Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å sett Loke ut på fòr noen måneder


Mud

Recommended Posts

Loke er for tiden en understimulert belger desverre. Dette fordi jeg jobber fullt, har lang reisevei og pusser opp huset. Tidligere har jeg tatt han med på jobb, dette er ikke et alternativ lengre pga liten sort bil og varmt vær. Pusse opp gjør jeg for å selge slik at jeg kan flytte nærmere jobb og dermed ha mer tid (og penger) til Loke. Vi kan ikke bo her lengre rett og slett, bensinen er blitt for dyr, jeg har dermed ikke råd til dyrere bil som forbruker mindre bensin og er mer egnet til hund også har vi renta da etc etc.. Ond sirkel, huset må bort, men det MÅ pusses endel opp skal jeg få solgt og jeg har ikke råd til å leie inn folk og må gjøre alt selv. Altså - ingen tid til Loke.

Altså så vurderer jeg og låne han bort til det rette mennesket for en periode på 3- 4 mnd.

Det rette mennesket må like en utfordring, være aktiv med hund og være bestemt. (les: ikke bli sint, men være vennlig bestemt)

Du BØR kunne lese en hund, Loke er nemlig svært manipulerende hvis han tror han kan få det som han vil. Han kan prøve å lure deg til å tro han er en vettskremt stakkars belger som trenger mange godbiter og oppmerksomhet det ene sekundet for så å være skikkelig skummel fordi han ikke får viljen sin det neste. Faktum er at han er aldri noen av delene og det showet går over på få sekunder når han skjønner at man ikke lar seg lure.

Erfaringsmessig vil han prøve seg på mye mer "tull" ovenfor menn enn damer, en normalt bestemt dame får stort sett aldri særlig problemer med han. Han er klikkertrent, men skal man klikkertrene han må man også kunne være bestemt ved siden av (nei, jeg prater ikke om å straffe han) Han trenger ikke klikkertrenes for å trives, det er bare at jeg trives bedre med klikkertrening når jeg trener.

Inne er han overhodet ikke merkbar hvis han får oppleve litt i løpet av dagen. Man glemmer at han er der rett og slett, han sover gjerne 15 -16 timer i strekk. Han trenger ikke mer enn en halvtimes tur for å sove omtrent et helt døgn med mindre den lille stimuleringen varer i uker i strekk. Han går svært godt overens med de fleste hunder, men han kan være masete på milde tisper og kan prøve å dominere usikre hannhunder. Dominante hannhunder og tisper underkaster han seg med en gang. Han er overhodet ikke en bråkmaker.

Han kan stort sett all hverdagslydighet, men har ikke stødig inkalling når han ser hunder han ikke har hilst på og han kan trekke i båndet hvis han går med vanlig halsbånd. Sele eller strup trekker han sjeldent med. Komandoer som "vent" "bli" sitt" l"legg deg" "gå inn/ut" etc sitter som et skudd. Det samme med "hold deg her", med mindre det dukker opp en hund.

Før vi sluttet helt å trene pga tids/pengemangel var han konkuranseklar i kl 1 LP (vi sliter med for stor fart under innkallingen, ellers sitter de andre øvelsene) og snart konkuranseklar i laveste kl spor.(pinneplukkingen sitter, men han kan slurve i sporet) Alle øvelsene i kl2 er også innlært, men vi har fremdrift på avstandskomandering og han insisterer for tiden på å stikke av med apportbukken..sånn brått.. Han er også trent i rundering og har fått leke litt med agility. Han er en svært krevende hund å trene fordi han krever 100% fokus fra fører, samtidig er han en svært takknemlig hund å trene fordi han er så ekstremt treningsvillig. Han har MYE kamplyst, høy gjenstandsintresse,elsker frolic og høy intensitet. De øvelsene som sitter er - om jeg må få si det selv *ler* - svært pene, men jeg ville tatt en del repitisjoner på fellesdekk med fremmede hunder før jeg startet da det er lenge siden forrige fellestrening. Før treningsstoppen lå han i 4 min med forstyrrelser (løpetispe ved siden av o.s.v ) uten problemer.

