Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trenes førerhunder?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvordan folk trener opp førerhunder... Jeg ser sjelden at føreren belønner hunden sin når jeg møter de i hvert fall :?

Og en gang samlet føreren til hunden inn penger på senteret, og hunden lå stille ved siden av. Den løftet litt på hodet og begynte å snuse i luften og tydeligvis merket føreren det og slo hunden over snuten med bøssen han hadde i hånden :roll: :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

førerhunder blir plasert i hjem en god stund før de blir godkjente førerhunder. de personene i de hjemmene trener dem , og går på kurs gjennom blindehund foreningen. kun de beste valpene bli valgt ut til og kunne bli noens førerhund. det vil si at når hunden kommer til den blinde, er den allerede trent.

trur nok ikke førerhunder er av de som får mest ros i verden, men tilitten mellom førerhund og eier er sterkere enn noe annet! :) hundene har det vedlig bra, og får jo virkelig brukt seg til noe! :D elsker og se førerhunder i arbeid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo igrunn ikke mye man kan straffe en førerhund for, siden den må være trygg og sikker i alle sammenhenger.. Skal du f.eks straffe den for at den går over veien istedet for å stoppe? Det vil jo bare gi en negativ opplevelse av å gå over en vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo igrunn ikke mye man kan straffe en førerhund for, siden den må være trygg og sikker i alle sammenhenger.. Skal du f.eks straffe den for at den går over veien istedet for å stoppe? Det vil jo bare gi en negativ opplevelse av å gå over en vei...

hva hvis denne hunden skal fly på alle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men alle hunder kan gjøres gode. hvorfor slå alle under en kam sånn? er man en god leder vil ikke denne hunden gjøre det mer uansett hva.

Jeg skærer da ikke alle hunde under en kam. Jeg tror bare ikke at en hund som flyr på andre hunde vil være så egnet som førerhund som en der ikke gør det. Mener du da at alle hunde kan blive førerhunde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strenge krav for at en hund skal passe som en førerhund. Selv om Tinka har mange kvaliteter som sikkert ville egnet seg for en førerhund er det slettes ikke sikkert at hun hadde "fått lov" til å bli brukt som førerhund.

Selvsagt kan man trene på at førerhunden skal takle forskjellige situasjoner - men en hund som skal fly på andre hunder er som oftest usikker, og en usikker hund kan ikke brukes som førerhund. Og skal man få hunden sikker igjen når det gjelder andre hunder så er i alle fall ikke straff den rette veien å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva hvis denne hunden skal fly på alle da?

Da blir den sannsyligvis ikke brukt til førerhund. Jeg vet at du snakker om en god elder og alt det der, men hva skjer når hunden da blir overlatt til den blinde? det er ikke alle som har førerhund som har så mye peiling på hunder, og det er ikke så lett å være en god leder når du ikke kan se!! En hund som flyr på andre hunder er ikke egnet som førerhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...