Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil i matteeksamen


Heidihj

Recommended Posts

Jeg kom opp i realfagsmatte skriftlig. Dette er greit nok, og jeg behersker stoffet greit. Jeg satt hjemme og jobba i fire dager, og dagen før eksamen følte jeg at dette var greit. jeg kom på skolen til eksamen (som var på onsdag) og fikk utdelt prøva. Ekamensvaktene var som vanlig pensjonister som ikke hadde greie på faget. Eksamen var delt opp i to deler, en uten hjelpemidler, og en med. Del 1 (uten hjelpemidler) skulle leveres etter to timer. Etter tre kvarters tid satt jeg bom fast på en oppgave. Ettersom vi ikke hadde noe annet enn del 1 satt jeg kanskje en halvtime og grublet over denne. Skjønte ingen ting. Det var en vektorregningsoppgave i ett koordinatsystem med oppgitt parameterframstilling. Det følte med en skisse med koordinatsystemet, og de inntegnete vektorene (som var en trekant). Etter en liten tid var det en av elevene som utbrøt "jeg skjønner ikke dette her!". En av vaktene kom og skulle hjelpe, og skjønte heller ikke noe (ikke rart, han kunne generelt lite matte). Flere på eksamensrommet sa det samme, jeg også. Denne oppgaven var rett og slett feil mente vi. Lærere og rektor ble hentet, og ingen skjønte noe. De på kontoret prøvde å få tak i utdanningsdirektoratet uten hell. Under alt dette oppstyret ble vi elever sittende å regne på oppgaven. Jeg for min del stressa og ble satt ut. Tiden gikk, og det var snart tid for innlevering av del 1. Vi begynte å få panikk alle sammen, og lærere fløy ut og inn og stressa. Vi fikk beskjed om å sitte med del en 15 min ekstra (det betyr kortere tid på del 2) i tilfelle skolen klarte å få tak i de som hadde laget prøva. Det skjedde ikke, og prøva ble tatt inn. Alle fortvilte, og det var mye oppstyr. På del to var det lov å bruke hjelpemidler. Vi fikk dem av vaktene sammen med prøve, men hele stemningen på eksamensrommet var nå nervøs og stressa. Noen av elevene satt å gråt stille, andre trykka uvanlig mye med pennen osv. Alt var veldig ubehagelig!

En halv time ute i del to kommer rektor inn å sier at utdanningsdirektoratet har innrømmet av hele oppgave 2 på del 1 var feil. Dette var hovedoppgaven på del 1, og var viktig for prøva. Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne gjøre noe med at det var feil.

Dette gjorde oss mer stressa, og de fleste av oss ble satt ut. Når eksamen egentlig var over fikk vi 15 min ekstra grunnet at feilen hadde sinka oss. Elever som gikk ut av eksamenssalen var knust, noen gråt, andre var rasende og alt var bare ille.

Dagen etter snakket jeg med andre som hadde tatt denne eksamenen men på andre rom. De hadde fått lov til å bruke hjelpemidler på del 1 siden det var en feil i oppgaven. Dette er jo juks! Det er eksamensvaktene som ikke gjorde jobben sin. Andre klasser igjen hadde fått så mye som tre kvarters ekstra tid! Dette var altså en eksamen med bare tull.

Vi elever mener at eksamen bør anuleres etter så mye tull, og vi får støtte fra lærerne. En eksamensoppgave som er feil, og som det er så utrolig mye surr med burde ikke telle. Vi har klagd til utdanningsdirektorater, og lærerne har vært i Oslo i flere møter. I dag leste jeg i avisen at det eneste som skjer er at oppgaven som var feil ikke blir vurdert. Med så mye stress vet jeg at vi ikke fikk yte maks av det vi kunne! Elever som sitter å gråter og er oppskaket klarer ikke å gjøre en kjempe innsats på eksamen! Dette er avsluttende eksamen i mattematikk for meg. Om jeg får 2 eller stryker er det over og ut for mine framtidsplaner som fysikker eller biolog. Dette går ikke riktig vei om ikke det skjer noe fort! Dette har vært ett mareritt uten like!

Nå er presse dratt med også, og det er flere underskriftskampanjer ute for å prøve å få denne eksamenen anulert!

Hva mener dere om saken?

