Gå til innhold
Hundesonen.no

Amputert hale


Angilja

Recommended Posts

Skrevet

Spot måtte amputere litt av halen for ei stund siden. Hvordan er reglene ang hale-amputasjon og stevnedeltakelse, er "karrieren" over? hvor finner jeg regler om slikt, kanskje noen har en link?

Skrevet

Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg mener å ha hørt så lenge du har dokumentasjon på hvorfor den ble amputert så er det Ok.

Skrevet

Jeg trodde at det ikke var lov uansett, pga. at folk lett kan jukse. Eller var det bare på tidligere amputeringsraser?

Guest Belgerpia
Skrevet

Det kommer helt an på hvordan rase det er snakk om.

Dersom hunden er en rase som før ble rutinemessig kupert, dvs. en kuperingsrase - så er du nok såpass uheldig at både utstilling, tester osv. er utelukket for hunden. Uansett grunn til amputeringen.

Dersom det er en rase som IKKE vanglivis regnes som en kuperingsrase er det vel så vidt jeg vet ingen begrensinger.

Skrevet

En BC kan delta selv om han har fått halen ampurtert siden BC ikke har vært en kuperingsrase før.

Skrevet

Sånn litt over sidelinjen; hvis det går på at hunden ikke kan delta pga at resultatet kan benyttes som grunnlag for avl, hva skjer da hvis hunden i tillegg er kastrert? (Eller blanding?) Da kan den jo ikke brukes i avl uansett liksom..

I dette tilfellet er det jo også snakk om kun en liten del helt ytterst på halen (eh, hvor ellers..?)..

Skrevet
Sånn litt over sidelinjen; hvis det går på at hunden ikke kan delta pga at resultatet kan benyttes som grunnlag for avl, hva skjer da hvis hunden i tillegg er kastrert? (Eller blanding?) Da kan den jo ikke brukes i avl uansett liksom..

I dette tilfellet er det jo også snakk om kun en liten del helt ytterst på halen (eh, hvor ellers..?)..

Da vil vel den uthevede teksten gjelde?

"alle arrangementer som er en del av avlsarbeid, og alle arrangementer hvor hunder konkurrerer og/eller rangeres for eksteriør og/eller prestasjon"

Skrevet
Da vil vel den uthevede teksten gjelde?

"alle arrangementer som er en del av avlsarbeid, og alle arrangementer hvor hunder konkurrerer og/eller rangeres for eksteriør og/eller prestasjon"

Jeg skjønner jo at utstilling ikke går da, men hva med agility (siden det jo er det som er utgangspunktet her, og det var helst det jeg tenkte på da jeg spurte)? Noen legger jo kanskje resultater innen dette til grunn (jmf diskusjonen i debattkjelleren om blandingshunder og agility og championat). En agilitykonkurranse rangerer jo hundene etter prestasjon, selv om det "kun" er å hoppe over noen hinder liksom..

Skrevet
Jeg skjønner jo at utstilling ikke går da, men hva med agility (siden det jo er det som er utgangspunktet her, og det var helst det jeg tenkte på da jeg spurte)? Noen legger jo kanskje resultater innen dette til grunn (jmf diskusjonen i debattkjelleren om blandingshunder og agility og championat). En agilitykonkurranse rangerer jo hundene etter prestasjon, selv om det "kun" er å hoppe over noen hinder liksom..

Siden kuperte hunder ble nekta å delta på VM, så ville jeg anta at det gjelder uansett aktiviteter.

Slik jeg tolker reglene, og har hørt andre tolke de, så er det aktivitetsforbud for hunder som er kuperte. Men NKK og/eller mattilsynet er vel de som kan svare best på det.

Skrevet

Det er et "aktivitetsforbud", og det gjelder vel også ulike mentale tester, FA, k-test, slike ting, såvidt jeg vet? Det var vel fordi mange prøvde å være "smarte" og omgå regelverket, og likevel delta med hundene sine - da prøvde man vel i sin tid å justere det, så disse smartingene ikke lyktes.

Siden NKK også styrer ulike hundesporter, inklusive mentaltesting, så gjelder det der ja. Det er jo derfor blandingshunder har vært utestengt helt/delvis fra noen hundesporter.

Forøvrig kan man vel benytte kuperte hunder så mye man vil i avl? Det er jo også en liten pussighet. Man får vel da ikke godkjent kull, hvis klubben krever mentaltest eller utstillingsresultat, men det er jo fritt frem for å registrere det meste i NKK likevel.

Men det var vel en kuperingsforskrift/lov før det som var mer urettferdig, som ikke tok høyde for uhell på raser som det ikke var kupering på - da ble hunder som "burde" ha hale, men som for eksempel hadde klemt den i en dør, ikke stille, såvidt jeg husker...

Skrevet

Hvis reglene ikke er endret siste årene så kan hvilken som helst hund uansett utseende, rase, blanding, sykdommer (ikke smittsomme da) delta i agility. Men hvis du skal konkurrere på toppnivå som på landlaget i agility så er det strengere regler.

Skrevet
Hvis reglene ikke er endret siste årene så kan hvilken som helst hund uansett utseende, rase, blanding, sykdommer (ikke smittsomme da) delta i agility. Men hvis du skal konkurrere på toppnivå som på landlaget i agility så er det strengere regler.

De kan ikke delta om det er kupperte og det tidligere var en kupperingsrase.. Klemster min DP halen sin i en dør nå, og selv om kun ytterste leddet må fjernes, så kan hun ikke delta..

MEN hun kan jo delta om jeg melder henne på som blandingshund da selvsagt..

Skrevet

På side 5 i NKKs utstillingsregler står det at dette gjelder kuperingsraser. 3.5 Øre/halekupering. Jeg vet at flere hunder som har "mistet" en liten del av halen har vært stilt både her i landet og utlandet, uten at dette har blitt bemerket. Tror godt det går an å konkurere med en hund som har mistet en liten del av haletuppen, så lenge det ikke er en kuperingsrase. Ha i tilfelle med veterinærattest i tilfelle det blir spørsmål. <_<

Skrevet

Ja, det er korrekt, så lenge det ikke er av en gammel kupperingsrase så kan man delta på alt mulig så mye man vil, selv om hunden har mistet en del av halen eller ørene.

  • 2 weeks later...
Skrevet
De kan ikke delta om det er kupperte og det tidligere var en kupperingsrase.. Klemster min DP halen sin i en dør nå, og selv om kun ytterste leddet må fjernes, så kan hun ikke delta..

MEN hun kan jo delta om jeg melder henne på som blandingshund da selvsagt..

Hvis du har dokumentasjon for at den er kupert av helsemessige grunner så er jeg ganske sikker på at en skal kunne konkurrere uansett om det er en tidligere kuperingsrase.

Skrevet
Hvis du har dokumentasjon for at den er kupert av helsemessige grunner så er jeg ganske sikker på at en skal kunne konkurrere uansett om det er en tidligere kuperingsrase.

Pga den nye loven er det jo nettopp det en IKKE kan...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...