Gå til innhold
Hundesonen.no

RIK grunnkurs

Calina

Recommended Posts

Skrevet

I helgen har vi vært på kurs i Shæferhundklubben og hatt det kjempegøyt! Hardt arbeid var det (spess c-del), men vi har lært mye nyttig og nå er arbeidsgleden kommet frem! :)

Det ble visst bare tatt bilder av meg og dyret under C- del - det var visst der det var mest action.. :wink:

det er første gang Odin prøver denne delen,og han var den som dro best av de hundene som var her. :)

IMG_2013_tren12.jpg

IMG_2024_TREN22.jpg

IMG_2019_tren8.jpg

IMG_2016_tren6.jpg

Hver hund var på banen ca 10 min på denne delen av kurset - og fy søren dette er hardt altså! Jeg er stiv og støl i hele meg ennå - og er bare sjeleglad for at ikke jeg var figuranten her, som hadde 7 andre hunder utenom min..hhih..

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Fine bilder.. :)

Odin er tøff.. Hehe..

Så ut som det var hardt arbeid ja.. Tungt å holde igjen dyret ja.. :)

(Hvor mye veier han)

Skrevet

OI!! så stilig!!

Odin er jo kjempe tøff jo :)

Er det slik at du skal holde ham igjen her? (unskjyld min totale mangel på kunnskaper om dette! :))

Forstår godt at du er støl hvis du sskal holde igjen, og holde i 10 min! Odin er jo en hel pakke muskler! :P

Skrevet
Fine bilder.. :)

Odin er tøff.. Hehe..

Så ut som det var hardt arbeid ja.. Tungt å holde igjen dyret ja.. :)

(Hvor mye veier han)

Han er ikke mer enn ca 39 kg nå - han tok av etpar kilo etter han måtte sy under foten,og det er først nå vi har komt litt igang igjen.

Jeg kan love deg jeg hadde trøbbel med å stå stille på samme plass, ja! hehe...-men det må en gjøre, så figuranten vet hvor tett innpå hunden kommer.

Skrevet
OI!! så stilig!!

Odin er jo kjempe tøff jo :)

Er det slik at du skal holde ham igjen her? (unskjyld min totale mangel på kunnskaper om dette! :))

Forstår godt at du er støl hvis du sskal holde igjen, og holde i 10 min! Odin er jo en hel pakke muskler! :P

Nå i begynnelsen, skal hunden lære seg å holde fast, med hele munnen - altså ikke kun bite med fortennene. så da må en ha en sleip fille (vått lær) som er vanskelig å få fatt i for hunden,og så ser man ved å la hunden trekke,hvor fast bittet er.

Jeg hjelper Odin til å trekke bakover,og roser ham når han jobber godt bakover - når hunden så gjør det rett, får han fillen,og er "verdensmester" :wink:

-når man så er mer trent, kommer man til andre ting.

:P

Skrevet
O, han og Mona veier like mye :) Og hun har ikke muskler enda :)

hihih...Odin har svært lite muskler nå han og, etter å ha vært uten trening så lenge nå - tilsammen 6 uker tror jeg..

Skrevet

Kjempestilige bilder :):) Ser ut som en skikkelig go styrketrening gitt :P

Nysgjerrig som alltid :P Hvor gammel er Odin og hvor har du fått tak i ham? Legger jo merke til at han har kupert hale, og de er det ikke mange av lenger :)

Skrevet
Kjempestilige bilder :D:D Ser ut som en skikkelig go styrketrening gitt :D

Nysgjerrig som alltid :D Hvor gammel er Odin og hvor har du fått tak i ham? Legger jo merke til at han har kupert hale, og de er det ikke mange av lenger :D

Jo takk...jeg er støl i muskler jeg ikke ante at jeg hadde..hihih...

Odin er 16 mndr gammel og han kommer opprinnelig fra Spania.

:D

Skrevet

Nå i begynnelsen, skal hunden lære seg å holde fast, med hele munnen - altså ikke kun bite med fortennene. så da må en ha en sleip fille (vått lær) som er vanskelig å få fatt i for hunden,og så ser man ved å la hunden trekke,hvor fast bittet er.

Jeg hjelper Odin til å trekke bakover,og roser ham når han jobber godt bakover - når hunden så gjør det rett, får han fillen,og er "verdensmester" :wink:

-når man så er mer trent, kommer man til andre ting.

