Gå til innhold
Hundesonen.no

Agressiv unghund?!

Linda Marie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg passer en unghund på 9 mnd. Han er nettopp kastrert. Men han har alltid oppført seg agressivt mot fremmede. Det er uavengig om det er voksne eller barn. helt siden han var 8 uker, så er han varsomt forsøkt sosialisert.

Jeg tror han bare er usikker. Men hvordan går en fram med slike hunder? Han har også forsøkt å angripe syklister, joggere, gamle damer og skoleelever. Og andre hunder...

Både eier og jeg kunne trengt litt tips til hvordan en kan løse slike problemer. Jeg har vært borti mange "rare" unghunder, men ingen som oppfører seg så agressivt før. Og en vet aldri når eller hvordan han "klikker". Ikke noe mønster, liksom... Han er ganske uberegnelig. Noen ganger blir han agressiv, andre ganger ikke.

Hjelp? Forslag? Noen?

Skrevet

Det kan hvertfall bli alvorlig dersom de ikke tar tak i problemer.

Hvilken rase er det ?

Kommer sikkert noen eksperter på adferd å svarer deg :whistle:

Skrevet

Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med en instruktør og får hjelp til dette! Har hatt litt problemer i forhold til andre hunder med Odin, og følte at det hjalp utrolig mye bare å få noen til å se på det "utenfra", og legge opp en treningsmetode, etter at jeg selv har prøvd ut det jeg har kunnet (og garantert ikke konsekvent nok). Nå har vi en "treningsplan" å følge, og det føles som at jeg har mye mer kontroll over situasjonen allerede, selv om vi bare har trent et par dager.

Skrevet
Det kan hvertfall bli alvorlig dersom de ikke tar tak i problemer.

Hvilken rase er det ?

Kommer sikkert noen eksperter på adferd å svarer deg :whistle:

Det er blanding av "alt". Border Collie, collie, schäfer, buhund, dalmatiner, golden, labrador osv osv.

Eier har begynt på hundekurs.

Jeg har vært borti agressive schäfere, men denne virker mer usikker og redd. Han er nå hos meg og min gode, trygge tispe. Føler det hjelper litt. Men jeg trenger tips til hvordan jeg kan gjøre han mer selvsikker e.l?

Skrevet

Nå har jeg "overtatt" bikkja, eller har den på "fôr" heter det vel heller.

Jeg kjente veldig godt til problemet med ene valpen i et annet innlegg her inne. valpen min her et problem

Jo mer jeg blir kjent med hunden, jo mer ser jeg løsninger. Og ikke problemer.

Så; derfor lurer jeg på om jeg kan se fremgang ved denne metoden:

Jeg begynner dagen med en grei runde på ca halvannen time. (Jeg er heldig som har ei snart fem år gml tispe som "hjelper til" i oppdragelsen) Hundene har på seg sele og strikkline er festet til joggevogna til guttungen. Dette betyr ikke nødvendigvis har trekking, men hundene hjelper meg i oppoverbakkene :lol: Vi må da gå et lite stykke langs trafikkert vei. Men siden eldstehunden vet hva som er lov og ikke, så får ikke unghunden lov til å utagere mot biler eller traktorer. Når vi kommer til grusveien, så slipper jeg hundene løse. (ja, jeg er en lovbryter) Unghunden har mye mindre radius enn eldstehunden. Han oppfører seg mye som en bordercollie...

På hjemveien trener vi litt godis-spor og litt lydighet.

Det jeg lurer litt på, er om jeg burde få tak i munnkurv i nylon? For hvis jeg skal gå i byen og sitte og se på livet der, så glefser han etter alt og alle.

Jeg har latt han hilse på hundekyndige personer, men da glefser han også.

Han går greit sammen med "egne" barn, men ikke andre.

Jeg føler det hjelper å ha med eldste hunden ved miljøtrening, mens andre anbefaler å trene unghunden alene. Vil han ikke lære oppførsel av den eldste hunden?

Det er en nydelig hund. Men hvis det ikke er mulig å trene denne frykten bort, så er eneste utvei avliving.

Adferdsterapaut eller lignende er ikke aktuelt, da dette blir for dyrt. Er medlem i hundeklubb, og får jo noe hjelp der. Kommer òg til å kontakte svigermor som er instruktør i Stovner hundeklubb for å be om hjelp.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...