Gå til innhold
Hundesonen.no

Masing innendørs


Gjest

Recommended Posts

Så... valper (og voksne) hunder kan som vi alle vet være meget masende.

Det gjelder også min. Spesielt hvis vi har vært ute og herjet en liten stund. Jeg ser leken ebber litt av, og bruker å gå inn da (både med tanke på belastning og det at man sliter ut valpen). Hun har alltid litt ekstra på lur i det vi går inn (og ja, jeg har prøvd å være ute lengre, hun sparer nok de siste kreftene til mas inne) - og med en gang man har fått unna ditt og datt og kjører "nå skal vi ha ro" begynner maset. Først legger hun seg ned, men det virker som hun tenker "IKKE ****" og piper før hun hopper opp på beina og bjeffer et klagende bjeff. Jeg fortsetter å ignorere, orker ikke høre på bjeffinga. Bikkja løper rundt i stua av frustrasjon, bjeffer og shower, men jeg gir henne ikke et blikk en gang. Det er da hun begynner å hoppe opp på bord, hoppe opp i soffa og bite i bein.

Hva gjør man da? Jeg ser jo hun får akkurat den oppmerksomheten hun vil ha når jeg løfter henne unna, men jeg lar henne ikke holde på hverken i sofa eller oppå bord. Løfter henne opp og putter henne på plass uten mye om og men, men når jeg putter henne på plass logrer halen i vildens sky, hun hopper rundt og snapper etter hendene mine og tar omtrent salto rundt på plassen sin (som forøvrig er ei ganske stor matte i ett hjørne).

(Og ja hun får tyggeleke som jeg aldri lar ligge på plassen hennes (så den skal være spennende) hver gang hun legger seg der, men det begynner og ebbe av i interesse. Samme gjelder tyggebein og annet, det er spennende 1 dag. Litt som alle andre barn :) )

Gjør jeg rett? Galt? Andre tips mot oppmerksomhetssjuka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje valpen rett og slett ikke vet hvordan hun skal slappe av ? Ikke alle hunder kommer med innebygd "av-knapp" :rolleyes:

Noen valper må faktisk lære å roe seg ned, og da kan det hjelpe å sette seg ned og bare stryke henne på brystet med rolige bevegelser noen minutter. Tror ikke det hjelper å skulle herje mer til valpen er enda mer utslitt, det kan fort bare skape mer stress.

En annen type ro-trening er å binde valpen fast et sted slik at den ikke fortsetter å springe rundt. Da vil den til slutt legge seg ned, siden den ikke kommer noen vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min var valp oppfordret han meg ofte til lek innendørs, noe som jeg selvfølgelig ikke ble med på. Jeg ignorerte han en stund, men for han gav ikke det noen resultater. Jeg måtte rett og slett ta en time out; ta han med inn på soverommet og lukke igjen døra og la han være der til han roet seg ned. I begynnelsen måtte jeg gjøre det ofte, men så gikk det lengre og lengre tid mellom hver gang og til slutt ble det nesten helt borte. En sjelden gang kan han gjøre det samme, men da er det samme prosedyre og da tar det som regel flere uker/måneder før neste gang.

Dette virker sikkert ikke så godt på mange, men det gjorde det på min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann tispa jeg har var for masete for min smak da jeg overtok henne.

Hun peip,gikk frem og tilbake,rundt og rundt,og kom å la snuten i fanget til alle tider,før hun tok en runde og 10 til.

Jeg så ikke noen annen løsning enn å lære henne ligg og bli,og bli litt sur hver gang hun maste å sa til henne "Nå er det nok,nå går du og legger deg!"Ikke noe hokus pokus,bare ren tvang på at der ligger du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Gråmann var akkurat sånn da han var liten, jeg holdt på å bli SPRØ :icon_redface:

Løsningen? La ham i bur i bilen da jeg syntes han burde slappe av. Han hadde ikke avknapp i det hele tatt

Er akkurat det jeg holder på å bli, temparamentet går laaaangt ned i de nedre etasjer og lunta blir kort. Må ta meg hardt på tak for ikke å bare brøle henne i trynet og hive henne ut på verandaen. Timeout er noe jeg vil vurdere, men jeg er livredd hun skal se på bur som straff i og med at buret funker så fantastisk om natta. Foreløpig timeout som jeg bruker - er "tvangskos". Lar henne klatre opp på fanget mitt og så "holder jeg henne der". Roer seg ned etterhvert og kan tilogmed sovne i hendene mine.

