Gå til innhold
Hundesonen.no

Sier dere fra?


Caligula

Recommended Posts

Kanskje du burde la være å uttale deg om hvilke "grep" man bør ta om man har en hundeaggressiv hund da? For du er skrekkelig full av bullshit, for å være helt ærlig..

Hørt uttrykket don't kill the messenger? :lol:

Bullshit ja. Selvfølgelig ikke morsomt å bli konfrontert med fakta, men saken er at å eie en hund som ikke tåler trynet på andre hunder ikke er for alle. Men et stort ansvar som krever masse tid og tålmodighet. Sånne hundehold er ikke alltid liv laga en gang. Og hva man vil gjøre ut av det er faktisk opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar
Hørt uttrykket don't kill the messenger? :lol:

Bullshit ja. Selvfølgelig ikke morsomt å bli konfrontert med fakta, men saken er at å eie en hund som ikke tåler trynet på andre hunder ikke er for alle. Men et stort ansvar som krever masse tid og tålmodighet. Sånne hundehold er ikke alltid liv laga en gang. Og hva man vil gjøre ut av det er faktisk opp til hver enkelt.

Men uansett hvor dedikert man er til prosjektet, så er det en faktor man ikke kan kontrollere: andre hunder/mennesker/miljøet/verden om du vil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne da, nå høres du ut som Lotta - og jeg slutter meg til ønsket: Fred på jord, ingen sult, og ingen flere eiere som lar (løs)hundene sine plage andre hunder. Sier ikke noe om proporsjonene, men om den felles sannsynligheten for at dette skal gå i oppfyllelse. Pluss på med ønsket om at folk flest kun uttalte seg når de hadde tilnærmelsesvis litt snøring på hva de uttalte seg om, så ville verden blitt et noe enklere sted å leve.

For er det ÉN ting som man som tidligere eier av en hundeaggressiv (mot samme kjønn) hund lærer seg å irritere seg over noe så alldeles intenst, så er det folk som har null erfaring med tilsvarende situasjon - men som likevel vet bedre.

Jeg hadde en fantastisk hund, som ikke ønsket å "drepe" andre, men som hørtes sånn ut (i verste fall ble det et huggtannhull), og det å unngå andre hunder som løp bort til ham - selv når vi var på steder med erklært båndtvang - som en kirkegård - var en utfordring. Og nei, jeg aktet ikke å flytte på Finnmarksvidda eller tilsvarende, og si opp jobb, forhold og familie, fordi andre hundeeiere ikke har styring. Jeg tok mitt ansvar, og så fikk snillistene heller kvekke i vei om "takkars hunden da" - de pleide gjerne å bli nokså reformerte og redde når de prøvde å håndtere ham selv i enkelte situasjoner... og da kom de duknakket og måtte medgi at "oooops, han var visst litt av en håndfull ja".

Husker vi reflekterte litt over dette med hvor man skulle gå når man hadde hunder som var litt "utenom det vanlige" - og da var vi flere som lo litt, da vi innså at de hundene man møtte "utenfor allfarvei" gjerne var brødre eller søstre i ånden av egne såkalte problemhunder - det er nettopp umuliusene som velger øde strøk. Hadde engang gamlehunden løs på et lite populært sted å ferdes, "skummelt" som det ble regnet å være særlig på den tiden - da det kom en "utsending" snikende bort og lurte på om den var i bånd, de skulle nemlig lufte det som viste seg å være kamp-pitbullen sin i bånd, og den drepte virkelig andre hunder om de kom nær, ble det opplyst. Så vi lovet hverandre gjensidig båndtvang en stakket stund.

Raksha har faktisk tellet etter, og det høres ut som et rimelig representativt tall, for å si det slik. Det er nettopp de eierne som IKKE har erfaring med hundeaggresjoner som er de mest plagsomme, også når det kommer til praksis - de viser minst forståelse og er de som tar minst hensyn.

Hensyn er det nemlig når man IKKE blir stående og stoppe opp foran en bjeffende hund, mens man skuer fornøyd på sin egen og sier "den er visst sint på deg den"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå finnes det verre ting enn å høres ut som Lotta, egentlig :lol:

Hørt uttrykket don't kill the messenger? :lol:

Jepp, men du er ikke budbringeren, eller? Hvem sine meninger er det du sitter og gulper opp, om det ikke er dine?

