Gå til innhold
Hundesonen.no

Nikon D40 og D40X


Renate A

Recommended Posts

Lurer litt på forskjellen mellom Nikon D40 og D40X...vet at det er forskjellige pixler, men utover det?

Kan man feks bruke Sigma objektiver på begge kameraene?

Hva er fordeler og bakdeler ved disse kameraene?

Noen som har disse kameraene her inne? Er dere fornøyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig greit og fint !

Det er ganske digitalt, vis du skjønner da ?

Mange forskjellige funskjoner som du kan enkelt skifte. Eks. om du skal fryse bilde med en gang (som vis du tar bilde av noe i høy fart) da er det veldig bra ! Ved og holde inn knappet tar det X bilder i sekundet til du slipper opp. veldig greit.

Fornøyd med det.

Slenget inn noen bilde jeg har tatt med D40'en.

Tar fine bilder

DSC_0546-1.jpg

Er ikke så utrolig god zom, synes ikke jeg da..

DSC_1134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på forskjellen mellom Nikon D40 og D40X...vet at det er forskjellige pixler, men utover det?

Kan man feks bruke Sigma objektiver på begge kameraene?

Hva er fordeler og bakdeler ved disse kameraene?

Noen som har disse kameraene her inne? Er dere fornøyde?

Nå kjenner jeg ikke så godt til forskjelle på de to kameraene, men ingen av dem har fokusmotor i kamerahuset og du må derfor kjøpe objektiver som har dette i objektivet. For Sigma-objektiver må du se etter betegnelsen HSM - da er det fokusmotor i objektivet. På Nikkor-objektivene må du ha de som har betegnelsen AF-S. Foreløpig finnes det vel heller ingen fastobjektiver med fokusmotor, så om du skal ha et fastobjektiv får du ikke autofokus med en D40/D40x.

Ut over dette er begge kameraene holdt for å være veldig bra, og jeg har sett svært gode bilder tatt med dem :). Psycholynx her inne har jo også D40 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke så godt til forskjelle på de to kameraene, men ingen av dem har fokusmotor i kamerahuset og du må derfor kjøpe objektiver som har dette i objektivet. For Sigma-objektiver må du se etter betegnelsen HSM - da er det fokusmotor i objektivet. På Nikkor-objektivene må du ha de som har betegnelsen AF-S. Foreløpig finnes det vel heller ingen fastobjektiver med fokusmotor, så om du skal ha et fastobjektiv får du ikke autofokus med en D40/D40x.

Ut over dette er begge kameraene holdt for å være veldig bra, og jeg har sett svært gode bilder tatt med dem :). Psycholynx her inne har jo også D40 :)

Vet du om dette gjelder D60 også? Har ikke så greie på objektiver, så blir så usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D60 krever også motor i objektivet.

Har en D40 - er meget fornøyd. Har 18-55 mm og 55-200 mm objektiv. Synes det tar flotte bilder og har god oppløsning, i alle fall til det jeg tar bilder for (ser f.esk et bilde jeg har forstøtrret til 35x45 cm, det er helt flott, selv om det er tatt med kamera som har 2mpix), og D40 har 6, ett eller annet mpix, me like very good.

Her er noen bilder som jeg har knipset

blomst1.jpg

kali.jpg

bellvask.jpg

humle.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo da D40 som Siri nevner oppi her. Og jeg er veldig fornøyd. Eneste negative er jo dette med litt mindre utvalg i objektiver.

MEN jeg kan bruke sigma på det! Iallefall sies det det hos Det Digitale MørkeRom.. Jeg fikk senest i går en liste med vidvinkel og makro objektiver fra dem som kan brukes på mitt kamera. Deriblandt Sigma. :lol:

Bilder kan du jo se i bloggen min... Link under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har D40X, og det kan ikke bruke Sigmaobjektiver, dermed blir det altså litt dyrere med nye objektiver.

