Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inn ligg til en sta og "dum" minihund


SD

Recommended Posts

Jeg har problemer med å lære hunden min ligg. Jeg får det rett og slett ikke til. Jeg føler vi har prøvd alt til ingen nytte. Jeg har prøvd lokking og "tvang" og det å vente til hun legger seg ned av seg selv. Derfor lurer jeg på om dere har noen gode råd.

(Nika er en liten hund på 1,2 kg og snart 6 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha tålmodighet! Fortsett å belønne når hun legger seg ned av seg selv, og husk at hunden ikke "kan" en øvelse andre steder selv om den kan det på stuegulvet. Tvang og lokking gir neppe like gode resultater på sikt, og kan i tilleg ha andre negative konsekvenser.

Som sagt - ha tålmodighet! "Ligg" er kanskje ikke den øvelsen en liten, aktiv valp synes er morsomst. Kanskje du kan lære hunden andre ting mens hun "modner"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blåst støv av klikkern og klikket i det hunden er i ferd med å legge seg ned og ta det derfra. Kan dere ikke bruke klikker, så få noen til å lære deg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plagdes med å lære Decoy ligg, men etter tips fra Huldra (tror jeg det var? ) så fant vi en metode som løste det. Vi satte oss på gulvet og laget en "tunnell" med beinet og lokket han under/igjennom den og da datt rompa ned og vi fikk belønnet. Etter noen ganger under/igjennom tunnelen så fikk vi lokket han ned på vanlig måte og vips så kunne han ligg. Vi prøvde også å legge han ned, men han syns det var ekkelt, og å lokke han ned fikk vi rett og slett ikke til. Rompa sto til værs de gangene vi var så heldige at han bøyde seg litt ned med forparten. Vi prøvde til og med å ha han på et bord, og lokke ved å føre godbiten under bordplata (var vel et tips her inne fra tror jeg? ) men da prøvde han seg bare på kamikazehopp med innlagt skru :rolleyes: Men denne metoden med bruk av beinet funket knall for oss :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha tålmodighet! Fortsett å belønne når hun legger seg ned av seg selv, og husk at hunden ikke "kan" en øvelse andre steder selv om den kan det på stuegulvet. Tvang og lokking gir neppe like gode resultater på sikt, og kan i tilleg ha andre negative konsekvenser.

Som sagt - ha tålmodighet! "Ligg" er kanskje ikke den øvelsen en liten, aktiv valp synes er morsomst. Kanskje du kan lære hunden andre ting mens hun "modner"?

Hun kan ikke det engang på stuegulvet, og vil tydeligvis ikke lære seg det. Vi trener jo på andre ting, og det har vi fått til. Hun er en liten valp, men ikke fullt så aktiv.

Jeg ville blåst støv av klikkern og klikket i det hunden er i ferd med å legge seg ned og ta det derfra. Kan dere ikke bruke klikker, så få noen til å lære deg det...

Ikke for å være vanskelig eller sær, men selve klikkeren bruker jeg ikke.

Vi plagdes med å lære Decoy ligg, men etter tips fra Huldra (tror jeg det var? ) så fant vi en metode som løste det. Vi satte oss på gulvet og laget en "tunnell" med beinet og lokket han under/igjennom den og da datt rompa ned og vi fikk belønnet. Etter noen ganger under/igjennom tunnelen så fikk vi lokket han ned på vanlig måte og vips så kunne han ligg. Vi prøvde også å legge han ned, men han syns det var ekkelt, og å lokke han ned fikk vi rett og slett ikke til. Rompa sto til værs de gangene vi var så heldige at han bøyde seg litt ned med forparten. Vi prøvde til og med å ha han på et bord, og lokke ved å føre godbiten under bordplata (var vel et tips her inne fra tror jeg? ) men da prøvde han seg bare på kamikazehopp med innlagt skru :rolleyes: Men denne metoden med bruk av beinet funket knall for oss :icon_clapping:

Det er jo en metode vi kan prøve, men jeg tror ikke jeg skjønte helt hvordan dere gjorde det.

Hvis jeg skal belønne henne når hun legger seg frivillig ned, så må jeg begynne å fotfølge henne overalt for å få belønnet det. For hun legger seg ikke frivillig ned når vi aktivt trener, og jeg håper virkelig jeg finner en metode vi kan bruke så jeg skal slippe å passe på og fotfølge henne hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme selv... Klikkeren løste faktisk problemet for oss, til mine store overraskelse. Jeg klikkertrener nemlig ikke, og har ikke brukt klikkeren noe mer etter at dekkmomentet løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en metode vi kan prøve, men jeg tror ikke jeg skjønte helt hvordan dere gjorde det.

Det var kanskje litt vanskelig forklart, får prøve på nytt. Vi satte oss ned på gulvet, tok ene foten frem og satte den slik at det ble dannet en "tunnel" og lokket Decoy til å gå/krype under og da la han seg ned og vi fikk belønnet. Får ikke til å forklare på en annen måte ... Hvis du setter deg på gulvet i "indianerstilling", og setter den ene foten rett frem med hælen i bakken så blir det endel rom/luft under beinet sant? Som er høyest under kneet. Og da finner du bare en høyde å holde beinet i slik at det ikke blir for lavt, men heller ikke for høyt, og lokker igjennom. Æsj, hvis du ikke har fått det til til Nkk Trondheim helgen så får jeg bare demonstrere hva jeg mener der :icon_clapping: (hvis du skal selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynt med å først få jobbet inn en forsterker som virkerlig motiverer til å gjøre noe - alle er ikke like enkle å få til å like å gjøre ulike ting, så kan være greit å bruke tid på det først. Det kan ta litt tid, og med en hund som har dårlig konsentrasjon så må en jobbe veldig små økter slik at konsentrasjonen og forbedres. Avslutt økten før den avslutter den selv.

