Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære inn ligg til en sta og "dum" minihund


SD

Recommended Posts

Jeg har problemer med å lære hunden min ligg. Jeg får det rett og slett ikke til. Jeg føler vi har prøvd alt til ingen nytte. Jeg har prøvd lokking og "tvang" og det å vente til hun legger seg ned av seg selv. Derfor lurer jeg på om dere har noen gode råd.

(Nika er en liten hund på 1,2 kg og snart 6 mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha tålmodighet! Fortsett å belønne når hun legger seg ned av seg selv, og husk at hunden ikke "kan" en øvelse andre steder selv om den kan det på stuegulvet. Tvang og lokking gir neppe like gode resultater på sikt, og kan i tilleg ha andre negative konsekvenser.

Som sagt - ha tålmodighet! "Ligg" er kanskje ikke den øvelsen en liten, aktiv valp synes er morsomst. Kanskje du kan lære hunden andre ting mens hun "modner"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blåst støv av klikkern og klikket i det hunden er i ferd med å legge seg ned og ta det derfra. Kan dere ikke bruke klikker, så få noen til å lære deg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plagdes med å lære Decoy ligg, men etter tips fra Huldra (tror jeg det var? ) så fant vi en metode som løste det. Vi satte oss på gulvet og laget en "tunnell" med beinet og lokket han under/igjennom den og da datt rompa ned og vi fikk belønnet. Etter noen ganger under/igjennom tunnelen så fikk vi lokket han ned på vanlig måte og vips så kunne han ligg. Vi prøvde også å legge han ned, men han syns det var ekkelt, og å lokke han ned fikk vi rett og slett ikke til. Rompa sto til værs de gangene vi var så heldige at han bøyde seg litt ned med forparten. Vi prøvde til og med å ha han på et bord, og lokke ved å føre godbiten under bordplata (var vel et tips her inne fra tror jeg? ) men da prøvde han seg bare på kamikazehopp med innlagt skru :rolleyes: Men denne metoden med bruk av beinet funket knall for oss :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha tålmodighet! Fortsett å belønne når hun legger seg ned av seg selv, og husk at hunden ikke "kan" en øvelse andre steder selv om den kan det på stuegulvet. Tvang og lokking gir neppe like gode resultater på sikt, og kan i tilleg ha andre negative konsekvenser.

Som sagt - ha tålmodighet! "Ligg" er kanskje ikke den øvelsen en liten, aktiv valp synes er morsomst. Kanskje du kan lære hunden andre ting mens hun "modner"?

Hun kan ikke det engang på stuegulvet, og vil tydeligvis ikke lære seg det. Vi trener jo på andre ting, og det har vi fått til. Hun er en liten valp, men ikke fullt så aktiv.

Jeg ville blåst støv av klikkern og klikket i det hunden er i ferd med å legge seg ned og ta det derfra. Kan dere ikke bruke klikker, så få noen til å lære deg det...

Ikke for å være vanskelig eller sær, men selve klikkeren bruker jeg ikke.

Vi plagdes med å lære Decoy ligg, men etter tips fra Huldra (tror jeg det var? ) så fant vi en metode som løste det. Vi satte oss på gulvet og laget en "tunnell" med beinet og lokket han under/igjennom den og da datt rompa ned og vi fikk belønnet. Etter noen ganger under/igjennom tunnelen så fikk vi lokket han ned på vanlig måte og vips så kunne han ligg. Vi prøvde også å legge han ned, men han syns det var ekkelt, og å lokke han ned fikk vi rett og slett ikke til. Rompa sto til værs de gangene vi var så heldige at han bøyde seg litt ned med forparten. Vi prøvde til og med å ha han på et bord, og lokke ved å føre godbiten under bordplata (var vel et tips her inne fra tror jeg? ) men da prøvde han seg bare på kamikazehopp med innlagt skru :rolleyes: Men denne metoden med bruk av beinet funket knall for oss :icon_clapping:

Det er jo en metode vi kan prøve, men jeg tror ikke jeg skjønte helt hvordan dere gjorde det.

Hvis jeg skal belønne henne når hun legger seg frivillig ned, så må jeg begynne å fotfølge henne overalt for å få belønnet det. For hun legger seg ikke frivillig ned når vi aktivt trener, og jeg håper virkelig jeg finner en metode vi kan bruke så jeg skal slippe å passe på og fotfølge henne hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme selv... Klikkeren løste faktisk problemet for oss, til mine store overraskelse. Jeg klikkertrener nemlig ikke, og har ikke brukt klikkeren noe mer etter at dekkmomentet løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en metode vi kan prøve, men jeg tror ikke jeg skjønte helt hvordan dere gjorde det.

Det var kanskje litt vanskelig forklart, får prøve på nytt. Vi satte oss ned på gulvet, tok ene foten frem og satte den slik at det ble dannet en "tunnel" og lokket Decoy til å gå/krype under og da la han seg ned og vi fikk belønnet. Får ikke til å forklare på en annen måte ... Hvis du setter deg på gulvet i "indianerstilling", og setter den ene foten rett frem med hælen i bakken så blir det endel rom/luft under beinet sant? Som er høyest under kneet. Og da finner du bare en høyde å holde beinet i slik at det ikke blir for lavt, men heller ikke for høyt, og lokker igjennom. Æsj, hvis du ikke har fått det til til Nkk Trondheim helgen så får jeg bare demonstrere hva jeg mener der :icon_clapping: (hvis du skal selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynt med å først få jobbet inn en forsterker som virkerlig motiverer til å gjøre noe - alle er ikke like enkle å få til å like å gjøre ulike ting, så kan være greit å bruke tid på det først. Det kan ta litt tid, og med en hund som har dårlig konsentrasjon så må en jobbe veldig små økter slik at konsentrasjonen og forbedres. Avslutt økten før den avslutter den selv.

