Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips for soleksem?


Vala

Recommended Posts

Yessir! Da har jo solen tittet frem for alvor her i byen. Dette er selvsagt usaklig deilig, men jeg har imidlertid noe som irriterer meg grønn (eller skulle jeg si små prikket?). Uavhengig om jeg bruker solkrem eller ei, så får jeg soleeksem. Jeg bruker den samme som tøtto, så det er ca. faktor 15-25. Og det er ikke aktuelt å sitte innendørs mens alle "a-vitaminene" svever i luften :D

Men det virker som om grad av soleksem varierer med selve solkremmerket, er det noen andre som har opplevd dette og evt. kan tipse om "sin" beste solkrem?

Er det noen andre tips å hente , som f.eks. hva en kan smøre med etter at "skaden" har skjedd? Eller det beste er om det finnes noen andre råd for å unngå hele problematikken?

*kløøøør*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebyggende aner jeg ikke - men kanksje høre på en helsekost?

Som brannslukking kan man vel bruke vidundermidlet aloe vera. Det aller beste er jo da å kutte opp et blad av en plante.

Har forsøkt det ja, men den demper faktisk dårlig (ja, direkte av plante ikke sånn via butikk :D). Kanskje jeg bare er veldig sær, dvs mitt eksem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurax kløestillende krem funker fint.

Jeg bruker også allergimedisin for det, men det må tas FØR utslettet kommer igang hvis det skal ha noen sjans til å virke. Etter er det ganske meningsløst (såpass at damen på apoteket smiler skjevt når jeg sier hva jeg skal ha det til).

Hilsen en med flammende røde og særdeles kløende armer fulle av større og mindre røde hevelser.

Hvor ble det av vinteren? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betakaroten!!

Kjøp en boks på helsekosten, og ta en tablett om dagen, forebyggende... Dette har jeg hatt god hjelp av, og også en venninne som tipset meg om det.

Ellers, når skaden allerede har skjedd, synes jeg Aloe gel og Aloe Propolis fra Forever Living Products virker lindrende om ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurax kløestillende krem funker fint.

Jeg bruker også allergimedisin for det, men det må tas FØR utslettet kommer igang hvis det skal ha noen sjans til å virke. Etter er det ganske meningsløst (såpass at damen på apoteket smiler skjevt når jeg sier hva jeg skal ha det til).

Hilsen en med flammende røde og særdeles kløende armer fulle av større og mindre røde hevelser.

Hvor ble det av vinteren? :D

Hæ? Funker allergimedisin mot det? Men altså, kan jeg ta det for dette uten at jeg har behov for allergimedisin ellers?

Betakaroten!

Kjøp en boks på helsekosten, og ta en tablett om dagen, forebyggende... Dette har jeg hatt god hjelp av, og også en venninne som tipset meg om det.

Ellers, når skaden allerede har skjedd, synes jeg Aloe gel og Aloe Propolis fra Forever Living Products virker lindrende om ikke annet...

Betakaroten.... gulrot liksom? Hm, det hørtes jo litt mindre "farlig" ut enn allergimedisin (jada, sikkert helt safe't, bare meg som ikke liker piller :D )

Men når jeg først har fått det, vil innhugg av betakaroten minske videre "frempopping"? Gjelder jo forsåvidt vedr allergimedisinen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Funker allergimedisin mot det? Men altså, kan jeg ta det for dette uten at jeg har behov for allergimedisin ellers?

Men når jeg først har fått det, vil innhugg av betakaroten minske videre "frempopping"? Gjelder jo forsåvidt vedr allergimedisinen også..

Ja, jeg har brukt zyrtec (og nå Cetirizin - samme preparat, bare billigere) forebyggende med grei effekt. Det er jo en autoimmun greie, og da skal jo antihistamin hjelpe, liksom. Men det må altså tas forebyggende. Mulig det bremser videre utvikling også, det skal jeg ikke si for sikkert. Ingen skade i å prøve? Du får kjøpt pakker med 5 eller 7 tabletter i, så det er ikke et veldig dyrt eksperiment.

Forøvrig synes jeg aloe vera gel lindrer en del, antakeligvis fordi det kjøler. Nå har jeg akkurat smurt meg inn med Eurax for andre gang i dag, og det er nok det beste jeg kan anbefale som lindring. Skal smøres på de kløende områdene hver 4-8. time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har brukt zyrtec (og nå Cetirizin - samme preparat, bare billigere) forebyggende med grei effekt. Det er jo en autoimmun greie, og da skal jo antihistamin hjelpe, liksom. Men det må altså tas forebyggende. Mulig det bremser videre utvikling også, det skal jeg ikke si for sikkert. Ingen skade i å prøve? Du får kjøpt pakker med 5 eller 7 tabletter i, så det er ikke et veldig dyrt eksperiment.

