Gå til innhold
Hundesonen.no

Sier dere fra?


Caligula

Recommended Posts

Her ble vel hele mitt poeng billedliggjort på en ganske illustrerende måte..

*Fint du er i stand til å gi meg råd om hva jeg skal og ikke skal, særlig siden du tydeligvis har sett en aktuell situasjon som gjør at du kan uttale deg. Jeg kan desverre ikke så mye om hunder som deg og kjenner tydeligvis ikke mine egne hunder godt nok.. Jeg forstår nå at om man bare sosialiserer hunden sin så vil den bli "snill"*

*ironi og sarkasme*

Ble en avsporing dette. Men jeg mener ikke det vi diskuterer her er situasjoner som kan oppstå med aggressive hunder som ferdes på Finnmarksvidda, der eieren blir overrasket av en løshund. Derimot sånt som kunne vært unngått dersom eieren hadde forutsett problemet og tatt ansvar. Situasjoner der man må legge hunden sin i bakken bør vel strengt talt ikke forekomme oftere enn at de ikke er verdt å nevne en gang. Eller er du uenig i det?

Er vel unødvendig å si at jeg ikke snakker om omgang med løshunder. (Diskuterte vi ikke hvordan vi forholder oss til eieren, ikke en hund "uten" eier?) Men er det virkelig så vanskelig å holde seg til områder der man ikke til stadighet blir nedrent av løse hunder, særlig dersom man har en hundeaggressiv hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar
Ble en avsporing dette. Men jeg mener ikke det vi diskuterer her er situasjoner som kan oppstå med aggressive hunder som ferdes på Finnmarksvidda, der eieren blir overrasket av en løshund. Derimot sånt som kunne vært unngått dersom eieren hadde forutsett problemet og tatt ansvar. Situasjoner der man må legge hunden sin i bakken bør vel strengt talt ikke forekomme oftere enn at de ikke er verdt å nevne en gang. Eller er du uenig i det?

Er vel unødvendig å si at jeg ikke snakker om omgang med løshunder. (Diskuterte vi ikke hvordan vi forholder oss til eieren, ikke en hund "uten" eier?) Men er det virkelig så vanskelig å holde seg til områder der man ikke til stadighet blir nedrent av løse hunder, særlig dersom man har en hundeaggressiv hund?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ble en avsporing dette. Men jeg mener ikke det vi diskuterer her er situasjoner som kan oppstå med aggressive hunder som ferdes på Finnmarksvidda, der eieren blir overrasket av en løshund. Derimot sånt som kunne vært unngått dersom eieren hadde forutsett problemet og tatt ansvar. Situasjoner der man må legge hunden sin i bakken bør vel strengt talt ikke forekomme oftere enn at de ikke er verdt å nevne en gang. Eller er du uenig i det?

Er vel unødvendig å si at jeg ikke snakker om omgang med løshunder. (Diskuterte vi ikke hvordan vi forholder oss til eieren, ikke en hund "uten" eier?) Men er det virkelig så vanskelig å holde seg til områder der man ikke til stadighet blir nedrent av løse hunder, særlig dersom man har en hundeaggressiv hund?

Jeg har ikke med ett eneste ord nevnt noe om å legge hund i bakken, jeg sa at det forekom at jeg måtte ty til visse ufine grep.. Mitt poeng var heller ikke løshunder uten eier, mitt poeng var at folk som deg kommenterer og forteller andre hva se skal og ikke skal gjøre mot hunden sin uten å ha ett fnugg kunnskap om HVORFOR eier gjør som den gjør, man syns bare det ser stygt ut og skriker opp om det. Jeg vil forøvrig ha meg frabedt å bli karakterisert som en eier som fraskriver seg ansvar. Jeg syns det beskriver mer din manglende kunnskap når du sier at med litt sosialisering eller trening så går det nok over. Det forteller meg at du har overhodet ingen erfaring med "sinte hunder".

Jeg har ikke med ett eneste ord diskutert løshunder eller treningsmetoder av aggresive hunder. Jeg har poengtert at man vet ikke alltid bakgrunnen for at eier oppfører seg som man gjør, så derfor er det greit å ikke buse inn i en situasjon med en belærende holdning om at "du er slem med hunden din- gjør ditt og datt i steden". Det er ikke da eier er mottagelig for sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Det kommer an på hvordan man prioriterer.

