Jump to content
Hundesonen.no

Staffordshire Bull Terrier

TollerRetriver

Recommended Posts

Posted

Var i Mandal i helga og fant en bok. Tenkte med meg selv at det hadde vært greit med ei bok med raser i. Jeg bladde bare igjennom boken før jeg kjøpte den.

Da jeg hadde kjøpt begynte jeg å lese. Ført merket jeg at rasene stod i en veldig rotete rekkefølge. Jeg begynte å lese og fant dette om Staffordshire Bull Terrier:

Når du eier en staffie, får du to hunder for samme pris som én. Det meste av tida vil du nyte selskapet til en jovial, kjærlig, leken personlighet som er det mest lojale og hengivne familiemedlem du kan tenke deg. Dukker det opp en annen hund, kan du derimot bli vitne til en blodtørstig, intinktiv kamphund som er fast bestemt på å ta rotta på mostanderen, koste hva det koste vil.

Er det bare jeg som synes dette er litt merkelig, eller er dette sant?

Kjenner noen som har en staffie (eller, de skulle ha en staffie, men tispa var hos nabohunden når hun hadde løpetid :rolleyes:) Viste dette til moren hennes. Hun ble jo kjemperedd fordi at hun snart skal bli bestemor og hunden skal bo hjemme.

Posted
Er det bare jeg som synes dette er litt merkelig, eller er dette sant?

Hvorfor er det så merkelig?

Hunder med hundekamp-historie ble selektert for en uendelig toleranse og kjærlighet mot mennesker, og samtidig skulle de være villig til å kjempe til døden i en boks. Det er klart at mange år med avlseleksjon setter sine spor.

Riktignok er ikke sannheten så ekstrem som det framstilles i det du skriver. Slik skal det heller ikke være.

Når det er sagt så er det ikke så ufattelig mye hundeaggresjon på staffene. Jeg synes de er blitt veike når det gjelder mye jeg. De har ikke like mye trøkk eller spunk lengre. Som de i min mening burde ha (nei, jeg sier ikke at jeg ønsker mer hundeaggresjon)

Bullerasene pleier ikke å være så ille at de ønsker å kaste seg over alt på fire bein heller. Det handler vel mer om at de tolererer lite provokasjon før det smeller, og da kan det smelle kraftig.

Jeg synes det bare er fint at fortelles også om de negative sidene til de forkjellige rasene. Man vil jo vite hva man går til liksom, det hjelper lite om folk pakker inn sannheten i bobleplast.

Posted

Først: Applaus til Mari for et ærlig svar fra en bulle-entusiast!

Ordlyden kan nok variere litt, men at hundeaggresjon ligger latent i rasen synes de fleste enige om. Klipp fra ulike websider:

Wikipedia:

"As a result of their dog fighting heritage, one of the problems noticed in this breed is a tendency of aggression towards other dogs. It must be understood that even a Staffordshire Bull Terrier with "good" temperament may fight when challenged by another dog and should therefore be adequately controlled in public places."

Norsk terrier klubb:

"Selv om den gamle kampgløden er svekket, så vil en riktig staffordshire bull terrier, lik mange andre terriere, ikke kunne motstå provokasjon fra andre hunder."

Staffordshire Bull Terrier Breed Council of Great Britain and Northern Ireland:

"The Stafford has a colourful history and it is to be remembered that whilst they love people, they will react if challenged by another dog."

Posted

det er bare det at hos de andre kamphund-rasene står det at med riktig sosialisering som valp vil sjansen for at hunden angriper andre bli mindre. (eller noe sånt)

Posted

Oooooh, vær forsiktig med "kamphund"-begrepet... (setter det like godt i anførselstegn, jeg, håper jeg er sikret på den måten...)

Det er klart god og riktig sosialisering gjør sjansen for angrep mindre, men risikoen for alvorlige slosskamper vil uansett være større for slike raser enn en del andre.

Posted
det er bare det at hos de andre kamphund-rasene står det at med riktig sosialisering som valp vil sjansen for at hunden angriper andre bli mindre. (eller noe sånt)

Ja? Selvsagt kan man forebygge hundeaggresjon på bullehunder. Det er da ikke slik at en bullehund per definisjon er hundeaggressiv punktum. Aldeles ikke. Det står det heller ikke i utsnittet dit.

