Gå til innhold
Hundesonen.no

Mammografi


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Er vel ikke så skummelt det der vel?? det er jo gjort veldig fort og greit? svigerinne mi var netopp og tok sånn puppeskvising, det gikk helt greit det sa hun :ahappy:

Kan umulig være verre enn og være hos Gynokolog vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hos gynekolog, så har ikke noe å sammenlikne med sånn sett :ahappy: men må vel det også, er jo absolutt på tide. Håper ikke det bare er meg som er sløv med slikt :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo fint at man kan le av det også :ahappy:

Ja, prøv det. Det pleier å gjøre de mest skumle og kjipe ting pyyytelitt enklere. :lol:

(Nei, det var ikke sarkastisk ment engang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig være verre enn og være hos gynekolog vel??

Underlivsundersøkelse er gjort på en snipp snare - ikke vondt men bare litt pinlig. Mammografi er ikke vondt heller men mer ubehagelig da de virkelig skviser puppene dine.

Neida. Mammografi er fort gjort og det lille ubehaget du føler er over på et øyeblikk. Men det tar litt tid før puppene ser normale ut da...

tak4e8.jpg

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre at få foretaget en gentest istedetfor, så de kan finde ud af om det ligger i familien med aggessive cancer typer og hvilke slags det er?

Så kan man tage sine foholdsregler derefter.

Vel, man går vel til mammografi fordi man faktisk har funnet noe? Ihvertfall når man er yngre enn de som får innkalling til sånt? Og da begynner det vel å være litt for seint for gentesting?

Da er det bare å glede seg til tyngekraften inntrer for alvor med andre ord *flir*

Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe *ler*

Ja, det er jo fint at man kan le av det også :ahappy:

Jepp.. Og du burde le av det så lenge du kan.. Evt så ofte du kan..

Har ikke vært hos gynekolog, så har ikke noe å sammenlikne med sånn sett :lol: men må vel det også, er jo absolutt på tide. Håper ikke det bare er meg som er sløv med slikt :blush:

Seriøst? Skreiv du ikke tidligere at "hele familien" hadde hatt forstadie til underlivskreft? Da er vel det et bedre sted å starte enn mammografi?

Og nei, du er neppe den eneste som er sløv med slikt. Jeg har akkurat vært og blitt kastrert fordi jeg ikke tok sånt alvorlig nok, bare for å være ordentlig pinlig personlig. For min del er det ingen krise, jeg hverken kan eller vil få flere barn sånn i utgangspunktet. For din del, som er så ung som du er, så kan det være verre. Når det er sagt, så hadde de neppe fjerna livmoren min om det ikke var nettopp fordi at jeg hverken kan eller vil få flere barn, samt er så gammel som jeg er og har den sykdommen jeg har (leddgikt - hvor medisinene stort sett går ut på å sette ned immunforsvaret + at den ene medisintypen jeg får kan gjøre at sånn type celleforandring skjer kjappere enn normalt).

Og bare for å ha tatt litt om det og, underlivskontroll er ikke spesielt moro, ikke fordi det nødvendigvis er vondt, men fordi at det er en ubehagelig setting med en ubehagelig undersøkelse (jeg mener, du ligger med beina rett i været og hele utstyret er fremme til fritt innsyn, liksom.. Nå har neppe du det problemet, men sånt er skikkelig pinlig når legen plutselig er på din egen alder og ganske sjarmerende, sånn til tross for settingen *flir*).

Jeg syns forøvrig at mammografi var vondt jeg da. Muligens fordi jeg fortsatt har en del fyll i det som skal bli vrengte baklommer, eller muligens fordi jeg gikk og sjekket fordi at det var ømt og vondt der i utgangspunktet (hovne kjertler - og jeg har aldri vært så glad for at det var nettopp det). Godt er det ikke.. Men det hadde det ikke vært om det var armen eller låret de skvisa fast sånn heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hos gynekolog, så har ikke noe å sammenlikne med sånn sett :lol: men må vel det også, er jo absolutt på tide. Håper ikke det bare er meg som er sløv med slikt :blush:

du burde absolutt vært å tatt en g.u..

Med mindre du er jomfru da...

nei,du burde uansett tatt en g.u

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de legene snakker jo om at hvis det er mye kreft i underlivet i familien å viss du fjerner eggstokkene så reduserer du også sjangsene for brystkreft..

Det er vel fortsatt greiest å begynne i riktig ende, liksom? Hvis det er underlivskreft de er redd for, er det en fordel å sjekke underlivet og ikke brystene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt meg GU.. *flink*

Jeg har enda ikke kommet over at du ikke har vært på GU før jeg.. Du må da være litt over 20 eller noe? *ler* da hadde jeg vel vært på GU et par ganger. Ville jo ha p-pillen, så da må man jo ta GU også.