Bullshit ja. Selvfølgelig ikke morsomt å bli konfrontert med fakta, men saken er at å eie en hund som ikke tåler trynet på andre hunder ikke er for alle. Men et stort ansvar som krever masse tid og tålmodighet. Sånne hundehold er ikke alltid liv laga en gang. Og hva man vil gjøre ut av det er faktisk opp til hver enkelt.

Skal vi se litt på fakta her? Du har ikke en hundeaggressiv hund (skal jeg gjette ut fra hvordan du skriver her, er du nettopp en sånn en som lar bikkja hilse på alt og alle fordi at DIN er så snill atte - og derfor ødelegger månedsvis med trening andre har lagt i sine ikke så snille hunder), og du bor tydeligvis på et sted hvor den gjennomsnittelige hundeeier ikke bare er veldig mye mer hensynsfull enn andre, men også mer kunnskapsrike enn ellers - sånn er det ikke her jeg bor.

hehe - Jeg hadde med meg ene hannhunden på tur en gang jeg, han var ikke hundeaggressiv (utover vanlig hannhund midt i pubertet-aggresjon), men ble noe ukontrollert når den møtte andre hunder, det ble mye hopping og brøling og røsking i båndet (HAN røska, ikke jeg), og han ble tatt med på et sted hvor jeg visste det gikk andre hunder NETTOPP for å trene på dette med å beherske seg litt selv om vi ser andre artsfrender. En skulle tro at en hund som han - brølende og hoppende og i full fart med å maltraktere båndet - var såpass avskrekkende at andre folk med hund holdt seg unna, men NEI.. Nei, da MÅTTE de få hilse da, for da ville det sikkert gå over, mente mannen - som forøvrig også hadde en hannhund.. En skikkelig lur ide det, og la en heit og teit pubertetslus få hilse på bikkja du sjøl har med deg? Der dalte tiltroen min til andre mennesker ytterligere noen hakk, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike som liksom skal "omvende" hunden bare ved å la den SE deres egen hund er jo ubetalelige - hadde det ikke vært for at de faktisk gjør en situasjon verre.

Jeg trente med mine to her en dag, jeg - en i bånd, en løs, den som er dønn lydig. Da ser en setterfyr dette, han var nok ute og luftet vestkantdyret sitt i en pause fra de viktige ting på jobb og ville nok bedre samvittigheten sin litt - for han strente bort med sin stivbeinte setter, selv når han så jeg tok bånd på og gikk unna, så fulgte han etter og sa "kan de ikke leke".

Jeg påpekte at en pubertetslus og en dominant liten hannhund neppe hadde noen interesse av å "leke" med hans voksne, ikke helt fredelig utseende setter, og om han vennligst kunne fjerne seg. Med forbløffet blikk fjernet han seg da, og slapp hunden et stykke unna - hvorpå den da løper tilbake til oss. Da skjelte jeg ham sånn passe ut, noe som ikke var helt taktisk siden yngstemann istemte - og hvorpå fyren da legger ut om "alle problemene jeg måtte ha". Jo takk, det er altså nummeret før jeg føler for å slippe ut på båndene til gutta - men jeg innser at det ikke er så lurt; derimot burde jeg ha bundet hundene, og gått bort og dratt til fyren selv, for det var jo det som EGENTLIG trengtes...

SÅNNE folk er hverdagen til oss som ikke bor i visse utvalgte boligstrøk, eller som beveger oss utenfor dem.

Jeg tar ansvaret mitt jeg, gjennom å si fra, gjennom å snu og gå andre veien når det trengs, men når det finnes atskillige snillistiske idioter eller bare reinspikka idioter som tror at "alle kan da være venner" eller at litt "sosialisering" og at "deres hund aldri har skylden" (uansett hvor stivbeint og stirrende den er) er det som trengs... da holder ikke det, uansett hvordan man "prioriterer".

