Gå til innhold
Hundesonen.no

Speilrefleksklubben

Symra&Pippin

Recommended Posts

jeg ser alt gjennom ei linse jeg... første jeg tenkte når den ulykka på statoilstasjonen her var, var "dæven, tenk å få tatt et bilde sånn og sånn".... og når jeg leste om denne ulykka på nett... "fy flate for et bra bilde!"

Det høres kjent ut det der :). Jeg ser også ALT gjennom ei linse - og ser motiver overalt som jeg har lyst til fotografere...

Litt ille å innrømme det selvsagt, men det første jeg også tenkte da jeg så bildet fra den ulykka var at det var et sinnsykt bra BILDE ! Utrolig bra lys f eks...

I dag testa jeg ut en liten greie jeg har tenkt på ei stund:

Kamera på stativ, liten blender og lang lukkertid - og zoom mens man eksponerer bildet ! Da blir det sånn:

2008-06-14-Holter07.jpg

eller litt mer ekstremt...

2008-06-14-Holter02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 242
  • Created
  • Siste svar

Kamera på stativ, liten blender og lang lukkertid - og zoom mens man eksponerer bildet ! Da blir det sånn:

Wow, så det er SÅNN man lager slike bilder ja!! DET må testes! KULT!

men du Siri... Kunne du vært så hyggelig å nevne opp hvilke objektiver du har? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så det er SÅNN man lager slike bilder ja! DET må testes! KULT!

men du Siri... Kunne du vært så hyggelig å nevne opp hvilke objektiver du har? :rolleyes:

Ja, det ble litt artig effekt det der :).

Kremt... hvilke objektiver jeg har ja... uff - jeg har vel litt for mange av sånn halvdårlig kvalitet, og jeg ser jo at det kunne lønt seg å bruke LITT mer penger på objektivene enn å bruke LITT penger på mange objektiver *flir*. Men altså - jeg har følgende i "samlingen":

NIKON AF Nikkor 50 mm 1:1,4 D

NIKON AF Nikkor 70-300 mm 1:4-5,6 G

NIKON DX AF-S Nikkor 55-200 1:4-5,6 ED VR

SIGMA EX 10-20 mm 1:2-5,6 DC HSM

SIGMA EX 105 mm 1:2.8 deg Macro

SIGMA 18-200 mm DC OS HSM

Av disse har jeg "permittert" den Nikkor 70-300 mm - den er virkelig ikke veldig bra :). Men hva får man vel for 1500 kr liksom :). De objektivene jeg bruker mest for tida er Sigma-objektivene, og den 18-200 mm har vel blitt litt sånn latmannsobjektiv som jeg har på kameraet stort sett hele tida fordi det er så fleksibelt (men det har jo absolutt sine svakheter).

De bildene over tok jeg forresten med Sigma 18-200 mm :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.. :)

Kult bilde ja! Og det er ikke enkelt å ta bilder uten forstyrrelser inne.. MEN, det første jeg tenkte på, var.. FÅ med hele bikkja! :D Ellers syns jeg bildet var kult jeg!

Ja, så det etterpå, når jeg hadde tatt bildet. :P

Herlig uttrykk på henne! :P

Jeg synes det var stilig, jeg. :D Enig med PsychoLynx at det er best om du får med hele hunden. Også var det bittelitt forstyrrende når bordet var så skjevt, men på en annen side er det kanskje bare en smakssak. :)

hehe, jeg "kastet" meg ned på bakken og lå litt på skeiva og tok bildet.. :)

Det der er vel et sjeldent syn :)

Det er ikke hver dag nei.. :)

Så derfor "kastinga" ned på gulvet .. Og ta bildet i super fart. :P

EDIT : Hva med dette da? Er det bedre? Fikk med hele hunden, men ikke det "herlige" utrykket..

848060e3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg "kastet" meg ned på bakken og lå litt på skeiva og tok bildet.. :)

Skjønte det, men du ville jo ha tips... :)

EDIT : Hva med dette da? Er det bedre? Fikk med hele hunden, men ikke det "herlige" utrykket..

