Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasking av laminat


Huldra

Recommended Posts

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om jeg tar den helt ut så vasker jeg med grønnsåpe/salmiakk blanding (bare pittelitt salmiakk), så tørker jeg med tørr klut etterpå - og da blir det skinnende blankt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Hva heter det? Er det i pulverform eller flytende? Til håndoppvask eller maskin?

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

Ja da forstår jeg at du vil bruke såpe.

Jeg bruker som andre her også Zalo hvis jeg skal ha i såpe. Zalo antibakteriell er kanskje fint når man har valp :P

Må nok bruke såpe selv nå jeg.

Det skummer ikke mye hvis du tar i bare litt etter du har fylt vann i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Man fyller en bøtte med varmt vann, deretter tilsetter man en liten dæsj med Zalo. Alle fl

ater må jo tørke før man kan gå der. Om man tørker støv og det er funktig kan man jo ikke ta på benken før det har tørket. Jeg tar vekk bikkjene når jeg vasker, inntil jeg ser at gulvet har tørket. Da er det ikke noe stress med våte poteavtrykk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Okei, summa summarium: zalo av noe slag, en liten dæsj i bøtte med varmt vann. Da får jeg prøve det! Takk for tipsene! :P Håper det blir skinnende rent her nå, hvis ikke altså..! :wub::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Jeg sørget for å holde bikkja ute når jeg skrubbet med rødspriten. Rødsprit "fordamper" så gulvene blir helt "tørre" med engang, men ja, jeg gikk over med zalovann etterpå (og ja det hjalp, men det var en helvetes jobb).

Produsenten av mitt gulv er Alloc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...