Hjelpes min. Har du noen gang hatt en utagerende hund du skulle prøve å ikke la utagere (eller som var hundeaggresiv), ved å unngå situasjoner?? Det høres nemlig ikke sånn ut, for så lett er det ikke, med mindre du mener at alle med hunder som er problematiske bør flytte til langt inni granskauen, da.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke med ett eneste ord nevnt noe om å legge hund i bakken, jeg sa at det forekom at jeg måtte ty til visse ufine grep.. Mitt poeng var heller ikke løshunder uten eier, mitt poeng var at folk som deg kommenterer og forteller andre hva se skal og ikke skal gjøre mot hunden sin uten å ha ett fnugg kunnskap om HVORFOR eier gjør som den gjør, man syns bare det ser stygt ut og skriker opp om det. Jeg vil forøvrig ha meg frabedt å bli karakterisert som en eier som fraskriver seg ansvar. Jeg syns det beskriver mer din manglende kunnskap når du sier at med litt sosialisering eller trening så går det nok over. Det forteller meg at du har overhodet ingen erfaring med "sinte hunder".

Jeg har ikke med ett eneste ord diskutert løshunder eller treningsmetoder av aggresive hunder. Jeg har poengtert at man vet ikke alltid bakgrunnen for at eier oppfører seg som man gjør, så derfor er det greit å ikke buse inn i en situasjon med en belærende holdning om at "du er slem med hunden din- gjør ditt og datt i steden". Det er ikke da eier er mottagelig for sånt..

Jeg har bare spunnet videre på det første innlegget ditt jeg, så snakker bare generelt. Ikke noe som er spesielt rettet mot deg og dine opplevelser. Ansvarsfraskrivelse etc. - helt generelt :lol:

Poenget mitt, og grunnen til at jeg syns det er ok å si ifra, er at jeg mener en hundeeier er ansvarlig for å holde hunden sin fullstendig unna situasjoner som krever korrigering (ala bite i øret, legge i bakken etc.) Og at man har en hundeaggressiv hund ikke rettferdiggjør den slags håndtering, når det er noe som gjentar seg gang på gang. (Du nevnte noen episoder i freltall) Jeg mener også at det ikke er en "hunderett" å få lov til å omgås andre hunder, hvis det dreier seg om et dyr som ikke takler det uten å utagere. Har faktisk ikke påstått at alle hundeaggressive hunder responderer på trening om man holder på aldri så mange år med dem. Derimot at man ikke skal utsette dem for mer enn de er komfortable med. Om det resulterer i at man må flytte på landet eller omplassere for at de skal fungere, so be it. (satt på spissen)

Er enig i at man skal være forsiktig med å uttale seg der det råder litt tvil om forandledningen til at en eier håndterer hunden sånn og sånn. Jeg tenkte mer på tilfeller der det er tydelig at vedkommende driver "oppdragelse" på den måten, ikke brannslukking. Ala å kjefte på en hund som har stukket fra eier ved gjenforeningen.

Nei men kjære vene - har du kontroll på alle hunder i området hvor du bor? Og hvordan eierne lar sine hunder ture fram?

Hehe, ja! Er jeg heldig? :lol: Har aldri hatt problemer med løse hunder, med mindre vi oppsøker dem (på tur i skogen for eksempel). I nabolaget er det ingen som slipper hundene sine i hytt og pine, nei. Og hadde de gjort det hadde de fått så øra flagret. Kan jo nevne at det omtrent er en hund i hvert hus her hvor vi bor.

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja! Er jeg heldig? :lol: Har aldri hatt problemer med løse hunder, med mindre vi oppsøker dem (på tur i skogen for eksempel). I nabolaget er det ingen som slipper hundene sine i hytt og pine, nei. Og hadde de gjort det hadde de fått så øra flagret. Kan jo nevne at det omtrent er en hund i hvert hus her hvor vi bor.

Skal alle med aggresive hunder flytte dit du bor da? Skjer det aldri uhell hos dere? Eller hva mener du nøyaktig at de med aggresive hunder bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioritere... hva da?

Selv Turid Rugaas måtte jo innrømme at boforhold spilte en rolle, da et par som hadde utagerende hund som skulle unngå slike episoder i treningstiden ikke klarte å få "smuglet" hunden ut til bilen en gang (de skulle kjøre til øde utmark for å slippe å møte hunder), fordi de måtte forsere sitt eget boområde, der det var hunder de ikke kunne ha kontroll over... nemlig andres hunder.

Teoretikere er flott - bare ikke ute i virkeligheten! :rolleyes:

Og ja - løshunder med eiere "et stykke unna" hører med til dette. Jeg vil heller ha en eier som gidder å prøve å ta ansvar, selv om det blir hardere tak, enn en eier som ikke gidder engasjere seg i innkallingen en gang. Ditto når det gjelder utagerende drittbikkjer... heller en eier som klarer å stoppe egen hund, enn en puseeier som blir slept etter beistet sitt MOT oss...