De som eventuellt har han på fòr en periode kan selvfølgelig få lov til å konkurere med han både i LP, spor, eller utstilling om det er ønskelig (han er NUCH). Agility synes han er skitgøy, men han kan desverre "ingenting" på ordentlig. (mammaen kan ikke noe nemlig *flir)

Problemene han sliter med er møtesituasjoner med andre hunder når han går i bånd, men der er han blitt fryktelig mye bedre og har han møtt mer enn tre - fire hunder på rappen bryr han seg knapt lengre. Han sliter også med å konsentrere seg når det er få hunder rundt han (mange er så mye bedre), men det løser jeg nå stort sett greit ved å trene fokus de første minuttene og å bruke eksternbelønning på stort sett alle øvelser (han jobber bedre for eksternbelønning og er 100% doggie - zen klok)

Det finnes allikevel dager hvor det omtrent bare er å pakke sammen å gå hjem, bikkjdyret er ikke på nett.

Loke er en fantastisk trivelig og gjennomført glad hund som er lett å blir glad i, men han er ikke en hund for hvem som helst, derfor vil jeg heller ikke låne han bort til hvem som helst. Jeg ser for meg at han vil passe til noen med endel erfaring med hund, men som gjerne vil prøve ut om de passer til å ha en mer krevende rase. Han har flere ganger blitt passet av helt uerfarne uten problemer, men poenget mitt er at jeg gjerne vil la han få være litt aktiv, få møte andre hunder o.s.v (tre uker siden sist faktisk :lol: )

Han er selvfølgelig vant med katter, og han har bodd i flere barnefamilier før jeg fikk han og aldri vært et problem rundt nevøene og niesene mine. Men han bør ikke få herje og leke alene med barn, til det er han for voldsom og han har dårlig bitehemning om han blir for gira.

Han bjeffer aldri inne og aldri på annet enn andre hunder.. Bjeffingen er lett å kontrollere, det er bare å prate med lys morsom stemme så piper han av glede istedet... :rolleyes: Han er vant med (og er lydløs i) både hundegård og å være alene hjemme eller i bil. Han vokter ikke - hverken mat, hus eller bil, og er oppriktig glad i alle mennesker. (litt for glad i til tider).

Ja, også stjeler han mat desverre.... gjerne ut av hendene dine hvis han ikke respekterer deg :yes:

Er det noen som - mot formodning - er intressert, så send PM eller svar i denne tråden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor desværre nok for langt væk til det :closedeyes:

hehe...avstanden spiller ingen rolle, jeg kjører gladelig en 6-8t for at han skal få det bedre enn han har det nå for tiden.

Men du har vel nok med ditt?

Jeg betaler forøvrig fòr og eventuelle vetrinærutgifter selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være en perfekt annledning for folk som vurderer å anskaffe seg belger ;) Jeg ville mer enn gjerne ha passet han de månedene. Hadde vært greit å vite hvordan det er å ha en belger i hus ettersom min neste hund mest sannsynlig blir en groenendael. Men så er det sånn at han jeg leier leilighet hos i Stavanger har satt en grense på 1 hund da.

Men håper virkelig du finner noen som kan ta vare på gutten din i de månedene! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vurdert belger,men tror ikke kunskapen strekker til for å kunne gi en voksen hund det hjemmet den trenger,selv om diva ville nok hatt det umenskelig morro med en guttehund til i hus på en ok str og jeg er hjemmeværende det meste av tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo være en perfekt annledning for folk som vurderer å anskaffe seg belger ;) Jeg ville mer enn gjerne ha passet han de månedene. Hadde vært greit å vite hvordan det er å ha en belger i hus ettersom min neste hund mest sannsynlig blir en groenendael. Men så er det sånn at han jeg leier leilighet hos i Stavanger har satt en grense på 1 hund da.

Men håper virkelig du finner noen som kan ta vare på gutten din i de månedene! :P

Sånn sett er han en nyttig erfaring ja. Men det må sies at Loke er noget mer aktiv når han er aktiv enn de fleste andre belgere med lang pels, men til gjengjeld har han en aldeles ypperlig avknapp, lite nerver (det eneste farlige er skudd og fyrverkeri) og er fantastisk omgjengelig med folk og fe..

Jeg har jo vurdert belger,men tror ikke kunskapen strekker til for å kunne gi en voksen hund det hjemmet den trenger,selv om diva ville nok hatt det umenskelig morro med en guttehund til i hus på en ok str og jeg er hjemmeværende det meste av tiden

Man trenger ikke en bachelor i hund for å ha en belgerhannhund av Lokes kaliber :P Han er stort sett blitt en svært velfungerende hund, det er som sagt bare møtesituasjoner og konsetrasjon han kan slite med + at han er til tider utspekulert og en liten klatrer. Min totalt uerfarne og klønete kompis (type: skjønner ikke hvordan man tar på et halsbånd) har passet han i et par uker uten større problemer enn at Loke lurte han trill rundt et par ganger *flir* Sundt bondevett, selvbeherskelse, evnen til å overse litt hopping og dansing, og ikke minst humor kommer man langt med.

