Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er du uenig?

ingar

Recommended Posts

Det som mange tråder har lett for å ende opp med er uenighet i valg av treningsfilosfi. Man blander sammen metoder, måter og filosofier. Man leser om at det finnes like mange måter å trene hund på som det finnes hunder. Da spør jeg..Gjør det virklig det? Det jeg synes å observere er at; de som trener med positiv forsterkning/negativ straff forklarer hvorfor de gjør det og årsakene til at det virker. De som trener med positiv straff/negativ forsterkning forklarer skjelden hvorfor det de gjør virker ut i fra de felles læringsprinsippene som gjelder for alle. Og i debatter synes jeg også ofte at klikkermetoden blir stilt i kritisk lys og kritiseres uten at de som er kritiske til den har satt seg helt inn i hva det egentlig innebærer. Eller tar jeg feil? Om du er i mot positiv forsterkning/klikker filosofi...hvorfor er du det? Om du er i mot positiv straff/korrigering...hvorfor er du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i mot noen treningsform egentlig, da jeg ikke mener det finnes en fasit på hva som er rett. Man må tilpasse treningen etter de ulike individene: klikkertrening kan fungere bra på en hund, men ikke i det heltatt på en annen (bare for å ha tatt et eksempel).

(jeg har nok hatt mine meninger om ren klikkertrening, men virker heller ikke som det er så mange som faktisk bruker det fullt ut. Tror mange har misforstått HVA klikkertrening er. Å trene med klikker og være en klikkertrener er to helt forskjellige ting.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

(jeg har nok hatt mine meninger om ren klikkertrening, men virker heller ikke som det er så mange som faktisk bruker det fullt ut. Tror mange har misforstått HVA klikkertrening er. Å trene med klikker og være en klikkertrener er to helt forskjellige ting.)

Tja. Det siste du sier der, kan jo diskuteres. I statene klikkertrener de på en heeelt annen måte enn vi gjør her, og de kaller det klikkertrening. Her ville vi kanskje kalt det noe helt annet, som fx trene med klikker, men uten positiv straff.

Til trådstarter: Jeg er imot såkalt korrigeringsbasert trening pga bivirkningene, forholdet jeg da får til hunden, min generelle samvittighet og personlighet, og at jeg tror andre alternativ er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for positive læringsmetoder og mot straff og harderde metoder fordi jeg har prøvd begge to å sett hva straff gjorde med hunden min og jeg har sett den enorme forandringen i han etter at jeg la om treningen. ;) Ren klikkertrening kommer ikke til å fungere for meg, men det er pga meg som person, bruk av klikker og positivitet i trening og hverdag passer både meg og hunden veldig bra.

Straff ødela mye for oss, og hadde jeg visst det jeg vet i dag om treningsmetoder osv hadde nok hunden her vært en mye bedre hund. Men jeg lærte av å feile, og det er jeg vel i grunn glad for, selv om jeg gjerne skulle lært det på en annen måte. Jeg ville ikke vært meg erfaringene uten, og jeg vet at mye fysisk straff ikke vil bli brukt på noen hund her i huset heretter. Jeg går ikke av veien for et nei eller et rykk i båndet, men lenger enn det går jeg ikke igjen. Så enkelt er det. :ahappy: Jeg har sett at straff hjelper, men de ettervirkningene jeg ser på Ask etter den treningen i dag, og alle problemene hard trening første med seg unner jeg ingen, hverken hund eller eier. Men en hund kan fungere like godt med begge metoder, det er jo bevist. Min hund gjorde ikke det, og jeg kommer ikke til å bruke straff osv igjen fordi jeg ikke vil ha slike problemer en gang til, selv om treningsmetoden har langt fra all skylda når det gjelder hvilken hund han har blitt. Positive innlæringsmetoder har helt sikkert sine baksider de også, og den dagen jeg oppdager de får jeg se om jeg foretrekker de eller de jeg har sett, og ser på Ask.

At treningsmetoden skal variere med individ, ja - det er jeg enig i, men jeg klarer ikke å se at å straffe en hund fysisk skal hjelpe noe uansett individ. Men nå har jeg som sagt kun erfaring med en hund som ikke ble hjulpet av slik trening, tvært i mot, men som ble hjulpet mye da jeg la om treningen.

Ellers kan jeg vel være helt enig i Huldras innlegg... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en vansklig diskusjon jeg Ingar. For man mener så forskjellig om de forskjellige tingene. Monica og Huldra nevner jo en ting, men det er jo forskjellig det å... og hva er straff egentlig, sånn i det store hele. Er det kun ett kort "nei" eller "mmm", eller må jeg på med kjetting og strup før det er straff. Hva er positiv trening? Er det de som koser og moser og soser med hundene sine, som aldri sier nei og doper bikkja for å få klipt bikkjene? Eller kan jeg være positiv selv om jeg kan finne på å "mm", men bruker hyggelige metoder mest?

