Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudt å trene med strøm...


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg lurer på hvordan man har tenkt å få til dette jeg?

Det er etterhvert mange som har el-halsbånd i heimen som antibjeffebånd liksom - skal de komme med en sånn forskrift så bør faenskapen bli forbudt solgt, annet enn kanskje på postordre fra Mattilsynet direkte så de har koll på hvem som får og at kun autorisert personell bruker de...

Forbud mot strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere over, er jeg enig i at dette blir vanskelig å følge opp... Strømprodukter kan jo enkelt kjøpes utenlands og i nettbutikker, og dermed kan folk fremdeles dille og dalle så mye de vil med strøm i heimen.

Den eneste forskjellen nå blir vel at hvermansen ikke kan stille opp på sauerenhetskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene nabobikkja her har på strømm halsbånd i hundegården sin..

får støt når hun bjeffer..

gud som det irriterer meg at den mannen putter på hu det, og forsvinner på jobb, og lar bikkja stå der hele dagen med det båndet på..

Har gitt politiet bekskjed, men de gjør jo sååå mye...

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er best å kontakte Mattilsynet/Dyrevernet i kommunen der du bor. De har plikt til å sjekke enhver bekymringsmelding som kommer inn.

Og hvordan merker man at naboen bruker strøm på hunden sin? Hvis det blir merkelig stille i heimen, eller :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan merker man at naboen bruker strøm på hunden sin? Hvis det blir merkelig stille i heimen, eller :rolleyes:

Dette var jo et råd til toya som visste at hunden til naboen sto i hundegården med strømhalsbånd på! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sette regler etter hva som er lett å sjekke opp, kan man antakelig stryke ganske mye av det som står i lovverket i dag. Selv mange av trafikkreglene er jo vanskelig å sjekke opp, fordi politiet ikke kan stå over alt. Så det det går jo litt på moralen til folk da, at de ikke tar i bruk treningsmetoder som er ulovlig, eller at man velger å ikke gjøre andre ting som er ulovlig. Selvfølgelig er det folk som kommer til å bruke strømhalseband, selv om det er ulovlig. Akkurat som folk bryter andre regler.

Men. Et forbud gjør kanskje at noen tenker seg to ganger om før de anskaffer seg noe slikt noe, og at en del av de norske markedsplassene på nettet ikke vidreformidler slikt.

Politiet er nå latterlige til å sjekke opp så mye annet rart, så en hund med strømhalseband gidder de garantert ikke (de er jo så dårlig bemannet så de kan ikke ta hand om "skikkelige saker", men å sitte en hel natt og glo på veiarbeidere, det har de folk til. :rolleyes: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg er helt sikker på at den hunden har strømhalsbånd... Eieren går jo rundt å sier det selv når jeg spørr..

Så...

Bekymringsmelding ja.. hadde fortjent en sånn eller ti den bikkja..

Nr1 kjærringa i huset hater bikkja og slenger den i hundegården med dette båndet på ( dyret sier jo ifra når det går folk forbi eiendommen sin)

nr 2. den står der fra 0700 om mårran til ca 16-1700 på ettermiddagen, har enkelte ganger sett den ute hele natta også, da jeg jobbet i hjemmetjenesten og måtte starte å dra til jobb klokka 5 om mårran, og den sto ute.. da legger man en+en sammen.. i allefall når begge bilene er hjemme.

nr3. den får nesten aldri tur, kun stå i den syke gården..

Grei jeg har hundegård til mine også altså, men de står da for guds skyld ikke der hele dagen, og de får tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er topp at det endelig er forbudt å bruk strøm.

Selv om det ikke kommer til å bli fulgt opp, så håper jeg at det har en prevantiv virkning.

Når det gjelder strøm på sau, så er dette alltid gjennom autoriserte personer ( kun de som har lov til å skrive ut sauerenhets bevis ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder strøm på sau, så er dette alltid gjennom autoriserte personer ( kun de som har lov til å skrive ut sauerenhets bevis ).

Det har vært slik fram til nå ja, men så vidt jeg har skjønt er det nå kun hunder som skal brukes i arbeid (med sau?) som har mulighet til å være med på sauerenhetskurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært slik fram til nå ja, men så vidt jeg har skjønt er det nå kun hunder som skal brukes i arbeid (med sau?) som har mulighet til å være med på sauerenhetskurs.

Det er vel heller jakthunder som strømmes for sau. Skal de brukes i arbeid med sau, er det jo kjekt at de ikke er redd for sauen. :lol:

Veit om fler som ikke har drevet med jakt, men som har bodd i områder med mye sau som har strømma hundene, men aner ikke om de får bevis på det da. Jakthunder må kanskje ha slikt bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første skritt på veien for å få bukt med uvettig bruk av strømhalsbånd må vel være å foby de solgt til uautoriserte?