Ok, ja men da har jeg lært litt i dag og da! :D Er RIK grunnkurs noe man må ha før IPO? Eller tar jeg feil nå?

Skrevet

Men bare så det er sagt til evt folk der ute som syns dette ser så kult ut at de vil prøve - LA VÆRE !!!!

Denne type trening er ULOVLIG å drive uten et godkjent RIK grunnkurs,og en godkjent figurant med fører/atdferd/figurant kursing.

Man skal og ha lisens hos NKK,og RIK instuktøren i ditt område har full rett til å fjerne deg fra trening nårsomhelst, hvor denne ser at treningen ikke fungerer.

Skrevet

Ok, ja men da har jeg lært litt i dag og da! :D Er RIK grunnkurs noe man må ha før IPO? Eller tar jeg feil nå?

Hundefører må har godkjent RIK grunnkurs med sin hund for å kunne trene C delen i IPO ja.

for å kunne konkurrere i IPO, må hund og fører ha bestått BH prøve.

Skrevet

BH prøve? går det i cup sizes og sånn da... hoho.. litt dårlig humor nå på kvelden ja!

Men alvorlig.. hva er BH prøve?

Skrevet
BH prøve? går det i cup sizes og sånn da... hoho.. litt dårlig humor nå på kvelden ja!

Men alvorlig.. hva er BH prøve?

Jupp - en BH C cup aller helst! Om ikke, så stryker du ! :D

-en BH er en Ferdselsprøve... :wink:

Det er et lydighetsprogram,og en mentaldel med skudd..

Skrevet

en B-cup holder ikke altså :D:D

Godt at det stilles så strenge krav til slik trening, så ikke gud og hvermann bare kan starte opp i hagen med kurs!

Skrevet

Godt at det stilles så strenge krav til slik trening, så ikke gud og hvermann bare kan starte opp i hagen med kurs!

Det er jeg og glad for! Desverre er det folk som driver med dette i hagen,men det vil det nok alltid være..

Skrevet
Var det schäferhund klubben i Bergen du var? Der er jeg medlem! :D

Jupp! Vi hadde C del og lydighet på Lønningen,og sportrening på Stend.

Jeg skal og somle meg til å melde meg inn i klubben, for her var det artig å være! Kjempekjekke folk,og super kompetanse!

Skrevet

Det med å være støl i muskler som man ikke ante man hadde kjenner jeg til :D;) . Når han er importert fra Spania forstår jeg at hvorfor han har kupert hale og ører. Det er jo ikke lov her lenger. ;)

Skrevet

Det er jeg og glad for! Desverre er det folk som driver med dette i hagen,men det vil det nok alltid være..

Dessverre vil det alltid finnes slike folk. Men, det er betryggende at det i utgangspunktet er så strenge krav til dette :D

Skrevet

Jupp! Vi hadde C del og lydighet på Lønningen,og sportrening på Stend.

Jeg skal og somle meg til å melde meg inn i klubben, for her var det artig å være! Kjempekjekke folk,og super kompetanse!

Ja det er en kjekk klubb! Og dei er flinke. :D

Skrevet

øy så artig at du trener IPO da!! følt med noe i vm eller? norge (kim andre sørland(?)) har vist de beste resultatene som noensinne har kommet fra norge i IPO vm!! ligger på 3 plass i C-arbeidet hørte jeg!! artig det da!!

Skrevet
øy så artig at du trener IPO da!! følt med noe i vm eller? norge (kim andre sørland(?)) har vist de beste resultatene som noensinne har kommet fra norge i IPO vm!! ligger på 3 plass i C-arbeidet hørte jeg!! artig det da!!

Det blir så man følger litt med da...heheh... :wink:

Ingar og Chuck har og gjort det bra! 6 plass i IDC VM (IPO)- desverre får ikke disse to konkurrere mer, pga de tilbakevirkende nye lovene på kupering.. :D :evil: -det er en SKAM at en av de beste hundene i Norge ikke får vist hva den er god for lenger!!!

Jeg håper og at faren til min kommer seg ut og starter litt nå...-men hans nye eier er ikke helt opptatt av bruk - der går det vel mest i utstilling..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...