Gå til innhold
Hundesonen.no

Sove i sengen?

Car00line

Recommended Posts

Skrevet

Keela har begynt å hoppe oppi sengen min å sove mens jeg sover. Finner henne alltid i sengen min om morgenene, men hun har i utgangspunktet ikke lov til å være i sengen min.

Jeg har en seng som ligger på bakken og det er en dobbelseng, så jeg klarer ikke akkuratt å våkne for å sjekke :icon_redface:

Men jeg skal kjøpe meg en ny seng senere, som det er "stolper" på eller hva jeg skal kalle det. Og mange madrasser oppå.

Går det ann å ha henne i den gamle sengen min til jeg får meg en ny? Og i så fall venne henne av med det senere?

Noe så herlig å bli vekket av en ulldott som ligger ved siden av deg og logrer :D

Skrevet

Det går sikkert greit. Du ender vell opp med det. Vi sa at Kaisa ikke skulle få lov og ligge i sofaen, men neida,

nå ligger hun i sofaen og sengen :icon_redface:

Skrevet

Hehe, ja :rolleyes: Til og med typen min klarer ikke si nei til henne. Igår lot han jo henne ligge oppå han på dynen..

Å han har vært skikklig nøye med det hele tiden^^

Har jo ikke hjerte til å si nei ;P

Skrevet

Vi skulle heller ikke ha Knerten i sengen, men stakkars liten måtte jo få sove der den første natten..? :icon_redface: Vi var ikke konsekvente med å ikke la han gjøre det etter det, så nå ligger vi i skje om natten under dyna :D Men har vent oss til det, og det er egentlig bare kos!

Skrevet

Så lenge hunden er liten.

Jeg kjenner det at når sofie(storpuddel) skal sove i senga mi så blir det betydlig mindre plass enn om Zelda som er mellompuddel skal ligge der.

Når du har en hund som lærer at den kan få sove i senga når den er liten så kan du ikke nekte den det når den blir stor.

Dere må bestemme dere for det nå eller aldri :D

Med Zelda så var det klart fra starten at hun skulle få sove i senga og ligge i sofaen(det er jo kos da! :whistle:)

Men hun er liten og røytefri :-)

Skrevet

Det går fint ann å venne henne av med det senere. Aron ''spør'' alltid om lov før han hopper opp i sofaen. Dette er pga at han ikke får være opp sofaen eller sengene om han nettopp er kommet fra tur og er skitten. Ellers får han alltid lov å sove i senger ol. Hos mormor der i mot vet han at han ikke får være opp i sofaer, og der hopper han heller aldri opp. Det eneste jeg har gjort for å vise han at sofaen hos mormor er et forbudt sted har jeg bare båret han ned av stoler/sofaer. Og før han hopper opp ser jeg bare på han. Han tar dette med en gang, og skjønner at han heller må ligge i hans seng. Men når du skal venne henne av med å ligge i den nye sengen din er det viktig at hun har en skikkelig god seng/kurv å ligge i selv slik at hun har ''noe'' liksom :whistle:

Guest lijenta
Skrevet

Jeg har den erfaringen med hund som fikk lov til å ligge i sengen og som jeg skulle venne av med å ligge der. Han lærte i grunnen bare å sjekke når mor sov først også kunne han hoppe opp for da merket jeg ingen ting. Så jeg anbefaler enten får hunden være der eller ikke fra nå også når den er voksen og har løpetid eller er kav skitten noe dem også kan bli. Når vi var vekk og skulle sove så måtte jeg legge ting i vegen nederst på senga så han ikke hoppet opp. Han gikk aldri opp i fremmede sofaer. Har en annen hund nå og den er bare morgen koser.

Skrevet

hmmm... Min erfaring er at dette er opp til hver enkelt hund...

Buffy ba om lov, både i senga og sofaen, og hu godtok fint å ikke få lov osv. Med Bridie derimot... En gang lov, ALLTID lov. UANSETT hva det gjelder...

så...

Skrevet

Ja, jeg vil jo ha henne der! Er jo så kos.

Men hun sover jo der når jeg våkner uansett.. så hva kan jeg gjøre da når hun hopper oppi når jeg sover?

Hun har aldri fått lov til å sove i sengen.

Skrevet
Ja, jeg vil jo ha henne der! Er jo så kos.

Men hun sover jo der når jeg våkner uansett.. så hva kan jeg gjøre da når hun hopper oppi når jeg sover?

Hun har aldri fått lov til å sove i sengen.

Hva med å sette opp en form for hindring, så det blir vanskelig for henne å gjøre det mens du sover? Da piper hun kanskje i stede, så da våkner du kanskje og får muligheten til å si nei/velkommen...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...