Gå til innhold
Hundesonen.no

Brennesle


Bullitt

Recommended Posts

Jeg lurer på om hunder stikker seg på brennesle? Jeg har prøvd å styre den lille krabaten min unna,

men det har jo hendt at hun tar fart og braser rett igjennom en klynge.

Det virker ikke som hun klør noe ekstra eller noe sånt etterpå, men jeg vil bare være sikker.

Det er dukker op ganske mange rare spørsmål når man er fersk hundeeier :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke de brenner seg. Tenkte på det samme her om dagen, da Fibi satte seg ned og tissa midt i ei tue med små brennesleplanter. Hun brydde seg ikke i det hele tatt. La valpen din gå i brennesla, du. :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Somregel ikke fordi de har pels som bekytter huden. Men på utsatte steder uten pels vil de kunne brenne seg. Bernerfrøkna hadde det med å gå å snuse i alt mulig buskas og var det brennesle der brant hun seg på innsiden av ørene. Ganske søt var hun der hun gikk og rista på hode så ørene flagra for å få bort den ekkle brenninga :icon_clapping: Men det er jo ikke noe mer farlig for hunder enn mennesker. Ubehagelig, men det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om hunder stikker seg på brennesle? Jeg har prøvd å styre den lille krabaten min unna,

men det har jo hendt at hun tar fart og braser rett igjennom en klynge.

Det virker ikke som hun klør noe ekstra eller noe sånt etterpå, men jeg vil bare være sikker.

Det er dukker op ganske mange rare spørsmål når man er fersk hundeeier :wub:

Hei.

Vi har med hunder å gjøre her. Leser at du er fersk hundeeier, så du er "unnskyldt".

Men jeg tenker på noen av de andre svarene du har fått her. Brenner de seg så brenner seg. Da lærer de at de ikke bør vasse i brennesle. Jeg har aldri tenkt på om hunden min kan brenne seg på brennesle, den må jo få erfare ting selv.

Det er jo ingen som driver å passer på om ulver, løshunder osv brenner seg. De lærer av sine misstag.

Kan jo ikke drive å beskytte de fra noe så stuslig som brennesle. Det er hunder, ikke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har med hunder å gjøre her. Leser at du er fersk hundeeier, så du er "unnskyldt".

Men jeg tenker på noen av de andre svarene du har fått her. Brenner de seg så brenner seg. Da lærer de at de ikke bør vasse i brennesle. Jeg har aldri tenkt på om hunden min kan brenne seg på brennesle, den må jo få erfare ting selv.

Det er jo ingen som driver å passer på om ulver, løshunder osv brenner seg. De lærer av sine misstag.

Kan jo ikke drive å beskytte de fra noe så stuslig som brennesle. Det er hunder, ikke mennesker.

De skal selvsagt lære seg hva man skal unngå, men jeg ville nå ha passet litt på en liten valp så den ikke får store smerter. Små valper har som kjent nakne mager ... Symra trakk seg brått bort fra noe brennenesle som hun sto og snuste på for et par dager siden. Da sto jeg passiv og ventet på at det skulle skje, hun er nemlig over året nå og må lære seg slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal selvsagt lære seg hva man skal unngå, men jeg ville nå ha passet litt på en liten valp så den ikke får store smerter. Små valper har som kjent nakne mager ...

Hvor ofte overlater man en liten valp til seg selv da? De første ukene etter man har fått en valp er man jo sammen med den i alle settinger.

Som regel går man jo ikke på steder der det "kryr" av brennesle heller, så jeg ser desverre ikke problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aron går mye løs på tur ol. derfor han jeg ikke oversikten hva han tråkker på hele tiden, men for 1 mnd siden eller noe så gikk han oppi brenneslene og begynte å halte å slikke seg på poten. Kun potene som ble "utsatt" ikke der dem har pels :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi har med hunder å gjøre her. Leser at du er fersk hundeeier, så du er "unnskyldt".

Men jeg tenker på noen av de andre svarene du har fått her. Brenner de seg så brenner seg. Da lærer de at de ikke bør vasse i brennesle. Jeg har aldri tenkt på om hunden min kan brenne seg på brennesle, den må jo få erfare ting selv.

Det er jo ingen som driver å passer på om ulver, løshunder osv brenner seg. De lærer av sine misstag.

Kan jo ikke drive å beskytte de fra noe så stuslig som brennesle. Det er hunder, ikke mennesker.

