Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem av disse blir den neste?


zobra

Hvilken burde jeg velge?  

53 stemmer

  1. 1.

    • Whippet
      7
    • Pincher
      3
    • Dvergpincher
      6
    • Manchester Terrier
      3
    • Papillon
      6
    • Korthåret Collie
      11
    • Shetland Sheepdog
      17
    • Welsh Corgi Pembroke
      2
    • Cairn Terrier
      4
    • West highland white terrier
      0
    • Lancashire heeler
      1


Recommended Posts

post-1711-1213711177_thumb.jpg

Hei, jeg har vært medlem her en stund nå, men poster ikke så veldig mye.

For en stund siden var jeg 99% sikker på at Korthåret Collie skulle bli min neste hund. Jeg har allerede en Langhåret Collie på snart 4år, og jeg føler at jeg har valgt veldig riktig i forhold til rase når det kommer til henne, selv om det selvsagt er forskjeller fra individ til individ innen rasen.

Det eneste "negative" med henne er at hun ikke er så veldig interessert i trening o.l, og det kan bli litt mye pels til tider.

Derfor tenkte jeg på Korthåret Collie, som jo har mye mindre pels, og som visstnok skal være litt mer "i farta" enn de fleste langhårede (igjen så varierer selvsagt dette noe mellom individene).

Som du ser så hadde jeg så å si bestemt meg, og jeg tror det var et smart valg.

Det som har endret seg til nå er at jeg mest sannsynlig skal studere noen år i Australia etter videregående skole er fullført til neste år. Jeg har ennå ikke bestemt meg om Nala (som hunden heter) skal få bli hjemme eller være med, men jeg tror det mest riktige ovenfor henne er at hun får bli hos foreldrene min her i Norge da hun ikke er vant til byer, masse mennesker, trafikk osv.

Jeg skulle uansett gå til anskaffelse av en til hund etter videregående, men nå kan det hende jeg ender opp med Nala i Norge og den andre i Australia.

Jeg vet jo at Collie passer meg bra som en rase, men jeg tror jeg kanskje vil satse på en noe mindre hund i størrelse neste gang. Jeg har derfor sett litt på nettet o.l. for å se etter eventuelle kandidater, og har endt opp med den listen du ser på bildet over. Dette er alle raser jeg kunne tenke meg, men som jeg også gjerne vil lære/høre mer om fra de med erfaring og kjennskap til rasen.

Jeg har fokusert en del på korthårede raser da jeg ikke er sikker på hvordan det går med hunder med masse pels når gradene kryper opp mot 40+, men det er også noen med mer pels der.

Hunden kommer forresten til å bli brukt til litt lydighet på hobbybasis (kanskje mer senere), og tur/familiehund + kanskje noe utstilling. Det er et pluss om den ikke bjeffer på alt og alle, men jeg vet dette er mulig å delvis trene bort på de fleste.

Håper det er noen her som har giddi å lest dette, og som kanskje kan hjelpe meg til å ta et valg.

Som sagt så vil jeg gjerne høre negative og positive ting om de forskjellige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjerne vil ha en hund som liker å trene lydighet etc., ville jeg ikke valgt en whippet. Noen av dem er enklere å motivere enn andre, men jevnt over vil jeg tro at gjeterhundrasene vil være sikrere kort i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må først bare si at jeg ikke har erfaring med whippet, men jeg tror jeg har lest at rasen er mest fornøyd om den får "springe fra seg" minst en gang i uken. Kan tenke meg at man trenger en stor åpen plass til dette, men det kan jo være at du har tilgang til noe sånt når du flytter.

Shetland Sheepdog er vel kjempegrei rase om man vil trene lydighet o.l. med en liten rase, er det ikke?

Du burde snakke med folk på utstillinger o.l.

Kanskje ta en telefon eller to.

Alltid like spennende å se hvilken rase folk ender opp med til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg synes du har litt få kriterier i rasevalget ditt? Selv har jeg jo cairn terrier, og syns det er en grei hund å ha, for å si det litt flåsete. Men de passer jo ikke alle, de er jo terriere! Men den er liten, den tåler varme ganske bra, den kan brukes til utstilling, tur og lydighet. Men det kan jo en haug med andre raser også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er planen å skaffe deg en ny hund i Australia og så ta den med til Norge når du kommer tilbake?

Akkurat det er jeg ikke sikker på enda, har tenkt litt på det, men har ikke satt meg så inn i det enda. Synes det viktigste er å finne rase først, og dernest oppdretter i enten Norge eller Australia med de linjene jeg ønsker.