Men jeg vil gjerne at han trenes, samme i hvilken gren egentlig, og får omgåes andre hunder.

Og en opplysning til: han skal ikke ligge i bur annet enn ved bilkjøring, treningspauser og når det ellers skulle være nødvendig. (han er burvant, men jeg vil ikke at han skal være i bur daglig i over lengre tid, både fordi jeg er prinsipiellt i mot det og fordi han har hatt ryggplager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, tenk så kjekt Cane og Loke kunne hatt det sammen på brukstrening 4-6 dager i uka. *drømme seg vekk* ;)

Føler ikke helt jeg kan, men det hadde jammen vært noe. Håper du finner noen som går gjennom nåløyet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, tenk så kjekt Cane og Loke kunne hatt det sammen på brukstrening 4-6 dager i uka. *drømme seg vekk* ;)

Føler ikke helt jeg kan, men det hadde jammen vært noe. Håper du finner noen som går gjennom nåløyet. :P

*slenge Loke i bilen og kjøre til stavanger før Carina får tid til å tenke seg om* Loke hadde elsket det! Han leker fryktelig godt med en belgerhannhund på samme alder som Cane, desverre får jeg aldri eierene til å gå tur sammen med oss, jeg tror de blir litt satt ut av belgerleken (de bor ikke langt unna, så det er skikkelig skuffende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, tenk så kjekt Cane og Loke kunne hatt det sammen på brukstrening 4-6 dager i uka. *drømme seg vekk* ;)

Føler ikke helt jeg kan, men det hadde jammen vært noe. Håper du finner noen som går gjennom nåløyet. :P

Hallo!? Du er jo den perfekte Loke-passer! Ingen tvil! :P Og Annette, den der hun kommer med "føler ikke helt at jeg kan", det er en dårlig kamuflert jeg-ønsker-ingenting-annet-enn-å-passe-Loke! :P

I think we have a winner :POg Belgerguri, hvis du føler deg litt presset nå: FINT! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så søte dere er. ;) Men, shush, det frister nok fra før.. Dessverre (?) har jeg et mannfolk å ta hensyn til som jeg tror synes det er nok med de to brukshundene vi har mellom oss. Hadde det ikke vært for det hadde jeg MER enn gjerne hatt ham her, det hadde vært kjempefint for Cane også - han stakkaren som ikke skjønner seg på disse dustete hannhundbøllene som finnes rundt om kring. Selv er han jo bare elskelig, og det må jo alle skjønne?? Loke høres ut som en perfekt playmate for ham... Æsj, dette var vanskelig.. :P

Edit: Dessuten skal vi på bilferie 3 uker i sommer.. og.. og.. ja... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så søte dere er. ;) Men, shush, det frister nok fra før.. Dessverre (?) har jeg et mannfolk å ta hensyn til som jeg tror synes det er nok med de to brukshundene vi har mellom oss. Hadde det ikke vært for det hadde jeg MER enn gjerne hatt ham her, det hadde vært kjempefint for Cane også - han stakkaren som ikke skjønner seg på disse dustete hannhundbøllene som finnes rundt om kring. Selv er han jo bare elskelig, og det må jo alle skjønne?? Loke høres ut som en perfekt playmate for ham... Æsj, dette var vanskelig.. :P

Edit: Dessuten skal vi på bilferie 3 uker i sommer.. og.. og.. ja... :P

det er jo kunn for en periode da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuuuki, Annette jeg hører vi må på biltur for å levere Loke i Stavanger ;)

Assa, etter hva jeg forstår så er jo mannen din bruksmenneske han og, så en belgergutt fra eller til spiller da vel ikke sååå stor rolle :P Han tar da ikke så stor plass!

Og uansett hva Annette sier, Loke er en utrolig god gutt, ja jeg er kanskje ikke helt objektiv, men han er den deiligste lille guttebassen.. Stor utenpå og liten inni :P

Og når jeg så du svarte i denne tråden, Belgerguri, så ble jeg glad inni meg for jeg håpet du ville ta han! Og det er helt sant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å være superekkel med Belgerguri, så reiser jeg til stavanger på fredag. ;) Kan sikkert endre flybilletten så jeg får med hund om Loke stiller med bur og transport.

