Gå til innhold
Hundesonen.no

Flassing

maja80

Recommended Posts

Skrevet

Buddy har begynt å flasse mye, i tillegg til at pelsen ikke er like blank og fin som den pleier. Han bruker samme for som han bestandig har gjort ( Royal Canin Sensible). Bruker også en shampo beregnet for tørr hud og flass, men det hjelper ikke. Han flasset en del da han var yngre, men etter at jeg byttet for sluttet han med det.

Han har vært mye syk ( 2 kneoperasjoner det siste året) i tillegg til mange uhell som har ført til at han ikke kan aktiviseres nok. Men nå er det 4 mnd siden siste operasjon og vi er i full gang med opptrening, så endelig kan jeg mosjonere han slik at han blir sliten og fornøyd. Vet jo at hunder som ikke aktiviseres nok kan bli stresset, og da kan pelsen bli dårlig.

Har også begrenset inntak av smertestillende pga at han ble såå dårlig i magen, som igjen førte til dårlig pels. Men den siste mnd har flassingen blitt verre, og matlysten er ikke på topp (vanligvis er han et ordentlig matvrak).

Virker som om han er litt lei foret. Har vært hos dyrelegen der det ble konstatert nesemidd, og er nettopp ferdig med kuren.

Kanskje det er medisinen som har ført til den dårlige pelsen? Før siste operasjon (i januar) var pelsen helt nydelig, blank og fin uten flass. Er det noen som har opplevd det samme, eller har tips for å bli kvitt flasset? :lol:

Skrevet

Kan flassingen og pelsproblemet ha noe med smerte å gjøre?

At hunden har dårlig matlyst kan også ha en direkt sammenheng med smertene. Jeg har selv kroniske smerter, om jeg ikke tar "nok" smertestillende er matlysten så og si borte. Veldig vanlig å få en kvalmefølelse pga smertene. Regner med at hunder har det på samme måte.

Odingutten min har HD-D og er relativt sterkt plaget, går fast på Rimadyl. Før vi begynnt å med. han fast, hadde han dårlig matløyst og hadde blass pels ( noe jeg tror kommer av psykisk stress)

Hva slags mageproblemer har han?

Skrevet

Han har vært plaget med diare og oppkast i perioder, men det er som oftest når han har brukt mye rimadyl over lengre tid. Eller hvis han har spist feks for mye griseører. :P Han ble operert for avrevet korsbånd i midten av januar så det kan hende han har smerter etter det. Men det er vanskelig å vite siden han må ha veldig vondt for å reagere. Dyrelegen har sagt at jeg bare skal bruke rimadyl hvis jeg ser han har vondt, halter etc. Kanskje vi må prøve en annen type medisin.. Kan jo prøve å gi han rimadyl en liten stund for å se om det hjelper på pelsen og matlyst! :P

Kan flassingen og pelsproblemet ha noe med smerte å gjøre?

At hunden har dårlig matlyst kan også ha en direkt sammenheng med smertene. Jeg har selv kroniske smerter, om jeg ikke tar "nok" smertestillende er matlysten så og si borte. Veldig vanlig å få en kvalmefølelse pga smertene. Regner med at hunder har det på samme måte.

Odingutten min har HD-D og er relativt sterkt plaget, går fast på Rimadyl. Før vi begynnt å med. han fast, hadde han dårlig matløyst og hadde blass pels ( noe jeg tror kommer av psykisk stress)

Hva slags mageproblemer har han?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...