Hvis du gjerne vil ha en hund som liker å trene lydighet etc., ville jeg ikke valgt en whippet. Noen av dem er enklere å motivere enn andre, men jevnt over vil jeg tro at gjeterhundrasene vil være sikrere kort i så måte.

Før jeg tenkte på å studere i Australia så ønsket jeg å satse på lydighet og kanskje noe bruks med den neste hunden, men nå som jeg er nødt til å både sette meg inn i et nytt språk + at jeg skal studere, så tror jeg at jeg heller satser på å få en fin familiehund som kan brukes til litt lydighet på hobbybasis, så det er ikke noe must at hunden liker/er lett å trene, selv om det alltids er positivt.

Må først bare si at jeg ikke har erfaring med whippet, men jeg tror jeg har lest at rasen er mest fornøyd om den får "springe fra seg" minst en gang i uken. Kan tenke meg at man trenger en stor åpen plass til dette, men det kan jo være at du har tilgang til noe sånt når du flytter.

Shetland Sheepdog er vel kjempegrei rase om man vil trene lydighet o.l. med en liten rase, er det ikke?

Jeg regner med å bo hos en familie med hage, og da har den jo mulighet til å løpe litt fra seg der, men ellers så har jeg hørt at det finnes en god del parker der osv som de kan få løpe fra seg (om man har en god innkalling på hunden da) :)

Har møtt noen Sheltier, og de virker ivrige etter å trene osv, men det virket også som om de har veldig lett for å bjeffe en del.

Tja.. jeg synes du har litt få kriterier i rasevalget ditt? Selv har jeg jo cairn terrier, og syns det er en grei hund å ha, for å si det litt flåsete. Men de passer jo ikke alle, de er jo terriere! Men den er liten, den tåler varme ganske bra, den kan brukes til utstilling, tur og lydighet. Men det kan jo en haug med andre raser også..

Jeg har egentlig alltid vært litt fasinert av terrier, spesielt Westie, men jeg har ikke noe spesiell erfaring med de bortsett fra en som pleide å sitte på samme bussen som meg hver dag (cairn terrier). Hadde egentlig lagt fra meg tanker om å skaffe en da jeg har hørt at de bjeffer mye, men dette er noen år siden, og nå kan jeg en hel del mer om hund, og vet at dette ikke gjelder alle, og at det er mulig å trene bort til en viss grad.

Har egentlig ikke så veldig mange kriterier, men her er noen(og flere kommer ann på trening osv):

- Sosial, like mennesker

- Ikke bjeffe på alt og alle

- Ikke stresse lett, men grei til å tilpasse seg nye miljøer

- Ikke over ca. 50cm i høyde

- Tåle varme greit

- Ha en grei av og på knapp (rolig inne, aktiv ute)

- Klare seg greit om jeg f.eks er syk en dag, og ikke kan trene med den

(kommer sikkert flere etterhvert)

Den kommer til å få en tur på ca. 15-20min om morgenen, en tur etter skole på ca. 1 1/2time + noe trening, og en kveldstur på ca. 20min. Kommer til å trene noe mellom dags- og kveldsturen + en hel del lek. Den kommer også til å få løpe fritt minst en gang hver dag på en inngjerdet plass. Det er vell min realistiske tanke rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med å bo hos en familie med hage, og da har den jo mulighet til å løpe litt fra seg der, men ellers så har jeg hørt at det finnes en god del parker der osv som de kan få løpe fra seg (om man har en god innkalling på hunden da) :)

Har møtt noen Sheltier, og de virker ivrige etter å trene osv, men det virket også som om de har veldig lett for å bjeffe en del.

Om du er interesert i whippet er det jo en del her på sonen som har whippet og sheltie. Du kan vel sende noen en pm?

Har du tenkt til å konkurere etter at du er ferdig å studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen erfaring med noen av rasene du vurderer, bortsett fra sheltien.

Uansett, shetland sheepdog er en rase jeg anbefaler på det sterkeste, de er ivrige og lette og trene i lydighet og herlige hunder på mange måter.

Men, som du sier- de kan gi litt mye lyd fra seg til tider, men det kan jo trenes bort til en viss grad :icon_redface:

Lykke til med valget!

Ps: ser du har bilde av min sheltie forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er interesert i whippet er det jo en del her på sonen som har whippet og sheltie. Du kan vel sende noen en pm?

