Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips for soleksem?

Vala

Recommended Posts

Skrevet

Yessir! Da har jo solen tittet frem for alvor her i byen. Dette er selvsagt usaklig deilig, men jeg har imidlertid noe som irriterer meg grønn (eller skulle jeg si små prikket?). Uavhengig om jeg bruker solkrem eller ei, så får jeg soleeksem. Jeg bruker den samme som tøtto, så det er ca. faktor 15-25. Og det er ikke aktuelt å sitte innendørs mens alle "a-vitaminene" svever i luften :D

Men det virker som om grad av soleksem varierer med selve solkremmerket, er det noen andre som har opplevd dette og evt. kan tipse om "sin" beste solkrem?

Er det noen andre tips å hente , som f.eks. hva en kan smøre med etter at "skaden" har skjedd? Eller det beste er om det finnes noen andre råd for å unngå hele problematikken?

*kløøøør*

Skrevet

Forebyggende aner jeg ikke - men kanksje høre på en helsekost?

Som brannslukking kan man vel bruke vidundermidlet aloe vera. Det aller beste er jo da å kutte opp et blad av en plante.

Skrevet
Forebyggende aner jeg ikke - men kanksje høre på en helsekost?

Som brannslukking kan man vel bruke vidundermidlet aloe vera. Det aller beste er jo da å kutte opp et blad av en plante.

Har forsøkt det ja, men den demper faktisk dårlig (ja, direkte av plante ikke sånn via butikk :D). Kanskje jeg bare er veldig sær, dvs mitt eksem?

Skrevet

Eurax kløestillende krem funker fint.

Jeg bruker også allergimedisin for det, men det må tas FØR utslettet kommer igang hvis det skal ha noen sjans til å virke. Etter er det ganske meningsløst (såpass at damen på apoteket smiler skjevt når jeg sier hva jeg skal ha det til).

Hilsen en med flammende røde og særdeles kløende armer fulle av større og mindre røde hevelser.

Hvor ble det av vinteren? :D

Skrevet

Betakaroten!!

Kjøp en boks på helsekosten, og ta en tablett om dagen, forebyggende... Dette har jeg hatt god hjelp av, og også en venninne som tipset meg om det.

Ellers, når skaden allerede har skjedd, synes jeg Aloe gel og Aloe Propolis fra Forever Living Products virker lindrende om ikke annet...

Skrevet
Eurax kløestillende krem funker fint.

Jeg bruker også allergimedisin for det, men det må tas FØR utslettet kommer igang hvis det skal ha noen sjans til å virke. Etter er det ganske meningsløst (såpass at damen på apoteket smiler skjevt når jeg sier hva jeg skal ha det til).

Hilsen en med flammende røde og særdeles kløende armer fulle av større og mindre røde hevelser.

Hvor ble det av vinteren? :D

Hæ? Funker allergimedisin mot det? Men altså, kan jeg ta det for dette uten at jeg har behov for allergimedisin ellers?

Betakaroten!

Kjøp en boks på helsekosten, og ta en tablett om dagen, forebyggende... Dette har jeg hatt god hjelp av, og også en venninne som tipset meg om det.

Ellers, når skaden allerede har skjedd, synes jeg Aloe gel og Aloe Propolis fra Forever Living Products virker lindrende om ikke annet...

Betakaroten.... gulrot liksom? Hm, det hørtes jo litt mindre "farlig" ut enn allergimedisin (jada, sikkert helt safe't, bare meg som ikke liker piller :D )

Men når jeg først har fått det, vil innhugg av betakaroten minske videre "frempopping"? Gjelder jo forsåvidt vedr allergimedisinen også..

Skrevet
Hæ? Funker allergimedisin mot det? Men altså, kan jeg ta det for dette uten at jeg har behov for allergimedisin ellers?

Men når jeg først har fått det, vil innhugg av betakaroten minske videre "frempopping"? Gjelder jo forsåvidt vedr allergimedisinen også..

Ja, jeg har brukt zyrtec (og nå Cetirizin - samme preparat, bare billigere) forebyggende med grei effekt. Det er jo en autoimmun greie, og da skal jo antihistamin hjelpe, liksom. Men det må altså tas forebyggende. Mulig det bremser videre utvikling også, det skal jeg ikke si for sikkert. Ingen skade i å prøve? Du får kjøpt pakker med 5 eller 7 tabletter i, så det er ikke et veldig dyrt eksperiment.

Forøvrig synes jeg aloe vera gel lindrer en del, antakeligvis fordi det kjøler. Nå har jeg akkurat smurt meg inn med Eurax for andre gang i dag, og det er nok det beste jeg kan anbefale som lindring. Skal smøres på de kløende områdene hver 4-8. time.

