Gå til innhold
Hundesonen.no

Prevensjonsmiddel uten hormoner


Mari

Recommended Posts

Lady-comp'en er på vei posten.

Det er skikkelig rart, men jeg er liksom litt nervøs jeg. Men etter samtale med lege så kom vi fram til at det er det beste alternativet for meg. Jeg har lest til øyet er stort og vått, veid opp og ned, og gått fram og tilbake. (Den er 99,3% sikker, så jeg er ikke altfor bekymret) Det skal bli deilig å bli kvitt pillen da. Jeg er spent på om jeg kommer til å merke noe til bivirkninger jeg evt har hatt. Har gått på pillen så lenge at jeg isåfall tror det bare er sånn det er.

Sier ifra om det blir celledeling jeg. Isåfall trenger jeg adoptivforeldre til en garantert dysfunksjonell liten sak, med sannsynlig ikke eksisterende motorisk sans, og som kanskje er en kronisk sikler. Tror ikke den blir særlig pen heller, men man vet jo aldri.

Trekk kølapp. First come, first served.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Hehe... Lykke til med LadyComp-dingsen! :P Hold oss oppdatert om hvordan den fungerer! :P

Jeg tror ikke jeg hadde klart å stole på en liten elektronisk dings til å passe på sånt. Kanskje yrkesskade siden jeg vet hvor ustabile pcer og elektrisk utstyr kan være, men dog.. :P Takk og pris fungerer p-piller fint for meg for her i gården er det snakk om å virkelig ikke tåle noe som helst av kondomer som finnes i Norges land... (Vi snakker ikke psykiske motforestillinger altså, men allergiske reaksjoner) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg gutt, men legger til litt jeg, hehe

Vet fra (ikke personlig bruk), men fra min tidligere samboer at P-Plaster fungerte veldig bra! (Men det avhenger vel litt fra jente til jente og vil jeg tor!) :P

Var hvertfall iungen hormonelle utskeielser i form av grining og oppkast, og alt slags annet dritt, hehe. :P

Kondomer er noe skikkelig dritt ja, hvertfall når man ikke tåler det ja! (Skriver under på den) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet fra (ikke personlig bruk), men fra min tidligere samboer at P-Plaster fungerte veldig bra!

Du leste overskriften i tråden om prevensjonsmidler uten hormoner? :P

Kondomer hadde vært helt uaktuelt. Det hadde nesten vært er befrielse om jeg ikke hadde tålt de fysisk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste overskriften i tråden om prevensjonsmidler uten hormoner? :P

Kondomer hadde vært helt uaktuelt. Det hadde nesten vært er befrielse om jeg ikke hadde tålt de fysisk. :P

Er da vel hormoner og drit i slike plaster?

Er vel derfor noen tåler det, og noen ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel hormoner og drit i slike plaster?

Er vel derfor noen tåler det, og noen ikke?

Ja, det er hormoner i slike plaster. Hele poenget med tråden var å finne gode prevensjonsmiddel uten hormoner. :P

Sparte forøvrig masse dineros på å kjøpe compen fra Canada. Ligger ca på samme pris som de brukte her i Norge, men følger med 5 års garanti. Dessuten er de brukte i Norge borte på null komma svisj.

Spent på når jeg får den jeg. Og håper jeg får noen grønne dager innimellom selv i innkjøringsfasen dens, ellers kommer jeg til å gå på veggen tror jeg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er hormoner i slike plaster. Hele poenget med tråden var å finne gode prevensjonsmiddel uten hormoner. :P

Å sorry, men ser andre her og har snakket om prevensjons ting de har brukt med hormoner da, så ikke bare jeg som misforstår <_<

men sorry, jeg har misforstått greia, etter konsultasjon med min kjærste (Carma)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sorry, men ser andre her og har snakket om prevensjons ting de har brukt med hormoner da, så ikke bare jeg som misforstår <_<

men sorry, jeg har misforstått greia, etter konsultasjon med min kjærste (Carma)

Hehe, ikke lett å være mann i en kvinneverden.... :P Hørtes ut som jeg har smekka han i bakhodet og fortalt han at han er en idiot her.... og det har jeg selvfølgelig også gjort!! Hihi.... :P

Det er bra du engasjerer deg da, kjærsten min! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke lett å være mann i en kvinneverden.... :P Hørtes ut som jeg har smekka han i bakhodet og fortalt han at han er en idiot her.... og det har jeg selvfølgelig også gjort! Hihi.... :P

Det er bra du engasjerer deg da, kjærsten min! :P

Ja, jeg prøver desperat å komme i kontakt med mine kvinnelige gener! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjapp oppdatering.

