Gå til innhold
Hundesonen.no

Natural Horsemanship (stavet jeg riktig nå?)


Wheaten terrier

Recommended Posts

http://www.ellenofstad.com/

Her er en link til en side hvor det står mye om natural horsemanship..

Anbefaler å lese artiklene hennes.

"Fritt oversatt betyr Natural Horsmanship naturlig hestehåndtering. Mange tror at dette har med Westernridning å gjøre, eller at det har sammenheng med de såkalte hesteviskere, men dette handler om å trene og håndtere hester på en naturlig måte, å bruke kommunikasjonsmetoder basert på hva som er naturlig for hesten å forstå.

Mest av alt dreier det seg om at mennesket må lære seg om hestens psykologi, og bruker denne kunnskapen for å trene hesten. Kommunikasjon er grunnlaget for all læring, og for at noe skal kunne kalles for kommunikasjon må alle parter forstå hva som blir sagt. Dersom noen kom og snakket til deg med en rar indisk dialekt ville du ikke forstå hva vedkommende sa. Personen kan hende forsøkte å formidle de mest interessante ting, han eller hun kunne rope ordene høyt, men det ville likevel ikke være noen kommunikasjon på gang fordi du som mottager ikke hadde noen forståelse av meldingen.

Inderen ville så gjerne at du skulle forstå, og ville kanskje etter hvert bli temmelig frustrert med deg, og syntes at du var dum, han kunne bli så sint han bare ville, men inntil han forsøkte å snakke til deg på et språk som du kunne forstå ville det være til ingen nytte.

Den eneste løsningen på dette problemet er at dere kunne snakke på samme språk, det være ditt morsmål eller hans, dere kunne også for eksempel snakke engelsk sammen dersom begge kunne forstå det språket. "

Her er et lite utdrag om hva som står i en artikkel mhun har skrevet.

Kan ikke så mye om NH selv enda men leser å leser og lærer stadig av andre. Kommer til å trene med nh prinsipper når jeg får egen hest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er noe sånt.. Og det har ofte en veldig god virkning på hester som f.eks er redde for sal, redde for henger osv. Det funker utrolig bra, og er kjempegøy å se på. hesten leser deg, og forstår hva du sier med kroppen.. På en måte så har det sammenheng med "hestehviskerne", fordi det de gjorde/gjør var/er å snakke med hesten på dens språk- altså kroppspråket. De bruker tegn og bevegelser som er velkjente for hestene. for eksempel har mange hestehviskere brukt krydder eller oljer som de blåser opp i hestens nesebor. Det er ikke selve krydderet, eller oljen, som får hesten til å slappe av- men at noen puster mot neseborene deres betyr rett og slett "slapp av, jeg er en venn".. Noe sånt..:D Alle ryttere har godt av å jobbe med hestene på natural horsemanship måten, og bl.a bruke rundpaddock. I Norge er Peer gynt Rideskole, med Håkon, ett av stedene som har gode N.H kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Hyper_Bærta

jeg bruker NH noe..

Særlig på rideskole hester som ikke vill inn...Smart..

Når hesten springer så bare jag den videre..unnga øyekontakt. Nr hesten stopper, stopper du. Derretter går du ett skritt av gangen og stopper..bare sikt mot hoven til hesten. Gå enda et skritt til. Hvis hesten begynner å løpe så jag den mer. gjenta prosessen til du står sidnav hesten. da har du taket i den. da vil den sjeldent begynne å løpe fra deg.

En gang fikk jeg trene en privat hest.. Slapp han i hallen og hadde tilits trening..Tilslutt gikk og sprang han etter meg. det er kjempe artig. Hesten følger etter deg som en hund..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte sånn som klikkertrening da? Ikke helt inne i heste tinga jeg :oops: :)

Tja, er endel av de samme prinsippene som klikkertrening. Den store forskjellen er at man bruker press - psykisk press - på hesten, som man "slipper" når hesten gjør det man ønsker. Istede for å belønne med gobit.

I klikkertreningen legger man ikke press, man tilbakeholder belønning til hunden gjør det man krever, mens i NH fjerner man presset når hesten gjør det man vil.

Selvsagt veldig forenklet forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er endel av de samme prinsippene som klikkertrening. Den store forskjellen er at man bruker press - psykisk press - på hesten, som man "slipper" når hesten gjør det man ønsker. Istede for å belønne med gobit.

I klikkertreningen legger man ikke press, man tilbakeholder belønning til hunden gjør det man krever, mens i NH fjerner man presset når hesten gjør det man vil.

Selvsagt veldig forenklet forklart.

