Gå til innhold
Hundesonen.no

Kryptorkisme


Recommended Posts

Kaizer er 1 år og 3 måneder, og bare en av testiklene hans har kommet ned. Jeg har hørt og lest at hunder med kryptorkisme bør kastreres, at i det minste testikkelen som ligger inne i buken bør fjernes, men veterinæren sa bare noe om at "noen valgte å gjøre det", og at jeg ikke trengte å bekymre meg for noe så lenge han er ung og sprek ennå. Så hva ville du gjort? Jeg trenger innspill, for jeg har ikke stort peiling selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er, er at risikoen for kreft øker veldig hvis du ikke fjerner den..

Den teorien er nok ikke helt liv i lengre. Desverre husker jeg ikke om resultatet ligger ute noe sted, men veterinærer i sverige snakker om promille risiko for at krypte er mer utsatt for kreft enn en med begge nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk JeanetteH !

Du skjønner, har nettopp lært dette og det står i pensum boka (small animal internal medicine).

MEN jeg tviler ikke på det du sier, forskning finner jo ut nye ting hele tiden, men syntes likevel det er litt dumt at vi har lært feil... Så takk for at du sa fra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene vi har hatt som har vært "einstein'er" har fått være sånn. Steinen kan faktisk komme ned helt frem til 2 års alder. Forøvrig har jeg, og flere jeg kjenner, fått bekreftet fra dyrleger at selv om det er en større sjanse for kreft i den testikkelen i buken enn med begge steiner "på plass" så er kreften da i 90% av tilfellene godartet. Disse dyrlegene har derfor da anbefalt å la hunden være ukastrert, og heller kastrere ved evt problemer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får hele tiden høre forskjellig fra dyrleger!

Kastrer nå og unngå kreft.

Det er ikke vits å kastrere, de får ikke kreft.

Og så om hverannen igjen! <_<

En ting du må huske på er at om den ene testikkelen ligger i buken kan dette gi hormonforandringer og noen kan bli litt mer aggressive enn om begge hadde vært på plass. Dette merker jo du fint på egen hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene vi har hatt som har vært "einstein'er" har fått være sånn. Steinen kan faktisk komme ned helt frem til 2 års alder. Forøvrig har jeg, og flere jeg kjenner, fått bekreftet fra dyrleger at selv om det er en større sjanse for kreft i den testikkelen i buken enn med begge steiner "på plass" så er kreften da i 90% av tilfellene godartet. Disse dyrlegene har derfor da anbefalt å la hunden være ukastrert, og heller kastrere ved evt problemer senere.

Men HVIS han skulle få kreft, er det vanskelig å oppdage det? Bør jeg kontrollere ham oftere, bare sånn i tilfelle?

Man får hele tiden høre forskjellig fra dyrleger!

Kastrer nå og unngå kreft.

Det er ikke vits å kastrere, de får ikke kreft.

Og så om hverannen igjen! <_<

En ting du må huske på er at om den ene testikkelen ligger i buken kan dette gi hormonforandringer og noen kan bli litt mer aggressive enn om begge hadde vært på plass. Dette merker jo du fint på egen hund :P

Aggressiv er han i alle fall ikke, det skal være sikkert og visst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva "større sjangs" er jeg. Den forskningen jeg snakket om var utgitt i Sverige i papirform og ikke på nett. Så jeg har desverre ikke reultatet lengre. Den ble gjort 2007 og er ganske fersk. Dem snakket om promille sjanse som nevnt, og noen mener vel muligens at det er "stor sjanse".

Men generellt så vill jeg nok ha fjernet den selv om sjangsen er liten, av den enkle årsak at hundne aldri kommer til å gå i avl og du gjerne slipper endel andre ting. Og om du evt finner ut at du vil ha deg en tispe en gang. Men det er min mening.

Når det gjelder at dem blir aggresiv pga det, så burde ganske mange AK vært det ettersom det er/var ett problem innen min rase. Det er faktisk ikke noe jeg har hørt en eneste oppdretter nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva "større sjangs" er jeg. Den forskningen jeg snakket om var utgitt i Sverige i papirform og ikke på nett. Så jeg har desverre ikke reultatet lengre. Den ble gjort 2007 og er ganske fersk. Dem snakket om promille sjanse som nevnt, og noen mener vel muligens at det er "stor sjanse".

Men generellt så vill jeg nok ha fjernet den selv om sjangsen er liten, av den enkle årsak at hundne aldri kommer til å gå i avl og du gjerne slipper endel andre ting. Og om du evt finner ut at du vil ha deg en tispe en gang. Men det er min mening.

Når det gjelder at dem blir aggresiv pga det, så burde ganske mange AK vært det ettersom det er/var ett problem innen min rase. Det er faktisk ikke noe jeg har hørt en eneste oppdretter nevne.

