Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant et bilde....

smgjerald

Recommended Posts

Skrevet

justbeforethe128437742861981250.jpg

Nå må jeg spørre...er dette et morsomt bilde? hadde jeg sett et av barna mine gjøre dette hadde jeg fått hetta..

Hvor er foreldrene?det der er ingen fornøyd hund :lol:

Skrevet

Tviler det er så masse styrke i den jenta. Dessuten så blir det jo litt feil å tolke ett slikt sekund-bilde, veit jo aldri kva som skjedde før eller etter..

Kan jo hende at ho berre klappa hunden og akkurat då bilde blei tatt tok rundt snuten.

Men det vil ikkje sei at eg hadde tolerert at det blei gjort med min hund, klarer berre ikkje å bli provosert av det bilde der.

Skrevet

Ingen hunder liker jo det..men å ta bilde av at barnet tar tak i en hund på den måten når den er lenket og legge det ut som humor..Om jeg hadde sett barna mine gjøre det på en fremmed hund hadde ikke å ta et bilde vært min første tanke :lol:

Hundene mine er lært opp til å bli holdt over nesen,og barna er opplært til ikke å holde dem over nesen :P

Skrevet

Tja.. selve bildet er ikke så hysterisk morsomt, jeg får mer et lite sånt hopp med hjertet "gisp, håper det gikk bra!". Men teksten er jo talende, og gjør det litt mer komisk, selv om den også har et slags alvor over seg - tenk hva som kan skje hvisatte..

Et sånt øyeblikk er ikke alltid like morsomt, og jeg ville nok helst ha sluppet kameraet og heller fokusert på ungen/bikkja akkurat da i stedet for å knipse, men det er nå så. Sånt kan skje, det ser ut til at hunden reagerer bra (den trekker seg unna), det gjør neppe særlig vondt, og jeg tror hunden lett klarer å sno seg unna, selv om den står i kjetting.

Når det er sagt, så skal det ikke masse til for at slike episoder skjer. Man tror man passer på, men vips så har barnet, eller hunden, gjort ett eller annet. Haukeøyne i nesa og nakken hjelper lite, men stort sett går det bra. Og har man en litt stødig hund, klarer man å vri det meste til noe gøy. Som da jeg var dagmamma for en ikkehundevant halvannet år gammel gutt; plutselig en dag slo han til Tulla på foten mens hun lå i sofaen. Jeg sa klart fra til han at sånt fikk han ikke lov til, samtidig må man jo ikke gjøre dette til noen big deal for hunden, så man må forsøke å være litt snill i stemmen likevel. Tulla reagerte knapt, siden det ikke var et spesielt hardt slag, eller at det kom så utrolig plutselig (1,5 år gamle barn mangler litt motorikk og koordinasjon). Eller som den gangen da vi møtte de nå nylig, gutten er like gammel som Tulla, snart tre år, og han sitter i en vogn og prøver å stappe fingrene inn i nesa på Tulla, eller i øynene. Siden jeg reagerer med å gi Tulla godis rett etter at han hadde gjort det, trodde hun det var en lek. Så mens jeg og moren til gutten stod og pratet, fikk gutten fortsette å stikke fingre i nesa på hunden min, som etterhvert syntes dette var helt greit, siden hun fikk nammis; etterhvert ville hun ta kontrollen selv, og gikk frem til gutten og dyttet på hånden hans for å få godis. Det var visst ikke så nøye om fingrene ikke var inni nesen likevel, men hun hadde skjønt det var noe fint med den hånden i nærheten av nesen i alle fall..! :icon_redface: Det trenger liksom ikke å være så dramatisk all ting! Så hadde dette vært min hund, og hun generelt var rimelig trygg på dette barnet, hadde jeg bare belønnet henne for å godta det, og ganske snart ville hun nok gått frem og prøvd å få snuten holdt igjen mer..

Skrevet

hm.. uffda! tror jammen meg jeg har noen lingnene bilder liggene på pcn jeg.. av guttungen min og hundene våre....

. men det ender jo verken med bitt skader eller betyr av sønnen min er slem mot dyr?

Skrevet

He he,unga mine har jammen gjort mye som har gitt meg lettere tendenser til hjerteinfarkt, unger er fryktelig kjappe :icon_redface:

Og selvfølgelig er det mulig at de kjenner hverandre, om så synes jeg fortsatt ikke det er riktig å la barnet fortsette og ta bilde av det. Har mange bilder som nok kunne vært morsomme for andre å se av unga mine som leker med hundene, men ikke så sikker på at alle hadde sett det morsomme i de situasjonene.

Reagerer mye på lenka til hunden, så mange episoder hvor barn skal leke med lenkede hunder, og så går det galt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...