Som det er nå kan jo hvermansen bestille disse fritt fra nettbutikker som annonserer på feks Finn.no

De som skal drive med sauerenhetskurs og som har autorisasjon kan vel fint få kjøpt slikt om det ikke er tilgjengelig for alle.

Kom i snakk med ei dame på utstilling i Bjerkvik.

Deres hund, elghund, går med strømhalsbånd konstant fordi den bråker mye ellers.

Derfor tipset hun meg om dette da hun så at jeg har Shiba, som i følge henne også er så bråkete at man må bruke strøm for å få bukt med problemet.

Fikk inntrykk av at dette var helt vanlig i hennes hundemiljø...

Hvorvidt det stemmer vet jeg jo ingenting om.

Ble faktisk litt satt ut ovet at det var så akseptert, og at hun i tillegg anbefalte meg å gjøre det samme.

Flott at det blir ulovelig, selv om denne loven nok blir vanskelig å håndheve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller jakthunder som strømmes for sau. Skal de brukes i arbeid med sau, er det jo kjekt at de ikke er redd for sauen. :)

Veit om fler som ikke har drevet med jakt, men som har bodd i områder med mye sau som har strømma hundene, men aner ikke om de får bevis på det da. Jakthunder må kanskje ha slikt bevis?

Ja, det var sånn det var :lol: Jeg skummet bare gjennom artikkelen, og husket ikke i farten om det gjaldt hunder i arbeid generelt eller hunder som var ment på sau.

Konklusjonen er vel likevel at "familiehunder" ikke lenger kan delta på slike kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen slik jeg leser det er at det nå ikke er lov å bruke strømbånd selv ( enten ved trening eller bjeffing )

Mens man fortsatt kan strømme hunden mot sau og klov vilt.

For å kunne få jakte og delta på jaktprøver må en ha gyldig sauerenhets bevis.

Så for oss med stående fuglehunder er dette nødvendig. Det er heller ikke her "misbruket" av strømbånd skjer, siden dette er med autr. instruktører.

Det er folk som strømmer selv som fort gjør ting feil.

Er helt enig i at det ikke burde være lov å selge eller bruke slike bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det finnes forskjellige typer strømhalsbånd OG antibjeffhalsbånd.

I dyrebutikken hvor jeg jobber selger vi både de med sitronduft, OG de med strøm. MEN vi selger ikke de strømhalsebåndene med fjernkontroll, av den enkle grunnen at ingen menneske er rask nok til å reagere på de 0.03sek som skal til for at hunden skal bli straffet rettferdig.

Det som er med de elektriske halsebåndene mot de med sitron er det at de elektriske faktsik gir hunden en advarsel på at nå kommer det ett støt ved at den gir fra seg et pip, deretter har hunden noen sekunder på å tenke over om den skal fortsette å bjeffe eller om den skal gi seg. Sitron halsebåndene dusjer i vei med en gang hundene åpner kjeften, desverre og blir på den måten mye mindre human. For det er faktisk en hunds rett til å få varsle menneskene sine (altså resten av flokken) om evt. farer som er på ferde. Noe den gjør ved å bruke ett elektrisk halsebånd!

Det som også er bra med dette halsebåndet er at man kan faktisk stille det inn på kun pip, så når hunden har fått seg de 2-3 karamellene som skal til for at den skjønner at det er galt, så vil den kun få "pip" og dermed skjønne at det er feil å bjeffe. Mens med en sitrondusj vil hunden få mer en 2-3 karameller, den kan få så mange rifill den bare vil uten at den kanskje gir seg.

Så da vil jeg spørre dere, vil dere gi ungene deres ett smekk på handa eller vil dere gi dem 20 før de lærer?

Jeg er selvfølgelig mot all uvettig bruk av strøm, og i hvertfall de med fjernkontroll. Men jeg mener det er bedre å gi dem 1 lærepenge enn 20!(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer strømhalsbånd OG antibjeffhalsbånd.

I dyrebutikken hvor jeg jobber selger vi både de med sitronduft, OG de med strøm. MEN vi selger ikke de strømhalsebåndene med fjernkontroll, av den enkle grunnen at ingen menneske er rask nok til å reagere på de 0.03sek som skal til for at hunden skal bli straffet rettferdig.