MEN, når det er sagt, du er kjempeflink! Men det er altså lite å grue seg til, jeg har faktisk klart å le meg igjennom ganske mange GU'er *ler*

Selvironi er tingen det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke kommet over at du ikke har vært på GU før jeg.. Du må da være litt over 20 eller noe? *ler* da hadde jeg vel vært på GU et par ganger. Ville jo ha p-pillen, så da må man jo ta GU også.

MEN, når det er sagt, du er kjempeflink! Men det er altså lite å grue seg til, jeg har faktisk klart å le meg igjennom ganske mange GU'er *ler*

Selvironi er tingen det :icon_redface:

Det stemmer vel ikke?! Fikk p-piller lett uten en GU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke?! Fikk p-piller lett uten en GU.

Samme her, ingen GU var påkrevd for meg heller.

Jeg regner med at jeg burde vært på GU for lenge siden, men trenger et spark bak gitt... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel anbefalt å ta GU årlig fra man er 16 eller fra man er seksuelt aktiv? Uansett, har liksom bare fortrengt det jeg da. Ikke fordi jeg syns det er så fantastisk flaut eller noe, dørstokkmila mi er bare laaang.

Gruer meg mer til puppemosen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel anbefalt å ta GU årlig fra man er 16 eller fra man er seksuelt aktiv? Uansett, har liksom bare fortrengt det jeg da. Ikke fordi jeg syns det er så fantastisk flaut eller noe, dørstokkmila mi er bare laaang.

Gruer meg mer til puppemosen!

Synes begge deler høres like ille ut jeg... Har planlagt GU lenge jeg, men ja, akkurat den dørstokkmila er LANG :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ! Er det ikke påkrevet å ta GU for å få p-pille?? Mrs.Powers, dette må du spørre faren din om! (var ikke han lege?) Høres merkelig ut at en ikke er påkrevet dette når det tross alt skal undersøkes jevnlig både pga celleforandringer men også kjønnssykdommer?

Ops,... nå sporer visst tråden litt av her. Men altså, jenter! GU er da absolutt ingenting å grue seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke kommet over at du ikke har vært på GU før jeg.. Du må da være litt over 20 eller noe? *ler* da hadde jeg vel vært på GU et par ganger. Ville jo ha p-pillen, så da må man jo ta GU også.

MEN, når det er sagt, du er kjempeflink! Men det er altså lite å grue seg til, jeg har faktisk klart å le meg igjennom ganske mange GU'er *ler*

Selvironi er tingen det :icon_redface:

Det stemmer vel ikke?! Fikk p-piller lett uten en GU.

Samme her. Eneste legen spurte om var om det var noe sykdom i familien. Em, bare hudkreft som jeg kommer på sa jeg :lol: Venninnen min måtte ta g.u før hun fikk pillen. Aner ikke hvorfor, men.

Huff nei, kommer nok ikke til å ta noen slags form for sånne undersøkelser før noen tvinger meg dit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GU er ikke skummelt! eller.... anbefaler man tar den første GU hos en gynokolog da, de er MYE flinkere som regel, også gjør dem dette så ofte at det blir ikke like flaut..

Da jeg var gravid med sønnen, så tok jeg en slik GU hos fastlegen min.. og aldri igjen!!

Ikke hadde han hånkle eller lingene man kunne dekke seg til med, og den stolen da, måtte jo klatre kjempe høyt for og komme meg opp(noe som IKKE er morro når man går bukseløs!) og da jeg endelig får satt meg ned i stolen, oppdager jeg til skrekk og gru det henger et stort speil bak legen! :icon_redface::lol: ... siste gang jeg gjør noe slikt hos denne fastlegen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ! Er det ikke påkrevet å ta GU for å få p-pille?? Mrs.Powers, dette må du spørre faren din om! (var ikke han lege?) Høres merkelig ut at en ikke er påkrevet dette når det tross alt skal undersøkes jevnlig både pga celleforandringer men også kjønnssykdommer?

Ops,... nå sporer visst tråden litt av her. Men altså, jenter! GU er da absolutt ingenting å grue seg til!

Nei, man MÅ ikke det (dessverre).... Det hadde vel vært en stor fordel om man hadde mått (?), da hadde vel de fleste fått det gjort sånn med jevne mellomrom.

Neida, en GU er ingenting å grue seg til... Det er da helt naturlig å ligge på en benk uten benklær, med sprikende ben og med en mer eller mindre ukjent person du så vidt ser luggen på som stapper kalde instrumenter og bomullspinner inn i deg... :icon_redface:

Men det er veldig ok når det over da, da vet man at man har gjort det, og at det er en stund til neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, kommer nok ikke til å ta noen slags form for sånne undersøkelser før noen tvinger meg dit :lol:

Ikke for å være ekkel, men hvis du ikke vil ta vare på deg selv så.