For meg er det jo en veldig grei løsning å bare fjerne den, men hva er best for ham? En operasjon innebærer jo en viss risiko det også. Akkurat nå heller jeg mest mot å fjerne den, men jeg er så usikker.

EDIT: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg ville ikke valgt kastrering så lenge hunden ikke var veldig aggressiv. Og vent ihvertfall i 7 måneder til (i tilfelle den andre også skulle synke før han blir 2 år).

Bare tenk på det at små hunder ikke tåler narkose så godt. Vil du virkelig risikere din lille elskling for noe han egentlig ikke trenger behandling for?

Det er vel opp til hver enkelt hundeeier, men jeg er imot kastrering på trente miniatyrhunder (ingen av mine hannhunder har blitt kastrert - selv om den eneste miniatyrhunden jeg noengang har eid, er gutten jeg har nå, og han er en liten valp med begge nøttene nede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kastrert og blitt ferdig med det. Definitivt. Risikoen for kreft ER større når den ene testikkelen ligger i buken, og befinner seg under helt andre temperaturforhold en det som skulle vært normalt. I hvert fall er det dette jeg er blitt fortalt av diverse veterinærer, og ingen har kunnet konstatere noe annet.

En annen ting er at dersom hunden får problemer med prostata, etter som den blir eldre, så vil testikkelen som ligger i buken komme i veien for en eventuelt forstørret prostata. Kastrerer du nå er det mer enn ett problem du kvitter deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Bare tenk på det at små hunder ikke tåler narkose så godt. Vil du virkelig risikere din lille elskling for noe han egentlig ikke trenger behandling for?

*klippet*

OT, men jeg ble litt nysgjerrig her. Stemmer dette at små hunder ikke tåler narkose like godt som en stor hund? Og hvorfor ikke? Man gir jo mindre narkose til en mindre hund liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lyst til å nevne min historie..

Hunden min manglet også en testikkel , og da han var 10 måneder dro vi til veterinær og akupunktør Are Thoresen hvor han fikk en par nåler i baken. Etter tre dager hadde testikkelen hans kommet ned.. Den var bitteliten, men i dag er den helt lik som den andre. Dette kostet oss til sammen 800 kroner for to besøk, og hunden hadde ingen plager eller rekonvalesenstid bortsett fra noen små stikk bak. Det er definitivt verdt et forsøk i alle fall...

Jeg var også veldig redd for å bruke anestesi "unødig" , og er i dag veldig glad for at jeg prøvde akupunktur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkose er vel ikke så veldig mye farligere på små hunder, annet enn at de har et mindre hjerte selvfølgelig. men de får jo mindre dose.

Dyrlegen vi bruker koster det vel rundt 5000 for kastrering, men er hunden din forsikret? for da får du dekt ned til egenandelen fordi det er en medisinsk grunn. Faktisk er det heller ikke lov å kastrere hunder uten grunn. Men her er det jo en grunn da.

Jeg vil allikevel IKKE anbefale kastrering. Vet ikke hvordan det er med hormonene når bare en fjernes, men med full kastrasjon så blir det hvertfall seff forandringer. Opplevde en gang en lundehund som var kastrert. de andre hundene lot ikke stakkaren være i fred.. De skjønte jo ikke hva han var vett :whistle: Ikke var han tispeog ikke hannhund.. Prøv å få beholdt ballen/ballene på hunden din. Det er det beste. Og ja det er alltid en fare med narkose, men ildern vår ble nettopp kastrert og det gikk bra. Og dem er jo små :P

Det hender de ikke våkner, det kan bli komplikasjoner slikt som blødninger i ettertid. Enkelte hunder får allergisk reaksjon på narkosen. Men det er ikke så stor fare. Flesteparten klarer seg :) Og er hunden din frisk så er det enda mindre sjanse :P

Bichonen vår - Bamse må faktisk mest sannsynlig kastreres dessverre.. Han har problemer med prostata, det kan utvikle seg til kreft og det eneste å gjøre da er kastrasjon... Hadde det vært andre utveier så hadde vi absolutt valgt det!

Tenk deg godt om! :hug:

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Raksha*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hvor mye koster egentlig kastering av hannhund?

Hva er det vanlig at oppdretteren gir igjen når testiklene ikke kommer ned?

Dem fleste oppdretterene gir igjen deler av kjøpesummen om dem mangler en eller begge testiklene.

Selv gir jeg igjen 50% av kjøpesummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 3000 for en kastrering av Rex som var kryptorkid. Jeg valgte å kastrere av den grunn at det blir hormonforandringer og pga kreftfaren. Jeg merket stor forskjell, med det er nok mye av at jeg valgte å fjerne begge. Så skulle jeg kommet i samme situasjonen igjen ville jeg kun valgt å fjerne den som ligger i buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt kastrering så lenge hunden ikke var veldig aggressiv. Og vent ihvertfall i 7 måneder til (i tilfelle den andre også skulle synke før han blir 2 år).