Det som er med de elektriske halsebåndene mot de med sitron er det at de elektriske faktsik gir hunden en advarsel på at nå kommer det ett støt ved at den gir fra seg et pip, deretter har hunden noen sekunder på å tenke over om den skal fortsette å bjeffe eller om den skal gi seg. Sitron halsebåndene dusjer i vei med en gang hundene åpner kjeften, desverre og blir på den måten mye mindre human. For det er faktisk en hunds rett til å få varsle menneskene sine (altså resten av flokken) om evt. farer som er på ferde. Noe den gjør ved å bruke ett elektrisk halsebånd!

Det som også er bra med dette halsebåndet er at man kan faktisk stille det inn på kun pip, så når hunden har fått seg de 2-3 karamellene som skal til for at den skjønner at det er galt, så vil den kun få "pip" og dermed skjønne at det er feil å bjeffe. Mens med en sitrondusj vil hunden få mer en 2-3 karameller, den kan få så mange rifill den bare vil uten at den kanskje gir seg.

Så da vil jeg spørre dere, vil dere gi ungene deres ett smekk på handa eller vil dere gi dem 20 før de lærer?

Jeg er selvfølgelig mot all uvettig bruk av strøm, og i hvertfall de med fjernkontroll. Men jeg mener det er bedre å gi dem 1 lærepenge enn 20!(:

Ehhh.... Jeg ville ikke gitt ungen min "en smekk" i det hele tatt jeg. På samme på som jeg ikke ville gitt hundene mine hverken strøm eller sitronsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strøm syns jeg INGENTING om! Og jeg skjønner ikke at folk faktisk forsvarer bruken av det.

Denne sitrongreia må vel fylles på ofte, og stinker hvis du får det på hender eller klær.

Hvis jeg kjenner/vet om noen som bruker strøm kommer jeg lett til å "sladre" (anonymt).

Hallo. Vi har faktisk kommet til 2008, og de aller fleste har vel lært at man kommer INGEN vei med spark og slag??

Det er faktisk bedre å ta ungen tyve ganger før den lærer på en god måte, enn å ta den den en skikkelig gang :angry:

De fleste har vel tatt tak i hunden sin, eller leid ungen fast bestemt bort til "time out stolen". Å være bestemt, og ta barnet/hunde, er to forskjellige ting.

Hadde jeg kommet til en dyreklinikk hvor de anbefalte meg STRØM på bikkja, skulle jeg ha sett papirer og kursbevis på det ene og det andre. Ei jente bak ei kasse som jobber med smådyr har som oftes ingen erfaring med adferd og avansert trening. Har mange hundevenner, men svært få av de er knallgode. Og da tviler jeg sterkt på at ei på 18 har erfaring med dette. Du bør ha noen aktive år på baken før du ser på dette som siste løsning.

Så jeg håper ikke du, WillemosFixFerdig, anbefaler uerfarne hundeeiere dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det finnes forskjellige typer strømhalsbånd OG antibjeffhalsbånd.

I dyrebutikken hvor jeg jobber selger vi både de med sitronduft, OG de med strøm. MEN vi selger ikke de strømhalsebåndene med fjernkontroll, av den enkle grunnen at ingen menneske er rask nok til å reagere på de 0.03sek som skal til for at hunden skal bli straffet rettferdig.

Jeg håper at du i din dyrebutikk faktisk opplyser om at det er forbudt ved LOV i Norge og benytte dressurhalsbånd unntatt når hunden er under AKTIV dressur (til den nye loven kommer) når du selger disse fantastiske strømhalsbåndene?

Dvs. at dersom de putter på bikkja strømhalsbåndet, setter bikkja i hundegården og drar på jobb så bryter de loven. Aktiv dressur betyr nødvendigvis at eier/fører er der å jobber med hunden.

Det som er med de elektriske halsebåndene mot de med sitron er det at de elektriske faktsik gir hunden en advarsel på at nå kommer det ett støt ved at den gir fra seg et pip, deretter har hunden noen sekunder på å tenke over om den skal fortsette å bjeffe eller om den skal gi seg. Sitron halsebåndene dusjer i vei med en gang hundene åpner kjeften, desverre og blir på den måten mye mindre human. For det er faktisk en hunds rett til å få varsle menneskene sine (altså resten av flokken) om evt. farer som er på ferde. Noe den gjør ved å bruke ett elektrisk halsebånd!

......men hva om hunden skader seg mens den har på strømhalsbåndet, blir bitt av huggorm i hundegården, tråkker feil, hopper og ødelegger ett bein - og har smerter - og skriker av smerte - er det da helt greit at den i tillegg til den smerten skal strømmes og strømmes og strømmes fordi den gir uttrykk for smerte?