Så lære den endel ulike adferder, gjerne noen som kommer lett for den (hoppe på stol, sitte, stå på bakbein etc etc - ett eller annet den vil gjøre ofte) Slik at hunden lærer at det er mange ting som går an å gjøre for å få belønningen den vil ha. Har de det ikke inne naturlig å gjøre adferder for belønning så må de lære at det.

Når grunnlaget er der med at hunden er motivert til å gjøre adferder og den begynner å lære at mange ting kan være riktig - så kan man begynne å lære den de sakene som ikke nødvendigvis faller den helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje litt vanskelig forklart, får prøve på nytt. Vi satte oss ned på gulvet, tok ene foten frem og satte den slik at det ble dannet en "tunnel" og lokket Decoy til å gå/krype under og da la han seg ned og vi fikk belønnet. Får ikke til å forklare på en annen måte ... Hvis du setter deg på gulvet i "indianerstilling", og setter den ene foten rett frem med hælen i bakken så blir det endel rom/luft under beinet sant? Som er høyest under kneet. Og da finner du bare en høyde å holde beinet i slik at det ikke blir for lavt, men heller ikke for høyt, og lokker igjennom. Æsj, hvis du ikke har fått det til til Nkk Trondheim helgen så får jeg bare demonstrere hva jeg mener der :P (hvis du skal selvsagt).

Vi for prøve oss frem, så får vi se hvordan det går. Uansett om jeg får det til eller ikke så kan du jo vise det på NKK Tr.heim :wub:

Ville begynt med å først få jobbet inn en forsterker som virkerlig motiverer til å gjøre noe - alle er ikke like enkle å få til å like å gjøre ulike ting, så kan være greit å bruke tid på det først. Det kan ta litt tid, og med en hund som har dårlig konsentrasjon så må en jobbe veldig små økter slik at konsentrasjonen og forbedres. Avslutt økten før den avslutter den selv.

Så lære den endel ulike adferder, gjerne noen som kommer lett for den (hoppe på stol, sitte, stå på bakbein etc etc - ett eller annet den vil gjøre ofte) Slik at hunden lærer at det er mange ting som går an å gjøre for å få belønningen den vil ha. Har de det ikke inne naturlig å gjøre adferder for belønning så må de lære at det.

Når grunnlaget er der med at hunden er motivert til å gjøre adferder og den begynner å lære at mange ting kan være riktig - så kan man begynne å lære den de sakene som ikke nødvendigvis faller den helt naturlig.

Jepp, jeg vet. Jeg har gjort det. Jeg har jobbet inn en forsterker som virkeliger motiverer hun. Det brukte jeg endel tid på, men nå sitter det. Og hun er også den type hund som ikke kan trene så altfor lenge om gangen. Vi får jo som sagt til andre ting, det er dette med ligg, og det å finne en metode å lære det inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klikket inn alle øvelser, men funket ikke på dekk..

Så brukte lokkemetoden, og gikk ikke lang tid før hun skjønnte at hun skulle dekke, og jeg gikk over til å belønne frivillige dekk.

Jeg satt meg ned på gulvet, med foten strak ut og med litt bøy på kneet, og lokket henne til å krype under foten min. Når hun var under, så stoppet jeg holden sånn at hun lå i ro, og vips så var hun i dekk.. Klikket og gav godbit.. Gjentok et par ganger, helt til hun kjappt skjønnte at det var om å gjøre å dekke under foten min.

Så begynnte jeg å løfte foten høyere og høyere opp, og til slutt fjernet jeg den helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klikket inn alle øvelser, men funket ikke på dekk..

Så brukte lokkemetoden, og gikk ikke lang tid før hun skjønnte at hun skulle dekke, og jeg gikk over til å belønne frivillige dekk.

Jeg satt meg ned på gulvet, med foten strak ut og med litt bøy på kneet, og lokket henne til å krype under foten min. Når hun var under, så stoppet jeg holden sånn at hun lå i ro, og vips så var hun i dekk.. Klikket og gav godbit.. Gjentok et par ganger, helt til hun kjappt skjønnte at det var om å gjøre å dekke under foten min.

Så begynnte jeg å løfte foten høyere og høyere opp, og til slutt fjernet jeg den helt..

Virker som om det er den samme metoden som Betty også brukte. Jeg får prøve den metoden. Takk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme problemet med Vista! Alle de andre hundene på valpekurset la seg ned med en gang, men ikke denne herremannen! Vi fant til slutt ut at han syntes det var ubehagelig å gjøre andre steder enn i sofaen :D Etter mye trening der til det satt, gikk vi over på teppe på stuegulvet osv. Småtassene ser ut til å syntes det er litt kjølig på gulvet. Men nå var det i høst/vinter vi slet med dette også da... Kanskje prinsessa prøver litt hardere i sofaen eller i senga..? Mer naturlig å ligge der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...