Gå til innhold
Hundesonen.no

Tempo under fvf


Poter

Recommended Posts

Hvilket tempo bør man gå i under fvf?

Hadde det vært mulig å forklare skriftlig, eller vise med video, hvordan man mest hensynsmessig kan gå i vendinger?

Gå i ditt normale tempo, så du kan justere inn på sakte marsj eller lange ut på spring marsj. Det kommer også litt an hunden din. Hva liker han liksom, er han en fyr som går sakte eller iler han avgårde. Mulig han liker at du marsjer avgårde som du var nyvervet. Du er nødt til å finne DITT tempo.

Mine vendinger foregår ved at venstre ben alltid peker ut rettningen etter at hodet har vist det. Altså skal jeg til venstre, så ser jeg mot venstre 1 sekund før jeg begynner å tenke venstrefot ut til venstre. Jeg tenker ikke lenger, dette er øvd inn på RIMI *fnis* Så dette går på automatik.

Beklager skikkelig dårlig og lite informativt svar Lone, men det er kun du som kan finne tempoet som passer til Arn og deg, eller noen som ser dere som kan si hva han trives best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Margrete!

Driver og tester ut ulikt tempo nå og synes Arn går like bra på de fleste. Er jo ikke godt å si hvor fort jeg finner på å gå under en konkurranse :) Men har vel en sånn høvelig gangfart som jeg føler meg komfortabel med.

Ble tipset om å gå raskere for da ble man fortere ferdig med øvelsen, noen tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Margrete!

Driver og tester ut ulikt tempo nå og synes Arn går like bra på de fleste. Er jo ikke godt å si hvor fort jeg finner på å gå under en konkurranse :P Men har vel en sånn høvelig gangfart som jeg føler meg komfortabel med.

Ble tipset om å gå raskere for da ble man fortere ferdig med øvelsen, noen tanker rundt det?

Aldri tenkt på det jeg, faktisk. Jeg går litt fortere enn hva som normalt for meg, ettersom hunden min blir mer obs. på holter og vendinger da. Du må nesten finne ut hva som passer dere best :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Margrete!

Driver og tester ut ulikt tempo nå og synes Arn går like bra på de fleste. Er jo ikke godt å si hvor fort jeg finner på å gå under en konkurranse :P Men har vel en sånn høvelig gangfart som jeg føler meg komfortabel med.

Ble tipset om å gå raskere for da ble man fortere ferdig med øvelsen, noen tanker rundt det?

Om han går like bra i alle tempo, så synes jeg ikke du skal rote med det og er du fornøyd med den så la det være med det.

Jo altså... gå raskere får deg jo kjappere igjennom, men ser ikke helt poenget, det skal jo være pent å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vendinger foregår ved at venstre ben alltid peker ut rettningen etter at hodet har vist det. Altså skal jeg til venstre, så ser jeg mot venstre 1 sekund før jeg begynner å tenke venstrefot ut til venstre. Jeg tenker ikke lenger, dette er øvd inn på RIMI *fnis* Så dette går på automatik.

Hei, Margrethe!

Et spørsmål fra en uerfaren LP`er her: Det du beskriver ovenfor, blir ikke det å regne som dobbeltkommandering, eller såkalt overdreven markering i vendingene?

Hvis ikke, hvor går i såfall grensen for dobbeltkommandering/overdreven markering når det gjelder vendinger? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Margrethe!

Et spørsmål fra en uerfaren LP`er her: Det du beskriver ovenfor, blir ikke det å regne som dobbeltkommandering, eller såkalt overdreven markering i vendingene?

Hvis ikke, hvor går i såfall grensen for dobbeltkommandering/overdreven markering når det gjelder vendinger? :P

hihi det er en aldri så liten balansegang der. Litt "juks" og fanteri må vi få drive med, når alt annet er blitt ulovlig :P

De kan altså ikke nekte deg å se hvor du går, men vrir du hele skulderen og hodet i retningen du skal vende 15 sekunder før vendingen så ja da blir det dobbeltkommando. Det er ikke overdreven bruk av kroppen jeg mener. Det jeg tenker på, blir som når du skal krysse gaten, du slenger ett blikk til høyre og venstre. Det skal være helt naturlig.

Edit: Belgerac, etter hva jeg har forstått så kan da du en del om lp? Så da vet du jo forskjell på overdreven og naturlig? :P

(tatt bort unødvendig avsnitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi det er en aldri så liten balansegang der. Litt "juks" og fanteri må vi få drive med, når alt annet er blitt ulovlig :P

De kan altså ikke nekte deg å se hvor du går, men vrir du hele skulderen og hodet i retningen du skal vende 15 sekunder før vendingen så ja da blir det dobbeltkommando. Det er ikke overdreven bruk av kroppen jeg mener. Det jeg tenker på, blir som når du skal krysse gaten, du slenger ett blikk til høyre og venstre. Det skal være helt naturlig.

Edit: Belgerac, etter hva jeg har forstått så kan da du en del om lp? Så da vet du jo forskjell på overdreven og naturlig? :P

(tatt bort unødvendig avsnitt)

Hehe, ang siste kommentar tror jeg nok du forveksler meg med en annen :P

Men sysler litt på amatørnivå med disse LP-øvelsene, og som du sier blir det vel en balansegang.. For hunden må jo få et slags signal i en eller annen grad når man skifter retning ikke sant?

Nå driver vel du på Elitenivå om jeg har forstått rett? Er de enda mer nøye på sånne dobbeltsignal jo høyere man kommer opp, eller er dette noe som varierer fra dommer til dommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ang siste kommentar tror jeg nok du forveksler meg med en annen :P

Men sysler litt på amatørnivå med disse LP-øvelsene, og som du sier blir det vel en balansegang.. For hunden må jo få et slags signal i en eller annen grad når man skifter retning ikke sant?

Nå driver vel du på Elitenivå om jeg har forstått rett? Er de enda mer nøye på sånne dobbeltsignal jo høyere man kommer opp, eller er dette noe som varierer fra dommer til dommer?

Oki, du får ta det som ett kompliment :P

Ja jeg synes det blir veldig urettferdig om vi brått svinger av uten å gi hunden noen beskjed om det. Det skal være rettferdig for hunden også. Og signalene er jo ikke doble i den forstand at de synes så himla godt. Det er en fot svingt mot høyre/venstre, eller ett blikk mot rettningen, eller tyngde på ett bestemt ben, eller start tempovekslinger på to forskjellige måter, alle er bittesmå signaler til hunden fra meg, om at nå skjer det noe og det som skjer er dette. Om du setter deg ved en elite ring og fokuserer på fører vil du se mange slike signaler. Se på bein og skuldre, der er de fleste :P

Nå tenker noen kanskje hjelper, og ja det er jo det. Disse hundene merker jo også godt at vi er innenfor ringtauet. Mor strammer seg opp og bli lett skjelven i beina, hjertet til mor går litt raskere og mor for konkurransetryne om hun vil eller ei. Da er det greit å ha noe innarbeidet i kroppen som er kjent for hunden og som hunden kan utnytte seg av når resten ikke henger helt på greip for hunden.

Ja, klart de er strengere med elite, de skal jo det. Det kan variere fra dommer til dommer, og det kommer litt ann på hvem som går i ringen. De tar bare åpenbare signaler. Jeg har en som jeg holder på å fadevekk i forflyttninger på stedet. Venstre beinet i venstre om, henger igjen i luften (1 cm over bakken og vent mot bakre del av høyrebeinet) og jeg setter den ikke ned før hunden er riktig plassert. FYYY! Den hadde jeg fått trekk på om jeg ikke hadde norges verste fvf fra før av <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...