Da er det enten noe rart med kameraet hennes, eller så har hun misforstått, for sigma objektiver til nikon med HSM skal hun kunne bruke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et veldig bra tilbud på Canon 350D som er brukt 5 ganger med minnekort på 250mg, 1gb og 8gb, så imorgen har jeg også speilrefleks kamera :lol:

Gratulerer :) Du har mange timers moro foran deg, for å ha speilrefleks er som en ny verden, og med så store minnekort - da kan du knipse i vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :lol: Du har mange timers moro foran deg, for å ha speilrefleks er som en ny verden, og med så store minnekort - da kan du knipse i vei :)

Takk! Jeg gleder meg som en gal! Selvom 350D er en litt gammel utgave så holder nok det lenge for meg som er gangske så amatør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei hei jeg lurer også på å kjøpe meg speilrefleks kamera. Nærmere bestemt Nikon D40Kit som selges for 2995 kr. Er HELT fersk som speilrefleksbruker. Ser det er flere her som bruker dette kamera og er fornøyd. Hvordan går det med knipsingen din Renate?

Grunnen til at jeg skriver er rett og slett kjøpevegring. Jeg trenger noen som kan fortelle meg hvor genialt og morro det er med speilrefleks og som kan anbefale dette kamera eller tilsvarende til samme pris? Som sagt helt fersk.. Hva er negativt og hva er positivt med dette kamera?

Hilsen en med kjøpe frykt.. hehe hvertfall iforhold til dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei jeg lurer også på å kjøpe meg speilrefleks kamera. Nærmere bestemt Nikon D40Kit som selges for 2995 kr. Er HELT fersk som speilrefleksbruker. Ser det er flere her som bruker dette kamera og er fornøyd. Hvordan går det med knipsingen din Renate?

Grunnen til at jeg skriver er rett og slett kjøpevegring. Jeg trenger noen som kan fortelle meg hvor genialt og morro det er med speilrefleks og som kan anbefale dette kamera eller tilsvarende til samme pris? Som sagt helt fersk.. Hva er negativt og hva er positivt med dette kamera?

Hilsen en med kjøpe frykt.. hehe hvertfall iforhold til dette..

hihi jeg kjøpte meg akkurat dette cameraet i går på elkjøp for akkurat samme pris. så har ikke fått med meg så mye negativt hehe men bare masse posetivt..

- menyen er ganske så lett(syntes jeg)

- bra kvalitet

- lett og ha med seg rundt.. trenger ikke så stor bagg.. med det første

jeg er i hværtfall kjempe fornøyd og jeg til føyer noen bilder jeg tokk i går..

DSC_0047.jpg

DSC_0052.jpg

er det Elkjøp du skal kjøpe den?

de har pris garanti og det er faktisk et sted de selger den billigere

COP OPS eller åsen det skrives hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei jeg lurer også på å kjøpe meg speilrefleks kamera. Nærmere bestemt Nikon D40Kit som selges for 2995 kr. Er HELT fersk som speilrefleksbruker. Ser det er flere her som bruker dette kamera og er fornøyd. Hvordan går det med knipsingen din Renate?

Grunnen til at jeg skriver er rett og slett kjøpevegring. Jeg trenger noen som kan fortelle meg hvor genialt og morro det er med speilrefleks og som kan anbefale dette kamera eller tilsvarende til samme pris? Som sagt helt fersk.. Hva er negativt og hva er positivt med dette kamera?

Hilsen en med kjøpe frykt.. hehe hvertfall iforhold til dette..

1. Kjøpt det på Coop OBS istedet, og spar 600 kr :P

2. det er MORO med bilder! Bare se på bloggen min hvor mye moro man kan ha det.. Eller i Utfordre Psycho tråden under Generelt her på Sonen.. :P

3. Og et speilrefleks kan ikke sammenlignes med vanlig digital kamera! MYE morsommere.

4. og hvis det kan hjelpe deg noe etter å ha sett bildene mine, jeg har også D40 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hu trenger ikk og kjøpe det på COOP OBS..

jeg kjøpte mitt på Elkjøp for samme pris som COOPS.. jeg bare viste dem katalogen til COOP..får når jeg kom på COOP var det ut solgt

(siden Elkjøp har Prisgaranti..finner man et sted den koster mindre får man den for den prisen)

hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei jeg lurer også på å kjøpe meg speilrefleks kamera. Nærmere bestemt Nikon D40Kit som selges for 2995 kr. Er HELT fersk som speilrefleksbruker. Ser det er flere her som bruker dette kamera og er fornøyd. Hvordan går det med knipsingen din Renate?