Nå tror jeg dagens budbringer har klart å erte på seg endel folk med atskillig mer praksis enn seg selv, og kanskje burde ta det til etterretning om hvordan det er i virkelighetens verden - altså utenfor eget boligstrøk. Eller kanskje alle andre er uansvarlige og ikke har skjønt hvordan man prioriterer? :rolleyes:

PS 2ne, nei, det er ikke ille å høres ut som Lotta - men det er ikke alle forunt å klare samme ironiserende tone som virkelig får frem saker og ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sinnsykt egentlig! Å være redd for at hunden din skal drepe en annen hund hvis du slipper båndet er jo sykt. Hunden må jo være syk i hodet da hvis var så agressiv som dere skal ha det til. Plutselig har den en annen hund i munnen og hadde det vært min hund som var i kjeften hadde jeg krevd den andre hunden avlivet!

Ja for all del, ta alt dundrene bokstavlig. Men en minitatyr i kjeften på schæfer er bittelitt skummelt i hvert fall i mine øyne.

Raksha har faktisk tellet etter, og det høres ut som et rimelig representativt tall, for å si det slik. Det er nettopp de eierne som IKKE har erfaring med hundeaggresjoner som er de mest plagsomme, også når det kommer til praksis - de viser minst forståelse og er de som tar minst hensyn.

Hensyn er det nemlig når man IKKE blir stående og stoppe opp foran en bjeffende hund, mens man skuer fornøyd på sin egen og sier "den er visst sint på deg den"....

Hensyn er noe skikkelig dritt! Og vi skal få kjeft fordi vi av og til for å "redde" den andre fra ett gap som er større en den snille og velsosialiserte hunden, så tar vi grep og må gjør noe "brutalt". Men for all del, skal slutte å ta "brutale" grep jeg, så kan dere passe på bikkjene deres selv. Du og du, det var fristende noen ganger... Bare la monsteret mitt få smake bare litt så kanskje eier passet litt bedre på, så jeg faktisk slapp å bruke drastiske metoder for å redde den andre hunden.

Sier som 2ne; fred på jorden, mat til alle, slutt på naturkatastrofer, og at alle er snille mot hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike situasjoner ville jeg nok sagt ifra til eierne om at det går fint ann å unngå skriking og hyling. Og at det ikke er behov for å ta hunden fysisk. Men det verste jeg ser er folk som sparker hundene sine.

MEN: det hender at jeg legger hunden bestemt i bakken, og lar henne ligge på siden ei stund. Hun har en tendens til å koke i topplokket til tider, og må derfor roes ned på en bestemt måte. Etter å ha ligget slik til hun roer seg og hun er normal igjen. Et hundetreff vi var på for et par uker siden var ikke helt vellkket. Plutselig hadde hun en chihuahua i munnen. Og jeg skal si jeg ble livredd. Da gikk jeg bort å tok tak i henne og la henne i bakken. Nettopp for at hun skulle roe seg ned. Etter dette var det nok å kremte når hun var på vei til den lille hunden, og straks etter var den lille hunden glemt. Det skal sies at jeg gjorde dette mens hun utførte handlingen, og ikke flere minutter etter at uhellet allerede hadde skjedd. Jeg finner meg ikke i slik atferd på hunden min, og sier klart fra at dette ikke er tillatt. Så er vi ferdige med det, og kan trives sammen etterpå.

Jeg hadde nok blitt sint og irritert dersom noen hadde kommet bort til meg og belærende sagt at jeg mishandlet hunden min. I en slik setting mente jeg det var best å bryte tvert over, og ikke drive å mase på hunden.

Vil bare kommentere noe av det jeg skrev her. Tispa mi har aldri vist tegn på hundeagressivitet i hele sitt liv, og hun er nå 5 år gammel.

Jeg veit ikke hva som skjedde den dagen hun tok chihuahuaen i munnen. Er overbevist om at hun ble fasinert av den lille i og med at hun ikke hadde sett en så liten hund før. Kan meget mulig være at hun var litt vel ivrig under treffet i og med at vi hadde sluppet alle hundene løse. Og den lille hunden var helt ny for Bonita. Jeg var bekymret mens eieren mente jeg burde slutte å være bekymret. Fikk sneket meg til å se over den lille, og kunne ikke se noe sår. Så Bonita tok den mest sannsynlig bare i munnen, og ikke noe værre en det. Og det var ikke bare min hund som prøvde seg på chihuahuaen den dagen. Det var flere av hundene på treffet som var bortpå. Det er mye tegn og språk mellom hunder vi mennesker ikke klarer å lese.