Her er forresten link til en artikkel som stod i drammens tidene: http://dt.no/article/20080531/NYHET/533630813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes veldig trasig ut. Og jeg lurer virkelig på hvordan denne feilen kunne snike seg gjennom all gjennomgang og korrektur i direktoratet. Det er nemlig litt av et system! Jeg synes skikkelig synd på alle som tok denne eksamenen, men jeg føler faktisk veldig med de som satt i mattekommiteen også, dette er litt av et nederlag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes veldig trasig ut. Og jeg lurer virkelig på hvordan denne feilen kunne snike seg gjennom all gjennomgang og korrektur i direktoratet. Det er nemlig litt av et system! Jeg synes skikkelig synd på alle som tok denne eksamenen, men jeg føler faktisk veldig med de som satt i mattekommiteen også, dette er litt av et nederlag ...

Det var flere feil på min matteksamen også (jeg tok eksamen for kurset 2T, ikke R1) - men dette var bare småfeil - skrivefeil type manglende vektorstrek over bokstav osv (altså ikke noe som man ikke skjønte av seg selv, men allikevel småfeil som burde ha blitt oppdaget før oppgavene ble trykket opp). Jeg satt i samme lokale som de som tok eksamen for 2P - de måtte gjøre en oppgave på nytt på slutten av eksamenen fordi et vedlegg var satt på feil side ellerno (jeg fulgte ikke helt med på hva som ble sagt siden det tross alt ikke gjaldt meg).

Hundeheidi: Det er jo fryktelig trist for dere at eksamenen ble sånn, men denne feilen må jo gjelde alle eksamensoppgavene som ble delt ut for R1 rundt omkring i landet? Eller? Hvorfor fikk dere forresten bare del 1 først - veit du noe om det? Man skal jo egentlig få begge delene samtidig, slik at man kan begynne på del 2 (riktignok uten hjelpemidler) om man blir ferdig med del 1 før de to timene har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere feil på min matteksamen også (jeg tok eksamen for kurset 2T, ikke R1) - men dette var bare småfeil - skrivefeil type manglende vektorstrek over bokstav osv (altså ikke noe som man ikke skjønte av seg selv, men allikevel småfeil som burde ha blitt oppdaget før oppgavene ble trykket opp). Jeg satt i samme lokale som de som tok eksamen for 2P - de måtte gjøre en oppgave på nytt på slutten av eksamenen fordi et vedlegg var satt på feil side ellerno (jeg fulgte ikke helt med på hva som ble sagt siden det tross alt ikke gjaldt meg).

Hundeheidi: Det er jo fryktelig trist for dere at eksamenen ble sånn, men denne feilen må jo gjelde alle eksamensoppgavene som ble delt ut for R1 rundt omkring i landet? Eller? Hvorfor fikk dere forresten bare del 1 først - veit du noe om det? Man skal jo egentlig få begge delene samtidig, slik at man kan begynne på del 2 (riktignok uten hjelpemidler) om man blir ferdig med del 1 før de to timene har gått.

Det var jo selvfølgelig enda en feil det med delene.. 2P måtte ta en oppgave på nytt på vår skole også. Jeg kan ikke skjønne hvordan det kan ha kommet så mye feil på matteeksamenene i år! Det er jo utrolig rart ettersom de prøvene skal igjennom mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Hundeheidi: Det er jo fryktelig trist for dere at eksamenen ble sånn, men denne feilen må jo gjelde alle eksamensoppgavene som ble delt ut for R1 rundt omkring i landet? Eller? Hvorfor fikk dere forresten bare del 1 først - veit du noe om det? Man skal jo egentlig få begge delene samtidig, slik at man kan begynne på del 2 (riktignok uten hjelpemidler) om man blir ferdig med del 1 før de to timene har gått.

Har det ikke alltid vært sånn da? Vi har vertfall gjort det sånn på tentamen og eksamen i matte. Del 1 får man ikke levere inn før to timer er gått og man skal heller ikke bruke hjelpemidler. Når du har levert inn, får du del 2 og kan bruke hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke alltid vært sånn da? Vi har vertfall gjort det sånn på tentamen og eksamen i matte. Del 1 får man ikke levere inn før to timer er gått og man skal heller ikke bruke hjelpemidler. Når du har levert inn, får du del 2 og kan bruke hjelpemidler.

Sånn har vi også hatt det.

Jeg har ikke peiling, men jeg synes eksamen burde bli annulert når det ble så mye tull. Det er jo ikke rettferdig at dere kanskje får dårligere karakter på grunn av dette, det var ikke deres skyld. Men men... Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at de har tullet så mye med matte eksamenene i år da. Jeg har ikke matte, tror ikke det var noe feil på eksamenene til 3 klassingene, som fortsatt er under den gamle reformen.

Syns kanskje egentlig den skulle blitt annulert, for det er vell landsdekkende og da er det nok ikke bare dere som har hatt masse problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...