Jepp. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg om denne metoden å trene en hest?

Synes det virker som en veldig bra metode men kan ikke så mye om det..... :(

Det finnes vel like forskjellige måter å trene NH på som det finnes NH-trenere :( Akkurat som med alt annet. Så for all del, ikke ta det for god fisk for det om noen kaller seg NH-trenere. Å jage hesten rundt i en rundpaddock er ikke NH!

Jeg trener Parelli Natural Horsemanship, og det er rett og slett et helt fantastisk system. Det er masse artikler og sånn på den amerikanske siden deres. Denne f.eks: http://www.parelli.com/info_page.php?page=...0Horseman&t=lit Mamma er uoffisiell Parelli-kontakt i Norge, og vi har arrangert kurs her. Det blir vel kurs igjen til våren hvis det er nok interesserte. Jeg har godkjent level 1, og holder på med level 2.

De første tre levelene er altså t hjemmestudieprogram. Du bestiller det på parelli.com og jobber med det selv. Du kan selvfølgelig også være med på kurs. Så for å få level 1 godkjent, kan du enten være med på et graderingskurs, eller sende inn en film til en godkjent Parelli-instruktør. Level 1 er partnership level

Level 2 er harmony level

Level 3 er refinement level

Etter det må du ha "hands-on-teaching" på Parelli-universitet, som forøvrig er et godkjent universitet i Natural Horsemanship.

Our Natural Philosophy

Excellence can be attained if you...

Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,

Dream more than others think is practical,

Expect more than others think is possible.

-Author Unknown

Parelli Natural Horse-Man-Ship strives to improve the lives and relationships of horses and their humans by developing the ideal of horses as partners.

This goal can be attained through knowledge and comprehension of Parelli Natural Horse-Man-Ship (PNH). In promoting an understanding of prey animal psychology, PNH will assist in educating horse lovers everywhere, across all disciplines, in what is possible through self-development as natural horsemen. Mental, emotional and physical fitness combined with assertiveness and leadership can promote less predatory attitudes towards life in general. It is the sincere hope of PNH that all who are involved with horses will be inspired to become true horsemen, naturally.

Parelli Natural Horse-Man-Ship is committed to promoting the philosophy, ideas and ideals of natural horsemanship. To further this goal, everything we do and promote with regard to horses will be natural. We will do everything possible to examine techniques, philosophies, situations and products from the horse's point of view. As a result, we will act with non-predatory intentions or actions.

A guide for defining what IS natural would include:

- No artificial aids; simplicity of rope halter; a 12-foot line/lead rope, carrot stick, a 22-foot line/lead rope, a 45-foot line/lead rope, snaffle bridle, natural hackamore, (port mouth bits-unjointed, for advanced refinement only).

- Ground skills and riding skills

- No punishment, positive reinforcement-cause right thing to be easy and wrong thing to be difficult

- Positive, progressive and natural attitude

- Fun! Creative.

Things NOT natural would include:

- Artificial aids: nosebands to tie mouth shut, chains over the nose, martingales, tie downs, draw reins, side reins, twisted wire bits, gags, tom thumbs, scissor bits, jointed long shanks, any bit that is designed to apply greater pressure and leverage on a horse than a snaffle.

- Throwing, tarping, four-way hobbling, blindfolding, cross-tying, drugging, twitching, etc.

- Misuse of spurs.

- Misuse of bit (rough, hard, insensitive).

- Punishment.

- Predatory/aggressive attitude.

- Forcing a horse physically without engaging his mind, allowing him to think or asking his permission.

- Lack of ground skills as a teaching program.

- Lack of imagination in training/teaching.

- Lack of fun.

- Goals of winning more important than principles of horsemanship.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bare disse metodene på min vallak, ingen tvang men jeg vil at ting skal gjøres på en så naturlig måte for han som mulig... Ellen Ofstad har fire vanvittig bra filmer om denne treningsmetoden. Har også smått begynt og trene inn klikkeren med han.

Jeg er sånn at, hvis jeg ikke kan få til en hest uten pisk og sporer, så kan jeg bare slutte og ri...Dette er en hest jeg har kjøpt fra et ridesenter, noe som ikke passet for han i det hele tatt, og nå ser jeg en helt annen livsglede enn han noen gang har hatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bare disse metodene på min vallak, ingen tvang men jeg vil at ting skal gjøres på en så naturlig måte for han som mulig... Ellen Ofstad har fire vanvittig bra filmer om denne treningsmetoden. Har også smått begynt og trene inn klikkeren med han.

