Jump to content
Hundesonen.no

Sykle med hund


netteliten

Recommended Posts

Nå er det våren her, og jeg har lyst å sykle.

Jeg har lyst at Peico skal lære seg å løpe pent vedsiden av sykkelen, følge min fart.

Men når han ser en sykkel er det som å skru på en bryter, "kappløp"

Sykkel er veldig gøy! Vi har jobbet hardt med at han ikke skal løpe om kapp med sykler vi møter på tur.

Jeg har hatt han på springeren, trillet sykkelen, det går greit nå!

Men så fort jeg setter meg på sykkelen, skal liksom sykle rolig, han skal gå pent, så er det blokkering!

Null kontakt, men drar og drar og drar.

Sykkel er kjempe gøy!

Men jeg vil aldri sykle med en hund uten kontroll, som stresser seg opp!

Det skal være rolig og kontrollert, så nå håper jeg at noen har gode tips!

Jeg har ikke erfaring i å sykle med hund!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg og har lyst og sykkle med kaisa vedsidnav meg. Men vet ikke helt hvordan det blir. Hunden vi fikk før kaisa gikk eller travet fint vedsidnav oss når vi sykklet.

Du bør vente til næste sommer med at cykle med Kaisa, da hun stadig er så ung.

Link to comment
Share on other sites

Guest lijenta

hehe jeg har aldri fått en hund som vil trekke ved sykkelen til å ikke trekke. Men det er greit med komandoene høyre venstre stopp som er de viktigste. Har syklet med hunder som har trukket springeren i 14 år og så lenge jeg har sittet på sete og syklet så har det gått veldig bra

Link to comment
Share on other sites

Syklet mye med hovawarten jeg hadde før.. Brukte springer og sele, så det gikk kjempebra :whistle: Hadde også dobermann en liten periode og da syklet jeg med begge to.. det gikk unna gitt. .Var dødssliten i bena etter en god runde. .men det var ikke for å tråkke, men for å ha stått på bremsen hele veien... hehe... Men når når jeg syklet med hovawarten så gikk det veldig pent. Når hun dro for mye når jeg ba henne ta det rolig, så stoppet jeg bare sykelen og ventet til hun roet seg. Ba henne legge seg, og når hun fikk beskjed om å "gå på" så trakk hun det som maktet... Mulig det ikke fungerer for alle, men min tok det ganske kjapt hvertfall..

Men sørg for å bare trave da. Galoppen er visst ikke så heldig for bena har jeg hørt..

Link to comment
Share on other sites

Guest Snusmumrikk
(klippet)

Men sørg for å bare trave da. Galoppen er visst ikke så heldig for bena har jeg hørt..

Jeg har ingen tips på å få hunden til å ikke trekke ettersom jeg vil ha en hund som trekker, men tenkte bare å kommentere denne.

Så lenge underlaget er greit (ikke asfalt eller annet hardt) kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke kan galoppere med hunden så lengde hunden blir gradvis trent opp til det. Selvfølgelig er gallopp litt mer belastende enn trav, men det er også bedre trening. Men brems alltid ned til trav i nedoverbakker (da nedoverbakker gir større belastning på fremparten). Slake motbakker er fine steder å legge inn intervaller med høyere intensitet hvis du er redd for skader. Start treninga rolig i trav så du unngår skader mens hundens fysikk trenes opp. Dvs at de første treningsturene på sykkel bør du bare trave, og så, når hunden har kommet i bedre form kan du begynne å legge inn korte intervaller med gallopp (på godt, mykt underlag). Etterhvert som hunden blir i bedre form kan du øke delene av turen som foregår med høy intensitet. En godt trent hund tåler mer uten at det gir skader. Husk å alltid varme opp hunden skikkelig før du øker tempoet. Variasjon er bra for å unngå slitasjeskader.

Link to comment
Share on other sites

alle mine hunde har altid lært at løbe ved cyklen, altid startet fa de er "små" og lære dem at gå pænt ved siden af cyklen, når den blev trukket.

Nu er der jo mange cykelstier i Danmak, så har været veldig nemt for mig at træne det, ellers har de også fået lov til at løbe frit i eget tempo ved siden af cyklen.