Jeg har gått på Ladycomp en og en halv måned nå, og jeg er storfornøyd! Dette er like enkel som å ta en pille, og blottet for bivirkninger. Etter å ha studert hormonelle prevensjonsmiddel er det ikke vanskelig å oppdage at det er rett og slett noe dritt. Det er helt utrolig at så mange leger skriver det ut over en lav sko. Men nok om det.

Ang turn off-greia 2ne nevnte. Det er et ikke-issue. Jeg setter på alarmen før jeg står opp jeg, tar tempen og sover videre. Det tar 30 sekund liksom, og går lett som en plett. Har man pulelysta om morgenen da, så vet man allerede om man har lov.

En ting må sies om Ladycompen. Instruksjonene den leveres med er ikke tilstrekkelig i min mening, og man sitter igjen med et par spørsmål når man setter igang. Jen anbefaler alle som har lyst til å prøve den å gjøre litt research på hvordan den fungerer og hvorfor. Det er ikke mye som skal til, men da får man virkelig det meste ut av dingsen.

MEN, så lenge man følger instruksjonene og kun har sex på de grønne dagene er den 99,3% sikker. For meg er den sansynlig enda litt mer.

For på veien av å få større forståelse for den lille datamaskinen så har jeg lært mye om hva som faktisk foregår der nede! Det er dritfascinerende, og kroppene våre gjør skikkelig kule ting hver eneste måned uten at vi egentlig er klar over det.

Aldri mer kommer jeg til å tilføre kroppen min kjemikalier for å slippe å bli gravid. Det er rett og slett helt unødvendig å poppe i seg masse dritt når det tross alt bare er 3-4 dager i måneden jeg kan bli gravid og det er overraskende lett å selv få oversikt over disse dagene.

Så jeg anbefaler Ladycompen dønn til alle som er villig til å ta et par dager og gjøre litt research. Hormonell prevensjon er i min mening blitt altfor normalisert, og tross alt ganske unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
2700,- Det sies jeg kan bruke den til overgangsalderen og mer til uten at den konker. Så jeg sparer den vel inn over tid. Men billig er den jo ikke.

Billigere enn barnebidrag affal... *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Begynner å nærme seg et halvår nå snart, still going good. Ladycompen har solid kontroll over fruktbarheten min, det er ingen pudding i denna oven. Noe som jeg tror er til glede for de fleste her i verden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-sprøyte vil ikke legen skrive ut, uansett er det samme slags preparat som p-piller, og vil ha lik innvirkning på det medikamentet jeg bruker. Legen sa at han aldri skriver ut p-sprøyter til de som ikke er helt sikre på at de er ferdig med unger og denslags. Det er mange som får problemer med å få barn i lang tid etter de har sluttet på sprøyten.

Jeg må bare kommentere på den her, jeg har brukt p-sprøyte jeg! Og jeg har da jaggu ikke bestemt meg for å ikke få barn enda. :( Selv om det mest sannsynlig ikke blir det. På internett står det vel at virkningen av p-sprøyta kan vare i 8-17 mnd etter man slutter på den? :P

Btw så ble storesøsteren min gravid to ganger med samboeren sin mens hun gikk på p-sprøyte OG brukte kondom.

Hun fikk først en liten gutt, så gikk hun på p-sprøyta året etter og ble gravid med gutt nr2, så gikk hun på p-sprøyte og brukte kondom og ble gravid med gutt nr 3, og så det samme med den siste, nr 4. Så hun har 4 gutter med ett års avstand på hver. :icon_redface: Og hun har fått sitt, hun har sin fulle hyre med en gutt med katteallergi(som forøvrig ELSKER katter og det er det eneste han ønsker seg hver bursdag, jul o.l.), en med epilepsi, en med kraftig astma og en som ble født med åpen gane og hareskår.

Så, ingenting er helt sikkert.