Nei, man MÅ ikke det (dessverre).... Det hadde vel vært en stor fordel om man hadde mått (?), da hadde vel de fleste fått det gjort sånn med jevne mellomrom.

Neida, en GU er ingenting å grue seg til... Det er da helt naturlig å ligge på en benk uten benklær, med sprikende ben og med en mer eller mindre ukjent person du så vidt ser luggen på som stapper kalde instrumenter og bomullspinner inn i deg... :icon_redface:

Men det er veldig ok når det over da, da vet man at man har gjort det, og at det er en stund til neste gang...

Hvis du hadde skrevet ut setningen din.. "om man hadde måttet gjøre dette"? Herregud for en setning.. LinKr??!!

Tilbake til GU, jeg foretrekker å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg hadde en venninne som fikk den hissigste formen for livmorkreft. Den trenger litt over et år på seg for å bli ganske alvorlig. Hun måtte fjerne hele livmoren, men slapp unna med livet i behold. KUN for at hun gikk til en årlig undersøkelse... (og hun var 25 år ca...)

Så ja, for all del folkens, bare lag mas av GU og unngå det lengst mulig. Men da kan du faktisk ende opp med å bøte med livet i samme slengen. Så mye for å unngå kalde benker og kalde instrumenter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ! Er det ikke påkrevet å ta GU for å få p-pille?? Mrs.Powers, dette må du spørre faren din om! (var ikke han lege?) Høres merkelig ut at en ikke er påkrevet dette når det tross alt skal undersøkes jevnlig både pga celleforandringer men også kjønnssykdommer?

Ops,... nå sporer visst tråden litt av her. Men altså, jenter! GU er da absolutt ingenting å grue seg til!

Nei, det er ikke påkrevd. I min familie så er det litt av hvert, så jeg måtte ta blodprøver for å sjekke om jeg hadde et sånt gen som kom til å gi meg hjerneslag om jeg spiste p-piller. Heldigvis hadde jeg ikke det da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde gått på pilla i mange år før jeg tok GU..

GU er ikke spes digg, men godt å få det gjort..

var hos PROFF GU på volvat.. aldri om jeg tar det hos noen fastlege!

det som er vondt er den saken som skal filme..

kreft prøva var heller ikke spess digg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til fastlegen min for GU i alle år, og det har aldri vært noe problem.

Profesjonelt og kjapt. I tillegg har jeg en knall dialog med min forrige fastlege (jeg sier har, siden jeg fortsatt er velkommen tilbake når som helst), og vi skravlet og lo selv om han satt begravd der nede i ..erhm.. Lille Myr (...? :lol: ). Fastleger kan være vel så bra som en gynekolog.

OBS: DETALJER FØLGER FOR DE SOM ER SARTE OG IKKE VIL LESE!

GU er nema problema folkens. Det er gjort på null komma niks, det tar sikkert ikke mer en 3-5 minutter. To ting som er ubehagelig. Det er når spekulumet åpnes, og når celleprøven tas. Det siste er som en liten krampe med menssmerter. Det første er bare rart egentlig.

Så det som skjer er følgende:

*Du kler av deg, slik at du bare har sokkene på nedentil. Føler deg litt teit, men bare le litt av det. Si til legen at: "Dette er jammen meg mer beklemt enn mitt første samleie!", og isen er brutt med en latter. :)

* Så hopper du i stolen, og får rumpa så langt ned som du får til.

* Legen setter inn spekulum og åpner det. (Litt ubehagelig, men det går fort over)

* Legen tar prøve av livmorveggen (skjedeveggen?) med en sånn lang q-tip. Ikkenoe vondt. Den sjekker for chlamydia tror jeg. Ellers sjekkes det ikke for kjønnsykdommer med mindre man har symptomer. Det har iallefall ikke blitt gjort på meg, og jeg har tatt en GU hver gang jeg har fått ny mannlig partner. Noe som forøvrig ikke har skjedd så altfor mange ganger, men sånn for sikkerhets skyld. Ellers har jeg tatt en en gang i året.

* Legen tar celleprøve. Dvd at h*n klyper av litt hud fra en eller annen plass oppi der for å se etter celleforandringer. Det gjør bittelitt vondt, kan sammenlignes sånn smerteBare husk at OM de finner celleforandringer betyr det ikke at du automatisk har kreft eller noe! Veldig mange opplever celleforandringer uten at det betyr noen verdens ting.

* Hopp ned, vask over med en klut du får av legen. Slapp av, pust ut, og tenk at det der var da ingenting å grue seg slik til!

Sorry for detaljene, men i min erfaring er det greit å vite hva man går til når man er redd for noe. Da er man liksom mer forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...