Men i bånd ved cyklen, der har jeg haft halvstrup og almindeligt bånd som jeg har holdt i hånden til de har lært ikke at trække, så jeg ha haft mulighed for at korrigere på dem, ligesom i almindelig træning, føst derefter har de fået sele på og sat i springer.

Husk at en hund ikke må galopere ved siden af cykkelen, da hunden ikke er bygget til at galopere over længere distancer, hvorimod at trav er mere energibesparende, og ikke slider så meget på dem.

Link to comment
Share on other sites

Guest Snusmumrikk
(klipet)

Husk at en hund ikke må galopere ved siden af cykkelen, da hunden ikke er bygget til at galopere over længere distancer, hvorimod at trav er mere energibesparende, og ikke slider så meget på dem.

Sorry, dette blir litt OT:

Hvorfor mener alle at hunder ikke er bygget for å galoppere?? Store tunge hunder, ja kanskje, men hunder med en funksjonell fysikk kan jeg ikke se noen grunn til at ikke skal kunne det. Hva gjør fuglehunden på jakt i timesvis? Jo, den veksler mellom galopp og raskt trav. Hva gjør langdistansetrekkhunder? Jo, de galopperer og traver, gjerne en mellomting i timesvis. Ene alaskan huskyen i det spannet jeg trente før har jeg nesten aldri sett trave (selv ikke i løp på 30 mil). Han galopperte i milevis, og jeg har aldri sett en skade på den hunden (og han er 8 år gammel nå). Spørsmålet er egentlig bare om hunden er i god nok form for å holde et så høyt tempo over lengre tid. presses den til å holde en høyere intensitet enn den er i form til vil det selvfølgelig komme skader. Men med fornuftig opptrening kan jeg ikke se noe problem med å trene galopp også. Eneste er at når vi trener hund på sykkel har det lett for å bli veldig ensformig rett fram på helt flatt underlag, det er ikke helt heldig, så man bør prøve å variere litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gitt opp å få min fuglehund til å trave når vi sykler - det er full spiker ( dvs gallopp ) omtrent hele veien.

Har prøvd å få henne til å løpe pent siden sykelen ( springer ), men har gitt opp. Nå gjør vi det hun elsker, hun får løpe foran og trekke. Mens jeg bremser, bremser og bremser ....he he he he. Kan fort gå altfor fort bortover. :icon_redface:

Tror heller ikke at gallopp er farlig for hunden. Det viktigste når man sykler er at man tar hensyn til hunden og ikke presser den for hardt, om det er trav eller gallopp.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært ute med Peico og sykkelen igjen.

Jeg går og han er i springer.

Når han er helt rolig setter jeg meg på sykkelen.

Han vil ikke trave, bare galoppere, så jeg stopper helt opp til han er litt roligere i alle fall.

Det går stadig bedre.

Link to comment
Share on other sites

Moro at dere får det bedre til da!

Vi lurer også i å investere i en springer til Tina nå, ser at det kan være en kjempegrei måte å få mosjonert både eier og hund på. Ser jo veldig gøy ut :) Hvor har du kjøpt springeren hen? ser de har på dyrebutikkene til ca 600 kr, men er det noen som vet om biltema eller chlas olson har (som duger)?

Link to comment
Share on other sites

Brukte Springer til min polarhundblanding for en del år siden, men denne gangen valgte jeg denne:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

MEN jeg kjøpte den i Sverige, til bare en brøkdel av prisen, 88 kr pr stk.

Når man skal ha til flere sykler er det kjekt at den ikke koster skjorta...

Så nå er det bare å vente på våren og sykkelføre i skog og mark...

Link to comment
Share on other sites

Guest Snusmumrikk
Lurer på en liten ting; hvor gamle kan hundene være før vi kan begynne å sykle med dem ? 1 år? :)

Det kommer litt an på type hund og hva du legger i å begynne å sykle med den. I tillegg finnes det jo selvfølgelig mange meninger om dette temaet. En grei grunnregel er å ikke begynne å belaste hunden hardt før den er ferdig utvokst. For mange små hunder vil nok det si ved ett års aldern, større hunder kan godt være halvannet til to år.

