Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta fly med en noe skeptisk hund?


PsychoLynx

Recommended Posts

Vi vurderer altså en tromsø tur i sommer, med fly, og MED Bridie..

Men, Bridie er som kjent litt stressa i bil etter vi har kjørt en stund. (grensa ligger på ca 45 min, og i hastigheter over 70-80). Da begynner hu å pese, og klarer ikke ligge rolig i buret. Hu kaster IKKE opp eller gjør andre ting i buret, det er kun pesing.

Hvordan vil Bridie kunne takle en flytur til Tromsø? (er det ca en time det tar? Fra Gardermoen?)

så, noen spørsmål fra en som aldri har flydd med hund...

Hva må jeg tenke på?

Ang bur så vet jeg at det må være flygodkjent (se gjerne flybur tråden min).

Skal hunden ha tilgang på drikke i buret?

Er det andre ting å tenke på?

Skal buret låses? Skal buret merkes med noe spes hjemmefra, eller får jeg evnt det jeg trenger på flyplassen?

Tips og råd ønskes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang redd hund kan jeg ikke svare på. Har flydd noen ganger med mine, og jeg har puttet dem i en fly godkjent bur, ( husk og bestille på forhånd at du har med hund) dem kommer fram litt matt etter flyturen men de har hentet seg raskt inn.

På flyplassen kan det hende buret skal gjennom en liten tollskjekk, det har skjedd når jeg har hatt med mine. De klistrer på noen svære lapper på buret så det trenger du ikke tenke på. Ville nok valgt og bruke et bur med en god burlåsemekanisme for sikkerhets skyld. På en liten flytur på knappe noen timer har jeg ikke hatt vann inni.. jeg gav dem vann før og rett etter turen. Og ventet helt til sist og putte dem i bur så dem skulle slippe og vente så lenge.. Men det blir jo uansett litt skummelt for en redd hund kasnje, da de skal lastets først på de bagasje bilene, så oppi flyet og samme visa når dem skal ut fra flyet. Og er man riktig uheldig så kan det skje at hunden ikke kommer med flyet :rolleyes: det skjedde sist med min mor da hun skulle til finnmark, da hun kom til kirkenes, viste det seg de stod igjen i Oslo ;) så ble noen ekstra timer venting da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fløy for første gang med våre 2 hunder i desember i fjor.

Hampus er litt pysete, og på han brukte jeg DAP-halsbånd.

Gikk veldig bra med begge 2, selv pysa Hampus var rolig da han kom inn i terminalen.

Flytiden Oslo - Tromsø er mellom mellom 1 time og 45 minutter og 2 timer.

Merkelig nok flyr Norwegian raskere enn SAS.

I tillegg må jo hunden leveres minimum 1 time før avgang, og kommer jo inn i terminalen ei stund etter at flyet har landa.

Så uten forsinkelser blir det fort 3 1/2 time fra du forlater hunden til du ser den igjen.

Vår erfaing var såpass ok at vi skal fly med hundene igjen nå til helga.

Vi fløy med SAS sist, gikk greit.

Er spent på om det går like fint med Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer altså en tromsø tur i sommer, med fly, og MED Bridie..

Men, Bridie er som kjent litt stressa i bil etter vi har kjørt en stund. (grensa ligger på ca 45 min, og i hastigheter over 70-80). Da begynner hu å pese, og klarer ikke ligge rolig i buret. Hu kaster IKKE opp eller gjør andre ting i buret, det er kun pesing.

Hvordan vil Bridie kunne takle en flytur til Tromsø? (er det ca en time det tar? Fra Gardermoen?)

så, noen spørsmål fra en som aldri har flydd med hund...

Hva må jeg tenke på?

Ang bur så vet jeg at det må være flygodkjent (se gjerne flybur tråden min).

Skal hunden ha tilgang på drikke i buret?

Er det andre ting å tenke på?

Skal buret låses? Skal buret merkes med noe spes hjemmefra, eller får jeg evnt det jeg trenger på flyplassen?

Tips og råd ønskes ;)

Hunden trenger ikke tilgang til drikke i buret. Min erfaring er at det bare skvulper over og gjør hunden våt. Ha heller ei skål og vann tilgjengelig til henne etter at hun kommer ut fra buret. Da er de gjerne noe pesete. Noen hunder vil fort ut for å tisse, gjerne hvis de har stresset noe underveis, så vær klar for å gå ut ganske kjapt, hvis det er mulig.

Buret låses ikke. Du får klistrelapper til buret på flyplassen (ala det man har på bagasjen).

Andre ting å tenke på:

-ha en godt trent og litt sliten hund før dere entrer flyplassen, slik at hun ikke er understimulert og stresser ekstra pga det

-ta det med ro selv! Dette er antakelig det viktigste ;) Det er fælt for oss å forlate dem, men det hjelper ikke dem at vi engster oss..

Og: velkommen hit! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...