Forøvrig synes jeg aloe vera gel lindrer en del, antakeligvis fordi det kjøler. Nå har jeg akkurat smurt meg inn med Eurax for andre gang i dag, og det er nok det beste jeg kan anbefale som lindring. Skal smøres på de kløende områdene hver 4-8. time.

Hm, ok.. jeg har null peil på allergimedisin nemlig.

Men Eurax, den tar altså kun kløen og ikke klumpene? Pøkk, jeg ser ut som om en bråte med mygg har kastet seg over pannen min. Glupskere enn noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok.. jeg har null peil på allergimedisin nemlig.

Men Eurax, den tar altså kun kløen og ikke klumpene? Pøkk, jeg ser ut som om en bråte med mygg har kastet seg over pannen min. Glupskere enn noen!

Allergimedisin er overhodet ikke farlig. En bitteliten pille hver dag. :closedeyes:

Eurax er bare kløestillende ja, men lar du være å klø så blir det jo mindre stygt da. Og det er jo helt umulig uten kløestillende!

Apotekdamen presterte å anbefale hydrokortison, det kan kanskje hjelpe, men ikke pokker om jeg begynner å smøre meg med denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergimedisin kan gi en form for soleksem, så det kan være lurt å ta kontakt med legen før man begynner med det.

Det stemmer at noen opplever å få soleksem når de bruker allergimedisin (og antibiotika og visse "nervemedisiner" i kombinasjon med soling, derfor bør man snakke med legen sin dersom man får soleksem for å utelukke medikamentbruk som årsak. Men det er ingen grunn til å unngå allergimedisin når man allerede HAR soleksem.

Allergimedisin kan forøvrig, som alle andre medikamenter, gi allergiske reaksjoner som f.eks. utslett.

Det anbefales å ta tablettene om kvelden, da man kan oppleve å bli trøtt av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta noen runder i solarium tidlig på våren - en tre-fire ganger så jeg får litt grunnlag. Det hjelper noe, men hvis jeg er for lenge i sterk sol så får jeg litt eksem, men ikke på langt nær så mye som jeg får uten solarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Funker allergimedisin mot det? Men altså, kan jeg ta det for dette uten at jeg har behov for allergimedisin ellers?

Betakaroten.... gulrot liksom? Hm, det hørtes jo litt mindre "farlig" ut enn allergimedisin (jada, sikkert helt safe't, bare meg som ikke liker piller :D )

Men når jeg først har fått det, vil innhugg av betakaroten minske videre "frempopping"? Gjelder jo forsåvidt vedr allergimedisinen også..

Ja, stoffene som er i gulrot, bare i mye større dose.... En venninne av min mor påstår hun får farge bare av å spise de, men jeg er nå litt usikker på det.... (og oransje vil jeg uansett ikke bli... :rolleyes: )

Hvor vidt det vil minske frempoppingen vet jeg ikke, men uansett er det jo flott å forebygge for å slippe/minimalisere neste runde da....

Sinksalve kanskje..?? Det er jo til røde, såre barneromper (ingen sammenligning forøvrig... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergimedisin er overhodet ikke farlig. En bitteliten pille hver dag. :closedeyes:

Eurax er bare kløestillende ja, men lar du være å klø så blir det jo mindre stygt da. Og det er jo helt umulig uten kløestillende!

Apotekdamen presterte å anbefale hydrokortison, det kan kanskje hjelpe, men ikke pokker om jeg begynner å smøre meg med denslags.

Hydrokortison ja.. nope, det vil jeg heller ikke putte på meg. Det er ikke uten grunn at jeg trekker tøtto til homeopat for å få bukt med utslettet hennes :D

Allergimedisin kan gi en form for soleksem, så det kan være lurt å ta kontakt med legen før man begynner med det.

:D

Det stemmer at noen opplever å få soleksem når de bruker allergimedisin (og antibiotika og visse "nervemedisiner" i kombinasjon med soling, derfor bør man snakke med legen sin dersom man får soleksem for å utelukke medikamentbruk som årsak. Men det er ingen grunn til å unngå allergimedisin når man allerede HAR soleksem.

Allergimedisin kan forøvrig, som alle andre medikamenter, gi allergiske reaksjoner som f.eks. utslett.

Det anbefales å ta tablettene om kvelden, da man kan oppleve å bli trøtt av dem.

