Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie

charlotte

Recommended Posts

Veit det er mange rasetråder nå, folk flest er jo rimelig valpesjuke og gira på hund nr 2 og 3 osv. Jeg bare lufter tanken for meg selv om border collie kunne vært noe en gang, og spør derfor BC eiere nok en gang, om deres oppfatning av rasen

Finnes det så mye rart der ute som enkelte skal ha det til? (av registrerte hunder)

Er det noen BC eiere som lett kan gi hunden treningsfri i ei uke uten at du merker det nevneverdig på oppførselen til hunden?

Hva er BC i et nøtteskall, på godt og vondt?

Hva er de største forskjellene på BC og aussie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener to BC'er for tiden. Den ene trener bare med meg og det er ikke alltid jeg har tid hver uke. Den går bare turer (alltid løs) ellers og får lite hjernetrim. Denne klarer seg helt fint, men om hun ikke får en skikkelig tur til dagen blir hun ganske stresset.

Den andre jeg trener krever en del mer trening og ting å gjøre, selv om den enda er valp. Den er fra krevende linjer som trenger å jobbe ganske ofte.

Viktig at du finner deg en bra oppdretter og linjer som ikke er av de mest krevende :) Jeg har vertfall erfaring av at det er ganske mye rart innen BC om du ikke velger fra "rette" linjer og opprettere.

Kan ikke svare på så mye mer egentlig. Det får BC eierne ta seg av ;) Men BC er en toppers rase å ha hvis den får nok mosjon/trening/hjernetrim :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit det er mange rasetråder nå, folk flest er jo rimelig valpesjuke og gira på hund nr 2 og 3 osv. Jeg bare lufter tanken for meg selv om border collie kunne vært noe en gang, og spør derfor BC eiere nok en gang, om deres oppfatning av rasen

Finnes det så mye rart der ute som enkelte skal ha det til? (av registrerte hunder)

Er det noen BC eiere som lett kan gi hunden treningsfri i ei uke uten at du merker det nevneverdig på oppførselen til hunden?

Vår border (reg. og etter gjeter-linjer) er like rolig og avslappa om han ikke har fått annet en tisseturer på et par uker han. Finnes ikke uønsket stress i ham, og sofaen er himmelrike. Men han er arbeidsom også, for all del, han elsker å jobbe med sau!

Vår bc i et nøtteskall: Aktiv ute, rolig og avslappa sofagris inne. Får han velge mellom tur i regn og en kveld i sofaen blir det garantert sofaen... Han er overdrevent underdannig ovenfor oss (synes jeg, mulig de er sånn...?), men likvel veldig miljøsterk (bryr seg katta i skudd/bråk, og jeg har ikke opplevd at han har vært utrygg i nye miljø, hverken i by eller landsbyg).

Han er vår første border, og jeg kan ikke forstå at han kan være særlig rasetypisk :) men det finnes da altså rolige bordere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at det finnes border collier som ikke er helt fremmede for å ligge i sofaen en gang i mellom, hehe :)

Edit: På den andre siden så er det jo ikke meningen at de skal være rolige, sofa/familiehunder heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt ann på hvordan man legger ting til rette når dem er valp/ unghund.

Har forstått det slik at det er lurt å trene inn ro, og være konsekvent på dette. Noe jeg ikke gjorde med jenta mi, og det er noe jeg kommer til å gjøre når en ny border collie kommer i hus.

Er kjekt med border collier som virkelig gir alt når det skal gjøres, og samtidig behersker å ta livet med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det så mye rart der ute som enkelte skal ha det til? (av registrerte hunder) Jepp:p Eller, det er jo en sannhet med moderasjoner, men det er veeeldig stor forskjell på linjer som gir stort utslag i avkommene. Mine tre har alle vært registrerte, men det har vært veldig stor forskjell på de tre.

Er det noen BC eiere som lett kan gi hunden treningsfri i ei uke uten at du merker det nevneverdig på oppførselen til hunden? Hvis hun får mye tur og gode, lange turer, kan hun godt få treningsfri. Hun kan ikke ha en uke uten noenting, altså ikke bare med rusleturer, uten at jeg får demontert diverse ting som hun stjeler.

Hva er BC i et nøtteskall, på godt og vondt? Jeg kan jo bare svare for meg selv om mine, og da tar jeg først og fremst utgangspunkt i Knott, men: trygg på folk og glad i folk, ekstremt treningsglad og lett å trene, førerorientert, masse hund, oppfinnsom, mye egne meninger på litt sære greier (det tror jeg stemmer for mange bordere), myk, mye lekelyst, og alt mulig går fryktelig fort. Pluss, selvsagt, masse, masse jakt- og gjetelyst.