Bonita har møtt mange hunder i sitt liv; både valper, unghunder og eldre hunder av begge kjønn. Og ingen av disse gangene har hun vært agressiv. Hun er en av de mest lekegale hunder jeg har møtt, og digger alle hunder. Til og med verdens mest bitchy tispe har hun omgjort til en lekende unghund :rolleyes: Ei venninne av meg har en papillon tispe vi har møtt en del ganger nå i det siste, og de har herjet mye den siste tiden i lag.

Til slutt; hadde jeg hatt en hund som var agressiv mot andre hunder så hadde jeg ikke latt henne hilse på andre hunder. Slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg dagens budbringer har klart å erte på seg endel folk med atskillig mer praksis enn seg selv, og kanskje burde ta det til etterretning om hvordan det er i virkelighetens verden - altså utenfor eget boligstrøk. Eller kanskje alle andre er uansvarlige og ikke har skjønt hvordan man prioriterer?

Pfffft.... alt kan da løses med en klikker og noen pølsebiter - har du ikke skjønt det ennå, Akela ? :rolleyes: Da trenger man ikke å ha levd i virkelighetens verden vettu :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt uttrykket don't kill the messenger? :lol:

Bullshit ja. Selvfølgelig ikke morsomt å bli konfrontert med fakta, men saken er at å eie en hund som ikke tåler trynet på andre hunder ikke er for alle. Men et stort ansvar som krever masse tid og tålmodighet. Sånne hundehold er ikke alltid liv laga en gang. Og hva man vil gjøre ut av det er faktisk opp til hver enkelt.

Hvilke fakta er det du besitter da som ikke har egen erfaring med aggressiv hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budbringeren her.

Ser jeg har erta på meg en gjeng med hårsåre kvinnfolk her ja.

Det er fullt mulig å diskutere et tema på et generelt plan, uten å forsøke å henge ut folk som sier ting man av en eller grunn ikke er enig i. "Du vet ikke hva du snakker om"-prat blir liksom litt lite matnyttig i lengden, eller? Føler dere behov for å forsvare dere er ikke det mitt problem, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd jeg hadde truffet et ømt punkt. ;)

Hvorfor ikke belære meg om hva slags tiltak dere faktisk benytter i forhold til aggresssive hunder istedet, og i hvilket omfang. Det hadde vært kjempeinteressant for alle som leser her. (Man blir faktisk aldri utlært som hundeeier, tru det eller ei :P ) Hva er vitsen med å gjenta episoder med løshunder som man uansett ikke kunne gjort noe med?

*gjesp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke fakta er det du besitter da som ikke har egen erfaring med aggressiv hund da matilde? Som gjør deg bedre egnet til å vite hva man gjør i slike situasjoner enn de som har veldig mye mer erfaring med hund generelt og aggressive spesielt?

Jeg snakker ikke om meg - men det er lite givende å lese en diskusjon som blir så til de grader plukket istykker av noen som tydeligvis vet best (ja, det var til deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har erta på meg en gjeng med hårsåre kvinnfolk her ja.

Usaklige og bombastiske uttalelser basert på gjetning har det med å "erte på seg en gjeng med hårsåre kvinnfolk", merkelig nok ;)

Det er fullt mulig å diskutere et tema på et generelt plan, uten å forsøke å henge ut folk som sier ting man av en eller grunn ikke er enig i. "Du vet ikke hva du snakker om"-prat blir liksom litt lite matnyttig i lengden, eller? Føler dere behov for å forsvare dere er ikke det mitt problem, hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd jeg hadde truffet et ømt punkt. :P

*flir* Det slo deg ikke at det kunne være så enkelt som at det ville vært lettere å ta det du sier seriøst OG til etteretning OM du hadde hatt den minste lille erfaring i hva du prata så eplekjekt og høylydt om? :P

Hvorfor ikke belære meg om hva slags tiltak dere faktisk benytter i forhold til aggresssive hunder istedet, og i hvilket omfang. Det hadde vært kjempeinteressant for alle som leser her. (Man blir faktisk aldri utlært som hundeeier, tru det eller ei :P ) Hva er vitsen med å gjenta episoder med løshunder som man uansett ikke kunne gjort noe med?