Bare tenk på det at små hunder ikke tåler narkose så godt. Vil du virkelig risikere din lille elskling for noe han egentlig ikke trenger behandling for?

Det er vel opp til hver enkelt hundeeier, men jeg er imot kastrering på trente miniatyrhunder (ingen av mine hannhunder har blitt kastrert - selv om den eneste miniatyrhunden jeg noengang har eid, er gutten jeg har nå, og han er en liten valp med begge nøttene nede).

Jeg har ingen planer om å kastrere ham før han blir 18 måneder i alle fall, uansett hva jeg til slutt velger å gjøre.

Når det gjelder narkosen, så er det jo akkurat det jeg er mest redd for. Selv om jeg vet at mange smådyr overlever narkosen helt fint. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv etterpå hvis han ikke hadde overlevd narkosen under en sånn operasjon...

Jeg ville kastrert og blitt ferdig med det. Definitivt. Risikoen for kreft ER større når den ene testikkelen ligger i buken, og befinner seg under helt andre temperaturforhold en det som skulle vært normalt. I hvert fall er det dette jeg er blitt fortalt av diverse veterinærer, og ingen har kunnet konstatere noe annet.

En annen ting er at dersom hunden får problemer med prostata, etter som den blir eldre, så vil testikkelen som ligger i buken komme i veien for en eventuelt forstørret prostata. Kastrerer du nå er det mer enn ett problem du kvitter deg med.

Det om prostataen visste jeg ikke. Det skal jeg ta med i vurderingen...

Jeg har bare lyst til å nevne min historie..

Hunden min manglet også en testikkel , og da han var 10 måneder dro vi til veterinær og akupunktør Are Thoresen hvor han fikk en par nåler i baken. Etter tre dager hadde testikkelen hans kommet ned.. Den var bitteliten, men i dag er den helt lik som den andre. Dette kostet oss til sammen 800 kroner for to besøk, og hunden hadde ingen plager eller rekonvalesenstid bortsett fra noen små stikk bak. Det er definitivt verdt et forsøk i alle fall...

Jeg var også veldig redd for å bruke anestesi "unødig" , og er i dag veldig glad for at jeg prøvde akupunktur!

Tror du det er noen sjanse for at akupunktur ville virket på min hund da? Han er 1 år og 4 måneder, litt mer enn 10 måneder. Ikke at jeg vet om det har noe å si, men. Kanskje jeg skulle prøvd akupunktur?

Hvor mye koster egentlig kastering av hannhund?

Hva er det vanlig at oppdretteren gir igjen når testiklene ikke kommer ned?

Prisen varierer vel fra klinikk til klinikk som alt annet...

Oppdretteren min gir tilbake 1000 kr hvis testiklene ikke er nede innen 18 måneder.

Narkose er vel ikke så veldig mye farligere på små hunder, annet enn at de har et mindre hjerte selvfølgelig. men de får jo mindre dose.

Dyrlegen vi bruker koster det vel rundt 5000 for kastrering, men er hunden din forsikret? for da får du dekt ned til egenandelen fordi det er en medisinsk grunn. Faktisk er det heller ikke lov å kastrere hunder uten grunn. Men her er det jo en grunn da.

Jeg vil allikevel IKKE anbefale kastrering. Vet ikke hvordan det er med hormonene når bare en fjernes, men med full kastrasjon så blir det hvertfall seff forandringer. Opplevde en gang en lundehund som var kastrert. de andre hundene lot ikke stakkaren være i fred.. De skjønte jo ikke hva han var vett :lol: Ikke var han tispeog ikke hannhund.. Prøv å få beholdt ballen/ballene på hunden din. Det er det beste. Og ja det er alltid en fare med narkose, men ildern vår ble nettopp kastrert og det gikk bra. Og dem er jo små :)

Det hender de ikke våkner, det kan bli komplikasjoner slikt som blødninger i ettertid. Enkelte hunder får allergisk reaksjon på narkosen. Men det er ikke så stor fare. Flesteparten klarer seg ;) Og er hunden din frisk så er det enda mindre sjanse ;)

Bichonen vår - Bamse må faktisk mest sannsynlig kastreres dessverre.. Han har problemer med prostata, det kan utvikle seg til kreft og det eneste å gjøre da er kastrasjon... Hadde det vært andre utveier så hadde vi absolutt valgt det!