:P Dette er jo heeelt perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke vil nok veldig gjerne til stavanger, men han vil vel helst være ønsket der, så ikke mase for mye på stakkars Carina da;)

Loke kunne selvfølgelig vært tilbake hos meg i de tre ukene bilferien varer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må tenke litt på det, spesielt når du mener du kan ha ham når vi skal på ferie. Jeg kunne gjerne tatt ham med da og, men da blir det jo en del ligging i bur i tillegg til at jeg ikke tror vi har plass til tre hunder i èn bil. Forresten så er det i to puljer, en på to uker og en på en uke i forbindelse med NM i bruks. Mulig han kan være med på den siste hvis du mener ryggen tåler det, da blir det isåfall kjøring til Østlandet, være der bortimot en uke, og kjøre hjem igjen - det er altså ikke kjøring hele uka. Men det er som sagt ikke 100% sikkert at det er plass.

Men et spørsmål som er litt viktig for meg; Er det veldig mye hensyn å ta til Lokes rygg? Hva tåler han og hva tåler han ikke? Vi er jo ganske aktive, trener MYE bruks og hundene får som regel løpe løse og herje med hverandre, Cane liker best sånne løpeleker og drakamper. Tåler han drakamp som belønning osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at det ordner seg for dere, og synes også du er veldig flink som tar så mye hensyn til Loke :P Det er det ikke alle som hadde klart! *bøye seg i støvet*

Carina høres jo ut som en perfekt kanditat, uten å legge noe press på henne forøvrig ;) For min del hadde det blitt aaaaltfor mye jobb, for meg er det nok med to hunder gitt *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med Annette på tlf nå :P Hun sier: Han er per def friskmeldt og har vært det i ca 6 mnd. Han har drakamp hver dag og det er ikke noe problem, og han han herje så mye som mulig med andre hunder, det er ikke noe problem.. Han er ikke veldig godt trent opp akkurat nå, derfor er jo også lek med andre fint :P Hun vil ikke ha kjørt full lengde rundering på han nå, men det er fordi han ikke er godt nok trent opp til det per dags dato. 50 meter funker supert, på 6-7 slag max.

Han tåler fint å ligge i bur, i normale mengder. Han er vant til å være i bil nå Annette er på jobb, og det blir jo noen timer. Så lenge han får strukket på bena sånn innimellom er ikke det ett problem.

Når dere er på ferie så kan han komme hjem..

Annette takker Anette for tilbudet om å fly, men siden han aldri har flydd før og Annette er litt hønemor ( :P ) så kjører hun han heller selv. Det ble litt brått for damen :P

Annette har ikke nett idag, derfor er jeg mellomledd.. Carina: Jeg sender deg nr til Annette på pm, så kan du jo pipe henne om du har lyst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med Annette på tlf nå :wub: Hun sier: Han er per def friskmeldt og har vært det i ca 6 mnd. Han har drakamp hver dag og det er ikke noe problem, og han han herje så mye som mulig med andre hunder, det er ikke noe problem.. Han er ikke veldig godt trent opp akkurat nå, derfor er jo også lek med andre fint :) Hun vil ikke ha kjørt full lengde rundering på han nå, men det er fordi han ikke er godt nok trent opp til det per dags dato. 50 meter funker supert, på 6-7 slag max.

Han tåler fint å ligge i bur, i normale mengder. Han er vant til å være i bil nå Annette er på jobb, og det blir jo noen timer. Så lenge han får strukket på bena sånn innimellom er ikke det ett problem.

Når dere er på ferie så kan han komme hjem..

Annette takker Anette for tilbudet om å fly, men siden han aldri har flydd før og Annette er litt hønemor ( :P ) så kjører hun han heller selv. Det ble litt brått for damen :P

Annette har ikke nett idag, derfor er jeg mellomledd.. Carina: Jeg sender deg nr til Annette på pm, så kan du jo pipe henne om du har lyst. :ahappy:

Takker for hjelpen. ;) Nå er Annette 'pipt' (:P), sendte en lengre sms siden telefonskrekk er en fin ting.. :) Så nå er vi spente på hva som eventuelt skjer videre. Det hadde virkelig vært kjempekjekt å få treffe og bli litt kjent med søskenbarnet til Cane, spesielt siden Loke er en av grunnene til at jeg i det hele tatt har belger. Et rasevalg jeg forøvrig er veldig fornøyd med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...