Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynner i akvariumsverden


Lillefoot

Recommended Posts

Vi anskaffet oss akvarium den 19mai, størrelsen er ca 25liter.

Men så fikk vi høre det i dag at når man har kjøpt seg akvarium skal man la det stå med pumpe og varme og hele pakka på i 2uker før man har i fisk?

Dette har da ikke vi gjort:/

Også lurer vi på om hvordan fisker det blir anbefalt å ha oppi? Har 2 gule algespisere bl.a. oppi der, de ble vi rådet til å kvitte oss med fordi de var så hissige og har en tendens til å være veldig aggressive... (Det er våres to...)

Noen som har noen tips og råd til oss superferske akvariumsentusiaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det skal stå lengre enn to uker, men det kan gå bra.. Det gjenstår jo bare å se det..

Men gule algeetere? Vet du navnet på de?

25 liter er veldig lite, og det er ikke så veldig mange fisk du kan ha, som faktisk vil trives der.. Men du kan ta deg en tur på nettet der står det masse nyttig info både om fisk, stell og det du trenger for å holde akvarium! :lol: Men det er faktisk mer vanskelig å holde et så lite kar enn hva det er å holde et på feks 100 liter, med tanke på tempratur og vannverdier.

Ellers, velkommen til en super hobby! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk meg akvarium startet jeg med et 300 liters og hadde ikke vann og pumpe i 2 uker før jeg puttet fisker i det. Mine fisker levde og hadde det bra for det de, de formerte seg også - i store mengder.

Jeg hadde i mitt akvarium en flokk med Neon Tetra (pga. utseendet), en algespiser/slamsugerdings, sverddrager gullfisk (ikke de med utstående øyne og rare klumper på hodet).

Jeg hadde en art til også, men husker ikke navnet på dem, men de formerte seg også veldig mye (veldig lik sverddragene egentlig), og det ble fler og fler fisk.

Hadde også en kampfisk (hann), som en ekstra fargeklatt.

Jeg var helt grønn, bare fulgte det de i dyrebutikken sa, og vips hadde jeg et akvarium som krevde lite stell og hvor fiskene trivdes utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen:)

Siden vi bor på 50kvadrat har vi ikke særlig mye plass til noe større:p men den dagen jeg er ferdig m mastergraden min og vi kjøper en plass å bo blir det nok et ganske mye større ett enn 25liters;) Synes til nå at akvarium er veldig fasinerende,og kjenner en følelse av "dilla", spess gjør samboeren min det;)

Vi får vel bare ta tiden i bruk og vente til det har gått hvertfall 2uker da,og se hvordan de klarer seg.

I følge den dyrebutikken der vi kjøpte fiskene heter de visst bare gul algespiser, men den andre dyrebutikken (som er myyyye mer seriøse) mente de kanskje var noe som kalles kinesisk algespiser eller no.. kan dette stemme?

Også et spm til, hvorfor driver neontetran å setter seg bak pumpa? Der setter den seg fast og ser vi det ikke fort nok dør de.. allerede mistet to.. kan dette ha noe med de slemme algespiserne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg bor på 50 kvm jeg og, og jeg har et på 240 liter og et på 63 stående oppe :P Men jeg er bitt av litersyken da... Så joda, det er bare snakk om å prioritere :P

Men joda, det kan fint være kinesisk algeeter. Noen mener at de er skikkelig aggresive, men jeg har og hørt at de ikke er det.. men 25 liter er aaaaltfor lite for to stk av de.. Hvilke andre fisk enn tetraer har dere? Og hvor mange tetraer?

Hva mener du med at de setter seg bak pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,vi har en nymfeparakitt som tar opp en del plass også + at vi har to digre vinduer så har ikke så mange plasser å plassere et akvarie på:P men hadde det ikke vært for det så hadde det blitt et større ett;)

Vi har 9tetrar, en bånnspiser og 3røde med sorte finner(husker ikke hva de heter=/ ) + de 2 algespiserne. Så du mener vi burde kvitte oss med de?Eller i hvertfall en av de?

tetraene klarer på en eller annen måte å svømme bak pumpa og sette seg fast:S

oj,etter litt utregning fant vi ut at akvariummet er minst 35liter...

Forandrer dette noe?

post-3978-1211542363_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg nesten og hopper her i stolen!! Du/dere gjør jo nesten alle nybegynner feil man kan gjøre, men en "trøst" kan være at det gjør de aller fleste som begynner mad akvariehobbyen... :P

1) hvorfor vente med å sette inn fisk? - selve vannet modnes i løpet av 3-4 uker, men det er den livsviktige bakteriekulturen i filteret som trenger 35 dager på seg til å ha dannet nok bakterier til å drepe de farlige bakteriene avfallsstoffene lager. Man kan fremskynde prosessen med å tilsette bakterier som gjør at man kan begynne å introdusere fisk forsiktig etter 14. dager.

