Gå til innhold
Hundesonen.no

RIK grunnkurs


Calina

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar
æh... trist greier det med kupering osv... men det er nå blitt slik vøtt...

utstilling er no herk :P

For all del - HELT ok at det er forbud her i landet mot kupering ! det driter jeg hundre null i - men det som er en synd og skam, er at de hundene som har konkurrert i alle år,og vært med på å sette Norge på kartet hva hundesport gjelder - de får plutselig ikke være med på noe lenger!!

DET gjør meg forbanna!

-og utstilling er gøyt det...hihih... :wink: -jeg skal gjerne ha i pose og sekk, jeg da... :roll: :D

En pen hund - som KAN brukes! hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æh... trist greier det med kupering osv... men det er nå blitt slik vøtt...

utstilling er no herk :P

Jeg synes ikke det er trist at man ikke får lov til å kupere hale og ører lenger. Det er bra, halen til hunden er både til for å vise "stemning" og har faktisk en balansefunksjon for hunden. Å kupere ørene er ganske smertefullt for hunden inntil dette er grodd.

Min tante og onkel hadde en Dobermann for mange år siden som både fikk kupert halen og ørene.

Dette er ikke sagt av meg for å starte en diskusjon for eller imot, men simpelthen bare min egen personlige mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EOD. Vi har nok kuperingsdiskusjoner her inne - dette var en RIK tråd. Ikke en kuperingstråd.

Oki ?

:D

Har ikke, som jeg skrev i innlegget, tenkt å diskutere dette :P . Leser ikke kuperingsdiskusjonene, man må få lov til å importere hund fra hvor man vil. Det Calina er ditt valg, og det har hverken jeg eller noen andre her noe med :P Oki :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Scarlet.. jeg mente ikke at man skal ha lov til å kupere haler/ører... mente det er trist at de som allerede har det ikke får konkurere!!!

Jeg forsto hva du mente :) . La oss respektere Calina sitt ønske her. Hun har jo rett i at dette er en RIK tråd og at det andre kan diskuteres i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jupp - en BH C cup aller helst! Om ikke, så stryker du ! :)

-en BH er en Ferdselsprøve... :wink:

Det er et lydighetsprogram,og en mentaldel med skudd..

Bh prøve (ferdselsprøve)

Består av 2 deler en lydighets del med skudd

Også en egnethets test i miljø, der man skal gå langs en beferdet vei, og se at hunden verken jager biler, sykkelister, eller joggere.. Så blir hunden bundet fast og fører gjømmer seg. Så kommer en på tur forbi (på trygg avstand) med hund. Dette er for og luke bort hunder som er aggresive og ikke egner seg for RIK programmet.

Det er viktig og påpeke at man kan gjøre mangen prøver uten biting i ipo.

Prøver med spor og lydighet så rik programmet har masse, for de som ønsker og bite. Eller de som kanskje ikke synes noe om den delen.

Rik er også verdens største brukshundsport!

I c arbeidet er det en motprøve som kan være belastene på hunder med lavt mot, så skulle hunden ikke takle det. Har man mulighet og gå spor eller rundering. Anbefaler de som er mot ipo og ta et grunnkurs for sette seg inn i sporten, og deretter gjøre opp sin mening..

Jeg har selv vært mot ipo pga jeg trodde så mye rart, etter grunnkurset er jeg meget posetiv til rik programmet. Og rottisen likte dette både spor og leke med bite pølse blir litt mere variert enn nkk programmet..

OG ipo programmet er laget med tanke som avlsverktøy, der man ser hvordan hunden veksler mellom forskjellige drifter.

Teori delen på grunnkurset er greit og få med seg for alle som vil trene bruks med sin hund!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ipo er en helt super sport både for hund og fører, og det er variert og ikke minst kjempemorsomt. Vi tok Rik grunnkurs i høst og det er å anbefale om en skal drive den sporten eller ikke. Fp er vi klare for i april og har et lite mål om å ta ipo1-prøven i løpet av sommeren.

Jeg var nok en ihuga motstander av ipo for et år tilbake siden, men det var min uvitenhet som gjorde gangsynet mitt dårlig, og ikke minst min usikkerhet og jeg klarte med bikkja eller ikke. Vel, idag må jeg bare le av meg selv, og er kjempeglad for at jeg lot meg overtale til å overvære noen treninger for å se hva det gikk ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke egenskaper må hunden ha for å ha sjans i RIK/IPO?

Kan noen fortelle litt grunnleggende om hva det går ut på, og hva som kreves..?

Hunden bør kunne hoppe over 1 meter hinder! Den bør ha mot, jaktlyst, byttegripene, hunden bør også være førbar og ha lyst og jobbe selvstendig i sporet.. Det var noe jeg kom på i farten...

Tenker her mest på gruppe c arbeidet der hunden blir mest belastet, velger du vekk bitingen og går en SL prøve (lydighet og spor) klarer du deg uten mot, osv..

Og det viktigste er vel en fører som er villig og jobbe med sin hund ;-) Og at dere har det kjekt, for programmet er laget slik at arbeidsglede blir belønnet ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden bør kunne hoppe over 1 meter hinder! Den bør ha mot, jaktlyst, byttegripene, hunden bør også være førbar og ha lyst og jobbe selvstendig i sporet.. Det var noe jeg kom på i farten...

Tenker her mest på gruppe c arbeidet der hunden blir mest belastet, velger du vekk bitingen og går en SL prøve (lydighet og spor) klarer du deg uten mot, osv..