848060e3.jpg

Likte det første best egentlig, hehe. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2008-06-14-Holter07.jpg

UTROLIG stilig bilde!

Veldig lyst til å prøve ut .. :)

Men har ikke stativ. Å liten blender ? Hjelp ? *Ny på speilrefleks*

Fresten, Hva synes dere om dette?

opp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan man stiller inn lukkertiden på Nikon D40? Finner det ikke på innstillingene? :)

Også lurer jeg på om en zoomlinse (55 - 200) er lurt å investere i?

Sett på M og skru på hjulet :) (det ved tommelen din) Holder du inne knappen som blir nærmest din høyre pekefinger, OG vrir på hjulet, justerer du blender.. :)

JEg er iallefall fornøyd med 55-200'n min... Mangler noe på lys, men MER enn bra nok egentlig. De fleste bildene jeg har tatt av Bridie i fart er tatt med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på M og skru på hjulet :) (det ved tommelen din) Holder du inne knappen som blir nærmest din høyre pekefinger, OG vrir på hjulet, justerer du blender.. :)

JEg er iallefall fornøyd med 55-200'n min... Mangler noe på lys, men MER enn bra nok egentlig. De fleste bildene jeg har tatt av Bridie i fart er tatt med den :)

Står det noen plass om hva lukkertiden og blenderen er? eller er det bare å "satse" på at det er rett? :)

Den knappen som er nærmest høyre pekefinger er det den "pluss/minus" knappen? :)

55-200 med stabilisator eller uten? Kostet den mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg har ikke kamera her nå, så kan ikke se etter desverre.. Men det er en sånn blender-tegning påd en.

Om dere klikker på knappen helt nede til venstre ved siden av skjermen når kamera er i "m og fotomodus", så får dere opp blender og lukkertid der :)

ehh... http://japanphoto.no/product/objektiver/ni...mm-f-4-5-6g-ed/ Denne er det jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg har ikke kamera her nå, så kan ikke se etter desverre.. Men det er en sånn blender-tegning påd en.

Om dere klikker på knappen helt nede til venstre ved siden av skjermen når kamera er i "m og fotomodus", så får dere opp blender og lukkertid der :)

ehh... http://japanphoto.no/product/objektiver/ni...mm-f-4-5-6g-ed/ Denne er det jeg har...

Oki.. takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster jo bare 999? :) Nå må jeg sitte veldig hardt på fingrene for å ikke kjøpe det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg en eller annen linse (husker ikke hva den heter) .. koster rundt 2000, og er med stabilisator.. tror det var 55-200 eller kan det vøre 55-300? :) Husker ikke helt..

Men, pointet er.. : Gleder meg til å ta bilder på lengre avstand! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg en eller annen linse (husker ikke hva den heter) .. koster rundt 2000, og er med stabilisator.. tror det var 55-200 eller kan det vøre 55-300? :) Husker ikke helt..

Men, pointet er.. : Gleder meg til å ta bilder på lengre avstand! :lol:

Den 55 - 200 koster værtfal 4000 her..

Men når jeg har høy lukkertid blir jo bildene kjempemørke :P Noen blir helt svarte.. Skjønner ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg har høy lukkertid blir jo bildene kjempemørke :) Noen blir helt svarte.. Skjønner ingenting!

Ja, selvsagt? Kort lukkertid = mindre lys slipper inn = mørkere bilder. Når man bruker kort lukkertid (som er fint om man tar bilder i fart etc), men lysforholdene ikke er spesielt gode, må man kompensere med å sette lav blenderverdi og høy ISO-verdi. Dette har jo selvsagt også sine ulemper - lav blenderverdi gir mindre dybdefokus (ergo du må være flink til å fokusere for å få det bra) og høy ISO kan fort gi bildestøy/kornete bilder. Konklusjon: Bare ta bilder når det er perfekte lysforhold. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...