Hva slags tiltak man benytter i forhold til aggressive hunder uten å gjenta episoder med løshunder man uansett ikke får gjort noe med, blir litt vanskelig når det er løshunder og/eller hunder utenfor eiers kontroll som ER problemet når man har en hundeaggressiv hund.

Men for all del - kontroll, kontroll og kontroll er greia. Kontroll på hunden, så mye kontroll som man kan ha på omgivelser, kontroller all kontakt mellom ens egen hund og andre hunder. Vit hva du har for slags hund, ikke gå ut fra at hunder kan ordne opp selv, ikke tro at alle hunder kan læres å bli hyggelige, ikke tro at andre hunder ER hyggelige, ikke vær naiv og ikke tro at det går over.

*gjesp*

Næmmen så sjarmerende! Kanskje du bør gå litt inn i deg selv for å se om det kan være en sammenheng mellom reaksjonene du får på diskusjonsforum, og hvordan du formulerer deg på diskusjonsforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*støtter innlegget til 2ne*

Man må ha kontroll, en kontroll som gjelder selv om 3 verdens krig bryter ut akkurat der vi er! Ikke noe annet er godtatt. Hunden skal gjøre som han får beskjed om selv om det kommer en stivbeint bullehund med halen mellom øra (no offens). Kontrollen skal IKKE brytes what so ever! Det kan være farlig, enten for min hund eller for den andres. På den måten kan jeg stole på at min blir liggende stille der den har fått beskjed om, slik at jeg kan få jagd vekk den andre. Så skal dyret brytes ut av kontrollen, men fortsatt forholde seg rolig hos meg. Dette er skikkelig stas å drive med når man er på vei til og fra parkeringsplasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke fakta er det du besitter da som ikke har egen erfaring med aggressiv hund da matilde? Som gjør deg bedre egnet til å vite hva man gjør i slike situasjoner enn de som har veldig mye mer erfaring med hund generelt og aggressive spesielt?

Jeg snakker ikke om meg - men det er lite givende å lese en diskusjon som blir så til de grader plukket istykker av noen som tydeligvis vet best (ja, det var til deg).

Jeg har sagt at jeg selv ikke har eid en aggressiv hund, det kan tenkes at man som hundeeier har gjort seg noen erfaringer og noen tanker likevel. ;) ("Du har ikke barn, så du kan ikke uttale deg om barneoppdragelse" er ikke noe sterkt, interessant eller konstruktivt argument akkurat.)

Og det er ikke jeg som har plukket istykker denne diskusjonen, men alle dem som av en eller annen grunn føler for å ta det jeg sier personlig. Og som kommer med alle unntakene fra regelen. Det blir som å tro jeg kaller deg puppymill-oppdretter hvis du har vært så uheldig å få tispa di drektig én gang.

I tillegg syns jeg det er greit å sette ting litt på spissen når jeg diskuterer :P , som jeg har poengtert. (Fjernet den siste setningen fordi den var unødvendig spydig, huff :P .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at jeg selv ikke har eid en aggressiv hund, det kan tenkes at man som hundeeier har gjort seg noen erfaringer og noen tanker likevel. ;) ("Du har ikke barn, så du kan ikke uttale deg om barneoppdragelse" er ikke noe sterkt, interessant eller konstruktivt argument akkurat.)

Nuvel - du skriver ikke akkurat som om du uttaler deg på generelt grunnlag når du sier at de som har aggressive hunder må flytte ut i skogen eller omplassere hunden. Det blir som å si at de med aggressive barn må sende ungene på brat camp det - for å spinne videre på barneoppdragelsesbiten.

Og det er ikke jeg som har plukket istykker denne diskusjonen, men alle dem som av en eller annen grunn føler for å ta det jeg sier personlig. Og som kommer med alle unntakene fra regelen. Det blir som å tro jeg kaller deg puppymill-oppdretter hvis du har vært så uheldig å få tispa di drektig én gang.

Du sitter jo med fasiten, så hvorfor ikke dra den helt ut?