Avknappen er også her totalt ikke-eksisterende...*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det jeg holder på å bli, temparamentet går laaaangt ned i de nedre etasjer og lunta blir kort. Må ta meg hardt på tak for ikke å bare brøle henne i trynet og hive henne ut på verandaen. Timeout er noe jeg vil vurdere, men jeg er livredd hun skal se på bur som straff i og med at buret funker så fantastisk om natta. Foreløpig timeout som jeg bruker - er "tvangskos". Lar henne klatre opp på fanget mitt og så "holder jeg henne der". Roer seg ned etterhvert og kan tilogmed sovne i hendene mine.

Avknappen er også her totalt ikke-eksisterende...*sukk*

Det er ofte sånn det er å ha valp skjønner du :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er akkurat det jeg holder på å bli, temparamentet går laaaangt ned i de nedre etasjer og lunta blir kort. Må ta meg hardt på tak for ikke å bare brøle henne i trynet og hive henne ut på verandaen. Timeout er noe jeg vil vurdere, men jeg er livredd hun skal se på bur som straff i og med at buret funker så fantastisk om natta. Foreløpig timeout som jeg bruker - er "tvangskos". Lar henne klatre opp på fanget mitt og så "holder jeg henne der". Roer seg ned etterhvert og kan tilogmed sovne i hendene mine.

Avknappen er også her totalt ikke-eksisterende...*sukk*

Hmm, som alternativ til bur da, hva med å kjøpe kompostgrinder og slå dem fast til veggen, og bruke det som timeout sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat det jeg holder på å bli, temparamentet går laaaangt ned i de nedre etasjer og lunta blir kort. Må ta meg hardt på tak for ikke å bare brøle henne i trynet og hive henne ut på verandaen. Timeout er noe jeg vil vurdere, men jeg er livredd hun skal se på bur som straff i og med at buret funker så fantastisk om natta. Foreløpig timeout som jeg bruker - er "tvangskos". Lar henne klatre opp på fanget mitt og så "holder jeg henne der". Roer seg ned etterhvert og kan tilogmed sovne i hendene mine.

Avknappen er også her totalt ikke-eksisterende...*sukk*

Sånn har alle mine valper vært, og de har utviklet seg til fine og rolige hunder de og. Sånn er det nok å ha valp, gitt :devil: Kompostgrinder er smart, mentaltrening som godbitsøk eller små spor er bra, overse-overse-overse er bra, og så kan det være effektfullt å ha tyggebein. Og ellers får du bare stålsette deg- sånn blir det nok en good stund til. Labber er gjerne ikke de roligste valpene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en del time-out på Ace når han var liten. Hunder eg har passet, voksne, har eg også brukt time-out på, i forskjellige situasjoner. Det er en effektiv metode.

Om man ikke vil bruke bur, så bruk et rom som det blir nevnt over. Hunder lærer fort, så skal nok ikke mange gangene til før den skjønner det. Det viktigste er å være konsekvent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det slik å ha valp, spesielt en aktiv rase! Men man BLIR jo oppgitt og man BLIR helt utladda, så man må da få lov til å mutre litt. :)

Takk for tipsene her i siste tiden, vi har jobbet i nesten 2 uker nå med ro inne, konsekventhet og rutiner med kong og sporsøk ute. Til gjengjeld har jeg fått en valp som fungerer MYE bedre, har en større avknapp og som søker ro selv. Ingen ting er bedre enn å se resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Så bra det går rette veien! Ja, sånn er det bare å ha valp. Jeg kan også styre entusiasmen for å ha valp. Det er godt de er søte :) . Men, vi må ikke la "valper er bare sånn" bli en hvilepute til å ikke jobbe med det selvfølgelig. Men å ha valp er jo en del av det å ha hund. Jeg vil ihvertfall fortsatt få valp nå istedenfor en voksen hund fordi jeg også vil ha med meg oppveksten til valpen og ha mulighet til å forme den selv.