Hva er de største forskjellene på BC og aussie? Har ingen erfaring med aussie, så her får noen andre svare. Jeg tror aussien ofte er hardere, litt mer "hva får jeg for det?"-mentalitet kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du spør om det syns jeg

He he det ser man jo.

Jada, ikke heng hatten din på den "måhaoppgaverheletiden" knaggen. Hunder (og BC) lærer kjapt å slappe av ikke jobbe når det ikke skal jobbes og å jobbe når det skal jobbes. Det går rett og slett på læring det også.

Min erfaring er, stor sett da for jeg ser unntak, er at de er noe rasebevisste. De har lett for å avvise andre hunder som er av en annen rase. Så får de hundene som blir trent med korrigering lett en dempende atferd. I lydighetsringen blir det ofte missforstått og mange tror at dempingen er hundens gjeterinnstingt.

Akkurat det tør jeg ikke å si sånn i farta...rent bortsett fra læringsbiten...der ser jeg egentlig ingen forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på aussie og BC som JEG har opplevd:

Mitt inntrykk etter å ha hatt Aussie i hus i 1,5 år nå, og kjent en del BC opp gjennom tida er at mye av forskjellen ligger i at BC'n jobber for å jobbe, mens aussien "må ha en grunn" for å jobbe. Altså, en BC sier "fortell meg hva jeg skal gjøre og jeg gjør det tvert!" mens aussien sier "hmm, hva får jeg for det da?". Men det er ikke slik at an aussie ikke jobber, den trenger bare en grunn til det, men får den det så kan den jobbe hele dagen.

I tilegg føler jeg at det er litt sånn at en BC gjør det du ber den om, den kan terpe og terpe, mens en aussie gjerne finner egne løsninger på ting om ting blir kjedelig.

Også har man litt denne "jobbe hund" kontra "kamikazehund". Bridie er jo galskapen selv og hopper gjerne utfor stup på 3,5 m bare fordi det så ut som en god ide der og da, og hu er overalt på liten tid bare fordi det er moro. Mens en BC (de jeg kjenner iallefall) er litt mer behersket.

Dette med ro trening på aussie skal ikke jeg uttale meg om siden jeg har omplasseringshund, men har vel forstått det sånn at det er enklere (?) å trene inn en avknapp på en aussie kontra en BC.

Dette er vel noen av de forskjellene jeg har sett... Også ja, MIN erfaring med MIN hund er at hu har lett for å ty til tennene om hu blir oppgiret. Dette har jeg vel ikke sett så mye på BC. Men Aussien er jo en hund som skal gjete med kjeften også, ikke "eye" som på BC.

Dette er som sagt mine erfaringer, med de hundene jeg kjenner. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp hihi. I den gruppen jeg pleier å trene i så har vi ALT. En veldig rolig valp, han er sindig rolig og arbeidssom når han skal, så har vi ett hoppetroll som knapt har beina på bakken, men klarer å slappe litt av inne, så har vi ett fluehue som må jobbe veldig med seg selv for å i det hele tatt komme på nett, så har vi min... han er en meget arbeidsom hund som har enormt mye stress i seg. Og ingen av disse hundene er så langt fra hverandre på linjene heller :ahappy: Så selv innen linjer får du alt mulig rart. Og ja, alle er registerte. Felles for alle er at de har ett sterkt gjeterinnstinkt.

Helt sikkert, men jeg kan ikke det. Nå er Z'n gjennomtrent og er vant til trening 6 dager i uken. Om jeg gir han lange turer så blir han trøtt i beina men ikke i hodet, som fører til at han kjeder seg og leker valp. Han kan slappe av, men lettere når jeg har jobbet litt med han.

Det var en dame som spurte meg om dette. Jeg er nok neppe en god eierrep. for rasen siden jeg har den hunden jeg har. Det jeg svarte henne er at de er enormt hengivende, utrolig søte hunder, lettlærte, og er alltid på nett. På den vonde siden har du nettopp dette med at de er lettlærte, du aner ikke før i ettertid at du faktisk har gjort noe alvorlig galt med innlæring/læring av hunden (ref vår fvf). Det kan være øyesykdommer på dem, epelepsi og hofte problemer. Hunder etter linjenene til min hund har også aggresivitet i seg som må håndteres riktig.

Aner faktisk ikke jeg siden jeg kun har sett dem på trening. Mitt inntrykk er at de litt rundere i kantene, du har litt mer å gå på når det gjelder feillæring. Border Collie en gang, Aussi to ganger :ahappy: og du kan stille de ut om du henter fra riktig linjer uten krav til prøver.

Mulig jeg misforsto deg. Men hvorfor har du gått bort fra labrador og over på Aussi eller BC? Hakke fått med meg det jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... det skjer jo litt registeringer som ikke stemmer helt med papirene, men jeg opplever det ikke som noe stort problem. Gode gjeteroppdrettere bruker gode gjeterhunder i avl uansett, men det kan fort være noe innavl.