Men nå har vel jeg, i likhet med Gråtass og Margrete, levd litt i den noe mer brutale hundevirkeligheten, der alle ikke bare er venner og leker med hverandre, men faktisk oppfører seg som de dyrene de er i blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes min. Har du noen gang hatt en utagerende hund du skulle prøve å ikke la utagere (eller som var hundeaggresiv), ved å unngå situasjoner?? Det høres nemlig ikke sånn ut, for så lett er det ikke, med mindre du mener at alle med hunder som er problematiske bør flytte til langt inni granskauen, da.. <_<

Har ikke sagt det er lett, det er vel der sakens kjerne ligger egentlig. Hvor viktig er det for en eier å unngå slike situasjoner? Dersom man måtte punge ut 500.000 hver gang hunden utagerte, tror du muligens det ville skje sjeldnere?

Har aldri hatt en hundeaggressiv hund, men har stått på andre siden, med en svær hanne som alltid ertet på seg andre, særlig hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja! Er jeg heldig? :lol: Har aldri hatt problemer med løse hunder, med mindre vi oppsøker dem (på tur i skogen for eksempel). I nabolaget er det ingen som slipper hundene sine i hytt og pine, nei. Og hadde de gjort det hadde de fått så øra flagret. Kan jo nevne at det omtrent er en hund i hvert hus her hvor vi bor.

Da kan jeg informere deg om at hverdagen ikke er slik overalt. Nå møter jeg riktignok ikke så mange løse hunder akkurat her hvor jeg bor, men jeg møter mange med fleksibånd som lar hunden surre seg rett bort til mine. Nå er ikke mine aggressive så det er ikke et problem for meg, men det kan fort være det for andre.

Og det hjelper kanskje ved en senere anledning at de får så øra flagrer, det er like fullt for sent om det har kommet til et slagsmål fordi de lar bikkja gjøre som de vil. For du, like lite som jeg, kan kontrollere alle andre hundeeiere - vi må alle bare prøve å ta ansvar for våre egne, selv om det betyr at noen må ty til ufine metoder for å unngå bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hadde en så hundeagressiv hund som kunne drept en annen hund (for eksempel en miniatyrhund) bare den hadde fått sjansen synes jeg ikke denne hunden burd leve, altså.

Det er jo sinnsykt egentlig! Å være redd for at hunden din skal drepe en annen hund hvis du slipper båndet er jo sykt. Hunden må jo være syk i hodet da hvis var så agressiv som dere skal ha det til. Plutselig har den en annen hund i munnen og hadde det vært min hund som var i kjeften hadde jeg krevd den andre hunden avlivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioritere... hva da?

Selv Turid Rugaas måtte jo innrømme at boforhold spilte en rolle, da et par som hadde utagerende hund som skulle unngå slike episoder i treningstiden ikke klarte å få "smuglet" hunden ut til bilen en gang (de skulle kjøre til øde utmark for å slippe å møte hunder), fordi de måtte forsere sitt eget boområde, der det var hunder de ikke kunne ha kontroll over... nemlig andres hunder.

Teoretikere er flott - bare ikke ute i virkeligheten! :rolleyes:

Og ja - løshunder med eiere "et stykke unna" hører med til dette. Jeg vil heller ha en eier som gidder å prøve å ta ansvar, selv om det blir hardere tak, enn en eier som ikke gidder engasjere seg i innkallingen en gang. Ditto når det gjelder utagerende drittbikkjer... heller en eier som klarer å stoppe egen hund, enn en puseeier som blir slept etter beistet sitt MOT oss...

Men nå har vel jeg, i likhet med Gråtass og Margrete, levd litt i den noe mer brutale hundevirkeligheten, der alle ikke bare er venner og leker med hverandre, men faktisk oppfører seg som de dyrene de er i blant...

Prioritere viktigheten av å unngå utagering kontra å akseptere utagering, og veie opp med korrigering.

Hvis det er så ille at man ikke kan åpne døra og hoppe i bilen uten at man får en hund i fleisen og ens egen blir presset til å utagere, så er det ikke noe blivende sted for den hunden. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja! Er jeg heldig? :lol: Har aldri hatt problemer med løse hunder, med mindre vi oppsøker dem (på tur i skogen for eksempel). I nabolaget er det ingen som slipper hundene sine i hytt og pine, nei. Og hadde de gjort det hadde de fått så øra flagret. Kan jo nevne at det omtrent er en hund i hvert hus her hvor vi bor.