2) hvorfor finne rette arter og antall til karets størrelse? - forskjellige fiskearter og -typer krever forskjellige vannverdier, for og miljøer. F.eks. skal tetraer, som er en eggleggende art, ha surere og hardere vann samt en annen belysning enn platyene (de røde fiskene dine med svarte halefinner). Du har også satt sammen fisker med forskjellige adferder, noe som skaper stress og mistrivsel hos fiskene og som igjen gjør de mer motakelige for sykdommer. Og ikke minst har du satt inn fisker som krever minimum det dobbelte av plass enn de har i ditt kar.

Jeg vil spå at du om ikke lenge får en nitrittbombe i karet ditt. Dette sammen med det stresset de har der vil føre til en massiv fiskedød og masse frustrasjon og penger ut av vinduet for deg.

Ta med deg fiskene tilbake til butikken og bytt de inn i noe som faktisk passer i ditt kar og ikke minst sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi dro til dyrebutikken fikk vi beskjed om at vi ikke fikk bytte fiskene,fordi hun mente at hun aldri (gjennom 25års erfaring) hadde hatt problemer med nitritt og virket veldig lite intressert i å ta de tilbake..

Men det går veldig greit enda, men skal se litt utti neste uke hvordan det går.. Vi skifter ofte vann og mater de annenhver dag.

Og vi har vært hos en annen dyrebutikk, og de har gitt oss masse hjelp og råd. Og skal hjelpe oss når de fiskene vi har nå evt dør og vi må få nye, eller hvis vi kjøper oss et større akvarie. Men får håpe fiskene klarer seg;)

Eneste fisken vår som sliter er neontetraen som presser seg bak pumper og steiner hvor den setter seg fast:/ Men har heldigvis vært rolig de siste dagene:p *bank i bordet*

post-3978-1212232679_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi dro til dyrebutikken fikk vi beskjed om at vi ikke fikk bytte fiskene,fordi hun mente at hun aldri (gjennom 25års erfaring) hadde hatt problemer med nitritt og virket veldig lite intressert i å ta de tilbake..

Men det går veldig greit enda, men skal se litt utti neste uke hvordan det går.. Vi skifter ofte vann og mater de annenhver dag.

Og vi har vært hos en annen dyrebutikk, og de har gitt oss masse hjelp og råd. Og skal hjelpe oss når de fiskene vi har nå evt dør og vi må få nye, eller hvis vi kjøper oss et større akvarie. Men får håpe fiskene klarer seg;)

Eneste fisken vår som sliter er neontetraen som presser seg bak pumper og steiner hvor den setter seg fast:/ Men har heldigvis vært rolig de siste dagene:p *bank i bordet*

Hehe jaja, da har damen endten vært utrolig heldig, eller bare ikke målt nitritten :P Men godt det går bra hos dere, får håpe det fortsetter sånn ;)

Fint bilde av fugl og fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,håper jo det:)

Ja, nymfen vår er veeeeldig opptatt av fiskene, kan sitte der en hel dag og glane, og springe rundt og prøve å ta de;D ;) En litt vel optimisktisk fugl som tror han får til å fange de gjennom akvariet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at jeg heller aldri har hatt nitrittproblemer... Har hatt karet i 6 mnd. nå, men ikke noe nitritt der. Tester vannet veldig ofte, da. Så jeg er veldig påpasselig. Nå er mitt kun 22 liter, vet ikke om det har noe å si. Men på jobben er det som regel lav PH som er problemet om det skjer noe, veldig sjeldent for høye nitrittverdier.

Er det forresten sånn at nitritt blir til nitrat, eller er det omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at jeg heller aldri har hatt nitrittproblemer... Har hatt karet i 6 mnd. nå, men ikke noe nitritt der. Tester vannet veldig ofte, da. Så jeg er veldig påpasselig. Nå er mitt kun 22 liter, vet ikke om det har noe å si. Men på jobben er det som regel lav PH som er problemet om det skjer noe, veldig sjeldent for høye nitrittverdier.

Er det forresten sånn at nitritt blir til nitrat, eller er det omvendt?

Størrelsen på karet har en del å si når det kommer til nitrittverdier. I et lite kar (som du har) vil det fort bli for mye avfallsstoffer dersom du ikke er flink med vannskifter, i motsetning til i et større kar. I tillegg er det lettere å holde stabile vannverdier i et større kar (100 l. +).

Først vil avfallsstoffer gjøre at ammoniakknivået stiger, og dersom karet er godt innkjørt vil bakterier bryte ammoniakken ned til nitritt, for så å bryte nitritten ned til nitrat, som i doser under 25 mg/l faktisk er gunstig for plantene (gir næring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring, det var slik jeg trodde det var :)

Jeg skifter vann annenhver uke, noen ganger sjeldnere. Det jeg har merket er at sneglene driter heftig mye, men jeg vil ha dem slik at de kan spise alger. Fiine sneglene. Men hadde jeg tatt ut dem hadde jeg ikke behøvd å skifte like ofte, en kampfisk klarer ikke å møkke til så alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...