Jeg begynte også å tenke på om de faktisk brenner seg da jeg leste trådstarters innlegg, og jeg er ikke nybegynner på hund - men jeg er kanskje bare dum?

Min konklusjon ble i hvert fall at jeg har hatt hunder som løper rett gjennom uten å bry seg, og jeg har hatt de som har virket som om de unngår det. Lille valpen her rynker på nesa, fnyser og trekker kjapt til seg hodet når den lukter på brennelse, så "noe" skjer i hvert fall.

Jeg synes det blir litt søkt å sammenligne en familiehund med en ulv. Vi tar hunder inn i våre hjem, og vår plikt blir da å beskytte dem siden de umulig kan bli like herdet som en løshund eller ulv. Vi har vel også hund fordi vi har et ønske om å ha et annet liv i våre liv, noen kaller det et omsorgsbehov. Om man ønsker å lære hunden sin til ikke å lukte på brennesle på andre måter enn ved erfaring av smerte, for å beskytte den, så kan vel ikke det være så fælt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte også å tenke på om de faktisk brenner seg da jeg leste trådstarters innlegg, og jeg er ikke nybegynner på hund - men jeg er kanskje bare dum?

Uffda, får da ikke håpe det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at de bør gjøre seg erfaringer om hva som kan stikke, gjøre vondt osv..

Men tanken er at med en valp som fortsatt kan være litt skeptisk til de nye omgivelsene utendørs,

bør jeg unngå ting som kanskje gjør det mer skummelt i begynnelsen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at de bør gjøre seg erfaringer om hva som kan stikke, gjøre vondt osv..

Men tanken er at med en valp som fortsatt kan være litt skeptisk til de nye omgivelsene utendørs,

bør jeg unngå ting som kanskje gjør det mer skummelt i begynnelsen.......

Det er jeg enig i. Var og gikk med valpen min over et slags hoggefelt i går, og der var det tydeligvis masse masse små brennesler nedi gresset, som jeg ikke så før vi hadde gått et stykke. Valpen, som er bar på magen og veldig lita i det hele tatt, reagerte tydeligvis på det. Hun likte seg ikke, men kunne ikke flykte, siden hun da plutselig stod midt oppi et hav av brennelse. Slikket seg på potene, satte seg ned og slikket på magen og "sank" litt sammen. Det var ikke så gøy å være ute mer da, syns hun, hun som nettopp hadde løpt tulling og hoppet rundt og kost seg. Så jo, de brenner seg, og jeg synes man ikke bør utsette små valper for det med "vilje". (Jeg løftet opp valpen min da jeg så at hun reagerte, og bar henne til et sted hvor det ikke var brennesle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange valper er ganske så "nakne" på magen, og da kan de brenne seg. Knerten her er forsatt ganske bar mellom bena og brant seg senest forrige uke. Han ble litt rød på huden og slikket/klødde. Smurte han med aloevera og ble en erfaring rikere... Styr unna brennesle! Greit at de skal lære ting selv, men hva med å hjelpe en ung uerfaren hund litt på veien da, og ikke tråkke midt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er noen vits å utsette hunden for potensiell smerte bare fordi den bør lære seg det.

Min rase har ikke noe underull, og veldig tynn og fin pels, og på valpene er magen veldig utsatt. Spesielt når de i tillegg er 10 cm over bakken.. Hadde den tråkket oppi brennesle hadde den brent seg og fått vondt.

Hvis jeg trodde hunden min var et menneske hadde jeg sagt "Nei ikke gå der. Det er brennesle og da får du vondt!".

Men siden jeg vet at han er en hund sier jeg ikke det, fordi han skjønner det ikke.

Derfor forhindrer jeg han fra å tråkke oppi det istedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er noen vits å utsette hunden for potensiell smerte bare fordi den bør lære seg det.

Min rase har ikke noe underull, og veldig tynn og fin pels, og på valpene er magen veldig utsatt. Spesielt når de i tillegg er 10 cm over bakken.. Hadde den tråkket oppi brennesle hadde den brent seg og fått vondt.

Hvis jeg trodde hunden min var et menneske hadde jeg sagt "Nei ikke gå der. Det er brennesle og da får du vondt!".

Men siden jeg vet at han er en hund sier jeg ikke det, fordi han skjønner det ikke.

Derfor forhindrer jeg han fra å tråkke oppi det istedet. :)

Enig! Ville du latt barnet ditt "lære seg det selv" for eksempel? Vet det ikke skal sammenlignes, bare ment som en tankevekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...