Hihi dette var jo dårlig med tips, men du får bare fortsette å trene :) . Har du funnet deg et valpekurs? Jeg vil på det sterkeste anbefalle deg å gå et valpekurs. Der får du for det første hjelp av folk som ser hunden og kan vise deg hvordan du kan gjøre ting så det blir litt lettere forståelig enn forklart skriftelig, du kan spørre om det du lurer på og du får trent med hunden rundt andre valper så den lærer å konsentrere seg selv om det er andre valper til stede (og det blir nyttig senere).

Jeg vet om et valpekurs som starter i august. Det er ikke tromsø hundeklubb, men jeg kan finne fram link til deg senere i dag hvis du er interessert (jeg vet ikke noe mer om hun som holder det, men du kan jo bare spørre). Det blir litt for tidlig for meg, men din er i en fin alder for valpekurs nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har tenkt å dra på det valpekurset, så lenge det ikke er norsk hundeskole det er snakk om.

Hun er mellom 4 og 5 mnd i august, så vi håper det passer bra. Jeg er bare redd valpekurs blir litt "enkelt" for oss nå (med fare for å høres teit ut) siden jeg har vært på valpekurs før. Vurderer om vi heller skal ta sånn "Nybegynnerkurs" eller no, spørsmål kan man jo stille uansett :) Vi jobber hele dagen lang med sitt, ligg, kontakt, innkalling osv - i samme stil som jeg lærte på forrige valpekurs. Får se hva som kommer først, og hva de anbefaler. Morsomt å være på valpekurs uansett (og søtt :) )!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg tror jeg har tenkt å dra på det valpekurset, så lenge det ikke er norsk hundeskole det er snakk om.

Hun er mellom 4 og 5 mnd i august, så vi håper det passer bra. Jeg er bare redd valpekurs blir litt "enkelt" for oss nå (med fare for å høres teit ut) siden jeg har vært på valpekurs før. Vurderer om vi heller skal ta sånn "Nybegynnerkurs" eller no, spørsmål kan man jo stille uansett :) Vi jobber hele dagen lang med sitt, ligg, kontakt, innkalling osv - i samme stil som jeg lærte på forrige valpekurs. Får se hva som kommer først, og hva de anbefaler. Morsomt å være på valpekurs uansett (og søtt :) )!

Men kan hun det når det er på et nytt sted med masse andre spennende valper rundt? Om du velger valpekurs eller nybegynnerkurs (hva nå det er) er jo opp til deg og instruktør. Du kan jo ringe til de du vil gå kurs hos og spørre på hvilket kurs de mener du passer best. Men hunden din er i en alder som passer valpekurs best, og vanskelighetsnivået på selve øvelsene tilpasses selvfølgelig hvor langt du har kommet med din hund (en god instruktør klarer å hjelpe alle på sitt nivå). Fordelen med valpekurs er at det naturlig blir en del snakk rundt det å ha valp og du kan spørre om alle "valpe-problemer" som måtte dukke opp. Og det kan være greit å ha noen å spørre som kjenner deg og valpen, for ettersom jeg forstår er dette første valpen din ikke sant? Det dukker alltid opp uforutsette ting man lurer på hva man skal gjøre med. Som f.eks. hva man gjør når valpen maser innendørs... På videregående kurs er et oftest mer fokus på selve lydighetsøvelsene. Jeg har også vært på valpekurs før, men det er mange år siden jeg hadde valp sist, derfor skal jeg på kurs nå også (hvis jeg finner et som er litt senere enn august da). Det jeg for min del kanskje syns er aller viktigst med valpekurset er at jeg lærer (ja, jeg har lært noe nytt for hvert lydighets og agilitykurs jeg har vært på jeg) og at valpen værer å konsentrere seg med masse spennende hunder rundt. Tempoet, lengden og øktene er (forhåpentligvis) tilpassa at det er små valper vi trener med og ikke voksne hunder. Men, som sakt, det er bare du og instruktør som kan avgjøre hvilket kurs som passer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får se! :) Er stor forskjell på kursholderene.