Og det viktigste er vel en fører som er villig og jobbe med sin hund ;-) Og at dere har det kjekt, for programmet er laget slik at arbeidsglede blir belønnet ! :lol:

Takk for svar!

Jeg har en schæfergutt på 10 mnd som jeg gjerne vil få brukt mest mulig, og jeg synes dette ser utrolig gøy ut - men jeg er usikker på kamplysten hans. Vi skal jobbe med saken, men bør hundene som brukes i bitearbeid helst være "ADHD-hunder" (les: ikke stressa, men med iver og kamping på linje med de fleste maller, osv), eller er det sjans for å få jobbet en hund med "middels" kamplyst oppover?

Skjønner det er umulig for noen å si uten å vite mer om akkurat denne hunden, altså. Jeg må bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Millemonk..

Ja, det er absolutt fullt mulig å jobbe han opp. Ta han med deg til en klubb som driver c-arbeide med godkjent figurant og ta det derifra.

At bikkjene skal være "halvgale" eller helt hypre er nok en helt feil oppfatning. Selv den roligste og mest bedagelige gutten/jenta til mor/far kan bli kjempebra i dette arbeidet. Det kommer ann på jakt,byttedrift og bytteforsvar, om hunden er belastningsbar og har god nervekonstitusjon.

Dette, c-arbeidet, er en kjempekul lek for hundene som de går av skaftet for (i positiv retning), og klimaks for dem er å fange den armen.

Jenta mi stepper som en annen gærning når ho ser figuranten iført utstyret sitt. Uten utstyret så er han en helt vanlig person som må hilses og nusses på.

Så ja, jeg vil anbefale deg til å trene i en klubb med hunden din, og ikke start å trene slike ting for deg selv, da kan du få uventede resultater som ikke er ønskelig.

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er absolutt fullt mulig å jobbe han opp. Ta han med deg til en klubb som driver c-arbeide med godkjent figurant og ta det derifra.

At bikkjene skal være "halvgale" eller helt hypre er nok en helt feil oppfatning. Selv den roligste og mest bedagelige gutten/jenta til mor/far kan bli kjempebra i dette arbeidet.

Så bra! Men med "c-arbeid", er det såkalt "bitearbeid"?

Jeg skal prøve å lete opp en klubb i området, og høre med dem hva de mener.

Det kommer ann på jakt,byttedrift og bytteforsvar, om hunden er belastningsbar og har god nervekonstitusjon.

Han er miljøsterk, men som sagt tafatt i lek. Tipper han ikke har blitt lekt særlig med de første 8 månedene av livet sitt, til jeg fikk ham. Vi har nå fått opp jaktleken, mens kampleken ikke er helt til stede enda (men det går noe bedre enn før).

Jenta mi stepper som en annen gærning når ho ser figuranten iført utstyret sitt. Uten utstyret så er han en helt vanlig person som må hilses og nusses på.

Så ja, jeg vil anbefale deg til å trene i en klubb med hunden din, og ikke start å trene slike ting for deg selv, da kan du få uventede resultater som ikke er ønskelig.

Det skjønner jeg. Hvilken klubb trener du i..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener i Moss/vestby schæferhundklubb. Om bikkja ikke har lekt før eller blitt stimulert på andre måter så har ikke det noe å si. Kong er en fin ting å leke med, dra den etter bakken og la han jakte på den...

Hvor holder du til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener i Moss/vestby schæferhundklubb. Om bikkja ikke har lekt før eller blitt stimulert på andre måter så har ikke det noe å si. Kong er en fin ting å leke med, dra den etter bakken og la han jakte på den...

Ja, det funker kjempefint, det er når han skal "kampe" (altså drakamp) at han blir veik. Spesielt gjelder dette med folk han ikke kjenner (mye mer ivrig i leken med meg), men dette kan muligens komme av alderen, og hjelpes frem av en god figurant?

Hvor holder du til da?

Jeg holder til i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jobbes opp med figurant ja, bare han får tenningen så er mye gjort. Vi har folk helt fra Asker og Nesodden ( Formann og figurant kjører fra nesodden) som kommer å trener sammen med oss, så hvis veien ikke blir for lang for deg så syns vi det er kjempegøy med flere treningskamerater. Vi har et kjempeflott og koselig miljø som alle trives i :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jobbes opp med figurant ja, bare han får tenningen så er mye gjort. Vi har folk helt fra Asker og Nesodden ( Formann og figurant kjører fra nesodden) som kommer å trener sammen med oss, så hvis veien ikke blir for lang for deg så syns vi det er kjempegøy med flere treningskamerater. Vi har et kjempeflott og koselig miljø som alle trives i :D

Kommer de på treningene, eller bare kurset? :lol:

Jeg har dessverre ikke bil, så det blir kanskje litt vanskelig - men det hadde vært moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på alle treninger. Nå trener vi ute på Ås i en ridehall der som vi leier for vinteren. Om du hadde fått noen til å kjørt deg så kunne du jo komme å ta en titt. Du finner mye info på hjemmesiden til klubben vår. Linker er på hjemmesiden min. se signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på alle treninger. Nå trener vi ute på Ås i en ridehall der som vi leier for vinteren. Om du hadde fått noen til å kjørt deg så kunne du jo komme å ta en titt. Du finner mye info på hjemmesiden til klubben vår. Linker er på hjemmesiden min. se signaturen min.

Ås i nærheten av Oslo, eller er det et annet sted som også heter Ås..?

Kjempefin hjemmeside du har forresten - moro å se bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...