Har du tenkt til å konkurere etter at du er ferdig å studere?

Ja, PM har jeg ikke tenkt på, smart :) Synes det er veldig gøy å trene lydighet, men tror aldri jeg kommer til å konkurrere på høyt nivå, men det er fint å ha mulighet til å trene på et noe lavere nivå da...

Jeg har absolutt ingen erfaring med noen av rasene du vurderer, bortsett fra sheltien.

Uansett, shetland sheepdog er en rase jeg anbefaler på det sterkeste, de er ivrige og lette og trene i lydighet og herlige hunder på mange måter.

Men, som du sier- de kan gi litt mye lyd fra seg til tider, men det kan jo trenes bort til en viss grad ahappy.png

Lykke til med valget!

Ps: ser du har bilde av min sheltie forresten

Ja, Sheltier er herlige hunder, i hvertfall de jeg har møtt til nå, det er bare det med bjeffingen som kan bli et problem, og det at jeg ikke vet hvor bra de takler høy varme. Det blir vell litt som med Collien når det kommer til pelsen.

Bildene var bare tilfeldige bilder jeg fant på google.no, men jeg valgte den sheltien da jeg liker bedre Collier og Sheltier uten megamye pels som så mange har, og den var helt nydelig og da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte selfølgelig på cairn, jeg har den rasen selv og syntes den bare er utrolig flott som er en av de tingene som er mest viktig.

Cairn er en rase som ikke røyter bare for å ha fått si det.

Lykke til med rasevalg !

Kunne du fortalt litt mer om rasen? Hvor stort er gjennomsnittlig aktivitetsbehov o.l?

Har aldri hatt napperaser før, så da måtte jeg i såfall fått en innføring i det av oppdretter e.l? Er dette noe som tar mye tid, og hvor ofte må man nappe pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sheltier er herlige hunder, i hvertfall de jeg har møtt til nå, det er bare det med bjeffingen som kan bli et problem, og det at jeg ikke vet hvor bra de takler høy varme. Det blir vell litt som med Collien når det kommer til pelsen.

Bildene var bare tilfeldige bilder jeg fant på google.no, men jeg valgte den sheltien da jeg liker bedre Collier og Sheltier uten megamye pels som så mange har, og den var helt nydelig og da :icon_redface:

ja, høy varme er nok ikke det beste for sheltien. Passer på å gå tur litt utover kvelden når det er veldig varmt ute..

Takk :) Jeg synes også at hun er nydelig, selvfølgelig (selv om jeg skulle ønske hun hadde mer pels, hehe) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si at Heelern er MYE hund i liten kropp

Kunne du utdypt det litt? Er det sånn at den trenger veldig mye aktivisering for å trives, eller er det mer sånn at det føler seg "stor" i forhold til f.eks andre hunder og lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen flere som har noe å komme med? Trenger virkelig litt hjelp her...

Skal prøve å kontakte noen oppdrettere av de forskjellige rasene også, men fint å høre deres mening om de forskjellige rasene også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du fortalt litt mer om rasen? Hvor stort er gjennomsnittlig aktivitetsbehov o.l?

Har aldri hatt napperaser før, så da måtte jeg i såfall fått en innføring i det av oppdretter e.l? Er dette noe som tar mye tid, og hvor ofte må man nappe pelsen?

Selfølgelig kan jeg fortelle. Aktivitets behovet er på middels, tur altså du kan gå en 10 min tur hver dag og hunden er fremdeles like glad, det er noe av det jeg syntes er så flott med cairn terrieren. Den skal nappes som andre stihårede hunder, de fleste oppdretterene gjør det for deg, fks. som oppdretterene vår napper Kaisa inntil hun blir ett år gratis, etter det må jeg betale for å nappe fordi å nappe en cairn terrier sikkelig som du gjør hver 2-4 mnd, det kan faktisk ta inntil 4 timer og nappe en cairn :) men hvis du smånapper litt selv blir det heller ikke like mye tid, så da kan det gå 3 timer sann ca. Det er jo litt dumt hvis ikke oppdretterene er nær deg og ingen kan nappe hunden for deg kan du jo ta et kurs, eller så kan du faktisk gå på cairn.no der står alle cairn napperene ned på en rekke så kanskje de kan nappe hunden for deg.

Ellers er vår firbeinte venn cairn en rase som er kvikk og våken, energisk, modig og hardfør. Den er uredd, glad og selvsikker, men aldri aggressiv.

