Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffehalsbånd ?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en papillon som bjeffer ganske mye på folk ute og løper etter dem.. Jeg tenkte jeg skulle begynne med et sånt bjeffehalsbånd som spruter ut vann eller lignende.

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt et sånn halsbånd? Finnes det i papillon str? :P Jeg skal ha et som spruter vann, ikke strøm.

Er det noen som har erfaringer med slike halsbånd, er det kjekt å få råd og tips :icon_redface:

Skrevet

Du vil gi hunden din et ubehag når den allerede er usikker på folk og bjeffer på dem?

Jeg hadde vært VELDIG forsiktig med å gjøre denslags. Nå er det bare en pitteliten hund, så det gjør kanskje ikke så mye for FOLKENE om hunden din blir enda mer redd dem - han får vel ikke bitt rare greiene likevel. Men for hunden din blir vel scenarioet slik: Skumle folk, jeg bjeffer, da får jeg ubehagelig vannsprut på meg i tillegg.

Vil du virkelig det?

Jeg var borti en liten hund som også bjeffet mot folk. Eier gadd ikke gjøre noe særlig, men det var påtagelig å se bedring da jeg tilbød meg å prøve - gjennom å jobbe positivt og forebyggende i stedet, på bare en ettermiddag i parken. Eier gadd fortsatt ikke, men fortsatte å kjefte når bjeffingen først kom - noe som i hvert fall bare førte til forverring og stillstand.

Ved å bruke en metode som dette demper du symptomet, men gjør null og niks med årsaken. Er ikke hunden redd, så burde det i hvert fall være enkelt å trene det vekk. Jeg har selv dessverre måttet gjøre meg en viss erfaring med sitronhalsbånd i en viss situasjon der vi var opprådd, men det var på en svært stødig hund og definitivt ikke i en situasjon som handlet om mennesker... derfor vil jeg også fraråde deg dette.

Tren aktivt - istedet for å sett på noe som gjør at hunden ikke TØR å bjeffe.

• 2 weeks later...
Skrevet

Du kan jo hør med dyrebutikken. Eller kan du prøve og kveppe henne når hun bjeffer. Spenne en stein eller

lignende. Det var tips på fjellanger.

Skrevet
Du kan jo hør med dyrebutikken. Eller kan du prøve og kveppe henne når hun bjeffer. Spenne en stein eller

lignende. Det var tips på fjellanger.

Det nekter jeg å tro.

Skrevet

med fare for å kuppe tråden ønsker jeg og høre hva dere ville gjort når valpen bjeffer når noen går i døra...Han reagerer ikke på ringeklokka men når noen kommer inn uten å ringe på så bjeffer Bajas og styrter ned trappa mot utgangsdøren.

Hva blir mest rett av meg å gjøre?

Bør jeg varsle hunden med ett strengt "nei" eller skal jeg overse ham? eller avlede?

Det skjer jo så raskt dette at jeg rekker ikke avlede egentlig.

Jeg har nok oppdaget vakthunden i min lille valp gitt.

Skrevet
med fare for å kuppe tråden ønsker jeg og høre hva dere ville gjort når valpen bjeffer når noen går i døra...Han reagerer ikke på ringeklokka men når noen kommer inn uten å ringe på så bjeffer Bajas og styrter ned trappa mot utgangsdøren.

Hva blir mest rett av meg å gjøre?

Bør jeg varsle hunden med ett strengt "nei" eller skal jeg overse ham? eller avlede?

Det skjer jo så raskt dette at jeg rekker ikke avlede egentlig.

Jeg har nok oppdaget vakthunden i min lille valp gitt.

Har du ikke sett på Milan? "You have to claim the door" :)

Skrevet
he he he...det har jeg gjort. funker når vi skal ut,men ikke når noen kommer inn. :)

Arwen og er slik, han løper ned når det ringer på døren og er helt livlig :D Litt søtt til tider, men greit å få det vekk :)

Skrevet
Arwen og er slik, han løper ned når det ringer på døren og er helt livlig :) Litt søtt til tider, men greit å få det vekk :)

lyst å få det bort jeg også. men lurer litt på om noen har noen gode tips

Guest lijenta
Skrevet

Dørklokke kan bety at hunden skal gå og legge seg på plassen sin. Er ting som man kan trene på.

Skrevet
Dørklokke kan bety at hunden skal gå og legge seg på plassen sin. Er ting som man kan trene på.

hm...han reagerer ikke på dørklokka.

men når noen kommer inn uten varsel

Skrevet
hm...han reagerer ikke på dørklokka.

men når noen kommer inn uten varsel

Nå er jo Bajas er mix med endel vakt i seg. Jeg hadde ikke gått inn med kjeft for noe sånt, men du kan lære han en alternativ adferd der og, med at han skal legge seg når det går i døra.

Skrevet

Arwen reagerer på dørklokka, det var faktisk et godt tips :) takk ! skal iallfall prøve på det :)

Skrevet
Det nekter jeg å tro.

Joda..har lest en hel bok fra fjellanger jeg hvor passeringstrening var omtalt. Hjelper det ikke å sprute stein, skal man lugge i pelsen på innsiden av lårene for å få kontakt.(da hadde jeg hatt en stk belger i hånden) Men denne boken er urgammel og jeg tviler på at han er enig i de metodene han anbefalte på den tiden nå...

Skrevet
Joda..har lest en hel bok fra fjellanger jeg hvor passeringstrening var omtalt. Hjelper det ikke å sprute stein, skal man lugge i pelsen på innsiden av lårene for å få kontakt.(da hadde jeg hatt en stk belger i hånden) Men denne boken er urgammel og jeg tviler på at han er enig i de metodene han anbefalte på den tiden nå...

Aha! Jeg så nemlig for meg at h*n hadde vært på kurs og fått det anbefalt, men en urgammel bok kan jo også gjøre nytten!

Har forresten relativt store problemer med å se for meg hvordan man skal klare å lugge en korthåret chihuahua på innsiden av lårene for å få kontakt.. :) sånn uten å gjøre for mye annet; som å dra i båndet, rive og røske, ta tak i hunden og løfte den her og der for å komme til.. Eller en nakenhund for den saks skyld. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...