Så det du mener er at jeg( som har en utagerende hund),ikke bør gå turer i skogen..? For der oppsøker man jo helt klart løse hunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men mathilde: hvor i Trondheim bor du? Jeg vil også flytte dit hvor ingen hunder utagerer eller hundeeiere bryter båndtvangen :lol:

:lol: Jeg har flyttet litt rundt på meg jeg, så jeg tror ikke det gjelder områder hvor jeg bor akkurat nå. Men når det kommer til naboer, det er da bare å si ifra? Syns virkelig det minste man skal forvente er at folk holder hunden sin i bånd i boligstrøk. Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg har flyttet litt rundt på meg jeg, så jeg tror ikke det gjelder områder hvor jeg bor akkurat nå. Men når det kommer til naboer, det er da bare å si ifra? Syns virkelig det minste man skal forvente er at folk holder hunden sin i bånd i boligstrøk. Skulle bare mangle.

Å nei, jeg trodde det jeg siden du hevdet det i et tidligere innlegg. Hva med fleksibånd da? Hunden er i bånd den - men like forb*** kommer den bort til andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt en hundeaggressiv hund, men har stått på andre siden, med en svær hanne som alltid ertet på seg andre, særlig hanner.

Da syns jeg vel ikke du skal uttale deg så sterkt om disse tingene før du har opplevd selv hvordan det er å ha en hund som mener at den har rett til å ta livet av alt og alle.. Det er faktisk ikke så lett som du skal ha det til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt det er lett, det er vel der sakens kjerne ligger egentlig. Hvor viktig er det for en eier å unngå slike situasjoner? Dersom man måtte punge ut 500.000 hver gang hunden utagerte, tror du muligens det ville skje sjeldnere?

Har aldri hatt en hundeaggressiv hund, men har stått på andre siden, med en svær hanne som alltid ertet på seg andre, særlig hanner.

Nå trenger ikke en hund å være hundeaggresiv for å utagere. Jeg har bodd her siden november, og fra november til mai hadde jeg en hund her. De siste 4 mnd. utagerte hun mot andre hunder fordi hun var syk og hadde vondt. Bare de siste 4 mnd har vi møtt minst, da sier jeg minst, 10 løse hunder som har stormet bort til min lille. Og ja, dette er i boligområde. Nå hadde jeg hund på drøye 3 kg, som da ikke var sint, bare redd. Ergo ingen behov for noen ufine grep for å hindre henne i å spise på noen. Men problematikken blir det samme, man gjør faktisk mye om man må, for å hindre at ens egen hund lager skade på andre hunder, selv om de andre hundene tilhører idioter som lever i en fin fantasiverden som tror at alle hunder er snille og greie 24/7.

Jeg skulle gjerne bodd en plass der jeg hadde 100% kontroll på omgivelsene mine hele tiden jeg. Høres ut som en fin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, jeg trodde det jeg siden du hevdet det i et tidligere innlegg. Hva med fleksibånd da? Hunden er i bånd den - men like forb*** kommer den bort til andre hunder.

Jeg mente; jeg har bodd mange ulike steder i byen og ikke opplevd at folk ikke overholder båndtvangen i boligstrøk. (et vesentlig ord ble borte)

Flexibånd? Upraktisk, men man kan faktisk gå en annen vei hvis det kommer noen svinsende i flexibånd og man vet at det blir for nærme for hunden. Eller, hvis det er mulig, kan man si høyt til vedkommende som kommer imot at hunden vil bite hodet av motparten hvis ikke båndet kortes inn. Foretrekker førstnevnte selv for da slipper man å involvere andre og har hele kontrollen selv.

Det er jo generelt ikke umulig å unngå konfrontasjon, men det koster litt. Verre hvis noen kommer så brått på at man ikke rekker å oppdage dem.

Da syns jeg vel ikke du skal uttale deg så sterkt om disse tingene før du har opplevd selv hvordan det er å ha en hund som mener at den har rett til å ta livet av alt og alle.. Det er faktisk ikke så lett som du skal ha det til......

Igjen, så har jeg ikke sagt det er lett. Det er hele poenget.

*Dobbelpost, bruk siterings- og redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Jeg har flyttet litt rundt på meg jeg, så jeg tror ikke det gjelder områder hvor jeg bor akkurat nå. Men når det kommer til naboer, det er da bare å si ifra? Syns virkelig det minste man skal forvente er at folk holder hunden sin i bånd i boligstrøk. Skulle bare mangle.