Grunnen til at jeg skriver er rett og slett kjøpevegring. Jeg trenger noen som kan fortelle meg hvor genialt og morro det er med speilrefleks og som kan anbefale dette kamera eller tilsvarende til samme pris? Som sagt helt fersk.. Hva er negativt og hva er positivt med dette kamera?

Hilsen en med kjøpe frykt.. hehe hvertfall iforhold til dette..

Knipsingen min går bra, enda mye å lære, men fy fader så GØY det er! :)

Du kan se noen av bildene mine i dagboken på denne siden: http://www.renatea.com/

Jeg har Canon 350D med kit linsa + at jeg har kjøpt en zoom linse som heter 75-300

siri01.jpg

sofa012.jpg

loke012.jpg

zoo016.jpg

tjern017.jpg

tjern025.jpg

sofa016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay jeg har jo kikka på bilder her i kveld, og må si: jeg er overbevist. SKAL ha meg speilrefleks kamera.

Nå takker jeg og bukker for tipset opp Coop Obs prisen, 600 kr "spart" bidro nok også til at jeg tenker; skitt au, noe morro må jeg få bruke feriepenger på. Nå sjekka jeg elkjøp og dersom de kunne stille opp med prisgaranti så ser det ikke ut til at de har kamera på lager her i Molde, og på nett står det bare at de ikke har varen inne gjennom nettkjøp.

Og siden (som nevnt) jeg bor i en del av landet som ikke har Coop i umiddelbar nærhet er løsningen: god venninne som bor i trondheim og skal hjem på fredag. Så nå på fredag er jeg eier av ett speilreflekskamera. Morro skal det bli. Masse fine bilder dere har tatt, skal bruke nattevakten på å kikke mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe hu trenger ikk og kjøpe det på COOP OBS..

jeg kjøpte mitt på Elkjøp for samme pris som COOPS.. jeg bare viste dem katalogen til COOP..får når jeg kom på COOP var det ut solgt

(siden Elkjøp har Prisgaranti..finner man et sted den koster mindre får man den for den prisen)

hehe :)

Veldig veldig smart! og i tilegg har jo Elkjøp 30 dagers returrett om man ikke blir fornøyd med varen. Da får man jo pengene igjen :icon_redface:

Og Nina. Det kan hende de har den i butikken selv om det ikke står noe på nett... Den nettsida til elkjøp er jo blitt helt dust. Ta en telefon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig smart! og i tilegg har jo Elkjøp 30 dagers returrett om man ikke blir fornøyd med varen. Da får man jo pengene igjen :icon_redface:

Og Nina. Det kan hende de har den i butikken selv om det ikke står noe på nett... Den nettsida til elkjøp er jo blitt helt dust. Ta en telefon! :)

det har du rett i.. for jeg sjekket også på nette og der sto det at det ikke var noe igjen..

men så dro jeg ned på Elkjøp, og der hadde de.! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er jo noe i det med returrett da. Men skitt au, tror venninna mi har vært og shoppa på mine vegne, uannsett så har jeg ikke investert i ett altfor dyrt kamera så det går nok bra tenker jeg. Ja jeg tenkte litt på at dem kunne ha dem i butikken uannsett. Det ser jo ut som flere er fornøyd med kamera, så forhåpentligvis er også jeg det. Jeg er uannsett først og fremst ute etter å lære det helt grunnleggende noe som jeg har inntrykk av er det dette kamera kan gjøre. Gleder meg jeg nå, bra jeg bare skal jobbe og sove frem til fredag :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...