Bli trøtt av dem? Hm, det hadde jo kanskje vært helt konge da! Men altså, vil trøttheten gå over til neste dag? Jeg lurer fordi jeg har eksamen på fredag og bør jeg kanskje ikke leke min egen forsøkskanin nå da og heller vente til etter eksamen? Eller hva?

Jeg pleier å ta noen runder i solarium tidlig på våren - en tre-fire ganger så jeg får litt grunnlag. Det hjelper noe, men hvis jeg er for lenge i sterk sol så får jeg litt eksem, men ikke på langt nær så mye som jeg får uten solarium.

*rødme* Vet du, jeg har nærmest aldri fått noe farge de (fjørt) gangene jeg har lagt meg i solarium... Så det der med "grunnlag" kan jeg bare glemme *knis* Men tanken og ideen var god, det funker bare ikke på denne kanten.

Vedr. aloevera plantene.. En ting, de av dere som har brukt dem. Hvordan får dere best utbytte av bladene? Jeg driver å klipper dem tvers over. Dette medfører at jeg må klippe ganske mye fordi de går jo "tom" på den flaten. Er det bedre å skjære dem på tvers, eller er det noen andre smarte ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stoffene som er i gulrot, bare i mye større dose.... En venninne av min mor påstår hun får farge bare av å spise de, men jeg er nå litt usikker på det.... (og oransje vil jeg uansett ikke bli... :rolleyes: )

Hvor vidt det vil minske frempoppingen vet jeg ikke, men uansett er det jo flott å forebygge for å slippe/minimalisere neste runde da....

Sinksalve kanskje..?? Det er jo til røde, såre barneromper (ingen sammenligning forøvrig... :D )

:D Ja, vettu hva.. jeg er da ingen barnerompe.. Jeg ser kanskje ut som en pizzafjortis i pannen akkurat nå, men barnerompe?! *pføy*

Jeg får kjøpe det på helsekosten fortest mulig, for dette har jo tatt helt av her :S

Men vil dette si at du tar betakaroten hele året igjennom? Eller starter du på vårparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ja, vettu hva.. jeg er da ingen barnerompe.. Jeg ser kanskje ut som en pizzafjortis i pannen akkurat nå, men barnerompe?! *pføy*

Jeg får kjøpe det på helsekosten fortest mulig, for dette har jo tatt helt av her :S

Men vil dette si at du tar betakaroten hele året igjennom? Eller starter du på vårparten?

Pizzafjortis... :D

Nei, jeg tar det ikke hele året. Jeg starter gjerne sånn ved disse tider (par uker siden) og tar det ut august eller noe... Reiser jeg til syden på vinteren starter jeg en mnds tid før jeg reiser, og spiser det til jeg kommer hjem igjen...

Edit: Jeg har gått på allergimedisin i hvert fall de siste 7-8 årene, men jeg har fått like mye soleksem som tidligere (om ikke mer, men det handler kanskje like gjerne om mer soling...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzafjortis... :D

Nei, jeg tar det ikke hele året. Jeg starter gjerne sånn ved disse tider (par uker siden) og tar det ut august eller noe... Reiser jeg til syden på vinteren starter jeg en mnds tid før jeg reiser, og spiser det til jeg kommer hjem igjen...

Edit: Jeg har gått på allergimedisin i hvert fall de siste 7-8 årene, men jeg har fått like mye soleksem som tidligere (om ikke mer, men det handler kanskje like gjerne om mer soling...)

Det avgjør saken! Da tror jeg at jeg satser på betakaroten i første omgang kanskje. Med mindre det popper inn et nytt og spennende svar fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli trøtt av dem? Hm, det hadde jo kanskje vært helt konge da! Men altså, vil trøttheten gå over til neste dag? Jeg lurer fordi jeg har eksamen på fredag og bør jeg kanskje ikke leke min egen forsøkskanin nå da og heller vente til etter eksamen? Eller hva?

Effekten er som regel svak og kortvarig. Akkurat nok til å gjøre deg litt trøttere så du får sove om kvelden (jippi), men ikke nok til å gi deg noen "hangover" eller noe slikt. Det er snakk om reseptfrie midler her altså.

*rødme* Vet du, jeg har nærmest aldri fått noe farge de (fjørt) gangene jeg har lagt meg i solarium... Så det der med "grunnlag" kan jeg bare glemme *knis* Men tanken og ideen var god, det funker bare ikke på denne kanten.

Det er ikke nødvendigvis fargen du er ute etter, men "herdingen" av huden som det resulterer i. Man kan selvsagt gjøre det med naturlig sol også, men det er liksom litt kronglete å være ute i sola kun 5 min første dagen og så øke gradvis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...