Så du har bare gått rundt i nabostrøket med hundene dine, hvor du eventuelt har kunnet kjefte på naboer som var løsslupne med hundene? Det er masse hunder her vi bor også, og de går veldig sjelden løs, har ikke møtt noen av våre nærmeste naboer løse (har dog sett nabosetteren på vift et par ganger, men de forsøker da kjapt å "fange" henne inn igjen). Problemet er vel at jeg beveger meg litt lengre bort enn "nabolaget", og at andre hunder fra andre nærliggende nabolag kan komme bort til oss. Man kan ikke kontrollere andres hunder, og med mindre man vil tilbringe store deler av hundelivet i hagen, så kommer man før eller senere til å møte på løse hunder.

Min forrige, utagerende hund hadde ingen problemer med løse hunder (merkelig nok kanskje), men kun de som var i bånd (og han skulle heller ikke spise de). Så akkurat denne problemstillingen har jeg ikke så mye erfaring med. Saken er at jeg reagerer på din måte å si at det kun handler om prioriteringer, for det gjør det neimen ikke! Det er ikke alle som kan velge å flytte til en annen landsdel, eller bydel for den saks skyld, KUN for bikkja, selv om man gjerne kunne ønsket det. Og det er ille nok å møte andre hunder i bånd, når man har en utagerende hund. Man får øyne både i nakke og andre steder når man har en slik hund, og man tenker forebygging og utveier/alternativer HELE tiden. Så at det handler om prioriteringer får jeg ikke til å stemme. Man skal ha mulighet til (!) å bo temmelig usentralt hvis man skal "prioritere" på den måten det virker som du mener er så "enkel". For noen som har en aggresiv hund, så er potensielt ALLE hundemøter, i bånd eller ikke, noe man vil forsøke å unngå. Da er det ikke bare å "prioritere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kan velge å flytte til en annen landsdel, eller bydel for den saks skyld, KUN for bikkja,

I såfall kanskje hunden ville fått det bedre med å bo et annet sted?

Så det du mener er at jeg( som har en utagerende hund),ikke bør gå turer i skogen..? For der oppsøker man jo helt klart løse hunder :lol:

Men jeg vil tro du vet hva du går til når du tar hunden med i dit, og ikke oppsøker de vanlige turstiene. :lol:

*Dobbelpost, bruk siterings- og redigeringsfunksjonen. Mod Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt det er lett, det er vel der sakens kjerne ligger egentlig. Hvor viktig er det for en eier å unngå slike situasjoner? Dersom man måtte punge ut 500.000 hver gang hunden utagerte, tror du muligens det ville skje sjeldnere?

Tja.. Hvis man må punge ut 500.000 kr hver gang en hund UTAGERTE, ville det neppe vært veldig mange hunder igjen i verden..

Har aldri hatt en hundeaggressiv hund, men har stått på andre siden, med en svær hanne som alltid ertet på seg andre, særlig hanner.

Kanskje du burde la være å uttale deg om hvilke "grep" man bør ta om man har en hundeaggressiv hund da? For du er skrekkelig full av bullshit, for å være helt ærlig..

Om alle hadde hatt kontroll på hundene sine, så ville det ikke vært noe problem å ha en hundeaggressiv hund heller. Problemet er ikke at man ikke har kontroll på sin egen hund, og kan holde den unna andre hunder, problemer oppstår når man ikke kan kontrollere ANDRES hunder, og holde dem unna din egen. Og mens vi sitter og venter på at alle skal lære seg å oppdra selv de snille hundene sine slik at de kommer når de blir ropt på eller dropper å renne bort til alt de møter, så ønsker jeg meg fred på jord, mat til alle og slutt på alle naturkatastrofer, sånn i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall kanskje hunden ville fått det bedre med å bo et annet sted?

Men jeg vil tro du vet hva du går til når du tar hunden med i dit, og ikke oppsøker de vanlige turstiene. :lol:

*Dobbelpost, bruk siterings- og redigeringsfunksjonen. Mod Miriam

Øh,nå er det sånn i skogene rundt om her da,at de fleste faktisk går på nettopp turstiene. Derfor går jeg utenom de jeg,og jeg treffer svært sjelden andre hunder på de stiene. Hvor mener du at man egentlig skal gå da? Kun i nabolaget hvor man kan kontrollere ALLE naboene? Du må jammen ha en sinnsyk påvirkningskaft du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Og mens vi sitter og venter på at alle skal lære seg å oppdra selv de snille hundene sine slik at de kommer når de blir ropt på eller dropper å renne bort til alt de møter, så ønsker jeg meg fred på jord, mat til alle og slutt på alle naturkatastrofer, sånn i tillegg..

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...