Skrevet
Ja, jeg har brukt zyrtec (og nå Cetirizin - samme preparat, bare billigere) forebyggende med grei effekt. Det er jo en autoimmun greie, og da skal jo antihistamin hjelpe, liksom. Men det må altså tas forebyggende. Mulig det bremser videre utvikling også, det skal jeg ikke si for sikkert. Ingen skade i å prøve? Du får kjøpt pakker med 5 eller 7 tabletter i, så det er ikke et veldig dyrt eksperiment.

Forøvrig synes jeg aloe vera gel lindrer en del, antakeligvis fordi det kjøler. Nå har jeg akkurat smurt meg inn med Eurax for andre gang i dag, og det er nok det beste jeg kan anbefale som lindring. Skal smøres på de kløende områdene hver 4-8. time.

Hm, ok.. jeg har null peil på allergimedisin nemlig.

Men Eurax, den tar altså kun kløen og ikke klumpene? Pøkk, jeg ser ut som om en bråte med mygg har kastet seg over pannen min. Glupskere enn noen!

Skrevet
Hm, ok.. jeg har null peil på allergimedisin nemlig.

Men Eurax, den tar altså kun kløen og ikke klumpene? Pøkk, jeg ser ut som om en bråte med mygg har kastet seg over pannen min. Glupskere enn noen!

Allergimedisin er overhodet ikke farlig. En bitteliten pille hver dag. :closedeyes:

Eurax er bare kløestillende ja, men lar du være å klø så blir det jo mindre stygt da. Og det er jo helt umulig uten kløestillende!

Apotekdamen presterte å anbefale hydrokortison, det kan kanskje hjelpe, men ikke pokker om jeg begynner å smøre meg med denslags.

Skrevet

Allergimedisin kan gi en form for soleksem, så det kan være lurt å ta kontakt med legen før man begynner med det.

Skrevet
Allergimedisin kan gi en form for soleksem, så det kan være lurt å ta kontakt med legen før man begynner med det.

Det stemmer at noen opplever å få soleksem når de bruker allergimedisin (og antibiotika og visse "nervemedisiner" i kombinasjon med soling, derfor bør man snakke med legen sin dersom man får soleksem for å utelukke medikamentbruk som årsak. Men det er ingen grunn til å unngå allergimedisin når man allerede HAR soleksem.

Allergimedisin kan forøvrig, som alle andre medikamenter, gi allergiske reaksjoner som f.eks. utslett.

Det anbefales å ta tablettene om kvelden, da man kan oppleve å bli trøtt av dem.

Skrevet

Jeg pleier å ta noen runder i solarium tidlig på våren - en tre-fire ganger så jeg får litt grunnlag. Det hjelper noe, men hvis jeg er for lenge i sterk sol så får jeg litt eksem, men ikke på langt nær så mye som jeg får uten solarium.

Skrevet

Betakaroten.... gulrot liksom? Hm, det hørtes jo litt mindre "farlig" ut enn allergimedisin (jada, sikkert helt safe't, bare meg som ikke liker piller :D )

Ja, stoffene som er i gulrot, bare i mye større dose.... En venninne av min mor påstår hun får farge bare av å spise de, men jeg er nå litt usikker på det.... (og oransje vil jeg uansett ikke bli... :rolleyes: )

Hvor vidt det vil minske frempoppingen vet jeg ikke, men uansett er det jo flott å forebygge for å slippe/minimalisere neste runde da....

Sinksalve kanskje..?? Det er jo til røde, såre barneromper (ingen sammenligning forøvrig... :D )

Skrevet
Allergimedisin er overhodet ikke farlig. En bitteliten pille hver dag. :closedeyes:

Eurax er bare kløestillende ja, men lar du være å klø så blir det jo mindre stygt da. Og det er jo helt umulig uten kløestillende!

Apotekdamen presterte å anbefale hydrokortison, det kan kanskje hjelpe, men ikke pokker om jeg begynner å smøre meg med denslags.

Hydrokortison ja.. nope, det vil jeg heller ikke putte på meg. Det er ikke uten grunn at jeg trekker tøtto til homeopat for å få bukt med utslettet hennes :D

:D

Det stemmer at noen opplever å få soleksem når de bruker allergimedisin (og antibiotika og visse "nervemedisiner" i kombinasjon med soling, derfor bør man snakke med legen sin dersom man får soleksem for å utelukke medikamentbruk som årsak. Men det er ingen grunn til å unngå allergimedisin når man allerede HAR soleksem.

Allergimedisin kan forøvrig, som alle andre medikamenter, gi allergiske reaksjoner som f.eks. utslett.

Det anbefales å ta tablettene om kvelden, da man kan oppleve å bli trøtt av dem.