I tillegg syns jeg det er greit å sette ting litt på spissen når jeg diskuterer :P , som jeg har poengtert. Blir så kjedlig om alle skal være så kose-nusse-venninne-enige alltid. Men en del av dere er flinke til å ta vare på hverandre da, backe opp og sånn. Syns det er søtt jeg. :P

Det er greit nok det - men det hjelper å ha greie på det man diskuterer. At du har sett aggressive hunder betyr vel ikke at du vet hva som skjer mellom hund og eier, og hvordan eier har erfart at h*n må gjøre for å takle situasjonen?

Edit etter at jeg leste siste linjen: kanskje du skal droppe de morsomhetskommentarene dine før du dummer deg enda mer ut? Dette er hundefolk med bøtter og spann av erfaring. Gjør heller som jeg og les innleggene deres nøye - kanskje du lærer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok det - men det hjelper å ha greie på det man diskuterer. At du har sett aggressive hunder betyr vel ikke at du vet hva som skjer mellom hund og eier, og hvordan eier har erfart at h*n må gjøre for å takle situasjonen?

Nuvel - at man har eid en aggressiv hund selv vil neimen ikke si at man nødvendigvis sitter på noen generell fasit heller. Eller at man har den minste kunnskap om hvordan man skal håndtere slike hunder. Så jeg kan ikke se at troverdigheten min skulle være det fnugg bedre om jeg kunne skilte med at jeg hadde eid både én og to av sorten.

Jeg har aldri påstått at jeg sitter på noen fasit, men jeg har registrert at mange ikke tar hensyn til at den hunden de har i enden av kobbelet trenger atskillig omtanke for å unngå at den havner i en uønsket situasjon. Og at de kompenserer med korrigering av forskjellig slag. Det krever tross alt ekstremt mye jobb å unngå slike situasjoner så langt som mulig. (Treningen som Margrete og Tone nevner er neimen ikke gjort på en dag, eller mulig å få til for alle).

Synd at noen av disse folka med "bøtter og spann av erfaring" er mer opptatt av å henge ut andre enn å komme med konstruktiv kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel - at man har eid en aggressiv hund selv vil neimen ikke si at man nødvendigvis sitter på noen generell fasit heller. Eller at man har den minste kunnskap om hvordan man skal håndtere slike hunder. Så jeg kan ikke se at troverdigheten min skulle være det fnugg bedre om jeg kunne skilte med at jeg hadde eid både én og to av sorten.

Nei, men det hjelper i bøtter å spann å ha eid en sånn hund når man skal uttale seg om hvordan det faktisk ER å ha en sånn hund og stadig oppleve problemer i møter med andre hunder, eller hva ? Du hadde hatt langt større troverdighet om du faktisk ante hva du uttalte deg om....

Man tillegger seg ulike mestringsstrategier for hvordan man håndterer møter med idioteiere som absolutt skal slippe dyret sitt bort til det frådende monsteret man "stolt" stor og holder fast på - det er BRANNSLOKKING - og ikke trening, som foregår akkurat da, for man TRENER ikke under slike ukontrollerte forhold, da kommer man aldri noen vei. Det er vel også sjelden noen greier å trene vekk aggresjon i slike settinger, siden man aldri greier å kontrollere omgivelsene. Derfor kaller jeg det mestringsstrategier og ikke trening det man driver med - om det så er å legge seg OPPÅ hunden for å unngå uheldige episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel - at man har eid en aggressiv hund selv vil neimen ikke si at man nødvendigvis sitter på noen generell fasit heller. Eller at man har den minste kunnskap om hvordan man skal håndtere slike hunder. Så jeg kan ikke se at troverdigheten min skulle være det fnugg bedre om jeg kunne skilte med at jeg hadde eid både én og to av sorten.

Jeg har aldri påstått at jeg sitter på noen fasit, men jeg har registrert at mange ikke tar hensyn til at den hunden de har i enden av kobbelet trenger atskillig omtanke for å unngå at den havner i en uønsket situasjon. Og at de kompenserer med korrigering av forskjellig slag. Det krever tross alt ekstremt mye jobb å unngå slike situasjoner så langt som mulig. (Treningen som Margrete og Tone nevner er neimen ikke gjort på en dag, eller mulig å få til for alle).

Synd at noen av disse folka med "bøtter og spann av erfaring" er mer opptatt av å henge ut andre enn å komme med konstruktiv kritikk.