Men jeg mener det ikke betyr at man ikke kan begynne å sykle og annen aktivitet før den er utvokst. Med en middels stor lett bygget hund syns jeg det er greit å starte i 7-8 mnd aldern. Hundekjørere begynner å kjøre inn hundene i den aldern. Men, det betyr ikke at man skal trene dem hardt enda. Begynner man så tidlig er det i starten bare snakk om å lære hvordan hunden skal oppføre seg foran syklen (eller i springer), for min del at den skal lære seg å trekke, høyre, venstre, start, stopp, rolig osv. Og ikke minst skal den lære seg at det er gøy å trekke eller løpe ved siden av syklen. Kort, moro og læring er poenget hvis du skal starte før den er utvokst. Ikke tenk på det som fysisk trening enda. Samtidig blir det jo lett fysisk trening og en slags forberedelse til treninga den skal få når den er utvokst. Jeg mener ikke det er rett å holde hunden i ro til den er ferdig utvokst heller, men man skal ta det forsiktig. Husk variasjon. Helst varier underlaget også, men hold deg unna asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Jeg har mine tvil om det er noen sterke forsvarere av straff og dominans som treningsmetode her på forumet. Det pleide å være en håndfull brukere som ikke utelukket fysisk korreksjon i noen situasjoner og ikke "dillet med godbiter for alt", men fortsatt i all hovedsak positive, og heller ikke aktive lengre. Jeg ser ingen god grunn til å diskutere det for å være ærlig, for svært få er villige til å se den andre siden sitt standpunkt eller endre mening. Det beste folk kan gjøre er å vise til reell forskning, og selv være et godt eksempel for metodene man mener er best.
    • E gidder rett og slett ikke. Jeg holder meg til forskning og fakta- ikke hva man tror og føler.
    • Lite biting i dag. Utover cranky toddler trøtt var eneste situasjonen med normal valp krokodillekjeft da jeg gjorde klart for å gå tur mens han var uthvilt og energisk på topp i midtpartiet av våken syklus, midt på lyse dagen og gira av mat på benken, noe som vanligvis betyr masse oppmerksomhet og oppgaver og servering, så det girer ham veldig opp — men så var jeg så teit at jeg skiftet pels istedenfor å mate ham, etter å ha satt maten på benken. Insanity. World gone mad. Selvsagt måtte den adferden der korrigeres. På den mer seriøse siden, så fortoner nok tekstilene i bevegelse under et hamskifte seg som smågnagere, harer og rådyr. ..og muligens elg når det skiftes sengetøy. Utløser mer byttedrift i ham jo større det er.  Kan hende han var sur fordi han gjenkjenner turklær også, og prøvde drepe dem for å slippe bli møkkete på labbene. Han liker ikke gå tur i området her. Vil helst bare være hjemme. Må lokke ham med godbiter og leker for å få ham med bort fra heimen på egne bein. Når han forstår at vi er på tur hjem igjen, så er han super happy og vi jogger pent og pyntelig sammen uten at han stiller noen krav om godtgjørelse per meter.  Årsaken er sammensatt, tror jeg. Begynte skrive om det, men innså det ble for mye tekst og jeg vil sove.  Point being: Bare helt vanlig valpebiting på ting og klær og møbler i dag, heldigvis. Tror ikke vi kommer til å få så store utfordringer som jeg ble litt redd for i går. Fikk snøre skoene mine i fred ved å stappe et vanlig tyggebein i munnen hans og fikk stoppet drakamp om buksene mine ved å sette opp et trist og såret ansikt. Helt normalt sammenskrudd empatisk valp. ..i dag. Hvem hadde gjettet at det er mat på den benken, rett utenfor bildet? Ede argumenterer for at vi kan følge reglene fra Uffa/Blitz: Så lenge han rekker over bardisken, da skal han få servert.  Øver på impulskontroll
    • Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Den gang hundetrening gikk ut på å banke, klype, filleriste, strupe, kjefte og brøle hundene til passivitet. Lydig hund var hund som hadde fått hard nok juling til å ikke våge prøve seg på annet enn den fikk beskjed om. Helt vanlig måte å trene gå pent i bånd var med rykk og røsk og helstrup, og om det ikke virket - prong collar - som ikke bare var lovlige back then, det var typisk hva rottweilere gikk med by default, derav navnet jeg kjente det som i barndommen: "Rottweilerhalsbånd" Fra en høy trendbølge av pure positiv trening influert av tilgang til informasjon på internettet ser det ut til at old school fysiske korreksjoner - for å kalle spaden en spade: bruk av vold - igjen trender. Ikke så ille som i gamle dager, de fleste blander nå med positiv trening slik at hele kvadranten av +/- belønning og straff brukes. Det er steile fronter mellom tilhengere og brukere av moderne og tradisjonelle metoder, så jeg åpner tråden i Debattkjelleren, fordi jeg håper på en alvorlig slosskamp mellom leirene, selvsagt med gode argumenter og real life konkrete eksempler på failures og suksesser med ulike metoder. Hundetrening er praktisk, ikke teoretisk, så de konkrete eksemplene er viktige.  Til inspirasjon for å forsvare standpunkt til den ene leiren og en provokasjon for angrep fra den andre peker jeg på eiernes og Fredrik Steens håndtering av Harley og Ciska i Hundcoachen Sesong 1, fordi de typisk er "den typen hund" den ene leiren driver med og hevder at moderne metoder alene kommer til kort på.               
    • Fikk meg nettopp en liten støkk av den 12 uker "lille" riesenschnauzer valpen. Han hadde så fin bitehemming fra morens harde korrigeringer i valpekassen. Ikke noe trykk, bare la tennene på armen. Forrige hunden min, vi hadde en greie der hun gjorde det når hun ville ha kos og nærhet. Bare holdt hånden min forsiktig i munnen. Det var koselig. Jeg har derfor latt Ede få tanne på meg, fordi han ikke brukte noe press, bare berørte forsiktig. Det har kommet gradvis mer trykk på, though, hvor jeg har avgitt uærlige smertehyl der jeg synes det har blitt for mye trykk ifht bare berøring. Han har sluppet hver gang, men mulig han har gjennomskuet uærligheten min? At det ikke egentlig gjorde vondt, jeg bare latet som og løy om det. Han beit plutselig såpass hardt nå at det gjorde faktisk vondt, og ikke bare en gang. Han ga seg ikke da jeg hylte, repeatedly. Dette ble nytt. Bad dream come true. Valpehyl har alltid fungert for meg på alle valper unntatt en som ble tent av det og gikk hardere på. Jeg har siden fryktet en ny sånn, fordi det er så mye mer tidkrevende og vanskelig å få den til å slutte.  Shit just got real again. Så mange har så lenge snakket så mye om at positive metoder ikke strekker til på "den typen hund". Det er en riesenschnauzer, ikke en spaniel.  Påvirket av alle som er kritiske til rene positive metoder og vissheten om at adferd som potensielt kan bli farlig og forvolde skader på folk eller fe må tas med en gang. Faktisk. Men hvordan? Ikke bare de forholdsvis erfarne og ganske lærde, de faktiske ekspertene strides. De virkelig erfarne er uenige. Det er et dilemma for en som er mindre erfaren enn de er. Hvem av dem skal en lytte til når de er like erfarne og har samme nivå av suksess, men er rykende uenige om enkelte prinsipper? ..og nå har jeg "en sånn type hund." I øyeblikkets hete har en ikke tid til å tenke mye. En må handle.  Klynkehylene mine virket ikke, så jeg BRØLTE til Ede fordi den bittstyrken der var langt over grensen for akseptabel tanning fra en stor valp. Det tente ham, ga ham et fandenivoldsk uttrykk og han gikk i dominans maktkamp med meg. Stirret meg i øynene og bet hardere. Jeg brølte høyere, sintere og mer skingrende. Ubehagelig nok til at han slapp, men så gikk det en jævel i han og gikk på meg igjen, oppsatt på å vinne. Jeg tuller ikke. Ikke noen italiensk mynde. Søte og snille og myke lille valpen var plutselig en skikkelig røff gruppe 2 dominant hannhund - på bare 12 uker - og mot MEG!  Ubehagelig høye og skingrende brøl hadde altså ikke ønsket effekt det heller, han ble tent av det og ville virkelig sloss. I øyeblikkets hete valgte jeg lytte til den andre gruppen eksperter - de bøse og harde - som HAR suksess og meritter å vise til de også - i likhet med den skolen jeg kommer fra - som er 100% positiv. To ulike verdener av grunnleggende prinsipper, men også en generell trend av like ulike raser de trener og jobber med.  