Bli trøtt av dem? Hm, det hadde jo kanskje vært helt konge da! Men altså, vil trøttheten gå over til neste dag? Jeg lurer fordi jeg har eksamen på fredag og bør jeg kanskje ikke leke min egen forsøkskanin nå da og heller vente til etter eksamen? Eller hva?

Jeg pleier å ta noen runder i solarium tidlig på våren - en tre-fire ganger så jeg får litt grunnlag. Det hjelper noe, men hvis jeg er for lenge i sterk sol så får jeg litt eksem, men ikke på langt nær så mye som jeg får uten solarium.

*rødme* Vet du, jeg har nærmest aldri fått noe farge de (fjørt) gangene jeg har lagt meg i solarium... Så det der med "grunnlag" kan jeg bare glemme *knis* Men tanken og ideen var god, det funker bare ikke på denne kanten.

Vedr. aloevera plantene.. En ting, de av dere som har brukt dem. Hvordan får dere best utbytte av bladene? Jeg driver å klipper dem tvers over. Dette medfører at jeg må klippe ganske mye fordi de går jo "tom" på den flaten. Er det bedre å skjære dem på tvers, eller er det noen andre smarte ting?

Skrevet
Ja, stoffene som er i gulrot, bare i mye større dose.... En venninne av min mor påstår hun får farge bare av å spise de, men jeg er nå litt usikker på det.... (og oransje vil jeg uansett ikke bli... :rolleyes: )

Hvor vidt det vil minske frempoppingen vet jeg ikke, men uansett er det jo flott å forebygge for å slippe/minimalisere neste runde da....

Sinksalve kanskje..?? Det er jo til røde, såre barneromper (ingen sammenligning forøvrig... :D )

:D Ja, vettu hva.. jeg er da ingen barnerompe.. Jeg ser kanskje ut som en pizzafjortis i pannen akkurat nå, men barnerompe?! *pføy*

Jeg får kjøpe det på helsekosten fortest mulig, for dette har jo tatt helt av her :S

Men vil dette si at du tar betakaroten hele året igjennom? Eller starter du på vårparten?

Skrevet
:D Ja, vettu hva.. jeg er da ingen barnerompe.. Jeg ser kanskje ut som en pizzafjortis i pannen akkurat nå, men barnerompe?! *pføy*

Jeg får kjøpe det på helsekosten fortest mulig, for dette har jo tatt helt av her :S

Men vil dette si at du tar betakaroten hele året igjennom? Eller starter du på vårparten?

Pizzafjortis... :D

Nei, jeg tar det ikke hele året. Jeg starter gjerne sånn ved disse tider (par uker siden) og tar det ut august eller noe... Reiser jeg til syden på vinteren starter jeg en mnds tid før jeg reiser, og spiser det til jeg kommer hjem igjen...

Edit: Jeg har gått på allergimedisin i hvert fall de siste 7-8 årene, men jeg har fått like mye soleksem som tidligere (om ikke mer, men det handler kanskje like gjerne om mer soling...)

Skrevet
Pizzafjortis... :D

Nei, jeg tar det ikke hele året. Jeg starter gjerne sånn ved disse tider (par uker siden) og tar det ut august eller noe... Reiser jeg til syden på vinteren starter jeg en mnds tid før jeg reiser, og spiser det til jeg kommer hjem igjen...

Edit: Jeg har gått på allergimedisin i hvert fall de siste 7-8 årene, men jeg har fått like mye soleksem som tidligere (om ikke mer, men det handler kanskje like gjerne om mer soling...)

Det avgjør saken! Da tror jeg at jeg satser på betakaroten i første omgang kanskje. Med mindre det popper inn et nytt og spennende svar fort.

Skrevet
Bli trøtt av dem? Hm, det hadde jo kanskje vært helt konge da! Men altså, vil trøttheten gå over til neste dag? Jeg lurer fordi jeg har eksamen på fredag og bør jeg kanskje ikke leke min egen forsøkskanin nå da og heller vente til etter eksamen? Eller hva?

Effekten er som regel svak og kortvarig. Akkurat nok til å gjøre deg litt trøttere så du får sove om kvelden (jippi), men ikke nok til å gi deg noen "hangover" eller noe slikt. Det er snakk om reseptfrie midler her altså.

*rødme* Vet du, jeg har nærmest aldri fått noe farge de (fjørt) gangene jeg har lagt meg i solarium... Så det der med "grunnlag" kan jeg bare glemme *knis* Men tanken og ideen var god, det funker bare ikke på denne kanten.

Det er ikke nødvendigvis fargen du er ute etter, men "herdingen" av huden som det resulterer i. Man kan selvsagt gjøre det med naturlig sol også, men det er liksom litt kronglete å være ute i sola kun 5 min første dagen og så øke gradvis. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...