Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering!

shatique

Recommended Posts

Jeg har hatt to omplasseringshunder. En malinois for en del år tilbake siden, og nå Vida. Mallen sendte jeg tilbake etter prøvetida. Den var rett og slett for dårlig sosialisert for mitt bruk, og den lå mer på ryggen enn den lå riktig vei når jeg trente den. Den hadde også alt for lite av det meste med tanke på normal trening. I tillegg så var jeg ikke helt fornøyd med betingelsene som kom med hunden, så da var vel valget egentlig ikke så vanskelig. Jeg hadde en hund til da, og det gikk helt greit med ham og denne tispa.

Vida kom litt "fort og plutselig" inn i livet mitt. Hun er vel egentlig ikke akkurat den schäferen jeg hadde drømt om, det er en del "feil og mangler" med henne. Men likevel er hunden fantastisk. Hu er vel oppdratt og mye bedre sosialisert enn hva jeg antakelig hadde gjort selv. En del av de manglene hun hadde da hu kom, har jeg fått rettet opp (lekelyst bl.a.). Vida skled rett inn i flokken her. Hadde to andre hunder da, og det gikk knirkefritt. Katter derimot, var jeg veldig glad for at jeg ikke hadde, for hu tar de (snakker ikke bare om å løpe etter for moroskyld...).

Begge hundene ble henta hos oppdretter som hadde tatt de tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg akkuratt beskjed om at hunden vil komme den 6 juni. Det er søren meg ikke så lenge til.Er s innmari glad nå. Kjenner at jeg blir så spent bare av å tenke på det. Det er bare 2 og en halv uke igjen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Heisann.

Jeg heter Anne og har omplassert hunder i mange, mange år.

Jeg syns det er utrolig flott at mennesker ønsker å gi hunder en ny sjanse. Likevel er det viktig at man velger seg riktig hund.

Det er viktig at vi som omplasserer hunder vet mest mulig om hundene vi får inn, og mest mulig om de som skal overta hundene.

Ofte er det nok slik at mange velger hunder utifra utseende og ikke hvilken egenskaper hunden har. Mange ringer og "vil bare ha en hund". De har ikke tenkt nok igjennom kvaliteter hundene må ha for at de skal fungere best mulig i et nytt hjem.

Det er også viktig at man ikke gjør seg mer "hundevant" enn det man faktisk er. På den måten kan man lykkes bedre med en riktig match.

Når man vet mer om hundens positive og negative sider, er det også viktig å tenke igjennom om man har tid og mulighet til å trene bort det som evet. er negativt. Og, da tenker jeg ikke bare på egentrening, men kanskje ta seg et kurs, eller få noen privattimer.

Her er noe du bør tenke på før du anskaffer deg en hund:

Hva slags kjønn vil du ha? Er det mange hannhunder rundt deg, kan en tøff hannhund skape mye bry...

Hvilken alder bør hunden være innenfor? En ung hund kan preges mer enn en eldre hund.

Krever hunden dyrt spesialfôr? Har den allergier som krever fôr det er vanskelig å få tak i der du bor?

Har hunden vært omplassert før, og hvor mange ganger?

Er hunden barnevennlig og hvilken aldersgruppe er den vant med?

Er hunden husrein?

Kan den være alene hjemme?

Kan den noe grunndressur?

Er den båndtrent?

Hvilken størrelse passer inn for deg?

Hvilken instinkter har hunden? Er det en jakt, vakt, brukshund som krever særskilt oppfølging?

Betyr pelsstell noe for deg? Enkelte hunder røyter mye, enkelte hunder trenger jevnlig klipp, noen trenger daglig børsting og andre trenger særskilt stell.

Er hunden redd for raketter?

Er hunden skuddredd?

Kan hunden være alene hjemme?

Er den bilvant? En bjeffende hund i bil kan virkelig være slitsomt...

Er den vant til å gå løs? Kommer den på innkalling?

Er den rønket for Ad eller Hd?

Har den hatt noen sykdommer, operasjoner eller skader?

Er testikler på plass, eller er hunden kastrert eller sterilisert?

Er hunden grei overfor andre hunder?

Er den vant med andre dyr?

Hvor mye mosjon krever den?

Hvor lenge er du borte fra den daglig?

Har jeg økonomi som er bra nok til å forsikre hunden, vaksinere den, chipmerke den, gi den godt fôr, pass i ferie og uforutsette utgifter.

Når du kan svare på dette, er det lettere å finne riktig hund.

Jeg har alltid hatt prøveperiode på hundene, og alle hunder som blir omplassert herifra skal tilbake hit, hvis ny eier ikke vil ha hunden lengre.

Nå stopper jeg her, så innlegget ikke blir for langt.

Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Fido er omplasseringshund. Fikk ham som unghund på 1,5 år. Den første mnd blir det nok litt tøft, ikke bare for deg, men også for hunden. Viktig at du kommer i gjenge med dine rutiner så fort som mulig egentlig, da vil den føle seg trygg raskere, for så å falle til ro i familien.

Jeg angrer ikke EN dag på at jeg "adopterte" min, han var som sendt fra himmelen til meg :whistle: Å når det kommer til det med "språk" så tror jeg ikke det blir noe problem. En hund forstår ikke hva du sier, den lytter til lyden du lager. Det som er viktigst er at du viser klart og tydelig med kroppspråket ditt hva du vil samt at du tilføyer "lyden" som da blir komandoen.

Lykke til!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...