Pels: Farger som er tillatt: krem; hvetefarget; rød, grå eller nesten sort. Brindle i alle farger tillatt. Mørkere farger på ører og snuteparti meget typisk.

Når en strihåret hund som cairn kommer inn full i møkk er det faktisk bare å greie allt utav, cairn skal heller nesten aldri

bade, så da slipper du alt bade styret.

Tror det var alt det viktige, du kan bare spørre hvis det er noe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra de kriteriene du skrev her mener jeg at Smooth collien passer perfekt for deg, bortsett fra det faktum at tispene er fra 51 - 56 cm høyer og hannene fra 56-61 cm.

Smooth Collien er en veldig tilpasningsdyktig hund med en veldig fin av - og på - knapp.

Eneste er at valpene kan slite litt når det blir for varmt, de har ikke termostaten sin helt i orden før de blir eldre.

Lykke til med valg av rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var alt det viktige, du kan bare spørre hvis det er noe

Takk for informerende innlegg :lol: Cairn høres ut som en morsom og spennende rase.

Tror kanskje jeg ville lært meg napping selv, er jo alltids greit å kunne, hehe..

Tror jeg har lest at Cairn og Westien har samme opphav, men at de etterhvert ble registrert som hver sin rase og med hver sin rasebeskrivelse, men er de veldig forskjellige?

Ut ifra de kriteriene du skrev her mener jeg at Smooth collien passer perfekt for deg, bortsett fra det faktum at tispene er fra 51 - 56 cm høyer og hannene fra 56-61 cm.

Smooth Collien er en veldig tilpasningsdyktig hund med en veldig fin av - og på - knapp.

Eneste er at valpene kan slite litt når det blir for varmt, de har ikke termostaten sin helt i orden før de blir eldre.

Lykke til med valg av rase!

Ja, jeg tror også den korthårede collien passer meg ganske bra, men jeg klarer bare ikke å bestemme meg for om jeg skal satse på en litt mindre hund av ny rase, eller en collie som jeg er ganske kjent med fra før av..hmmm..

Hvis det blir korthåret collie så liker jeg en del linjer fra finland og tsjekkia, men jeg vet ikke helt hvordan det er med import av valper derfra, selv om jeg egentlig tror det ikke skal være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en ganske betydelig forskjell på korthår og langhår når det gjelder gemytt :P

Kommer veldig flotte hunder fra Finland vet jeg og importen derfra er sjeldent noe problem!

Når er det du tenker at du skal ha en hund til? Min har en nydelig bror som leter etter et godt hjem nå, kjempeflott gemytt på ham! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland Sheepdog leder :P

Syntes det er en veldig fin rase, vuderte faktisk det før jeg fant ut at det

var cairn terrieren jeg ville ha.

De er ikke forstore, men de er heller ikke for små.

Har både Sheltie og Smooth Collie, og må si at jeg helt klart synes at Collien vil passe best med tanke på varmen og stort sett i det hele tatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det du tenker at du skal ha en hund til? Min har en nydelig bror som leter etter et godt hjem nå, kjempeflott gemytt på ham!

Tror ikke jeg skal hive meg på en ny hund nå, selv om det frister veldig :)

Jeg venter til jeg er sikker på rasevalg, oppdretter, linjer osv, men takk for tipset.

Shetland Sheepdog leder

Syntes det er en veldig fin rase, vuderte faktisk det før jeg fant ut at det

var cairn terrieren jeg ville ha.

De er ikke forstore, men de er heller ikke for små.

Liker Sheltier ja, og ser det er mange som har stemt på dem, men det kan også komme av at det er en del her inne som har slike. Som Kite sier så tror jeg kanskje pelsen kan bli et lite problem i varmen, jeg ser det jo på min Collie at hun ikke er helt komfortabel nå varmene stiger opp i 24++... liker ikke å se de bare ligge å smelte i varmen.

Har et lite spørsmål til, og tenkte jeg like gjerne kunne skrive det inn her.

Er det noen som vet reglene når det gjelder å ta med hund fra Norge til Australia og omvendt?

Jeg har lest litt rundt om at man visstnok lett får hunden ut av Norge, men at den må stå 30dager i karantene i Australia, noen som vet om dette stemmer?

Også et spørsmål til; er det noen som kan fortelle litt om Welsh Corgi Pembroke og Lanchasire Heeler? Erfaringer o.l, trenger ikke rasestandarden akkurat.

*dobbeltpost, moderator MonicaT*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...