Det går fint, så lenge hunden får mye kos og tur isteden. Går det mer enn en uke vil jeg mene hunden trenger mer enn normalt mye tur.

Litt småhissige tisper men omgjenglige med mennesker. Kosedyr som er ivrige på kontakt og oppmerksomhet. De elsker å løpe og blir lett både ball- og pinnegale (gjetete). Blir de understimulerte begynner de å snappe etter leggene på folk og gjete bilder og sykkelister. Lærer de å gjete sau, unngår man dette til en viss grad.

En bc blir mye lettere hjernevasket/hektet på ting (f.eks pinner). BC er mer kontaktsøkende i forhold til øyenkontakt og smisker kanskje litt mer. En aussie er mer røff men også "lat" (hvis man kan si dette om en arbeidshund). Det er lettere å få motivasjon i en bc enn en aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt ca 5-6 BC i min oppvekst. Vi har ikke vært så veldig heldig med de desverre.. Det var en vi hadde som var perfekt, men vis de ikke får nok trening ol så kan de bli stresset og finne på noe sprell:P men etter min oppfatning er BCer helt skjønne dyr og perfekte vis du får de bra til! Lykke til iallfall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforsto deg. Men hvorfor har du gått bort fra labrador og over på Aussi eller BC? Hakke fått med meg det jeg :ahappy:

Tro meg, det er IKKE planen! Jaktlabbe er min type hund og det er jaktprøver og lagkonkurranser jeg synes er mest moro i hele verden. Men å drive med dette ALLTID kan bli litt ensformig, og jeg greier ikke å finne noen måte å holde hundene i trening og samtidig gjøre andre ting på siden av som f.eks rundering - det ødelegger alltid for noe jeg har lært inn. Det ene avlærer det andre hvis du skjønner. Og jeg er en nysgjerrig hundetrener som godt kunne tenkt meg å gjøre noe annet inne i mellom, og derfor har jeg tenkt på BC eller evt en annen rase til utenom-jakt-trening. Hunden ville ikke kjedet seg i dette huset selvom den ikke ville blitt den hunden jeg konkurrerte med, men fått masse skogsturer, fisketurer, kløvturer, rundering, LP trening og hjelpe-Lisa-med-feltsøk trening (hehe).

Jeg vil altså ikke gå bort fra labrador, bare spe på med en hund en gang i tiden, som ikke blir konkurranse hund eller jaktprøve hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil altså ikke gå bort fra labrador, bare spe på med en hund en gang i tiden, som ikke blir konkurranse hund eller jaktprøve hund.

Det der gjorde du med vilje *flir*

*sitter på hendene*

bc fortjener å være mer enn en hobbyhund når mor går "lei" jakttrening *hendene lever sitt eget liv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collier elsker å jobbe det er det beste de vet. Sau er jo selvfølgelig favoritten for de fleste.

Å ikke trene i ei veke, har vel aldri border tispa vår Kaiza opplevd, men hadde det skjedd hadde hun nok ikke forandra seg noe spesielt. Men den eneste tingen hun ikke liker er Zetorer, dette er et merke på en traktor. Det er bare disse traktorene hun er redd så det er ganske rart, vi har en traktor (Case) den elsker hun. Så hadde hun vært inne en veke hadde hun nok ligget å bekymra seg for den. Men ellers hadde det nok ikke vært noe forskjell.

Du kan bestemme helt å fult hva borderen skal gjøre, ha den i sofaen med deg eller springe i skogen.

Border Collie er en fantastisk rase og jeg elsker de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der gjorde du med vilje *flir*

Kall meg blond men denne skjønte jeg ikke :ahappy:

bc fortjener å være mer enn en hobbyhund når mor går "lei" jakttrening *hendene lever sitt eget liv*

Det gjelder vel alle raser!

Og det er ikke snakk om å ha en hobbyhund til å dille med når jeg går lei av jakttrening. Hvis det er det du oppfattet det som så har jeg sannsynligvis forklart meg for dårlig. Jeg vil ha en hund som jeg kan gjøre andre ting med enn jakttrening - ikke en hund som blir satt til side for de O'hellige jakthundene :ahappy: Det trenger ikke nødvendigvis være border heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC'n jobber for å jobbe, mens aussien "må ha en grunn" for å jobbe. Altså, en BC sier "fortell meg hva jeg skal gjøre og jeg gjør det tvert!" mens aussien sier "hmm, hva får jeg for det da?".