Før dette kan bli en fruktbar debatt tror jeg det er viktig å skille litt på de forskjellige tingene, for stort sett så ender slike diskusjoner opp med definisjoner om de forskjellige tingene, og klikkerfolket versus de slemme... og det er en skikkelig kjedlig diskusjon som har gått noen ganger nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke har satt seg fullt og helt inn i hva kun ren klikkertrening er, så føler at jeg ikke kan mene noe eksakt om det..! Har brukt klikkerprinsippet (klikk-belønn) i innlæring av enkelte øvelser, og syntes dette fungerte greit.

Men personlig er jeg nok en god blanding, og stoler på sunn fornuft!

Jeg trener kun positivt under innlæringsfasen av øvelser, og synes det er det riktige å gjøre, i å med at hunden ikke aner ha vi ber om..! Noe av det værste jeg ser er folk som ikke har lært hunden sin ting godt nok, for så å straffe den (fysisk) fordi den ikke gjør som den får beskjed om (eks:gå pent i bånd) Det er en av tingene som strider i mot min sunne fornuft :ahappy:

MEN: Når man er helt sikkert på at hunden vet, kan, og forstår hva man mener, og alikevel ikke utfører det man ber om, da synes jeg det er godtatt med en strengere beskjed.. På noen hunder hjelper det med et kremt, andre må man heve semmen til, og noen må man fysisk bort å pirke på!

Som nevnt tidligere, forskjeller innenfor individene!

Jeg tror heller ikke det finnes noen Fasitløsning på dyretrening generelt.. Men mener at det er viktig å bruke sin sunne fornuft (om man har noen da.. hehe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har misforstått HVA klikkertrening er. Å trene med klikker og være en klikkertrener er to helt forskjellige ting.)

Hva annet kan man forvente når man kaller det "klikkertrening"? Ordet fremstår ved første blikk som nesten selvforklarende, men det er det altså ikke. Her skal absolutt mange eksperter ha det til å være en svært så omfattende treningsfilosofi istede for kort å godt omfatte det å bruke klikkeren som en betinget forsterker altså klikke på det du liker før du belønner med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en vansklig diskusjon jeg Ingar. For man mener så forskjellig om de forskjellige tingene. Monica og Huldra nevner jo en ting, men det er jo forskjellig det å... og hva er straff egentlig, sånn i det store hele. Er det kun ett kort "nei" eller "mmm", eller må jeg på med kjetting og strup før det er straff. Hva er positiv trening? Er det de som koser og moser og soser med hundene sine, som aldri sier nei og doper bikkja for å få klipt bikkjene? Eller kan jeg være positiv selv om jeg kan finne på å "mm", men bruker hyggelige metoder mest?

Før dette kan bli en fruktbar debatt tror jeg det er viktig å skille litt på de forskjellige tingene, for stort sett så ender slike diskusjoner opp med definisjoner om de forskjellige tingene, og klikkerfolket versus de slemme... og det er en skikkelig kjedlig diskusjon som har gått noen ganger nå

Både læring med korrigering/straff og læring med belønning/sekundærforserker er jo beskrevet i læringspsykologien og hva som er hva er allerede ferdig definert. Alle fire konsekvensene er beskrevet og både trening med positiv straff og positiv forsterkning er underlagt de læringskriteriene. De forklarer i detalj hvorfor filosofien til den så mye omtalte hundeviskeren virker, eller ikke virker. Og de forteller i detalj hvorfor positiv forsterkning virker, eller ikke virker.

Allikevel ser jeg at mange er uenige i dem og jeg lurer da på hvorfor? Vi kan vel strengt tatt ikke sitte med hver vår bok og synse? Eller kan vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er straff egentlig, sånn i det store hele.

I en teoretisk diskusjon er dette veldig enkelt. Der brukes "straff" annerledes i dagligtalen. Straff er all stimuli som reduserer sannsynligheten for en bestemt adferd. Det betyr at ett lett "mm" er straff dersom det får hunden til å ikke spise opp kakestykket ditt like ofte som før. Samtidig betyr det at dersom du slår hunden med en hammer og den fortsetter å spise kake som før så er det per definisjon ikke straff. Her må det også påpekes at straff kan være fravær av velbehag (såkalt "negativ straff").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir litt som å spørre om hvorfor folk stemmer det partiet de gjør. Er det fordi man har lest partiprogrammet grundig, satt seg inn i partiets historie når det gjelder å få ting gjennomført og skaffet seg oversikt over partiets ideologi? Nei, det er det ikke. Noen partier appelerer til deg på grunn av måten å tenke på, du kjenner deg komfortabel med menneskesynet etc.

