Gå til innhold
Hundesonen.no

Klonet narkohund.

Gabriella

Recommended Posts

Skrevet

WOW!Aå like de var alle sammen,og de gikk og var helt opptatt av han der treneren...De var søte..Nå må jeg innrømme at jeg ikke kjenner bakdelene med kloning,men synes det virker spennende,samtidig som det er sprøtt/sykt..

Lurer på hvordan det vil gå i fremtiden med valpene da!

Skrevet

Jeg er i mot kloning. Trenger ikke ha så mange grunner. Men jeg liker gennerelt ikke at vi tukler for mye med naturen og ting. Jeg tror at om vi forsetter så vil vi nok "trigge" grensene hele tiden og til slutt vil det komme noe katastrofalt ut av det hele.. Jeg er veldig fordomsfull mot nye ting. Ja

EDIT:

Sinnsykt like de valpene var.. Hadde nok ikke greid å skille dem fra hverdandre nei

Skrevet

Jeg må jo helt ærlig si at jeg slår ikke tanken fra meg med en gang..

En narkohund er ett verktøy (lets face it), og om dette faktisk kan redde mange menneske liv, både hos dem som bruker stoff og dem som er involvert i alt rundt.

Jeg må jo da si at jeg veier litt ting mot hverandre....

Men jeg er spent på om hundene faktisk vil bli lik sin Pappa i alle egenskaper eller ikke? Det resultatet kunne jeg gjerne tenkt meg å se, spesiellt siden måten hunden jobber på ofte ligger mye hos fører. (+utvelgelse av hund pg opplevelser i oppveksten).

Skrevet

Var det kloning jeg så et program om på TV? De hadde klonet en sau, og sauen ble syk på mange rare måter.. Den levde noen år og fikk faktisk et lam, men det var som om sauen ble eldre mye raskere enn den skulle syns jeg å huske. Og til slutt døde hun av et eller annet som skjedde inni kroppen hennes pga den raske aldringen.

Jeg tror det må være en eller annen bakdel med kloning, og den er kanskje ikke så hyggelig.. Men hvis 8 narko/bombe/whateverhunder kan hjelpe til i 5 år før de dør så er jo verdt det(?)

On February 14, 2003, Dolly was euthanised because of a progressive lung disease.[10] A Finn Dorset such as Dolly has a life expectancy of around 12 to 15 years, but Dolly lived to be only six years of age. An autopsy showed she had a form of lung cancer called Jaagsiekte that is a fairly common disease of sheep and is caused by the retrovirus JSRV.[11] Roslin scientists stated that they did not think there was a connection with Dolly's being a clone, and that other sheep in the same flock had died of the same disease.[10] Such lung diseases are a particular danger for sheep kept indoors, and Dolly had to sleep inside for security reasons.

However, some believe a contributing factor to Dolly's death was that she could have been born with a genetic age of six years, the same age as the sheep from which she was cloned. One basis for this idea was the finding that Dolly's telomeres were short, which typically is a result of the aging process.[12][13] However, the Roslin Institute have stated that intensive health screening did not reveal any abnormalities in Dolly that could have come from advanced aging.[14]

Her er forresten info om den klonede sauen. Hun het Dolly!

Skrevet

Den sauen du så om var sikkert Dolly. Hun døde etter noen år ja. Hun var det første dyret som ble klonet.

Valpene kommer til å være lik sin far, men med forskjell på hvordan de vokser opp/miljøet de vokser opp i og hvordan de blir trenet.

Er egentlig imot kloning, av etiske grunner. Men som JeanetteH sier så er jo hundens jobb å være narkotika hund. Syns likevell at de kunne fått valper må normalt vis, og ikke ved kloning. (som er å tukle med naturen. ikke at vi ikke tukler med naturen på andre måter..)

Skrevet
EDIT:

Sinnsykt like de valpene var.. Hadde nok ikke greid å skille dem fra hverdandre nei

Det er vel en grunn for at de heter det samme hele gjengen :)

Skrevet
Jeg må jo helt ærlig si at jeg slår ikke tanken fra meg med en gang..

En narkohund er ett verktøy (lets face it), og om dette faktisk kan redde mange menneske liv, både hos dem som bruker stoff og dem som er involvert i alt rundt.

Jeg må jo da si at jeg veier litt ting mot hverandre....

Men jeg er spent på om hundene faktisk vil bli lik sin Pappa i alle egenskaper eller ikke? Det resultatet kunne jeg gjerne tenkt meg å se, spesiellt siden måten hunden jobber på ofte ligger mye hos fører. (+utvelgelse av hund pg opplevelser i oppveksten).

Jeg må egentlig si meg litt enig med deg, selv om `kloning` ikke akkurat er det jeg liker aller best her i verden, og syns det er etisk/moralsk diskutabelt til tider.. Men du har helt rett; narkohunder er et verktøy, og så lenge vi holder oss til å klone dyr, og ikke mennesker, så er det likevel greiere, på en måte..

Og om ikke annet, så må jo dette være en ypperlig mulighet til å studere gener og miljøet påvirkning på individer! Jeg kjenner det kribler en liten forsker inni meg nå, haha.. :ahappy:

Skrevet

Og om ikke annet, så må jo dette være en ypperlig mulighet til å studere gener og miljøet påvirkning på individer! Jeg kjenner det kribler en liten forsker inni meg nå, haha.. :whistle:

Ja, det kjenner jeg og at jeg syns er litt interessant. En ypperlig mulighet til å se hva som er arv og hva som er miljø. Håper det går an å følge dette prosjektet på en eller annen måte fremover :drool:

Skrevet
Var det kloning jeg så et program om på TV? De hadde klonet en sau, og sauen ble syk på mange rare måter.. Den levde noen år og fikk faktisk et lam, men det var som om sauen ble eldre mye raskere enn den skulle syns jeg å huske. Og til slutt døde hun av et eller annet som skjedde inni kroppen hennes pga den raske aldringen.

Jeg tror det må være en eller annen bakdel med kloning, og den er kanskje ikke så hyggelig.. Men hvis 8 narko/bombe/whateverhunder kan hjelpe til i 5 år før de dør så er jo verdt det(?)

Det er rett og slett ikke noen god grunn for å klone noe i den hensikt at de skal gjøre en jobb for oss. Er det slik at det medfører sykdom eller annet med denne kloningen, som forkorter livet- så klarer jeg iaf ikke å rettferdiggjøre det.

Målet helliger IKKE middelet.

Nei, mekk en narkohund gjennom trening- ikke kloning..

Skrevet

Kloning av dyr synes jeg rett og slett blir helt feil. Synes at teknologien noenganger går litt for langt å overstyrer ting som dette til å bli unaurlig. Det neste blir å klone mennesker,gud veit om det ikke er allerede i prosess. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...