Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil i matteeksamen


Heidihj

Recommended Posts

Jeg kom opp i realfagsmatte skriftlig. Dette er greit nok, og jeg behersker stoffet greit. Jeg satt hjemme og jobba i fire dager, og dagen før eksamen følte jeg at dette var greit. jeg kom på skolen til eksamen (som var på onsdag) og fikk utdelt prøva. Ekamensvaktene var som vanlig pensjonister som ikke hadde greie på faget. Eksamen var delt opp i to deler, en uten hjelpemidler, og en med. Del 1 (uten hjelpemidler) skulle leveres etter to timer. Etter tre kvarters tid satt jeg bom fast på en oppgave. Ettersom vi ikke hadde noe annet enn del 1 satt jeg kanskje en halvtime og grublet over denne. Skjønte ingen ting. Det var en vektorregningsoppgave i ett koordinatsystem med oppgitt parameterframstilling. Det følte med en skisse med koordinatsystemet, og de inntegnete vektorene (som var en trekant). Etter en liten tid var det en av elevene som utbrøt "jeg skjønner ikke dette her!". En av vaktene kom og skulle hjelpe, og skjønte heller ikke noe (ikke rart, han kunne generelt lite matte). Flere på eksamensrommet sa det samme, jeg også. Denne oppgaven var rett og slett feil mente vi. Lærere og rektor ble hentet, og ingen skjønte noe. De på kontoret prøvde å få tak i utdanningsdirektoratet uten hell. Under alt dette oppstyret ble vi elever sittende å regne på oppgaven. Jeg for min del stressa og ble satt ut. Tiden gikk, og det var snart tid for innlevering av del 1. Vi begynte å få panikk alle sammen, og lærere fløy ut og inn og stressa. Vi fikk beskjed om å sitte med del en 15 min ekstra (det betyr kortere tid på del 2) i tilfelle skolen klarte å få tak i de som hadde laget prøva. Det skjedde ikke, og prøva ble tatt inn. Alle fortvilte, og det var mye oppstyr. På del to var det lov å bruke hjelpemidler. Vi fikk dem av vaktene sammen med prøve, men hele stemningen på eksamensrommet var nå nervøs og stressa. Noen av elevene satt å gråt stille, andre trykka uvanlig mye med pennen osv. Alt var veldig ubehagelig!

En halv time ute i del to kommer rektor inn å sier at utdanningsdirektoratet har innrømmet av hele oppgave 2 på del 1 var feil. Dette var hovedoppgaven på del 1, og var viktig for prøva. Vi fikk beskjed om at vi ikke kunne gjøre noe med at det var feil.

Dette gjorde oss mer stressa, og de fleste av oss ble satt ut. Når eksamen egentlig var over fikk vi 15 min ekstra grunnet at feilen hadde sinka oss. Elever som gikk ut av eksamenssalen var knust, noen gråt, andre var rasende og alt var bare ille.

Dagen etter snakket jeg med andre som hadde tatt denne eksamenen men på andre rom. De hadde fått lov til å bruke hjelpemidler på del 1 siden det var en feil i oppgaven. Dette er jo juks! Det er eksamensvaktene som ikke gjorde jobben sin. Andre klasser igjen hadde fått så mye som tre kvarters ekstra tid! Dette var altså en eksamen med bare tull.

Vi elever mener at eksamen bør anuleres etter så mye tull, og vi får støtte fra lærerne. En eksamensoppgave som er feil, og som det er så utrolig mye surr med burde ikke telle. Vi har klagd til utdanningsdirektorater, og lærerne har vært i Oslo i flere møter. I dag leste jeg i avisen at det eneste som skjer er at oppgaven som var feil ikke blir vurdert. Med så mye stress vet jeg at vi ikke fikk yte maks av det vi kunne! Elever som sitter å gråter og er oppskaket klarer ikke å gjøre en kjempe innsats på eksamen! Dette er avsluttende eksamen i mattematikk for meg. Om jeg får 2 eller stryker er det over og ut for mine framtidsplaner som fysikker eller biolog. Dette går ikke riktig vei om ikke det skjer noe fort! Dette har vært ett mareritt uten like!

Nå er presse dratt med også, og det er flere underskriftskampanjer ute for å prøve å få denne eksamenen anulert!

Hva mener dere om saken?