Og kutt ut det ***** pisset med at den har rett til en advarsel osv. Folk for se til f.... å trene bikkjene sine sjøl - ikke bare putte på dem innretninger som tullinger selger til gud og hvermann fra dyrebutikker fordi det er så innmari enkelt - smarte halsbåndet liksom, trener hunden for deg........

Ett sitronhalsbånd tømmes - dvs. det skal ikke så skrekkelig mange bjeff til før ampullen er tom - det tar lenger tid før det går tomt for strøm. Strøm er også 100 ganger mer smertefullt for hunden enn en sitrondusj.

Nope - sitronhalsbåndet "lærer" kanskje ikke hunden å la være å bjeffe - men det er min menig at om folk ikke har tid til å ta seg av bikkja si og lære den å holde kjeft så får de til fanden la være å skaffe seg hund.

Og nei, det er ingenting som er bra med slike innretninger uansett om det er strøm eller sitron - faktum er at det selges av folk uten kunnskap om hund og det brukes av tullinger som faktisk ikke burde hatt hund.

Jeg er selvfølgelig mot all uvettig bruk av strøm, og i hvertfall de med fjernkontroll. Men jeg mener det er bedre å gi dem 1 lærepenge enn 20!(:

Strømhalsbånd med fjernkontroll skal i utgangspunktet bare brukes av autorisert personell - dvs. folk som vet hva de driver med - at dyrebutikker selger de over disk er like hårreisende som at de selger andre automatiske halsbånd.

Jeg er imidlertid fullstendig uenig med deg i at halsbåndene med fjernkontroll er værre enn de uten - bruker man ett med fjernkontroll så betyr det i det minste at hunden har en eier som faktisk gidder å prøve å jobbe med hunden selv om metoden kanskje er litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe'

Og nei, det er ingenting som er bra med slike innretninger uansett om det er strøm eller sitron - faktum er at det selges av folk uten kunnskap om hund og det brukes av tullinger som faktisk ikke burde hatt hund.

Helt enig.

Denne type bånd burde ikke være mulig å få kjøpt over disk i dyrebutikker/andre steder.

Jeg synes ikke sitron er noe bedre enn strøm, så begge deler burde vært forbudt.

En ting er at en person bruker strømbåndet ( nå er det ikke lov uansett da ....) på en et konkret problem i fjellet ( kan til nøds forståes men det er aller siste utvei og egentlig ikke akseptert det heller ) kontra strømhalsbånd som brukes i hundegården.

Nei, jeg er veldig glad for at denne loven er kommet.

Det går sakte fremover ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan man har tenkt å få til dette jeg?

Det er etterhvert mange som har el-halsbånd i heimen som antibjeffebånd liksom - skal de komme med en sånn forskrift så bør faenskapen bli forbudt solgt, annet enn kanskje på postordre fra Mattilsynet direkte så de har koll på hvem som får og at kun autorisert personell bruker de...

Forbud mot strøm

Det er lov å selge kniver over disk, vi ser allikevel relativt få episoder der disse blir brukt som våpen.

Det er mulig å bruke mange gjenstander i det daglige på feil måte, vi kan ikke forby alt slikt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å selge kniver over disk, vi ser allikevel relativt få episoder der disse blir brukt som våpen.

Det er mulig å bruke mange gjenstander i det daglige på feil måte, vi kan ikke forby alt slikt av den grunn.

Beklager, men det der var et lite gjennomtenkt argument, vel? Nei, man får ikke noe forbud mot kniv fordi det faktisk er en bruksgjenstand man har LOV til å bruke - selv om det ikke er lov å stikke ned noen med den. Hvilke andre bruksområder har et strømhalsbånd enn akkurat det det blir forbudt å bruke det som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det der var et lite gjennomtenkt argument, vel? Nei, man får ikke noe forbud mot kniv fordi det faktisk er en bruksgjenstand man har LOV til å bruke - selv om det ikke er lov å stikke ned noen med den. Hvilke andre bruksområder har et strømhalsbånd enn akkurat det det blir forbudt å bruke det som?

Strømhalsbånd er vel faktisk lovlig å bruke for å få en hund saueren, og kommer vel fortsatt til å være tillatt brukt i den sammenheng?

Eller har du sett den ferdige lovteksten? (Det har ikke jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømhalsbånd er vel faktisk lovlig å bruke for å få en hund saueren, og kommer vel fortsatt til å være tillatt brukt i den sammenheng?

Eller har du sett den ferdige lovteksten? (Det har ikke jeg..)

Om jeg husker riktig, så sier den nye loven at det kun er lov å strømme hunder mot dyr i spesielle tilfeller, som f.eks jakt. Hvilket betyr at gudoghvermannsen ikke får strømmet hunden mot sau.

Med forbehold om at jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...