Og så er det det der med sosialisering på bulleraser da. Det er ikke alltid man klarer å nå gjennom den genetiske predisposisjonen når det gjelder atferd. Man kan styre naturen bare til en viss grad, og det på bakgrunn av hvordan hunden er satt sammen fra naturens side.

Du ser det samme med hunder som har separasjonsangst, for eksempel. Eier kan gå fram etter boka, og alikevel kan ikke hunden være hjemme alene uten at det er et problem. Det samme kan gjelde for bullehunder og en viss intoleranse for andre hunder (gjerne av samme kjønn), det kan rett og slett ligge litt i ryggmargen deres, og all sosialisering i verden får det ikke bort.

Noen bare er sånn, og da trener man på å kontrollere atferden, ikke å fjerne den.

Oooooh, vær forsiktig med "kamphund"-begrepet... (setter det like godt i anførselstegn, jeg, håper jeg er sikret på den måten...)

I smite thee! :wub:

Posted

Er selv så heldig å ha en staff i huset, knallfin hund med alt mulig av barn og voksne, Når vi fikk ham, sosialiserte vi ham mye, men han liker ikke hannhunder... Noen går greit men andre tåler han ikke synet av... Men det betyr vel ikke at han kommer til å angripe barnebarna til folk... er så lei av at folk tror at hundeaggressivitet er det samme som agressivitet ovenfor tobeinte. Uansett, dette er ikke rasen jeg ville anbegfalt noen om de ønsket å gå sin daglige tur i frognerparken.

Posted

Troen på "god sosialisering" blir for meg litt blåøyd og ensidig - det handler vel EGENTLIG mest om å lære hunden å omgås andre hunder, og være trygg på dem, som selvsagt er bra, samtidig som man får jobbet inn god lydighet i den settingen så man kan stoppe hunden fra uønsket atferd som man vet kan lede opp til hannhundaggresjon...

Hunder med "kort lunte", altså som fyrer fort, må man ha litt mer koll på - enn en som bruker lang tid på å bli litt irritert og på å reagere, som ulmer seg langsomt opp. Kjenner man sin hund, så vil man vite hvilke situasjoner som kan føre til uheldige konsekvenser - og så gå inn og stoppe hunden lenge før. Da får man en hund som fungerer sosialt, men som kanskje trenger et visst oppsyn - i motsetning til hunder som det skal mye til før slåss.

Som unge bør de kanskje ikke tillates å drive og strekke strikken? De staffene jeg har sett som har fyret raskt, har vært ganske så "villige" til å se etter noe å dra igang over - husker en, som var veldig intens, og som liksom var bortpå og "pirket" gjentatte ganger til den andre hunden buret, og da var det greit, da var det "jo han som begynte" og så dro de i gang. Hadde jeg vært eieren den gangen, så hadde jeg kanskje kjent lusa på gangen og kalt vekk hunden etter to "pirke bortpå"-ganger.

Men synes ikke jeg ser at de er noe særlig til slåsskjemper da? Det er mye lyd, og de er intense og litt "harde" i leken, særlig når de er flere av samme rase. Mot folk så har de fleste jeg har møtt, vært veldig trivelige - og med mindre det er snakk om usikre hunder, så har reaksjoner mot andre hunder og mennesker lite med hverandre å gjøre.

Posted

Det er vel med staffien som med de fleste andre raser.

Man lærer de tidlig at de ikke har noe ansvar what so ever når det gjelder bråking/angrep på andre hunder.

Det er menneskets oppgave.

Slik som det er menneskets oppgave å ta imot besøkende, bestemme hvem man hilser på på gata, bestemme når man skal leke og når man skal trene, hvilke andre hunder hunden kan være løs sammen med etc.etc..

Mennesket har hele tiden det fulle ansvar for hva som skal skje. Det ansvaret skal ikke hunden ha, den skal få være en hund som kan stole på at mennesket tar de rette avgjørelsene.

Posted

Det der med "ansvar" høres litt fint ut, som om hunden slipper noe den helst ikke vil gjøre - men det som er tilfelle, er at noen raser gjerne TAR ansvar, og da må man gå inn relativt bestemt og gjøre det klart at det er ikke lov. Punktum.