Jeg har egentlig lest lite om forskjellige metoder (unntatt klikkertrening, der har jeg pløyd gjennom en bok eller to). Men hvis noen sier til meg at jeg må ta hundene mine litt hardt for å vise hvem som er sjefen, og hvis de ikke forstår tegninga så må jeg ikke være redd for å si fra SKIKKELIG, da tenker jeg bare at det der er ikke meg. Det er helt enkelt ikke min måte å gjøre ting på og kommer aldri til å bli det. På samme måte som det aldri kunne ramla meg inn å ta ungene mine hardt. På samme måte som jeg ikke tror på at man kan løse konflikter med krig. Hvis noen sier at man må være tydelig og konsekvent og belønne ønsket adferd, så er jeg bare spontant enig. Fordi det harmonerer med min måte å tenke på i alle andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel ser jeg at mange er uenige i dem og jeg lurer da på hvorfor? Vi kan vel strengt tatt ikke sitte med hver vår bok og synse? Eller kan vi?

Det fungerer flott for de fleste og bare synse eller kanskje litt penere sagt; se praktisk på det. Teoretiske diskusjoner om hvorfor læringen fungerer blir for de spesielt interesserte. De fleste har mer glede av matnyttige diskusjoner om resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har mer glede av matnyttige diskusjoner om resultatene.
Og mange har også glede av å vite hvorfor resultatene ble som de ble egentlig og syns at det er matnyttig. Da kan man ev. legge opp treningen anderledes neste gang. Så hvorfor er folk uenige uten å vite hvorfor? Kan det være fordi man allerede har forhåndskonkludert og dermed har ett filter som siler bort argumenter som ikke stemmer med den konkusjonen selv om de viser seg å stemme? Det er i så fall veldig menneskelig og i religiøse debatter er dette typisk. Når religiøse hører logiske argumenter som taler i mot deres tro, så lukkes tvert både øyne og ører. Mulig det er de samme mekanismer i alle debatter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller tar jeg feil?

Det er ikke mer kritisk syn på klikkermetoden enn det er på "Nordenstam"-metoden, "Jerverud"-metoden osv. Det er bare det at klikkertrenere er mer nyfrelste og blir mer fornærma når man ikke øyeblikkelig bøyer seg i støvet og ser lyset så fort det nevnes noe om læringsteori, positiv forsterkning og negativ straff.

Om du er i mot positiv forsterkning/klikker filosofi...hvorfor er du det? Om du er i mot positiv straff/korrigering...hvorfor er du det?

Du er rimelig svart/hvit i disse diskusjonene du? Så om man ikke klikkertrener, så er man mot positiv forsterkning?

Jeg bruker begge deler jeg - nei, Ingar, ikke på en og samme atferd, men på en og samme hund. Da er jeg vel ikke mot hverken positiv forsterkning eller positiv straff. Jeg er ikke i mot klikkertrening heller, jeg bare bruker den ikke selv (det er faktisk mulig det og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både læring med korrigering/straff og læring med belønning/sekundærforserker er jo beskrevet i læringspsykologien og hva som er hva er allerede ferdig definert. Alle fire konsekvensene er beskrevet og både trening med positiv straff og positiv forsterkning er underlagt de læringskriteriene. De forklarer i detalj hvorfor filosofien til den så mye omtalte hundeviskeren virker, eller ikke virker. Og de forteller i detalj hvorfor positiv forsterkning virker, eller ikke virker.

Jeg tror at mye av grunnen er at folk, i alle leirer, faktisk rett og slett ikke har kontroll på begrepene. Begreper og definisjon av for eksempel straff, er logisk og lett forståelig for folk som har interessen for å sette seg inn i det, eller får det inn på andre måter. Det går mye på ren interesse.

Jeg tror også at mange trener mer positivt enn de selv tror, fordi mye av "straffen" faktisk ikke er straff for den hunden. Det er litt "mote" nå å ikke være "positivist" har jeg intrykk av, spesielt blant folk som har vært i gamet en stund. Gjerne veldig flinke folk.