Jeg er sånn at, hvis jeg ikke kan få til en hest uten pisk og sporer, så kan jeg bare slutte og ri....Dette er en hest jeg har kjøpt fra et ridesenter, noe som ikke passet for han i det hele tatt, og nå ser jeg en helt annen livsglede enn han noen gang har hatt :D

Mamma og et par venninner er helt opphengt i Ellen Ofstad :roll: vært på et par kurs og sånn, har en film og styr. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke natural horsemanship en "vennligere" metode, uten bruk av sporer, pisk og bitt?

Nå ble jeg litt forvirra her...

* "Vanlig" ridning er med bitt, pisk, sporer osv.

* Natural horsemanship er?

* Klikkertrening er?

Hvis du leser det jeg skrev en gang til så vil du se at jeg svarte på hva NH er. Altså alt det folk velger å kalle NH, like mye forskjellig som det finnes mennesker som driver med det. Det kan være alt fra å jage hesten sin rundt i en rundpaddock til den er så sliten at den nesten sprenges, til trening hvor du virkelig gjør alt du kan for å bli ett med hesten din. NH betyr jo ganske enkelt naturlig hestehold, eller naturlig hest/menneske-forhold. Det er ikke en bestemt treningsmetodene, som f.eks. klikker. Klikkertreningen er en helt egen treningsteori, som omhandler bruk av positiv fosterking og negativ straff. I klikkertrening bruker man en operant betinger (klikkeren) og en belønning som den som trenes er villig til å jobbe for. Grunnen til at jeg trener Parelli med hesten min, i stedet for klikkertrening, som jeg gjør med hunden, er at jeg mener det ikke er like naturlig for hesten. Hesten er ikke skapt for å jobbe for å skaffe seg mat, de er bare vant til å senke hodet og tygge. Mens hunder derimot, er vant til å jobbe for å skaffe mat. Jeg mener Parelli eller lignende trening er det beste du kan gjøre for hesten din.

Men altså, NH er et forferdelig luftig begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NH er i mine øyne ingen treningsmetode, det er en måte å håndtere hesten på. NH er noe man kan (og bør.. i mine øyne) bruke i alle momenter i den daglige håndteringen av hesten.

Man bruker kroppspråk (som hesten kan forstå) til å få lederskapet og tilliten (og vennskapet) til hesten. <-- I mine øyne er dette kjernen i NH.

NH er i mine øyne ikke noe man tar frem og bruker i 10 minutter i en rundpaddok for så å pakke sammen og glemme igjen. Det er ihvertfall ikke det jeg kommer til å gjøre den dagen jeg skaffer meg hest.... Synes NH er noe som bør bruker i enhver situasjon sammen med hesten.

Klikkertrening på hest vet jeg ikke noe om, men jeg antar at det kan kombineres med NH.

Med mindre det å ha et godt, vennlig lederskap basert på tillit ikke kan kombineres med positiv forsterkning. Noe jeg har vanskelig for å tro.

Jeg liker ikke den "NH er en kul metode man kan bruke for å lære hesten noen søte triks"holdningen enkelte har.. [-X

NH er så utrolig mye mer enn det...

Min favoritt av trenerne er Klaus Ferdinand Hempfling. Utrolig mann. :)

Folk må slutte å se så svart-hvitt på ting ! :D Det er ikke slik at man ikke kan bruke NH hvis man liker klikkertrening, eller at man ikke kan bruke pisk og sporer hvis man liker NH.

Pisk og sporer = hjelpemidler

Klikkertrening = innlæringsmetode

NH = en måte å komunisere med hesten på

Det er ingenting som tilsier at disse tinga ikke kan kombineres.

Hovedgreia med NH er for meg lederskap basert på tillit. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natural horsemanship er en måte å forstå hesten på.

Metoden er basert på hestens kroppspråk og bør brukes i all omgang med hest.

natural horsemanship oversatt til norsk betyr det naturlig heste og menneskeforhold

det er utrolig mange feilbruk , myter og missoppfatninger av natural horsemanship

det er ikke naturlig for en hest å ha en rytter på ryggen ,

spise dødt gress , bo i en stall , ha masse utstyr på seg o.s.v

det er mange som trener natural horsemanship feil ,

som kanskje har sett det på tv

og prøver og ta etter på en helt feil måte

derfor ville jeg anbefale et kurs før man begynner med det

det handler om å trene og håndtere hesten på en naturlig måte ,

og bruke kommunikasjonsmetoder basert på hva som er naturlig for hesten å forstå.

Mest av alt dreier det seg om at mennesket må lære seg om

hestens psykologi, og bruker denne kunnskapen for å trene hesten.

det er å lære å kommunisere med hesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...