Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med hund


tonjev

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal til Nord-Norge i sommer med fly, og jeg vil da gjerne ta med meg begge sheltiene mine. Den minste går i flykupeen i lite bur, og er ikke noe problem. Den andre er derimot over 10 kg, og må derfor sendes med bagasjen. Jeg synes dette virker ubehagelig. Å dope henne ned ser jeg som eneste mulighet, da jeg tror hun ellers vil bli veldig redd. Har dere noen erfaringer med neddoping og slikt?

Alternativet til å fly er å få noen til å passe på henne slik at hun kan bli hjemme eller ta bil/tog.

Bør jeg ta henne med ved å gi henne sovemedisiner eller er det best å la henne være hjemme?

Hva er deres meninger/erfaringer med å fly med hund med bagasjen?

Takktakk! :icon_redface:

-Tonje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør at du tror hun blir så redd at hun må dopes? Jeg har selv reist med hund i "bagasjen" (det er et eget rom utenfor bagasjen, som er temperert), ved to (?) anledninger, og med to forskjellige hunder. Begge hundene var under året, den ene 6 mnd og den andre 9 mnd. Det gikk helt fint med begge to, merket ikke noe som helst på noen av dem etterpå, og de ble ikke dopet ned. Det var nok verst for meg som eier..! :rolleyes:

Men hvis du er veldig redd for hvordan det vil gå, ville jeg heller tatt bil/tog, hvis du har mulighet til det. Det kommer jo også litt an på hvor lenge du skal være borte, og hvor godt hunden trives der den skal være hvis du ikke tar den med. Har den det helt fint der, er det jo ingen grunn til å ta den med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd masse med våre hunder, spesielt med Brimi. Det har gått helt utmerket! Det har vært værst for meg :icon_redface: Noen sa en gang at så lenge hundene takler å kjøre bil, så takler de også å ta fly. Det tror jeg kan stemme. Når jeg reiste med Brimi kunne jeg selv levere ham like utenfor flyet, men nå når det er blitt strengere regler, må man levere hunden på spesialbaggasjen senest en halvtime før avgang. Å la hunden ligge slik alene synes jeg er litt vanskelig, men det er bare jeg som er hønemor på slikt. Hunden ligger i buret sitt på spesialbagasjen, i de bagasjetralene de transporterer bagasjen fra flyplassen til flyene i. Så de har det jo godt der, så fremst de er vant til å ligge i bur og kan være alene. Folkene som jobber der er trivelige og vant til hunder og engstelige eiere :ahappy:

Har reist et par ganger med Arn også. Han er noe pesete når han kommer ut av buret, men roer seg fort og er glad. Neste gang vi er på flyplassen er han glad og går uten problemer inn i buret sitt igjen. Det tolker jeg dithen at han har gode assosiasjoner med stedet og settingen.

Å dope hunden er ikke bestandig så gunstig. Det sies at hunden er like redd selv om den virker fysisk rolig og også kan bli mer redd fordi den er dopet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det skal nok gå bra med å dope henne ned, er vel egentlig ikke så altfor skreptisk til det, selv om det kanskje virket sånn.. :ahappy: Har flydd med hund før, dopet ned, og det gikk helt fint. Var nok værre for meg, ja, haha. :ahappy: Alternativet nå er vel ikke å dope henne ned, i og med at flyturen ikke tar mer en halvannen time. Sheltien min er nokså trygg og rolig, men likevel lite selvstednig. Noen erfaringer med å fly uten at hunden er neddopet?

Takk for svar!

-Tonje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flydd veldig mye med mine hunder. Huskyen var med på mange turer fra Tromsø til Kirkenes med fly (som kan ta alt mellom 1t og 6t om du er uheldig). Aussien har flydd en del ganger til Kirkenes (fra Tromsø) og ganske mange ganger til Oslo. Første turen hans var jeg litt bekymret, men det var mest fordi jeg ikke var med. Ellers har det ikke vært noe problem, selv ikke når vi har flydd melkeruta fra Tromsø til Kirkenes, der er det mange mellomlandinger for å si det sånn :rolleyes:

Ei veninne av meg har flydd med neddopet hund, å grunn av sikkerheten til folk rundt, og det var ikke noe pent syn da den kom fram. Den var neddopet i kroppen, men helt klar i toppen. Øynene lyste panikk, men hunden greide ikke å bevege på bena. Etter det synet er ikke neddoping noe jeg anbefaler. Er forskjellige typer dop, og Gry Løberg snakket noe en gang om et middel som ikke "dopet ned" hundene på samme måte som de vanlige, men som gjore at de "ikke husket" det som skjedde den dagen. Altså at det ikke satt igjen noen spor. Husker ikke helt hva det var, men send en mail til henne å hør om du føler at du må gi hunden din noe.

