Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoer/Trening av valper...


rajah

Recommended Posts

Heisann!

Har en labrador/blandingsvalp på ca 11 uker og ,selvom han er veldig lydig og snill, ville det være moro om han kunne litt kommandoer og slikt. Spørsmålet mitt er da: Når bør man begynne med denne typen aktiviteter? og er det noen som har noen tips til hva en bør begynne med? Klar over at det ikke er noe fasitsvar her, men litt tips kunne vært greit;)

Håper noen kan hjelpe:D

Rajah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor mye trening bør gå med på en uke da? Skal det være hver dag eller skal det være noe som skal skje "bare innimellom"? Har bare hatt fullvoksen hund før, så den "slapp vi" på en måte å trene opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener alltid mine valper litt hver dag jeg :P Begynner med kontakt - trening. Dvs at jeg vil at valpen skal lære og følge med på meg uansett hva som skjer rundt. Jeg begynner gjerne hver gang valpen skal ha mat, slik at den må se på meg før maten settes ned. Etter hvert så må den sitte og se på meg før den får mat osv.

Ellers så er det å kunne slappe av i fremmede omgivelser, kjøre bil, hilse pent på mennesker, lære og komme når du roper osv noe som er greit og bruke litt tid på.

I den daglige treningen så trener jeg mange ganger om dagen, men bare ett par minutter om gangen. Kontakt og sitt f. eks er veldig fort gjort og gjøre uansett hvor man er. Innkalling bruker jeg mye tid på. Har alltid godbiter/leker tilgjengelig når jeg har valp, slik at det alltid er mer morsomt å komme til meg enn å løpe andre veier :P

Lykke til med valpen din! Det er nå grunnlaget legges!

Mvh Ann-Merethe

www.montmorenja.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er nok å starte med sitt og innkalling, to adferder valper tilbyr veldig ofte så det er bare å sette kommando på det og belønne.

Uansett er det viktigste å sikre god kontakt. Lære hunden at det lønner seg å være i nærheten av deg, det er der det morsomme skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt og innkalling ville jeg trent en del på. Man får aldri nok av det:)

Ellers trenger du jo ikke trene så hardt , men bare belønne og rose adferder du liker og evt sette på et ord som du vil senere bruke. Da vil hunden etterhvert tilby disse tingene mere. F.eks jeg synes det er greit at mine hunder vet at det lønner seg å vise dempende signaler. Så slikker f.eks en snute eller gjesper så belønner jeg og sier "slikke snute" eller "gjespe" samtidig. Etter en stund så kan man til sutt bare si ordet også gjør de det fordi en har belønnet det så mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det fins mange måter å gjøre det på. Selv foretrekker jeg denne:

Du har valpen enten i bånd eller løst, etter hvor du befinner deg.

Så har du godbit i den ene hånden, mens du går fremover skal valpen gå ved siden av deg (venstre siden). Så må du snakke til den og få den til å være intresert i å være ved deg hele tiden, og holde fokuset med deg. (-kom da, ja kom, å så flink du e da, osv) Så må du gi godbiter når hun går ved siden av deg. Du må ikke forvente hun går ved siden av deg i minutter. Belønn etter 5 sek, og ta det fra der. Øk tiden etter hvert.

Vansklig å forklare :lol: Men prøvde vertfall^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trene, du skal leke med valpen din. Trene og valp henger ikke sammen før de er året :lol: Oh grusomt tenker du nå, nei da, for du skal lære valpen din å ha det artig med deg, hvor du sniker inn kontakt trening, ligg, sitt og litt som du ønsker, men det skal ALLTID være artig og det skal mer lures inn via lek. Trene for meg er trening på lik linje som jeg gjør nå med min 4,5 år gamle hund. Når nyvalpen kommer i huset. Regner vel i grunn med at dette var det folk mente, men synes det er litt viktig å presisere det, sånn at du ikke labber ut å trener fvf i 20 minutter med den lille :P

Når du er fornøyd med momentene, så kan du sette på komando. Grunnen til at jeg mener det er lurt å vente med kommandoer før øvelsen er "ferdig" er at hunden lett får hangup på en dårlig øvelse og dermed kan det hende du faktisk må bytte komando. Been there done that. Så lurt å droppe komando før du er superduper fornøyd. Lag heller en lyd eller noe om du ønsker kontakt eller at valpen skal komme til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke trene, du skal leke med valpen din. Trene og valp henger ikke sammen før de er året :lol: Oh grusomt tenker du nå, nei da, for du skal lære valpen din å ha det artig med deg, hvor du sniker inn kontakt trening, ligg, sitt og litt som du ønsker, men det skal ALLTID være artig og det skal mer lures inn via lek. Trene for meg er trening på lik linje som jeg gjør nå med min 4,5 år gamle hund. Når nyvalpen kommer i huset. Regner vel i grunn med at dette var det folk mente, men synes det er litt viktig å presisere det, sånn at du ikke labber ut å trener fvf i 20 minutter med den lille :P