Vurderer også å ta valpekurs i klikkerstil - for det får jeg slettes ikke til selv. :)

Så det er mange valgmuligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er valpekurset til Hundevis det snakkes om så kan jeg anbefale det siden klubben ikke har noe planlagt med det første:)

Enig :)

Og angående å få valper til å lære seg å være rolig inne: nesearbeid gjør en valp rolig og sliten på en god måte. Innendørs synes jeg ikke det bestandig fungerer så bra å overse/ignorere. Mye av stresset og maset er himla selvforsterkende. Den turner jo rundt fordi den synes det er gøy! Noen valper må "tvinges" til å ta det med ro: bur, kompostgrind, tvangskos, bånd er fine ting. Ellers er det jo denne fine ballansegangen mellom aktivitet og hvile...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant! Noen ganger bruker ignoreringa mi å føre til halejakting eller potebiting, da er det tvangs(kos)/holding på fanget til mor som gjelder, selv om man piper og klager. :)

Men sporingsarbeidet er KJEMPEMORSOMT! Gleder meg til hu blir eldre og vi kan gå på kurs med både sporing og rundering.

Noen som har prøvd hundevis? Såvidt jeg forstår er hun 100% klikkerbasert, noe jeg på en måte synes er greit, men jeg har jo sett mitt eget gode resultat gjennom å være "pølsetante" som lokker inn alt. Vet ikke om jeg orker å gå over til en helt annen treningsmetode? Var snakk i at Retrieverklubben skulle ha valpekurs i August også, så me får sjå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant! Noen ganger bruker ignoreringa mi å føre til halejakting eller potebiting, da er det tvangs(kos)/holding på fanget til mor som gjelder, selv om man piper og klager. :)

Men sporingsarbeidet er KJEMPEMORSOMT! Gleder meg til hu blir eldre og vi kan gå på kurs med både sporing og rundering.

Noen som har prøvd hundevis? Såvidt jeg forstår er hun 100% klikkerbasert, noe jeg på en måte synes er greit, men jeg har jo sett mitt eget gode resultat gjennom å være "pølsetante" som lokker inn alt. Vet ikke om jeg orker å gå over til en helt annen treningsmetode? Var snakk i at Retrieverklubben skulle ha valpekurs i August også, så me får sjå :)

Vet du, jeg tror du får hjelp til å gjøre det på den måten du allerede gjør ting på hvis du forklarer det for kurslederen. :) Hvis hun ikke har forståelse for at ikke ALLE føler at klikkertrening er tingen for dem, så ville jeg kanskje latt være tenker jeg. Lokking og slikt er jo noe "alle" hundeeiere har vært innom, og det har sikkert denne damen også, så hun har sikkert noe å tipse om på det området også.

Ang. valpekurs så ville jeg fått det med meg hadde jeg vært deg! Jeg (My???) gikk valpekurs hos en veterinærklinikk og jeg var absolutt ikke enig i alt som ble sagt der og det var ganske kjedelig når vi hadde "teori" for det var jo ikke SLIKE ting jeg trengte å høre, alt sånt "klarer jeg fint på egenhånd" - men det å være på KURS mens valpen enda er liten sammen med mange andre valper er gull verdt! Det er neppe noe som er så vanskelig for en sosial og glad valp som å måtte lære å holde seg i skinnet mens det er mange lekekamerater rundt. De fleste valpekurs har også "kosekvelder" o.l hvor valpene får leke med hverandre og omgås hverandre uten at vi mennesker "er med på leken" - og der får de testet ut mye hundespråk og noen får kanskje lært ting de ikke kunne fra førav. Får en valp oppleve hvordan det er å leke rundt med en jevngammel kompis, så lover jeg deg at den blir å ha mer lyst til å gjøre det enn å "bry seg om mor" om noen mnd. Og jeg tipper Luna har fått møtt noen artsfrender til nå og at hun syns andre hunder er kule?

En annen ting er jo at du sliter litt med av-knappen på den sorte frøkna, og de fleste valpekursene bruker mye tid på å lære valpen å finne roen også. Det brukte iallefall vi MYE tid på, og nå har jeg en hund som ramler over meg og "slår av" nesten hver muskel i kroppen når jeg setter meg ned på siden av henne og sier "roolig" .. Samme hvis jeg legger henne ned på gulvet, da kan jeg bare holde en hånd forsiktig på siden hennes og da blir hun liggende til hun sovner av hvis jeg sitter lenge nok :) Og igjen: på valpekurs får man trent dette mens det er masse lekekamerater rundt = GULL verdt I tell you :)

Å gå spor er kjempe moro ja, du får hyle ut når du skulle nedover så kan du komme å gå spor sammen med oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa var og prøvde litt rotrening med en annen valp, gikk .... haha. jojo. Hun klarte iallefall å sitte litt ved siden av meg *plystre*

tihihiiiih.

