Gå til innhold
Hundesonen.no

Mektig lei av å vaske gulv..


Jtk

Recommended Posts

Hvalpen vår er 18 uker nå. vi lufter han sikkert 20 ganger om dagen, men han gjør ifra seg inne. de få gangene han har tisset ute har han fått belønning. men 3 min etter vi kommmer inn så tisser han igjen.

I dag fks så har vi vært ute fra kl 12 til 18:30.. Første han gjorde når vi kom inne var å tisse.

Noen som har gode råd til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når dere er ute? Når det skjer ting rundt valper glemmer de ofte at de skal på do. Det aller enkleste er å finne en fast plass i hagen/i en grøft/på et jorde, og alltid gå dit når dere tar han ut. Når dere kommer dit så bare STÅ der. Ikke lek, ikke tren, ikke gå tur langs veien. Da blir det enklere å etablere et mønster. Og når dere er der så må dere aldri gå inn før han har vært på do. Valpen din er ikke så gammel enda, det er bare å smøre seg med tålmodighet, noen hunder blir ikke helt renslige før de nærmer seg året :icon_redface: Ta han ut etter han har sovet, spist, lekt og ofte ellers, og som sagt- aldri gå inn før han har gjort fra seg der. Ros han forsiktig, og gå inn. Aldri lag noen big deal om det skjer noe inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når dere er ute? Når det skjer ting rundt valper glemmer de ofte at de skal på do. Det aller enkleste er å finne en fast plass i hagen/i en grøft/på et jorde, og alltid gå dit når dere tar han ut. Når dere kommer dit så bare STÅ der. Ikke lek, ikke tren, ikke gå tur langs veien. Da blir det enklere å etablere et mønster. Og når dere er der så må dere aldri gå inn før han har vært på do. Valpen din er ikke så gammel enda, det er bare å smøre seg med tålmodighet, noen hunder blir ikke helt renslige før de nærmer seg året :icon_redface: Ta han ut etter han har sovet, spist, lekt og ofte ellers, og som sagt- aldri gå inn før han har gjort fra seg der. Ros han forsiktig, og gå inn. Aldri lag noen big deal om det skjer noe inne.

I dag har vi holdt på ut i hagen med plena. Rambo har lekt og sovet ute i hele dag, men ikke gjort ifra seg på 6,5 time ute, når vi kom inn tisset han. Skal vi stå ut i 7 timer?? han har aldri fått kjeft inne for tissinga, men vi begynner å bli sliten av d..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke hatt han lenge.. 10 uker vil jeg tro (gitt at dere fikk han 8 uker gammel..)

En ting dere kan prøve.. Når han tisser inne, tørk opp tisset med en avis før dere vasker.

Avisen legger dere så ute, der dere vil at han skal ha dostedet sitt.

Det vil da lukte kjent og trygt når han kommer til det stedet, og det kan gjøre at han vil tisse der..

For min del gikk jeg ut ca hver halvtime den første tiden, før jeg drøyde ut lenger og lenger.

Når vi gikk ut for å tisse var det helt rolig, ingenting skjedde, og vi gikk alltid på samme sted de første ukene..

Etterhvert forstod han hvor ting skal gjøres, innendørs tisset han kanskje 10 ganger tilsammen frem til han var 4 mnd. Etter det fikk han et tilbakefall i forbindelse med en operasjon, og tisset en del inne en stund.. Men det tok 3-4 uker før vi var ferdige med det :icon_redface:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke hatt han lenge.. 10 uker vil jeg tro (gitt at dere fikk han 8 uker gammel..)

En ting dere kan prøve.. Når han tisser inne, tørk opp tisset med en avis før dere vasker.

Avisen legger dere så ute, der dere vil at han skal ha dostedet sitt.

Det vil da lukte kjent og trygt når han kommer til det stedet, og det kan gjøre at han vil tisse der..

For min del gikk jeg ut ca hver halvtime den første tiden, før jeg drøyde ut lenger og lenger.

Når vi gikk ut for å tisse var det helt rolig, ingenting skjedde, og vi gikk alltid på samme sted de første ukene..

Etterhvert forstod han hvor ting skal gjøres, innendørs tisset han kanskje 10 ganger tilsammen frem til han var 4 mnd. Etter det fikk han et tilbakefall i forbindelse med en operasjon, og tisset en del inne en stund.. Men det tok 3-4 uker før vi var ferdige med det :icon_redface:

Lykke til!

Takk for tips, skal prøve ut avis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalpen vår er 18 uker nå. vi lufter han sikkert 20 ganger om dagen, men han gjør ifra seg inne. de få gangene han har tisset ute har han fått belønning. men 3 min etter vi kommmer inn så tisser han igjen.

I dag fks så har vi vært ute fra kl 12 til 18:30.. Første han gjorde når vi kom inne var å tisse.

Noen som har gode råd til oss?

ja.... du skal få et godt råd. Vær tålmodig og hold ut. Dette syns jeg personlig ikke er noe å bekymre seg om i det hele tatt. Det er helt normalt at for noen valper tar det bare litt lengre tid. Sørg bare for gode rutiner som du har fått råd om, så ordner det seg. TTT. Å gjøre fra seg ute bare, er i liten grad påvirket av læring så la det bare gå sin gang og få sjekket urinveisinfeksjon eller slikt så ikke det er probemet.