Så lære den endel ulike adferder, gjerne noen som kommer lett for den (hoppe på stol, sitte, stå på bakbein etc etc - ett eller annet den vil gjøre ofte) Slik at hunden lærer at det er mange ting som går an å gjøre for å få belønningen den vil ha. Har de det ikke inne naturlig å gjøre adferder for belønning så må de lære at det.

Når grunnlaget er der med at hunden er motivert til å gjøre adferder og den begynner å lære at mange ting kan være riktig - så kan man begynne å lære den de sakene som ikke nødvendigvis faller den helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje litt vanskelig forklart, får prøve på nytt. Vi satte oss ned på gulvet, tok ene foten frem og satte den slik at det ble dannet en "tunnel" og lokket Decoy til å gå/krype under og da la han seg ned og vi fikk belønnet. Får ikke til å forklare på en annen måte ... Hvis du setter deg på gulvet i "indianerstilling", og setter den ene foten rett frem med hælen i bakken så blir det endel rom/luft under beinet sant? Som er høyest under kneet. Og da finner du bare en høyde å holde beinet i slik at det ikke blir for lavt, men heller ikke for høyt, og lokker igjennom. Æsj, hvis du ikke har fått det til til Nkk Trondheim helgen så får jeg bare demonstrere hva jeg mener der :P (hvis du skal selvsagt).

Vi for prøve oss frem, så får vi se hvordan det går. Uansett om jeg får det til eller ikke så kan du jo vise det på NKK Tr.heim :wub:

Ville begynt med å først få jobbet inn en forsterker som virkerlig motiverer til å gjøre noe - alle er ikke like enkle å få til å like å gjøre ulike ting, så kan være greit å bruke tid på det først. Det kan ta litt tid, og med en hund som har dårlig konsentrasjon så må en jobbe veldig små økter slik at konsentrasjonen og forbedres. Avslutt økten før den avslutter den selv.

Så lære den endel ulike adferder, gjerne noen som kommer lett for den (hoppe på stol, sitte, stå på bakbein etc etc - ett eller annet den vil gjøre ofte) Slik at hunden lærer at det er mange ting som går an å gjøre for å få belønningen den vil ha. Har de det ikke inne naturlig å gjøre adferder for belønning så må de lære at det.

Når grunnlaget er der med at hunden er motivert til å gjøre adferder og den begynner å lære at mange ting kan være riktig - så kan man begynne å lære den de sakene som ikke nødvendigvis faller den helt naturlig.

Jepp, jeg vet. Jeg har gjort det. Jeg har jobbet inn en forsterker som virkeliger motiverer hun. Det brukte jeg endel tid på, men nå sitter det. Og hun er også den type hund som ikke kan trene så altfor lenge om gangen. Vi får jo som sagt til andre ting, det er dette med ligg, og det å finne en metode å lære det inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klikket inn alle øvelser, men funket ikke på dekk..

Så brukte lokkemetoden, og gikk ikke lang tid før hun skjønnte at hun skulle dekke, og jeg gikk over til å belønne frivillige dekk.

Jeg satt meg ned på gulvet, med foten strak ut og med litt bøy på kneet, og lokket henne til å krype under foten min. Når hun var under, så stoppet jeg holden sånn at hun lå i ro, og vips så var hun i dekk.. Klikket og gav godbit.. Gjentok et par ganger, helt til hun kjappt skjønnte at det var om å gjøre å dekke under foten min.

Så begynnte jeg å løfte foten høyere og høyere opp, og til slutt fjernet jeg den helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klikket inn alle øvelser, men funket ikke på dekk..

Så brukte lokkemetoden, og gikk ikke lang tid før hun skjønnte at hun skulle dekke, og jeg gikk over til å belønne frivillige dekk.

Jeg satt meg ned på gulvet, med foten strak ut og med litt bøy på kneet, og lokket henne til å krype under foten min. Når hun var under, så stoppet jeg holden sånn at hun lå i ro, og vips så var hun i dekk.. Klikket og gav godbit.. Gjentok et par ganger, helt til hun kjappt skjønnte at det var om å gjøre å dekke under foten min.

Så begynnte jeg å løfte foten høyere og høyere opp, og til slutt fjernet jeg den helt..

Virker som om det er den samme metoden som Betty også brukte. Jeg får prøve den metoden. Takk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme problemet med Vista! Alle de andre hundene på valpekurset la seg ned med en gang, men ikke denne herremannen! Vi fant til slutt ut at han syntes det var ubehagelig å gjøre andre steder enn i sofaen :D Etter mye trening der til det satt, gikk vi over på teppe på stuegulvet osv. Småtassene ser ut til å syntes det er litt kjølig på gulvet. Men nå var det i høst/vinter vi slet med dette også da... Kanskje prinsessa prøver litt hardere i sofaen eller i senga..? Mer naturlig å ligge der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...