I øyeblikkets hete har en ikke tid til å tenke twice, en må handle når det kommer til fullstendig uakseptabel adferd som kan bli farlig. Jeg valgte vike fullstendig fra alle mine tidligere valgte prinsipper, holde ham igjen over snuten med makt, stirre han inn i øynene, løfte leppa og knurre alvorlig til ham, hvorpå han absolutt ikke backet ned slik de bøse og harde fra den skolen der, de med den typen hund mener burde skje. Dette tente ham nemlig bare enda mer. Han var like sint og oppsatt på å stadfeste sjefsrollen som jeg var.  Så tok jeg råd fra en (annen) oppdretter om å vri armen min så leppa ble dratt over tennene hans, så han bet seg selv. Den sved. Den fungerte. ..der og da. Oppnådde en midlertidig pause i bitinga, men han var ikke blid. Fandenivoldsk uttrykk i ansiktet. Knurret sint. Alvorlig, ikke lek. Den holdningen han satte opp og hans vilje til å ta en dominans maktkamp med MEG?! NÅ? Kan bli festlig i puberteten hans ^^   Quick change of scenes med å forflytte oss i rommet og han var myke lille søte valpen igjen. Pustet lettet ut for now og roste og berørte ham behagelig. Samlet alle tyggeleker foran ham, men han hadde allerede glemt og så ikke noen sammenheng i det, var bare glad til for å sitte der og eie en haug med sine egne greier som han straks tok til å tygge på.  Etter å ha fått noen minutter til gjennomgang og analyse av situasjonen, så beveger jeg meg tilbake til positive og hjemmebrente metoder igjen. Den hjemmebrente delen av strategien er å vise at jeg er SÅRET og besviken. Vise at jeg er virkelig lei meg og skuffa. Ikke lest eller hørt noen fortelle at de bruker den der, så jeg kaller den hjemmebrent. Den bøse leiren av trenere med den typen hund kommer sikkert til å skjelle meg ut for å vise svakhet og underdanighet. Skal forklare hvorfor jeg velger det lenger ned. Den andre delen av metoden er textbook negativ straff. Forlate rommet eller trekke meg opp i loftssengen utenfor rekkevidde, med all godisen og alle tyggeleker og gjøre det klart at han kan få vinne den kampen der mot meg med tennene, men det har den typen kjipe konsekvenser at godterisjappa og tivoliet stenger. Hvorfor velger jeg vise at jeg er såret og skuffet og lei meg? Det er å vise svakhet. - Hunden kommer til å fullstendig overkjøre deg! Du gir hunden alfa posisjon og mister lederskapet. Du mister kontroll! Vel, noen fysisk dominans maktkamp med den typen hund fører IKKE frem. Den vinner jo lett om jeg går i duell med den på den måten. Det er en situasjon jeg ikke er tjent med.  Heldigvis har jeg pløyet gjennom det som ble gitt ut på Canis Forlag og mer innen samme skole og har erfaring med at det virker, så jeg trenger bare minne meg selv om at ekspertene faktisk er uenige. Jeg kan velge å ha tillit til meg selv angående hvem av dem jeg skal lytte til og hvilke metoder jeg har tillit til og er komfortabel med å bruke. Å lytte til de bøse old school om: "Men med denne typen hund..", det blir helt feil for meg med nettopp denne typen hund, fordi den er ASSERTIVE og den vil ikke backe ned om jeg går i sånne konflikter med den på den måten, det vil bare ødelegge relasjonen mellom oss og forsure hele hundeholdet med dårlig stemning, høye skuldre og endeløse maktkamper. Det er ikke sånn en best håndterer store dyr.  Tenker de bøse machofolka burde få prøve seg på løver og elefanter, eller selv hester, der enkelte kan være veldig assertive. Hva gjør du når det oppstår en interessekonflikt med en assertive hest eller elefant? Myke dyr, men prøv å dominere den med truende ansikt og kroppsspråk og fysisk makt og se hvordan det går, ikke bare der og da, men over tid.  Positive metoder for the win. Quick reminder to self om å gå med bitepølsa på lomma innendørs også.  Bite this instead.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...