Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur/Markekur


trille

Recommended Posts

heisann!

jeg lurer på en ting. hvor ofte skal valpene ha ormekur/makkekur?

er ikke heilt sikker pga jeg har spurt to forskjellige dyrleger. den ene mener bare 2 ganger i året, og den andre mener 6 ganger første året?

håper på mage svar:)

mvh mari & Belle

post-3995-1213169518_thumb.jpg

post-3995-1213169548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fått 4 ormekurer før hun kom til meg.

Opdretteren sa hun skulle ha:

en ved 11-12 uker

en ved ca 16 uker

og deretter 4-5 måneder mellom hver gang.

En god huskeregel er hver vinter, vår og høst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper bør, i følge denne siden, behandles ved 2, 4, 6 og 8 ukers alder. Deretter èn gang i måneden frem til 6 mnd. alder, og videre hver tredje mnd. frem til unghunden fyller 1 år.

Voksne hunder med lav smitterisiko bør behandles ved påvisning av eller mistanke om orm, og før og etter utstilling og kennelopphold (pluss andre steder hvor mange hunder ferdes).

Voksne hunder med høy smitterisiko (jakthunder, hunder som går mye tur i skog og mark, hunder som ofte ferdes på treningsbaner o.l) bør behandles 2-4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Personlig synes jeg ikke noe om å gi hundene mine masse gift sånn bare for moro skyld - så jeg ormekurer når jeg må. Dvs den ene eller de to gangene jeg er i Danmark i året (da MÅ man det for å komme hjem igjen).

Hvis jeg ikke hadde drevet med utstilling (og derfor reist til Danmark), hadde jeg nok ikke gitt ormekur uten at det hadde vært påvist (eller symptomene er tydelige).

På en valp i vekst derimot, er det nok greit å gi en kur eller to i løpet av det første året. I alle fall hvis man har en slik som til stadighet finner og spiser "ekle" ting ute.

Banminth (pasta)-ormekuren gir man ved å måler da opp antal cm. hunden skal ha og så gir man hunden det. Denne gjentas etter 12-14 dager (for å ta evt. egg som nå har klekket).

Denne tar ikke bendelorm - kun spolorm. Riktignok er bendelorm slett ikke særlig vanlig på hund, men på hunder som er eldre enn leveringsalder bruker jeg heller mere bredspektret ormekur enn Banminth, f.eks. Panacur eller Drontal (disse tar "det meste").

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Voksne hunder med lav smitterisiko bør behandles ved påvisning av eller mistanke om orm, og før og etter utstilling og kennelopphold (pluss andre steder hvor mange hunder ferdes).

Om jeg skulle fulgt dette hadde mine hunder blitt overeksponert for ormekur.

Med ormekur før og etter utstilling ville det blitt minst 2 ganger i mnd fra april til desember..

Vi har akkurat vært i Danmark, og måtte pga reglene gi 2 ormekurer med 12 dagers mellomrom på hunder som ikke har påvist orm.

Skulle jeg da gitt før og etter neste utstilling, hadde vi rukket over 4 kurer på 1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Labrador som eter så mye dritt ute at hun pleier å ha ganske forskjellig avføring fra hver gang. Noen ganger kommer små pinner ut (au?), andre ganger stein eller mye flis. Allikevel har hun ikke fått ormekur siden hun kom hit (snart 10 uker siden) - og hun har ikke lidd noen nød eller hatt noe orm i magan. Om det har noe med at vi bor i Nord og lite orm er i bakken det vet jeg ikke, men det skal litt til for å få en hund som eter så mye dritt som min gjør - og samtidig slippe unna ormene.

Hun skal få en v/ 4 mnd tenkte jeg, greit å "bare ha gjort det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga et par ormekurer da Tinka var valp (3 og 6 mnd, i tillegg hadde hun fått hos oppdretter), men utover det ser jeg virkelig ikke poenget med å gi hunden ormekur. Ormekuren behandler bare det som allerede er der, og har ingen forebyggende effekt. Man kan være "heldig" og treffe på å gi ormekur mens hunden har mark før den har fått symptomer på det - men det er jo et lotteri egentlig, så jeg velger i alle fall å vente med å gi ormekur før bikkja mi eventuelt får symptomer i avføringa på at hun faktisk har orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter jeg kjenner sa til meg at det var jammen ikke rart jeg hadde problemer med å få pels på bikkja (Tulla) når jeg bare hadde gitt henne Banminth som ormekur.. Jeg levde nemlig i den tro at Banminth var fint å gi til voksne hunder også, men det er visstnok ikke sterkt nok. Så jeg skulle gi Drontal eller Panacur, og da skulle visst pelsen vokse, den. (Noe den forsåvidt ikke har gjort, og jeg har heller aldri merket noe til orm på Tulla.) Men kan det være orm uten at man merker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Enda en Tinka! Så morsomt, trodde ikke navnet var sååå vanlig.. men det dukker stadig opp noen som har kalt hunden sin det.

Men angående spørsmål.. så lurte jeg litt på om dette med ormkur rett og slett er noe man gjør selv? Bare kjøper på apoteket og gir hunden da?

Og har skjønt at det er helt frivillig, med mindre man skal på utstilling eller utenlands. Men hva anbefales for en 8 uker gammel valp som leveres med minst en ormkur (men mener hun får full pakke)? Isåfall hvilke typer ormkur bør jeg velge?

Kanskje greit å nevne raskt at det er en Phalene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur ordner man selv og sånt, ja :P Man får kjøpt det på apoteket, er flere forskjellige typer, så kanskje du bør høre litt med dem der. Det gjorde jeg, men siden det da var så lenge til jeg skulle få valpen tenkte jeg at jeg fikk komme tilbake litt senere og se nærmere på saken. Finnes vel både som tabletter og noe slags mos, om jeg ikke husker feil. (nei, jeg følger ikke etter deg rundt på forumet, bjørni, selv om det ser sånn ut :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...