Men det skal vi. Blir hun utstillingsdronning drar vi sikkert sørover en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd hundevis? Såvidt jeg forstår er hun 100% klikkerbasert, noe jeg på en måte synes er greit, men jeg har jo sett mitt eget gode resultat gjennom å være "pølsetante" som lokker inn alt. Vet ikke om jeg orker å gå over til en helt annen treningsmetode? Var snakk i at Retrieverklubben skulle ha valpekurs i August også, så me får sjå :ahappy:

Har ikke vært på kurs med Hundevis selv, men jeg trener sammen med henne som driver det og kan varmt anbefale det. Hun klikkertrener 100%, ja, og er dyktig på det, så vil du klikkertrene er du i gode hender. Du er også i gode hender selv om du vil være "pølsetante".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout er noe jeg vil vurdere, men jeg er livredd hun skal se på bur som straff i og med at buret funker så fantastisk om natta. Foreløpig timeout som jeg bruker - er "tvangskos". Lar henne klatre opp på fanget mitt og så "holder jeg henne der". Roer seg ned etterhvert og kan tilogmed sovne i hendene mine.

Jeg tror ikke at det å bruke bur som "straff" vil gjøre at hun trives dårligere der om natta, for nå vet valpen at om natta skal jeg være i buret, akkurat som når du skal kjøre bil, skal den i buret. Som jeg nevnte så bruker jeg soverommet som et sted å gjøre timeout, men likevel går han inn dit hver kveld når jeg skal legge meg frivillig. Når den er gira kan du ta henne bestemt inn i buret og vise at du misliker oppførselen hennes, mens om natten tar du henne forsiktig inn i buret og kanskje til og med godsnakker litt med henne. Det er akkurat det samme du gjør dersom hunden en dag skulle smøye seg gjennom utgangsdøra og stikke av. Du tar henne da bestemt inn igjen i huset, men det gjør ikke at hun føler at det å være i huset er noen straff til vanlig.

Jeg er ikke kjent med betegnelsen "tvangskos", men slik du skriver går jeg utifra at når hunden er gira og ikke slapper av tar du henne opp på fanget. Da belønner du faktisk hunden for at den er gira inne, så slik jeg ser det vil det virke mot sin hensikt. Dersom hun av en eller annen grunn ikke ser på det som belønning er også det feil, for det å bli kost med deg skal være en positiv opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klapper jo ikke på henne. Tar henne fra det som har gjort henne oppgira og legger henne på rygg mellom fotene mine. Roer seg helt ned. Hun er ikke spesielt glad i å sitte på fanget (aldri vært noe kosehund, har alt for mye makk i ræva) så det er ikke noe kjempepositiv opplevelse :ahappy:

Er store forskjeller. Don't you worry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Klapper jo ikke på henne. Tar henne fra det som har gjort henne oppgira og legger henne på rygg mellom fotene mine. Roer seg helt ned. Hun er ikke spesielt glad i å sitte på fanget (aldri vært noe kosehund, har alt for mye makk i ræva) så det er ikke noe kjempepositiv opplevelse :ahappy:

Er store forskjeller. Don't you worry.

Alle valper jeg har hatt med å gjøre har det funka utmerket å holde rolig fast og gjerne stryke den rolig til den klarer å roe seg. Det kan ta litt tid i starten, men de lærer fort. Jeg tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg for at valpen tar det som belønning, men skulle det skje og valpen begynner å herje for å få kos må man selvfølgelig endre taktikk. Men jeg har ihvertfall ikke opplevd det med de (få?) valpene jeg har hatt og passa. Det er jo ikke kose valpen vil, men herje. Og da er det, om ikke akkurat straff, så ihvertfall kjedelig å måtte sitte i ro. Noen valper trenger litt hjelp til å lære å roe seg og jeg syns heller man skal lære valpen å roe ned enn å stappe den i et bur. Buret har du ikke alltid med deg, deg selv har du alltid med deg. Ellers kan det være en ganske hard straff for en valp å bli stengt ute fra flokken, noe man bør tenke seg litt om når man bruker. En annen ting som kan være en idè er å gjenta, med rolig stemme f.eks. ordet roooolig mens man holder den fast. Så kan man etterhvert roe hunden verbalt.

(dette ble vist mer svar til occurence enn wretch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...