Da har nok jeg en Aussie :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mye rart blandt BC'er ja :)

Mitt eksemplar av rasen er som regel rolig og bedagelig inne, men har en tendens til å fotfølge meg innendørs. Liker å være i samme rom som meg. Han kan gjerne ligge i sofaen, men er ingen utpreget kosehund. Herje litt er mer hans greie :)

Han gjør INGENTING om han ikke tror det lønner seg (les: hva-får-jeg-for-det holdning :D) Morsom å jobbe med og gjør noe med han hver dag, i tillegg til turer. Merker hvis han har hatt noen dager fri, han river ikke tapeten, men følger meg rimelig intenst. Kan sitte og stirre på meg og ta fullstendig av om jeg nærmer meg døra. Han kan også gå ut i gangen å stå å stirre på hyllen der det ligger et par baller :D

Tassen tåler dårlig postitv straff og blir berørt om vi trener sammen med folk med myndig, hard stemme, og bruker derfor ikke det når vi trener. Alt må være gøy og lystbetont. Kan ikke engang bli litt oppgitt innvendig uten at han merker det og ikke vil "leke" med meg mer. For det er det vi gjør, leker oss igjennom lydighetsøvelser. Og det fungerer utmerket :D Blir det alvor så mister vi spruten og intensiteten.

Tassen som valp var en utfordring, trenger ingen jeg sa han og gikk... Altfor selvstendig (om det er mulig) Så å være i nærheten av meg sånn som bc er kjent for, det måtte læres. Men rundering har jo da gått som en lek ;)

Ellers er han ikke skuddberørt eller får angst for lyder, men negative sinnstemninger hos folk plukker han opp og kan reagere på. Da får jeg en typisk "lav" bc som ønsker seg ett annet sted. Det har heldigvis blitt mye bedre med trening ;) Andre hunder kan også være en utfordring, han kommuniserer ikke veldig godt med de. Men andre bc'er går helt flott.

Som sagt over så lærer han også alt på godt og vondt. Og som fersk i LP har det vært endel ting jeg har måttet prøve å lære om fordi det ikke har vært nøyakting nok osv... og det er en utfordring.

Til slutt må jeg jo bare legge til at jeg digger lille vimsehunden min :D og bc er rasen for meg føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det må jeg innrømme at jeg vet altfor lite om. Bisken jeg har er reg som blandingshund, da oppdretter ikke hadde papirer.

2. Min hund har en kjip periode nå, da jeg sitter med innspurten på hovedoppgava mi. For min egen samvittighets skyld får han tur og/eller trening hver dag. Men det er mindre enn han er vant til. Dette går helt fint, han ligger på gulvet, men jo flere dager som går, jo mer spretter han til når jeg går mot døra. Merker ikke stress på han (men godt det snart er helg, og jeg kan ta meg en skikkelig tur og ei god treningsøkt med han! :rolleyes: )

3. Heh, tjah... si det? Bruker min som eksempel, motor ute, og rolig inne, gjerne litt sofagris. Har noen ekstragir på den motoren når vi trener ag, da kan det gå i 190! Digger leker og baller. Førerorientert, og kjapp i hodet, tar nye øvelser raskt. Inne kan han bli litt diltende, er jeg på badet for lenge ligger han og venter når jeg kommer ut igjen, skal jeg i vaskekjelleren, står han i trappa og venter. Men dette ser jeg at er litt typisk de dagene han har fått mindre stimuli enn vanlig. Ellers er han hengiven mot familie og de han kjenner, men kan være litt småskeptisk til nye mennesker (bortsett fra barn, de liker han uansett, merkelig nok). Det går som oftest over med en gang, men i slike situasjoner har han lav bjeffeterskel. Ellers, ikke skuddredd, oppfinnsom, jobber bra selvstendig på det han kan. Et stort minus er pinne/konglehenting til "alt og alle". Han er en sanker, og drar med seg greiner og busker og kongler til "alle" bortsett fra meg (har vel skjønt at det ikke nytter her), og selv etter inntens avlæring av naboer, går det fremdeles ikke inn. Så må vel leve med en pinnegal hund, merker heldigvis ikke særlig til stress med dette, bortsett fra i selve hent-og-kast-situasjonen.

4. Må si at jeg kjenner aussien for lite til å uttale meg der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Kanskje litt OT, men trenger noen råd og tips om Border Collie.

Passer nå en BC på 5,5 år. Den har hat såkalt fri oppdragelse... Og den har fått meget lite mosjon grunnet eiers sykdom. Men eier har aktivisert den etter beste evne med søk osv inne i huset. Innkalling har hunden aldri hørt om/vil ikke høre. Selv ikke på eieren. Ellers er den rolig til BC og være. Snill og meget kjælen. Helt nydelig :lol:

Jeg skal passe han en stund, og jeg trenger derfor tips til hvordan jeg kan få han til å bli knyttet til meg. Og er det mulig at han blir det siden han er såpass gammel?

Og tips til morsomme ting jeg kan finne på med han mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...