over 6 mnd gammel (vaksine + 120 dager så man får tatt blodprøve). Har den ikke godkjent rabiesprogram, får du ikke ha med deg valpen inn i landet igjen, og er den under 6 mnd så er den for ung til å stå i karantene.

Om man drar til utlandet for å studere med to ferdigvaksinerte hunder med godkjent blodprøve, derimot, kreves det ikke mer enn en ormkur nå og da (seinest 10 dager før innreise, mener jeg det er). Fra EU-land, altså.. Det er egne regler for England, ikke for å kunne ta hunden hjem fra England, men TIL. Det kan være greit å sjekke ut sånt og, om man skal velge hva slags land man vil studere i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det snakk om MINST to år fram i tid - tredje semester av bachelorprogrammet jeg har søkt :icon_redface: Den eventuelle valpen vil da være minst 2 år gammel.

Men takk for svar allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...