Men, må si jeg virkelig vurderer ladycomp'en, siden den funka så bra for deg.. Men tror jeg hadde glemt å ta temp og få oversikt, siden jeg bor alene og typen bare kommer på besøk iblant. Jeg tror det der fungerer bedre for folk som bor sammen, kanskje, for her er det så lett å tenke at 'nei, jeg gidder ikke, er ikke så farlig nå, er midt i uka så jeg får ikke besøk'. Og da får man jo ikke oversikten heller. Neei, det blir vel p-pille eller p-sprøyte en stund til, kanskje. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange grønne dager har vi i måneden om du trekker fra en uke til mensen? Er dette ulikt fra person til person?

Det varierer på syklusen din ja. Hvor lang syklus du har, og hvor regelmessig den er. I realiteten er det ikke mange dager i løpet av syklusen man kan bli gravid, fire-fem om man er raus.

Jeg får gjennomsnittlig 10 røde dager i måneden, men det betyr ikke at jeg ikke har sex de dagene. Man kan jo fint gjøre andre ting, det er bare moro med variasjon. Jeg vet også at mange bruker f.eks pessar eller kondom i de dagene, det spørs hva man er villig til å leve med egentlig.

Men om du ikke er villig til å enten avstå eller bruke annen "barriere"-prevensjon de røde dagene så er den ikke et godt alternativ egentlig. Å si noe annet ville egentlig bare være teit.

Jeg har i tillegg lagt litt ekstra arbeid i dette, og kartlegger også andre symptomer på eggløsning, dette gir meg noen ekstra grønne dager i måneden. Det har krevd litt research i forkant, men det tar meg bare et ekstra minutt om dagen som består i å plotte inn noen data på en internettside.

Men tror jeg hadde glemt å ta temp og få oversikt, siden jeg bor alene og typen bare kommer på besøk iblant.

Det er ikke så lett å glemme egentlig. Den står ved siden av sengen, alarmen på Lady-Compen står på klokka 6 hver morgen, jeg våkner, tar tempen og legger meg til å sove igjen. Det er ikke snakk om å ikke gidde om du skjønner. Hele "arbeidet" består av pip pip, stikke termometer i kjeften, pip, og så sove igjen. Det hele tar vel ca 30 sekund.

Hele greia har vært ganske befriende egentlig, det føles mer naturlig og riktig. Jeg skjønner mer av kroppen min, og det er deilig å ikke stappe den full av hormoner med de bivirkninger som følger med og som strengt tatt er helt unødvendig. Det eneste negativet er at det krever litt ekstra enn å poppe en pille om dagen, men det er jammen ikke mye når man først har kommet inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Implantat

Dette er en hormonstav som legges inn under huden på innsiden av overarmen av lege som er vant med å legge den inn. Den kan ligge der i tre år. Den er 4 cm lang og 2mm tykk. Det finnes også en type med 2 staver og som virker i 5 år. De inneholder bare gestagen og kan brukes av dem som ammer.

Det finnes to produkter på markedet. En type har en hormonstav, den andre har to. Felles for dem begge er at de settes inn under huden på innsiden av overarmen henholdsvis for en periode på 3 eller 5 år. Stavene er i størrelse omtrent som en fyrstikk. De inneholder forskjellige typer av hormonet gestagen. Implantat virker ved at de hindrer eggløsning og påvirker slimet i livmorhalsen slik at sædcellene har vanskeligere for å nå opp til livmoren og egglederne. Metoden kan brukes av alle som trenger sikker langtidsprevensjon, og som ønsker et østrogenfritt alternativ.

Fordeler

Sikker prevensjon over lang tid. Rask tilbakevending av eggløsning etter bruk.

Ulemper

Noen kan få uregelmessige menstruasjonssykler, andre kan oppleve at menstruasjonen blir helt borte. P-stav beskytter ikke mot kjønnssykdommer. Ved tilfeldig sex bør kondom derfor brukes i tillegg.

Sikkerhet

Nesten like sikkert som sterilisering.

Østrogenfri p-pille

Pr i dag finnes det bare en østrogenfri p-pille. Den er like sikker som kombinasjonspiller og med samme margin for glemming, 12 timer. Denne pillen kan også brukes av dem som ammer. Verken melkeproduksjon, melkekvalitet eller barnet blir påvirket.