Når du er fornøyd med momentene, så kan du sette på komando. Grunnen til at jeg mener det er lurt å vente med kommandoer før øvelsen er "ferdig" er at hunden lett får hangup på en dårlig øvelse og dermed kan det hende du faktisk må bytte komando. Been there done that. Så lurt å droppe komando før du er superduper fornøyd. Lag heller en lyd eller noe om du ønsker kontakt eller at valpen skal komme til deg.

Det høres jo meget fornuftig ut det med å ikke sette på kommandoen. Men man må jo bruke en slags kommando for å vise hva man vil at hunden skal gjøre. Skal jeg bare bruke ett annet ord da? Er det det du mener?

Jeg sitter bare og brenner i fingrene etter å gjøre noe morsomt med Bonnie. Leker litt med sitt, kom og dekk + at jeg bare MÅTTE prøve å få henne til å rulle rundt :P . Gleder meg til hun blir litt større.

Jeg kan gjøre mye med henne da altså, bare det er på gøy og jeg ikke stiller noen krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo meget fornuftig ut det med å ikke sette på kommandoen. Men man må jo bruke en slags kommando for å vise hva man vil at hunden skal gjøre. Skal jeg bare bruke ett annet ord da? Er det det du mener?

Jeg sitter bare og brenner i fingrene etter å gjøre noe morsomt med Bonnie. Leker litt med sitt, kom og dekk + at jeg bare MÅTTE prøve å få henne til å rulle rundt :lol: . Gleder meg til hun blir litt større.

Jeg kan gjøre mye med henne da altså, bare det er på gøy og jeg ikke stiller noen krav?

Brukte en lyd jeg, for å få oppmerksomhet. En kort lyd, alla den vi bruker når vi skal få hestene til å bevege seg, men bare en kjapp en. Funket ikke det, så ett lite pirk på rompa.

Gjør alt du! Ikke noe krav i det hele tatt er viktig viktig viktig! Kos dere og lek dere gjennom dagan.

Krav kan du vente ekstremt lenge med :P Har vel først NÅ begynt å kreve at nå skjerper du deg... men nå mener noen at han har lekt lp hund litt for lenge og burde vært strammet opp for en stund siden.. *mumle noe om at de har ikke 10 på ruta og glemmer kjapt at jeg har en elendig fvf*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
    • Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Voksen omplasseringshund som eier har hatt noen få måneder, hund har knurret på eier noen få ganger tidligere. På tur så havner båndet bak beinet på hunden, eier bøyer seg ned for å løfte opp beinet og fjerne båndet, hunden knurrer da på eier. Igjen havner båndet bak beinet og eier bøyer seg ned og da biter hunden såpass at hånd måtte sys 15 sting.  Hunden er stresset ute når den møter andre hunder men rolig hjemme. Ikke vist aggression tidligere, knurret noen få ganger når feks blir holdt for å fjerne flått, klippe klo.  Eier har vært streng tidligere på tur, gjentar kommandoer med streng stemme flere ganger helt til hunden hører etter. lagt hunden i bakken 3x tidligere for å "vise" hunden hvem som er sjefen når den har hatt stress reaksjon i møte med andre hunder.  Kan det være en reaksjon på en allrede stresset hund som ikke håndterer ny eiers strenge væremåte ? Eier er også kosete og mild så ikke kun streng altså.  Kan eier stole på hunden igjen ? Blir det lettere for hunden å bite igjen nå ? Kan hunden snus med positiv belønnings basert trening uten streng tone og sjefete trenings metode ?  Litt spent på svar da jeg har ment at eier har skapt mer stress i hunden med denne strenge "jeg er sjefen" metoden og selvom dette er en rase som kan prøve seg på rang stigen så mener jeg dette er basert mer på frykt og stress hos hunden en dominant oppførsel.  Hva ville du ha gjort i situasjonen ? Vurdert omplassering, avliving da hunden har bitt et menneske ? Forsøkt positiv hundetrening med fokus på mental trening ? Ville du tørt å ha denne hunden rundt en tenåring ?   
    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...