Her er forresten link til en artikkel som stod i drammens tidene: http://dt.no/article/20080531/NYHET/533630813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes veldig trasig ut. Og jeg lurer virkelig på hvordan denne feilen kunne snike seg gjennom all gjennomgang og korrektur i direktoratet. Det er nemlig litt av et system! Jeg synes skikkelig synd på alle som tok denne eksamenen, men jeg føler faktisk veldig med de som satt i mattekommiteen også, dette er litt av et nederlag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes veldig trasig ut. Og jeg lurer virkelig på hvordan denne feilen kunne snike seg gjennom all gjennomgang og korrektur i direktoratet. Det er nemlig litt av et system! Jeg synes skikkelig synd på alle som tok denne eksamenen, men jeg føler faktisk veldig med de som satt i mattekommiteen også, dette er litt av et nederlag ...

Det var flere feil på min matteksamen også (jeg tok eksamen for kurset 2T, ikke R1) - men dette var bare småfeil - skrivefeil type manglende vektorstrek over bokstav osv (altså ikke noe som man ikke skjønte av seg selv, men allikevel småfeil som burde ha blitt oppdaget før oppgavene ble trykket opp). Jeg satt i samme lokale som de som tok eksamen for 2P - de måtte gjøre en oppgave på nytt på slutten av eksamenen fordi et vedlegg var satt på feil side ellerno (jeg fulgte ikke helt med på hva som ble sagt siden det tross alt ikke gjaldt meg).

Hundeheidi: Det er jo fryktelig trist for dere at eksamenen ble sånn, men denne feilen må jo gjelde alle eksamensoppgavene som ble delt ut for R1 rundt omkring i landet? Eller? Hvorfor fikk dere forresten bare del 1 først - veit du noe om det? Man skal jo egentlig få begge delene samtidig, slik at man kan begynne på del 2 (riktignok uten hjelpemidler) om man blir ferdig med del 1 før de to timene har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flere feil på min matteksamen også (jeg tok eksamen for kurset 2T, ikke R1) - men dette var bare småfeil - skrivefeil type manglende vektorstrek over bokstav osv (altså ikke noe som man ikke skjønte av seg selv, men allikevel småfeil som burde ha blitt oppdaget før oppgavene ble trykket opp). Jeg satt i samme lokale som de som tok eksamen for 2P - de måtte gjøre en oppgave på nytt på slutten av eksamenen fordi et vedlegg var satt på feil side ellerno (jeg fulgte ikke helt med på hva som ble sagt siden det tross alt ikke gjaldt meg).

Hundeheidi: Det er jo fryktelig trist for dere at eksamenen ble sånn, men denne feilen må jo gjelde alle eksamensoppgavene som ble delt ut for R1 rundt omkring i landet? Eller? Hvorfor fikk dere forresten bare del 1 først - veit du noe om det? Man skal jo egentlig få begge delene samtidig, slik at man kan begynne på del 2 (riktignok uten hjelpemidler) om man blir ferdig med del 1 før de to timene har gått.

Det var jo selvfølgelig enda en feil det med delene.. 2P måtte ta en oppgave på nytt på vår skole også. Jeg kan ikke skjønne hvordan det kan ha kommet så mye feil på matteeksamenene i år! Det er jo utrolig rart ettersom de prøvene skal igjennom mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Hundeheidi: Det er jo fryktelig trist for dere at eksamenen ble sånn, men denne feilen må jo gjelde alle eksamensoppgavene som ble delt ut for R1 rundt omkring i landet? Eller? Hvorfor fikk dere forresten bare del 1 først - veit du noe om det? Man skal jo egentlig få begge delene samtidig, slik at man kan begynne på del 2 (riktignok uten hjelpemidler) om man blir ferdig med del 1 før de to timene har gått.

Har det ikke alltid vært sånn da? Vi har vertfall gjort det sånn på tentamen og eksamen i matte. Del 1 får man ikke levere inn før to timer er gått og man skal heller ikke bruke hjelpemidler. Når du har levert inn, får du del 2 og kan bruke hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke alltid vært sånn da? Vi har vertfall gjort det sånn på tentamen og eksamen i matte. Del 1 får man ikke levere inn før to timer er gått og man skal heller ikke bruke hjelpemidler. Når du har levert inn, får du del 2 og kan bruke hjelpemidler.

Sånn har vi også hatt det.

Jeg har ikke peiling, men jeg synes eksamen burde bli annulert når det ble så mye tull. Det er jo ikke rettferdig at dere kanskje får dårligere karakter på grunn av dette, det var ikke deres skyld. Men men... Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at de har tullet så mye med matte eksamenene i år da. Jeg har ikke matte, tror ikke det var noe feil på eksamenene til 3 klassingene, som fortsatt er under den gamle reformen.

Syns kanskje egentlig den skulle blitt annulert, for det er vell landsdekkende og da er det nok ikke bare dere som har hatt masse problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...