Og så til de som ynder å si at "nei - det fungerer ikke på min hund":

Selvsagt er det individuelt hva som fungerer på en hund, men prinsippene er faktisk utrolig enkle. Reduserers ikke adferden i frekvens, så bruker du ikke "bra nok" straff, øker ikke adferden i frekvens så bruker du ikke "bra nok" positiv forsterkning. Og det gjelder i hver enda treningssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: Når man er helt sikkert på at hunden vet, kan, og forstår hva man mener, og alikevel ikke utfører det man ber om, da synes jeg det er godtatt med en strengere beskjed.. På noen hunder hjelper det med et kremt, andre må man heve semmen til, og noen må man fysisk bort å pirke på!

Som nevnt tidligere, forskjeller innenfor individene!

Jeg tror heller ikke det finnes noen Fasitløsning på dyretrening generelt.. Men mener at det er viktig å bruke sin sunne fornuft (om man har noen da.. hehe..)

Helt enig i dette!

Positivt i innlæringsperioden til man vet det sitter. Derretter kan en korrigere strengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt i innlæringsperioden til man vet det sitter. Derretter kan en korrigere strengere.

Når vet man at det sitter? Og igjen hva menes med å korrigere strengere? Jeg syns man slenger ut løse trådender på denne måten som bare blafrer løse i vinden. Hvorfor kan man da ev. korrigere strengere og hvordan gjør man det?

Du er rimelig svart/hvit i disse diskusjonene du? Så om man ikke klikkertrener, så er man mot positiv forsterkning?

Ja jeg har med vilje latt det stå i svart hvitt fordi det er det jeg ser når kritikk kommer. Den er svart/hvitt så det holder. Jeg leser og hører argumenter noe sånt som at det ikke nytter å stå å klikke og vifte med pølsebiten når hunden stikker av ol. Han der fyren på Tv i forbindelse med debattprogrammet etter Jeppe, sa også noe slikt og det er uttalelser som viser at man ikke har fortått hva trening med positiv forsterkning egentlig går ut på. Hvorfor angripe og nærmest fastslå at noe ikke virker når man ikke vet det? Det er bakgrunnen for tråden egentlig. Så hvorfor angripe noe man ikke forstår?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har med vilje latt det stå i svart hvitt fordi det er det jeg ser når kritikk kommer. Den er svart/hvitt så det holder. Jeg leser og hører argumenter noe sånt som at det ikke nytter å stå å klikke og vifte med pølsebiten når hunden stikker av ol. Han der fyren på Tv i forbindelse med debattprogrammet etter Jeppe, sa også noe slikt og det er uttalelser som viser at man ikke har fortått hva trening med positiv forsterkning egentlig går ut på. Hvorfor angripe og nærmest fastslå at noe ikke virker når man ikke vet det? Det er bakgrunnen for tråden egentlig. Så hvorfor angripe noe man ikke forstår?

Tja, du forstår jo ikke hvorfor de "angriper", så da bør du kanskje ikke spørre heller???

- Personlig mener jeg at den åpenbare forklaringen på "pølseviftekritikken" er at den er tilnærmet umulig å få til å fungere i praksis for vanlige mennesker med vanlige hunder som ikke lever isolert i en glassbolle, helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke spørre den som har kommet med uttalelsene?

Det har jeg gjort...

- Personlig mener jeg at den åpenbare forklaringen på "pølseviftekritikken" er at den er tilnærmet umulig å få til å fungere i praksis for vanlige mennesker med vanlige hunder som ikke lever isolert i en glassbolle, helt enkelt.
Aha så du mener at klikkertrenere som faktisk får det til å fungere, ikke er vanlig mennesker med vanlige hunder? Ja ja det forklarte jo saken :rolleyes:

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha så du mener at klikkertrenere som faktisk får det til å fungere, ikke er vanlig mennesker med vanlige hunder? Ja ja det forklarte jo saken :rolleyes:

Nei - det forklarer ikke saken. Jeg kjenner INGEN med vanlige hunder i vanlige hjem som får ren positivisme til å fungere i praksis. DET forklarer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det forklarer ikke saken. Jeg kjenner INGEN med vanlige hunder i vanlige hjem som får ren positivisme til å fungere i praksis. DET forklarer saken.

Eh... jeg kjenner en del meget veloppdragne hunder som er trent kun positivt. Er det unikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du spørre "Han der fyren på Tv i forbindelse med debattprogramme etter Jeppe" om. Så kan jeg la være å fortelle deg hvor innmari håpløst det er å diskutere metode med en som ikke bruker metoden selv, men som mener at alle andre som er uenig med han ikke skjønner noe av den samme metoden sånn egentlig, og redefinerer uttrykk så det passer ens egen oppfattning..

- Jeg regner forøvrig med at vi alle - samme hvilken metode vi bruker - er enige om at å vifte med en pølsebit funker ikke når hunden ikke kommer på innkalling?