Jeg tror det er en litt "ny" formulering - men det handler vel rett og slett om å få inn i hodet til hunden at "det - er - ikke - lov - til - å - slåss".

Mine hunder er SLETTES ikke "enige" alltid i at jeg tar de rette avgjørelsene, det er noe de tidvis forsøker å overprøve - når de synes at jeg ikke gjør det jeg burde. De lever etter samme prinsipp som de tre musketerer, jeg vil vel forsøksvis ha litt mer fred og forhandlinger først... og selv om eldstemann "vet" han ikke "får lov", så ser jeg det holder hardt for ham - han er nok en hauk, der jeg prøver å hevde at duer er ganske ålreite fjærkre de også...

Posted
Det der med "ansvar" høres litt fint ut, som om hunden slipper noe den helst ikke vil gjøre - men det som er tilfelle, er at noen raser gjerne TAR ansvar, og da må man gå inn relativt bestemt og gjøre det klart at det er ikke lov. Punktum.

Hvordan gjør man det, helt konkret?

Posted

God lydighet og kontroll, for eksempel kanskje? Som kjent finnes det flere måter å gå frem på, som later til å virke, siden jeg både har observert superlydige og kontrollerte "klikkerhunder" såvel som ditto tradisjonelt trente...

(siden vi snakker om denne rasen, som virker som den er ganske stødig og stabil generelt?, så snakker vi ikke om de usikre hundene som utagerer mer av frykt, som kan være vanskeligere å jobbe med uansett metode)

Posted
siden vi snakker om denne rasen, som virker som den er ganske stødig og stabil generelt?

Tja... Jeg synes jeg observerer mer og mer veike staffer. Kanksje ikke direkte usikre og redde, men jeg synes de har blitt pinglehunder rett og slett. Klasker seg på rygg om de skvetter, og kan vise ektrem underkastelse/smiskeatferd til fremmede (som jeg kan se for meg mange misforstår med at de er rasetypisk glad i folk)

Jeg er jo bullehund-entusiast til tusen, men jeg må innrømme at de staffene jeg ser liker jeg ikke spesielt godt. Litt kjipt egentlig.

Men det ble helt på side av tråden.

En evt hundeaggresjon på bullehunder håndteres i min mening mest kontruktiv slik:

1. Man aksepterer en viss grad av hundeaggresjon hos et individ. Altså, man forventer ikke mer av hunden enn den klarer å innfri. Noen sitter det i ryggmargen til, og det er fåfengt å skulle trene det "bort". Når det er sagt, så skal man heller ikke gjøre det til et større problem enn det trenger å være.

Man må lære seg å kontrollere symptomene.

2. Man trener selvkontroll gjennom hele hundeholdet. NILIF er en god start, hvor hunden lærer at den kun får tilgang til ressurser gjennom eier. Det er greit å ha med i alle situasjoner, fordi hunden ser automatisk til eier for å få "lov til" ting.

3. Lydighet, lydighet, lydighet. Alternativ atferd er jo stikkordet.

4. Man setter ikke hunden i situasjoner den ikke behersker. Frislipp med masse hunder er meningsløst liksom, og hva er egentlig poenget anyway.

Sakte introduksjoner, og få men gode hundevenner er en langt bedre innfallsvinkel med bullehunder.

5. Man lærer seg å skille hunder som sloss på en konstruktiv og effektiv måte. Dritt skjer den beste av oss.

Først av alt forebygger man selvsagt så langt man klarer fra dag 1. Med solid og variert sosialisering, en eier som er i forkant og har en evne til å lese hunden sin. Men noen får problemer på tross av alt dette, og det trenger aldeles ikke være eieren som har feilet.

Posted

Uff, er det blitt så ille stelt med staffene nå altså? Det har jo vært en veritabel eksplosjon av dem, synes jeg ser små "tanks" overalt nå, og da kan det jo skje uønskede ting med både det ene og det andre, ser man fra andre raser. Det er en av mine gamle favoritter på den fronten, men de var jo fjellstø da.

Ellers burde jo rådene fra Mari klippes inn på ymse "bullehundsider", de høres veldig gode og realistiske ut :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Create New...