(Psst! Pia gjorde fra seg inne til hun var over året!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.... du skal få et godt råd. Vær tålmodig og hold ut. Dette syns jeg personlig ikke er noe å bekymre seg om i det hele tatt. Det er helt normalt at for noen valper tar det bare litt lengre tid. Sørg bare for gode rutiner som du har fått råd om, så ordner det seg. TTT. Å gjøre fra seg ute bare, er i liten grad påvirket av læring så la det bare gå sin gang og få sjekket urinveisinfeksjon eller slikt så ikke det er probemet.

(Psst! Pia gjorde fra seg inne til hun var over året!)

hva er symptoner på urinveisinfeksjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av symptomene på urinveisinfeksjon er vel "småskvetting" og at hunden må ofte... Og det er vel ikke helt deres problem? Har dere ikke noen rutiner? på f.eks at valpen må noe om morgenen, må etter mat, etter at dere har latt den være alene inne litt, eller...eller...?

Det er vel gjerne sånn at jo oftere valpen tisser inne, jo mer "NORMALT" føles det, og det samme med ute. Derfor er det viktig at dere får den ut i alle disse "rutinetilfellene" sånn at det blir normalt å tisse ute, samme sted (som ikke er et "lekested"), samme oppførsel (stå stille og vent). Ser dere valpen starter å tisse kan dere bære ham ut hvis dere har sjans til å rekke det på noen som helst fornuftig måte. Jeg tror ikke det er noe poeng i å vente til valpen tisser hver gang dere går ut, men ser dere den gjør seg klar når den kommer inn igjen, så er det bare å bruke beina...FORT! Cluet er å være kjempeoppmerksom. HELE tiden...

Bare sånn for moro skyld, Hvor mye veier den nå? Hvordan er det med bæring, der går ennå eller?

Jeg gjorde en dag i fortvilelse og avmakt en "tisselyd", en sånn vislelyd med munnen, da valpen min stod og røra og luktet i øst og vest og gravde litt og surret fælt, det var på kvelden og jeg ville VELDIG at han skulle få det gjort før vi tok natta... og gjett hva, han kan ha koblet det, for da ble det tiss, og siden har vi brukt den når jeg vil han skal få det unna, og ikke røre så fælt.

Lykke til, det er bare en etappe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av symptomene på urinveisinfeksjon er vel "småskvetting" og at hunden må ofte... Og det er vel ikke helt deres problem? Har dere ikke noen rutiner? på f.eks at valpen må noe om morgenen, må etter mat, etter at dere har latt den være alene inne litt, eller...eller...?

Det er vel gjerne sånn at jo oftere valpen tisser inne, jo mer "NORMALT" føles det, og det samme med ute. Derfor er det viktig at dere får den ut i alle disse "rutinetilfellene" sånn at det blir normalt å tisse ute, samme sted (som ikke er et "lekested"), samme oppførsel (stå stille og vent). Ser dere valpen starter å tisse kan dere bære ham ut hvis dere har sjans til å rekke det på noen som helst fornuftig måte. Jeg tror ikke det er noe poeng i å vente til valpen tisser hver gang dere går ut, men ser dere den gjør seg klar når den kommer inn igjen, så er det bare å bruke beina...FORT! Cluet er å være kjempeoppmerksom. HELE tiden...

Bare sånn for moro skyld, Hvor mye veier den nå? Hvordan er det med bæring, der går ennå eller?

Jeg gjorde en dag i fortvilelse og avmakt en "tisselyd", en sånn vislelyd med munnen, da valpen min stod og røra og luktet i øst og vest og gravde litt og surret fælt, det var på kvelden og jeg ville VELDIG at han skulle få det gjort før vi tok natta... og gjett hva, han kan ha koblet det, for da ble det tiss, og siden har vi brukt den når jeg vil han skal få det unna, og ikke røre så fælt.

Lykke til, det er bare en etappe :icon_redface:

Hei! Rambo er 21 kg nå :rolleyes: har faste rutiner med mat og ute om morgen, men han tisser kun inne. tro ikke han er trygg på å tisse ute.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde krisehjemshund på 7-8 mnd her, som ikke var husren grunnet at han hadde bodd i fjøs nesten hele sitt liv, gikk det virkelig et lys opp for han da jeg gikk over fra å kun rose + godbit når han gjorde fra seg, og til at jeg kun klikket + godbit når han gjorde fra seg. Da ble det mer som en lek; han måtte skyndte seg å tisse for å få klikket, som tydeligvis betydde mer enn kun ros.. Verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå går det betaktelig bedre her.. det med avis funket! pisser bare inne en gang iblant om natta nå, men det er vår feil.. har ikke hjerte til å stenge han inne i buret, da piper han og bjeffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var så "heldige" at Knerten ville inn igjen med en gang vi kom oss ut da han var liten. Vi gikk ut med han ca en gang i timen, satte han ned på samme plassen på plenen hver gang og så ut i luftet. Det tok et par timer de første gangene, men når han da tisset litt og fikk ros tok han fort tegninga: Aha! Hvis jeg bare tisser litt så får jeg komme inn igjen!

Anbefaler dere å sette hunden på samme sted hver gang og ikke gi den noe oppmerksomhet før den har gjort fra seg. Da kan dere rose og leke som belønning. Eller gå inn igjen som var belønningen i vårt tilfelle :D. Knerten tisser aldri inne lenger, men vi forsetter å belønne han når han går på do ute HVER dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...