Eh... jeg kjenner en del meget veloppdragne hunder som er trent kun positivt. Er det unikt?

Tja. Skal man tro ymse tråder på disse debattforumene, så trener man ikke "kun positivt" om man straffer hunden, det være seg negativ eller positiv straff, fordi at hunden alltid vil oppfatte straff som positiv straff og da er det ikke positivt nok - så ja, hvis du kjenner en del meget veloppdragne hunder som kun er trent positivt, så er det veldig unikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde du spørre "Han der fyren på Tv i forbindelse med debattprogramme etter Jeppe" om. Så kan jeg la være å fortelle deg hvor innmari håpløst det er å diskutere metode med en som ikke bruker metoden selv,

Ja jeg har spurt nettopp den fyren om det. så du har rett. Det er håpløst å diskutere med noen som ikke tror på metoden.

- Jeg regner forøvrig med at vi alle - samme hvilken metode vi bruker - er enige om at å vifte med en pølsebit funker ikke når hunden ikke kommer på innkalling?
Som en metafor antagelig fordi trening med positiv forsterking(ja deriblant pølsebiter) virker for å lære hunden inkalling. Men kommer den ikke på inkalleing, så kan den ikke det ikke og da hjelper det selvsagt ikke å vifte med pølsebiter eller å true med straff. Så det har du rett i

Tja. Skal man tro ymse tråder på disse debattforumene, så trener man ikke "kun positivt" om man straffer hunden det være seg negativ eller positiv straff, fordi at hunden alltid vil oppfatte straff som positiv straff og da er det ikke positivt nok - så ja, hvis du kjenner en del meget veloppdragne hunder som kun er trent positivt, så er det veldig unikt.
En utdannet intruktør sto å sa på en kurs at positiv straff er at man etter å ha straffet/korrigert hunden roser den og belønner. Da lurer jeg egentlig på hvilken utdannelse som ligger bak slike uttalelser. Jeg kjenner mange veloppdragne hunder jeg som kun er trent med positiv forsterkning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være isolert i en glassbolle for å få en veloppdragen hund dersom man trener den med positiv forsterkning. I teorien kan man oppnå alt en hund er fysisk i stand til ved bruk av positiv/negativ forsterkning, jeg tror det handler mer om personen som trener. Selvsagt klarer man ikke trene kun ved bruk av positiv forsterkning dersom man som person ikke egner seg til det, eller ikke har tålmodighet til det.

Men en trener som virkelig går inn for å trene med positiv forsterkning, og som kan det, tror jeg kan få til utrolig mye med sin hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være isolert i en glassbolle for å få en veloppdragen hund dersom man trener den med positiv forsterkning. I teorien kan man oppnå alt en hund er fysisk i stand til ved bruk av positiv/negativ forsterkning, jeg tror det handler mer om personen som trener. Selvsagt klarer man ikke trene kun ved bruk av positiv forsterkning dersom man som person ikke egner seg til det, eller ikke har tålmodighet til det.

Men en trener som virkelig går inn for å trene med positiv forsterkning, og som kan det, tror jeg kan få til utrolig mye med sin hund

I teorien er alt mulig. Det er faktisk hele poenget... Det er den der praksisen det slites med...

(Og som sagt i flere debatter Ingar har startet om temaet tidligere (dette er ikke nytt, merkelig nok!) - så er det jo IRL de fleste av oss vanlige dødelige lever!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er alt mulig. Det er faktisk hele poenget...

Det er i så fall en gal teori. I hverdagen er ikke alt i teorien mulig fordi om det viser seg at er det umulig i praksis, så er det også umulig i teorien. Den teorien vi bruker er altså utledet av det vi ser fungerer i praksis. Og skulle det vise seg at det dukker opp nye teorier om hvorfor det jeg ser stemmer, så vurderes de mot de man har og er de bedre så forkastes de gamle. Ingen grunn til å holde på teorier som ikke stemmer.

Det er den der praksisen det slites med...

Ja nettopp og da blir man bare tappet for energi om man skal tviholde på at "i teorien er allt mulig". Ta heller utgangspunkt i det som skjer i praksis og ta det derifra. Mye mer matnyttig og man får energi fordi man ser at det faktisk skjer læring.

(Og som sagt i flere debatter Ingar har startet om temaet tidligere (dette er ikke nytt, merkelig nok!) - så er det jo IRL de fleste av oss vanlige dødelige lever!)

Ja ikke sant og da er det så himmla befriende og ikke kaste bort tid og energi på tenkte teorier som ikke stemmer. Kast dem bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...