Det finnes bare en type på markedet. Den østrogenfrie p-pillen hemmer eggløsningen og har dermed samme sikkerhet som kombinasjons-p-pillen og med den samme glemmemargin som disse. Den kan brukes av alle som vurderer en hormonell prevensjonsmetode.

Fordeler

Metoden kan brukes av alle som trenger sikker prevensjon og som ønsker et østrogenfritt alternativ. Kan også brukes av kvinner som ammer.

Ulemper

Noen kan få uregelmessige blødninger, andre kan oppleve at menstruasjonen blir helt borte. Østrogenfri p-pille beskytter ikke mot kjønnssykdommer. Ved tilfeldig sex bør kondom derfor brukes i tillegg.

Sikkerhet

Samme sikkerhet som kombinasjons-p-pillen.

Prevensjonsmidler som kun inneholder gestagen:

Minipiller

Hormonspiral

P-sprøyte

P-stav

Gestagen og østrogen:

Kombinasjonspiller

P-ring

P-plaster

Sikre perioder

Muligheten for å bli gravid er størst i dagene rundt eggløsningen. Teoretisk sett kan man derfor unngå å bli gravid ved ikke å ha samleie i denne perioden. Lengde på syklus og tidspunkt for eggløsning varierer imidlertid fra kvinne til kvinne. Dette gjør sikre perioder til en svært usikker «prevensjonsmetode».

Det finnes nå metoder der man bygger på prinsippet om at kroppstemperaturen stiger med ca. en halv grad ved tidspunkt for eggløsning. Ved å måle kroppstemperaturen med disse instrumentene kan man finne de sikre og usikre dagene i en menstruasjonssyklus.

Fordeler

Ingen bivirkninger. Sikre periopder beskytter ikke mot kjønnssykdommer. Ved tilfeldig sex bør kondom derfor brukes i tillegg.

Ulemper

Lav sikkerhet. (med andre ord ikke så sikre perioder lell)

Lady Comp - også til halv pris: Lady Comp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady Comp fungerer ikke for de som har hormonforstyrrelser som feks PCOS, så man bør sjekke hos lege at man faktisk er gynekologisk frisk før man begynner på dette, da ca 10% av alle kvinner har slike forstyrrelser.

Jeg vet av flere som har PCOS som bruker Lady-Comp med stort hell. Hvordan mener du PCOS har en effekt på basal-temperaturen? Det er uansett ikke normalt å finne PCOS på en helt vanlig gynekologisk undersøkelse.

Riktignok er et av symptomene på PCOS stoffskifteproblemer (insulinresistens), og medisiner mot dette kan ha innvirkning på basaltemperaturen. Men såvidt jeg vet er ikke problemet PCOS i og for seg, og det er mange (de fleste?) som aldri blir medisinert.

Kvinner med PCOS kan også ha anovulatoriske sykluser (de får ikke eggløsning), men Lady-Compen vil fortsatt kartlegge når de får eggløsing, og det er Lady-Compens oppgave. Det er produksjonen av progestereron rett etter eggløsning som gjør at basaltemperaturen øker.

Men man vil få færre grønne dager om man har uregelmessige (og lange) sykluser, det er sant.

Det er iallefall slik jeg har forstått det, men jeg har ikke satt meg altfor nøye inn i det. :)

Implantat

..

Østrogenfri p-pille

Begge disse alternativene er hormonbasert. Jeg er avhengig av et prevensjonsmiddel som ikke er det. :)

Minipillen kunne kanskje fungert, men sjansen for brukerfeil er stor og jeg er ikke komfortabel med den rett og slett.

Lav sikkerhet. (med andre ord ikke så sikre perioder lell)

Lady-Comp har en sikkerhet på 99.3% i følge Pearl Index som er standarden for beregning av sånt. Det er godt nok for meg. :D

Nå som jeg vet den fungerer så ser jeg at den alltid gir meg god margin før eggløsning. Jeg kan se for meg at man lettere tar sjanser om man gjør alt selv, noe mange velger å gjøre. Men Lady-Compen er definitivt på den forsiktige siden. Jeg tør påstå at den er meget sikker, under den forutsetning at den brukes riktig. Den har aldri gitt meg grønt i nærheten av en fruktbar dag, og jeg har hatt eggløsning både sent og tidlig i den perioden jeg har brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...