Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukskonkurranse

Poter

Recommended Posts

Hvordan kan en brukskonkurranse se ut? Ut i skogen først, lydighet som nummer to? Når er det feltsøk? Som oftes :) Hvor lang tid kan det gå mellom skogsøvelsene og lydigheten? Er det samme rekkefølge på ekvipasjene hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske tilfeldig egentlig :)

Du starter med å trekke startnummer i klassen din - det er likt hver gang :)

Så er det egnetlig opp til hvordan arrangørene har lagt det opp hva som skjer. Fellesdekk, skogsøvelse, lydighet og felt/ budføring kommer i litt tilfeldig rekkefølge etter hva som passer best - de informerer om rekkefølge og tidskjema før start. Startrekkefølgen holder seg gjennom hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanligste, og vi forsøker å få til, at vi begynner med skogsøvelsene. Aller først spor/rundering deretter feltsøk og lydighet til sist. Jo tidligere man blir ferdig i skogen jo mindre sjanse er det for overtråkk og at det plutselig står folk i løypa osv. Allikevel er det noen ganger det ikke går, og da kan det hende man starter i øvelsene i en annen rekkefølge.

Vi har vel som regel hatt oppmøte ca. 08.00 og vært ferdig ca. 16-17 alt etter hvor mange deltagere det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varrierer, men somoftest er det skogen først på spor konkurranser. Da får sporleggerene dra tidelig hjem og har hele dagen på å gjøre andre ting.

Sist jeg startet D-spor ble det: Spor-Lydighet-fellesdekk-budføring.

Sist jeg startet A-spor: Spor-lydighet-felt-fellesdekk.

I rundering har jeg hele tiden startet andre veien:

fellesdekk-Lydighet-budføring/felt-rundering

Det er vel egentlig like mange alternativ som det er øvelser... Somoftest skufles D-ekvipasjene direkte i skogen også tar resten av klassene skudd øvelsene når dem er borte. Det er vel det eneste jeg har opplevd som "sikkert".

Hvor lang tid det tar? Jeg har opplevd dager fra 8-18, og jeg har vært med på noen starter hvor alt har godt slag i slag med bare kjøretur inn fra sporet og 5 min mellom hver av dem andre "grenene". Da har det gjerne vart fra 8-13.

Ett A-spor brukes det ca 1 time på (med prat med dommer, tlf.nr mottaker, komme rundt sporet og telle pinner) lydighet ca 15min, felt 5 min og 5 min fellesdekk. (også er det 2-5min mellom ekvipasjene i felt) så det tar tid selv når alt går slag-i-slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...