Ok, jeg gir opp. Du er helt tydelig ikke interessert i å lære noe - hvis du hadde vært det hadde du spurt hva, hvordan, hvorfor heller enn å kverulere på hva de gjør og ikke gjør, og anbefaler omplassering eller flytting ut i skogen som løsninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det hjelper i bøtter å spann å ha eid en sånn hund når man skal uttale seg om hvordan det faktisk ER å ha en sånn hund og stadig oppleve problemer i møter med andre hunder, eller hva ? Du hadde hatt langt større troverdighet om du faktisk ante hva du uttalte deg om....

Man tillegger seg ulike mestringsstrategier for hvordan man håndterer møter med idioteiere som absolutt skal slippe dyret sitt bort til det frådende monsteret man "stolt" stor og holder fast på - det er BRANNSLOKKING - og ikke trening, som foregår akkurat da, for man TRENER ikke under slike ukontrollerte forhold, da kommer man aldri noen vei. Det er vel også sjelden noen greier å trene vekk aggresjon i slike settinger, siden man aldri greier å kontrollere omgivelsene. Derfor kaller jeg det mestringsstrategier og ikke trening det man driver med - om det så er å legge seg OPPÅ hunden for å unngå uheldige episoder.

Nå er det faktisk ikke bare i forbindelse med håndtering av aggressiv hund man trenger kunnskap om kontaktrening etc. som er alfa omega med sånne hunder. Det kan like gjerne gå på andre ting, som angst og stress i ulike situasjoner. Og at et møte med en situasjon hunden overhodet ikke takler ikke kan brukes til trening er vel neppe noen nyhet, men noe jeg nevnte selv i et tidlig innlegg. (Hvis det var ment til meg?) Det er jo derfor jeg snakker om at det bla. kreves masse tid og trening å ha slike dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser tråden har sklidd litt ut i bruk av positiv straff og hva man gjør med aggressive hunder.

Angående positiv straff: Jeg trener positivt så langt mine ringe hundetrenerevner strekker til, og jeg misliker å se positiv straff brukt på hunder. Denne tråden ble allikevel ikke startet fordi jeg blir sprø av å se PS i praksis, det var derfor jeg prøvde å gjøre eksemplene mine klare på meningsløs (og brutal) straff, elendig timet. Får du endelig tak i unghunden som har leke-stukket fra deg, slenger du den ikke i bakken med et brøl. Du står ikke vekselvis og lugger og klyper på en hyperstresset hund som vil hilse, mens du holder på å dette fordi du nesten ikke greier å holde den fast. Det regner jeg med at både PS og PF-tilhengere er enige i.

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når jeg kommer opp i situasjoner som jeg synes er grove. Rett nok kan det være uhyre tilfredsstillende å skjelle ut mennesker du finner ufordragelige, men poenget er jo at det du eventuelt sier skal vekke noe som kan ligne en ettertanke hos disse hundeeierne. Står man der og skriker ut det man egentlig tenker, er det naturlig at de menneskene man skriker til har en automatisk forsvarsstrategi som klassifiserer deg som gal og hysterisk.

Så hva kan man si til de hundeeiere man møter tilfeldig, som gjør grove oppdragelsesfeil? Jeg vurderer å konstruere historier, som f.eks, "oj, jeg ser du ....... med hunden når den ....... Jeg ville bare si ifra, en kamerat av meg gjorde det der, og da ...... Jeg har i hvert fall hørt at hvis man ....... så funker det oftest bedre. Nydelig hund du har forresten."

Klarer man å fylle inn prikkene over med noe fornuftig, har man i det minste noe større sjanse for å vinne frem, enn å spenne dem ned i bakken med et realt spark mens man hyler HVEM ER FLOKKLEDEREN NÅ, HÆ?! Som jo også har fristet meg noen ganger.

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg gir opp. Du er helt tydelig ikke interessert i å lære noe - hvis du hadde vært det hadde du spurt hva, hvordan, hvorfor heller enn å kverulere på hva de gjør og ikke gjør, og anbefaler omplassering eller flytting ut i skogen som løsninger..

