Gå til innhold
Hundesonen.no

Agressiv unghund?!


Linda Marie

Recommended Posts

Jeg passer en unghund på 9 mnd. Han er nettopp kastrert. Men han har alltid oppført seg agressivt mot fremmede. Det er uavengig om det er voksne eller barn. helt siden han var 8 uker, så er han varsomt forsøkt sosialisert.

Jeg tror han bare er usikker. Men hvordan går en fram med slike hunder? Han har også forsøkt å angripe syklister, joggere, gamle damer og skoleelever. Og andre hunder...

Både eier og jeg kunne trengt litt tips til hvordan en kan løse slike problemer. Jeg har vært borti mange "rare" unghunder, men ingen som oppfører seg så agressivt før. Og en vet aldri når eller hvordan han "klikker". Ikke noe mønster, liksom... Han er ganske uberegnelig. Noen ganger blir han agressiv, andre ganger ikke.

Hjelp? Forslag? Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med en instruktør og får hjelp til dette! Har hatt litt problemer i forhold til andre hunder med Odin, og følte at det hjalp utrolig mye bare å få noen til å se på det "utenfra", og legge opp en treningsmetode, etter at jeg selv har prøvd ut det jeg har kunnet (og garantert ikke konsekvent nok). Nå har vi en "treningsplan" å følge, og det føles som at jeg har mye mer kontroll over situasjonen allerede, selv om vi bare har trent et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hvertfall bli alvorlig dersom de ikke tar tak i problemer.

Hvilken rase er det ?

Kommer sikkert noen eksperter på adferd å svarer deg :whistle:

Det er blanding av "alt". Border Collie, collie, schäfer, buhund, dalmatiner, golden, labrador osv osv.

Eier har begynt på hundekurs.

Jeg har vært borti agressive schäfere, men denne virker mer usikker og redd. Han er nå hos meg og min gode, trygge tispe. Føler det hjelper litt. Men jeg trenger tips til hvordan jeg kan gjøre han mer selvsikker e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg "overtatt" bikkja, eller har den på "fôr" heter det vel heller.

Jeg kjente veldig godt til problemet med ene valpen i et annet innlegg her inne. valpen min her et problem

Jo mer jeg blir kjent med hunden, jo mer ser jeg løsninger. Og ikke problemer.

Så; derfor lurer jeg på om jeg kan se fremgang ved denne metoden:

Jeg begynner dagen med en grei runde på ca halvannen time. (Jeg er heldig som har ei snart fem år gml tispe som "hjelper til" i oppdragelsen) Hundene har på seg sele og strikkline er festet til joggevogna til guttungen. Dette betyr ikke nødvendigvis har trekking, men hundene hjelper meg i oppoverbakkene :lol: Vi må da gå et lite stykke langs trafikkert vei. Men siden eldstehunden vet hva som er lov og ikke, så får ikke unghunden lov til å utagere mot biler eller traktorer. Når vi kommer til grusveien, så slipper jeg hundene løse. (ja, jeg er en lovbryter) Unghunden har mye mindre radius enn eldstehunden. Han oppfører seg mye som en bordercollie...

På hjemveien trener vi litt godis-spor og litt lydighet.

Det jeg lurer litt på, er om jeg burde få tak i munnkurv i nylon? For hvis jeg skal gå i byen og sitte og se på livet der, så glefser han etter alt og alle.

Jeg har latt han hilse på hundekyndige personer, men da glefser han også.

Han går greit sammen med "egne" barn, men ikke andre.

Jeg føler det hjelper å ha med eldste hunden ved miljøtrening, mens andre anbefaler å trene unghunden alene. Vil han ikke lære oppførsel av den eldste hunden?

Det er en nydelig hund. Men hvis det ikke er mulig å trene denne frykten bort, så er eneste utvei avliving.

Adferdsterapaut eller lignende er ikke aktuelt, da dette blir for dyrt. Er medlem i hundeklubb, og får jo noe hjelp der. Kommer òg til å kontakte svigermor som er instruktør i Stovner hundeklubb for å be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Du og du så flott han er😍😍
    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...