Tenk deg godt om! ;)

*Dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Raksha*

Ja, han er selvfølgelig forsikret. ;)

Det med hormonforandring og "mobbing" har jeg også tenkt masse på. Kaizer er en veldig underdanig hund, og det skal mye til før han sier ifra hvis andre hunder er litt teite mot ham. Det er jo veldig kjedelig hvis han som er SÅ sosial og glad i andre hunder skal måtte gå gjennom det... Jeg vet heller ikke hvordan det ville blitt hvis jeg bare fjerner den i buken. Hvis andre hunder fortsatt vet hva han er hvis jeg bare fjerner den i buken, så fjerner jeg bare den i buken i så fall...

Jepp, jeg tenker meg godt om. Lurer på om jeg noengang klarer å bestemme meg.

Jeg betalte 3000 for en kastrering av Rex som var kryptorkid. Jeg valgte å kastrere av den grunn at det blir hormonforandringer og pga kreftfaren. Jeg merket stor forskjell, med det er nok mye av at jeg valgte å fjerne begge. Så skulle jeg kommet i samme situasjonen igjen ville jeg kun valgt å fjerne den som ligger i buken.

Er det veldig stor forskjell på å fjerne en og å fjerne begge? Hvorfor valgte du å fjerne begge?

Jeg bare lurer på en ting angående dette.

Er det arvelig med kryptorkisme, slik at man ikke bør avle på hunder som får testikkelen ned så sent som i 2 års alderen?

Nei, det er ikke anbefalt. Jeg vet ikke om det er pga arvelighet eller hva det er, falt meg ikke inn å spørre siden jeg ikke skal avle på ham uanett, men det er i alle fall ikke anbefalt, sa veterinæren min. Kryptorkide hunder kan jo heller ikke stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er noen sjanse for at akupunktur ville virket på min hund da? Han er 1 år og 4 måneder, litt mer enn 10 måneder. Ikke at jeg vet om det har noe å si, men. Kanskje jeg skulle prøvd akupunktur?

Jeg Vil anbefale deg det, fordi det ikke skadet å prøve, og det er ingen bråhast med kastrasjon. Det virket for oss, og det koster ikke akkurat skjorta...han tar 400.- for hver behandling, vi trengte bare èn behandling før steinen kom ned, men han skulle likevel tilbake for å "avslutte" behandlingen..så til sammen kostet det oss 800,-...(ikke at det er pengene som er det viktige her, men det ER verdt et forsøk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Vil anbefale deg det, fordi det ikke skadet å prøve, og det er ingen bråhast med kastrasjon. Det virket for oss, og det koster ikke akkurat skjorta...han tar 400.- for hver behandling, vi trengte bare èn behandling før steinen kom ned, men han skulle likevel tilbake for å "avslutte" behandlingen..så til sammen kostet det oss 800,-...(ikke at det er pengene som er det viktige her, men det ER verdt et forsøk...)

Greit. :wub: Da må jeg se om det finner noen som driver med akupunktur i nærheten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ble kastrert for 3 uker siden da han har hatt testikkelmangel. Jeg har gjort mine undersøkelser om tilstanden og er komfortabel med min avgjørelse om å kastrere. Skal ikke råde deg til hverken det ene eller andre, men anbefale å gjøre dine egne undersøkelser også utenfor forum. Diskusjonene rundt nødvendigheten er mange og man har vel sålangt ikke blitt enige.

I forhold til avl på hunder som er kryptokid bør man ikke bruke hunder som er kryptokid. Her er en artikkel fra DKK medlemsblad HUNDEN som tar opp dette emnet og forklarer på en grei måte hva kryptokid er.

Krytorchid- og hvad så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ble kastrert for 3 uker siden da han har hatt testikkelmangel. Jeg har gjort mine undersøkelser om tilstanden og er komfortabel med min avgjørelse om å kastrere. Skal ikke råde deg til hverken det ene eller andre, men anbefale å gjøre dine egne undersøkelser også utenfor forum. Diskusjonene rundt nødvendigheten er mange og man har vel sålangt ikke blitt enige.

I forhold til avl på hunder som er kryptokid bør man ikke bruke hunder som er kryptokid. Her er en artikkel fra DKK medlemsblad HUNDEN som tar opp dette emnet og forklarer på en grei måte hva kryptokid er.

Krytorchid- og hvad så?

Fikk du begge to fjernet, eller bare den i buken?

Takk for link, den skal leses. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen hadde begge steinene sine i buken han... så jeg fikk han kastrert. For oss var det jo som og få en ny og bedre hund i huset etterpå da. Da han var overhormonel og helt gal etter tisper, så prøvde og spise seg ut av hus, og markerte en del inne til tider også.. Oprasjonen tok vist lang tid sa dyrlegen, for han fant nesten ikke steinene da dem lå helt oppe med nyrene :icon_confused: .. de lå ikke der dem normalt pleier og ligge på de fleste hanner med denne feilen. Så var sikkert veldig greit og få dem bort da.. Han var vel 2 år når han ble kastrert.Betalte vel rundt 3-4000 for opreasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...