En normalt skrudd sammen hund, uten masse negative erfaringer i bagasjen, takler å fly uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flydd veldig mye med mine hunder. Huskyen var med på mange turer fra Tromsø til Kirkenes med fly (som kan ta alt mellom 1t og 6t om du er uheldig). Aussien har flydd en del ganger til Kirkenes (fra Tromsø) og ganske mange ganger til Oslo. Første turen hans var jeg litt bekymret, men det var mest fordi jeg ikke var med. Ellers har det ikke vært noe problem, selv ikke når vi har flydd melkeruta fra Tromsø til Kirkenes, der er det mange mellomlandinger for å si det sånn :rolleyes:

Ei veninne av meg har flydd med neddopet hund, å grunn av sikkerheten til folk rundt, og det var ikke noe pent syn da den kom fram. Den var neddopet i kroppen, men helt klar i toppen. Øynene lyste panikk, men hunden greide ikke å bevege på bena. Etter det synet er ikke neddoping noe jeg anbefaler. Er forskjellige typer dop, og Gry Løberg snakket noe en gang om et middel som ikke "dopet ned" hundene på samme måte som de vanlige, men som gjore at de "ikke husket" det som skjedde den dagen. Altså at det ikke satt igjen noen spor. Husker ikke helt hva det var, men send en mail til henne å hør om du føler at du må gi hunden din noe.

En normalt skrudd sammen hund, uten masse negative erfaringer i bagasjen, takler å fly uten problemer.

Nok en gang takk for svar!

jeg har selv fløyet med neddopet hund, og synes heller ikke det var noe pent syn nei, litt i tvil om hvor neddopet hun egentlig var. Vet heller ikke hvor bra det er å gjøre dette to ganger i løpet av en uke, når det tross alt kanskje ikke er så nødvendig. Likevel husker sheltien min godt og kan bli usikker i slike situasjoner, derfor tenker jeg neddoping er et alternativ. Bjeffing er trolig ikke et problem. Det var nemlig derfor vi ble anbefalt å dope hunden ned sist, for ikke å forstyrre passasjerende hvis hun skulle bjeffe. Jeg vet om hunder som har bjeffet og skreket hele veien, noe som ikke har vært så gøy verken for eier elller andre passasjere.

Hm, jeg får tenke litt mer på det, tross alt en god stund til sommerferien enda.

Det er veldig fint å høre andres erfaringer! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg selvfølgelig ut i fra at de fleste vet hvem Gry Løberg er, men for de som ikke vet det så kan de titte inn på manimal.no

Står forresten mange fine artikler der for de som vil lære mer:)

Red.

Må legge inn dette som hun har skrevet i en artikkel:

Om hunden får panikk eller fobisk reaksjon kan en medisinere på selve nyttårsaften. Det er viktig at en tar konatkt med veterinæren sin i god tid slik at en får tilpasset dosen. En feil dose vil kunne gå eksitering (at hunden får motsatt reaksjon).

hentet fra http://manimal.no/Artikler/nyttaar2007.htm

Dette kan nok draes til fly og andre plasser hvor en må/vil medisinere hunden.. noe å tenke over:P Har selv fått utdelt feil dose dop til hunden min, etter et par operasjoner som krevde lang rolighetstid (hun tygget labber), så en burde passe på det. Husker også at Løberg sa en gang at det var lurt å teste ut hvordan hunden blir på dopet hjemme, før man drar så man vet at dosen er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på de andre passasjerene om de blir forstyrret av bjeffing! Det får de helt fint tåle. Tenk på hundens beste :ahappy:

Helt enig. Jeg liker ikke barn spesielt godt, men jeg må også tåle barnehyl og skrik. Barneskrik eller hundeskrik må man vel rett og slett bare godta når man velger å ta fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på de andre passasjerene om de blir forstyrret av bjeffing! Det får de helt fint tåle. Tenk på hundens beste :)

Helt enig. Jeg liker ikke barn spesielt godt, men jeg må også tåle barnehyl og skrik. Barneskrik eller hundeskrik må man vel rett og slett bare godta når man velger å ta fly.

Haha, neida, det er ikke passasjerene jeg er bekymret for. :) Heller om det blir for tøft for henne alene, men bråk og slikt. Men litt over to timer skal hun nok klare, så spørs om jeg satser på fly uten medikamenter. Hm..

Takk til dere som har svart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du bekymrer deg for hvordan hun vil takle det! Jeg er bekymret hver gang jeg sender hunden min av sted inn på flyet. Men så prøver jeg å tenke at min bekymring hjelper ikke noen og jeg vet at han takler dette :) OM det skulle skje noe, at han blir redd eller får en ubehagelig opplevelse, så vet jeg at han vil komme seg. Hvis hunden din er nogenlunde stabil og trygg på seg selv, går det nok helt fint :) Og velkommen til Nord-Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve DAP?

Brukte dette til mine hunder første gang de fløy i desember i fjor.

Hadde de på tilvenning i ca 2 uker hjemme.

I tillegg hadde ene hunden DAP-halsbånd på under reisen, samt at vi sprayet begge burene før avreise.

Fungerte veldig bra synes jeg.

Blir nok DAP når vi reiser til Trondheim i juni.

Men da kun tilvenning, og spray i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve DAP?

Brukte dette til mine hunder første gang de fløy i desember i fjor.

Hadde de på tilvenning i ca 2 uker hjemme.

I tillegg hadde ene hunden DAP-halsbånd på under reisen, samt at vi sprayet begge burene før avreise.

Fungerte veldig bra synes jeg.

Blir nok DAP når vi reiser til Trondheim i juni.

Men da kun tilvenning, og spray i buret.

Hm, kanskje det? Har hørt mye positivt om det.

Men nå får jeg se ann litt hva det blir til, takk for alle svar! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...