Fint, da gir vi opp begge to ;)

Syns det er kjempefint at Margrete og Tone kom med innspill på hva man gjør med problemet jeg, selv om det ikke var det den egentlige diskusjonen gikk ut på. Beklager selvfølgelig at jeg sporet av hele tråden, men sånn er det ofte når man snakker om ting.

Og jeg ser at det ikke er bare jeg som setter ting på spissen. Mistenker at du ikke har lest så mye av det jeg har skrevet egentlig. Men det er jo menneskelig å bli litt rød i toppen og ute etter å "ta". No hard feelings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte ei nå i kveld jeg. Med verdens skjønneste uoppdragne schäfertispe på 11 mnd. Jeg måtte selvfølgelig bort for å hilse på damen da. Eller egentlig hunden. Ååå herlig skapning! ;) Damen gjorde ikke noe mot hunden som fikk meg til å reagere negativt, men det så ut som hun hadde litt for mye hund for seg. Hun tenkte å kjøpe kjettingstrup sa hun, for det hadde "alle" sagt hjalp på hoppende hunder som dro i båndet. Jeg tilbydde meg å hjelpe henne litt med båndtrening i stedet, hvis hun ville. Og det ville hun. Så nå har hun meldt seg inn i hundeklubben og skal være med på kurs til høsten. Quick fix! :P

Dette ble litt OT. Men jeg tror og har erfart at det ikke er folk som Gråtass, Akela, Tone og Margrete (med mer hundeerfaring enn ihvertfall jeg noengang kommer til å få) trådstarter tenker på her. Urettferdig og altfor hardhent behandling av hunder vil man oftest møte hos folk med forholdsvis liten kunnskap om hundeadferd tror jeg. Og det vises egentlig på lang avstand. Eller høres. Det har hendt jeg bare har reist meg og gått når folk begynner å fortelle om hva de har gjort med valpen sin for å få den til å slutte med ting og tang. Og gir sånne råd videre til andre uerfarne. Jeg er redd jeg kunne ha fornærmet enkelte stygt hvis jeg ble sittende og høre på uhyrlighetene.

Å få til en dialog med hundeeier, for så å anbefale bøker, seminar, kurs, klubb, instruktør tror jeg er den beste måten å komme fæl hundebehandling til livs. Å kjefte og smelle fører vel bare til at hundeeier blir enda mer sinna, og i verste fall tar det enda mer ut på hunden. Men som sagt før. Alt er enkelt i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk gjennom denne tråden før jeg legger meg GJESP vil bare bemerke. Det hjelper ingenting å ha hatt en aggresiv hund, hvis en ikke i utgangspunktet har noe kunnskap / erfaring omkring atferd / læring. Det blir som å si " jeg vet hvordan det er å være mangemilioner fordi jeg har drukket champagne :rolleyes:

Ha en fortryllende natt ;)

Til belle: Håper hun ikke kjøper båndet der du vet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerko: Nei fri og bevare! Men med litt båndtrening så fikser de nok dette uten nytt bånd. Fy fader for ei herlig lita tispe! Noen ganger sier det bare pang så er man litt forelska ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med lass med hunder rundt meg,mye fordi foreldrene mine var aktive i FOD og vi hadde aldri færre en 4 egne hunder flygende rundt. En av tingene foreldrene mine var kjente for var evnen til å sosialisere "ødelagte"hunder fra eiere som mishandlet dem,og vi hadde flere ganger hunder som var "undercover"fordi eierene prøvde å finne dem igjen...Sikkert grunnen til at jeg liker hunder bedre en mennesker :wub:

Jeg vet mye om adferd,men er ikke så dum som å si jeg er spesialist på adferd, alle hunder er forskjellige,og jeg(vi) lærer så lenge jeg(vi) lever.

Å hjelpe en hund tar lang tid, og er forskjellig fra hund til hund,akkurat som ved barneoppdragelse.

Min eldste(labb/weiler) er 17år nå,han var et MONSTER da han var yngre...alle 7 søsknene hans ble avlivet på grunn av ekstrem aggressjon og han viste tendenser til tider,men konstant trening har gjort ham til en alle tiders hund..(men har alltid et halvt øye på ham,man vet aldri)

Trening virker...og dersom en sier at "nei trening tar så lang tid,tungvint og tidkrevende"...vel skaff deg et bilde av en hund istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...