Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund


netteliten

Recommended Posts

Nå er det våren her, og jeg har lyst å sykle.

Jeg har lyst at Peico skal lære seg å løpe pent vedsiden av sykkelen, følge min fart.

Men når han ser en sykkel er det som å skru på en bryter, "kappløp"

Sykkel er veldig gøy! Vi har jobbet hardt med at han ikke skal løpe om kapp med sykler vi møter på tur.

Jeg har hatt han på springeren, trillet sykkelen, det går greit nå!

Men så fort jeg setter meg på sykkelen, skal liksom sykle rolig, han skal gå pent, så er det blokkering!

Null kontakt, men drar og drar og drar.

Sykkel er kjempe gøy!

Men jeg vil aldri sykle med en hund uten kontroll, som stresser seg opp!

Det skal være rolig og kontrollert, så nå håper jeg at noen har gode tips!

Jeg har ikke erfaring i å sykle med hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg og har lyst og sykkle med kaisa vedsidnav meg. Men vet ikke helt hvordan det blir. Hunden vi fikk før kaisa gikk eller travet fint vedsidnav oss når vi sykklet.

Du bør vente til næste sommer med at cykle med Kaisa, da hun stadig er så ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

hehe jeg har aldri fått en hund som vil trekke ved sykkelen til å ikke trekke. Men det er greit med komandoene høyre venstre stopp som er de viktigste. Har syklet med hunder som har trukket springeren i 14 år og så lenge jeg har sittet på sete og syklet så har det gått veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet mye med hovawarten jeg hadde før.. Brukte springer og sele, så det gikk kjempebra :whistle: Hadde også dobermann en liten periode og da syklet jeg med begge to.. det gikk unna gitt. .Var dødssliten i bena etter en god runde. .men det var ikke for å tråkke, men for å ha stått på bremsen hele veien... hehe... Men når når jeg syklet med hovawarten så gikk det veldig pent. Når hun dro for mye når jeg ba henne ta det rolig, så stoppet jeg bare sykelen og ventet til hun roet seg. Ba henne legge seg, og når hun fikk beskjed om å "gå på" så trakk hun det som maktet... Mulig det ikke fungerer for alle, men min tok det ganske kjapt hvertfall..

Men sørg for å bare trave da. Galoppen er visst ikke så heldig for bena har jeg hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
(klippet)

Men sørg for å bare trave da. Galoppen er visst ikke så heldig for bena har jeg hørt..

Jeg har ingen tips på å få hunden til å ikke trekke ettersom jeg vil ha en hund som trekker, men tenkte bare å kommentere denne.

Så lenge underlaget er greit (ikke asfalt eller annet hardt) kan jeg ikke se noen grunn til at man ikke kan galoppere med hunden så lengde hunden blir gradvis trent opp til det. Selvfølgelig er gallopp litt mer belastende enn trav, men det er også bedre trening. Men brems alltid ned til trav i nedoverbakker (da nedoverbakker gir større belastning på fremparten). Slake motbakker er fine steder å legge inn intervaller med høyere intensitet hvis du er redd for skader. Start treninga rolig i trav så du unngår skader mens hundens fysikk trenes opp. Dvs at de første treningsturene på sykkel bør du bare trave, og så, når hunden har kommet i bedre form kan du begynne å legge inn korte intervaller med gallopp (på godt, mykt underlag). Etterhvert som hunden blir i bedre form kan du øke delene av turen som foregår med høy intensitet. En godt trent hund tåler mer uten at det gir skader. Husk å alltid varme opp hunden skikkelig før du øker tempoet. Variasjon er bra for å unngå slitasjeskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle mine hunde har altid lært at løbe ved cyklen, altid startet fa de er "små" og lære dem at gå pænt ved siden af cyklen, når den blev trukket.

Nu er der jo mange cykelstier i Danmak, så har været veldig nemt for mig at træne det, ellers har de også fået lov til at løbe frit i eget tempo ved siden af cyklen.

Men i bånd ved cyklen, der har jeg haft halvstrup og almindeligt bånd som jeg har holdt i hånden til de har lært ikke at trække, så jeg ha haft mulighed for at korrigere på dem, ligesom i almindelig træning, føst derefter har de fået sele på og sat i springer.

Husk at en hund ikke må galopere ved siden af cykkelen, da hunden ikke er bygget til at galopere over længere distancer, hvorimod at trav er mere energibesparende, og ikke slider så meget på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
(klipet)

Husk at en hund ikke må galopere ved siden af cykkelen, da hunden ikke er bygget til at galopere over længere distancer, hvorimod at trav er mere energibesparende, og ikke slider så meget på dem.

Sorry, dette blir litt OT:

Hvorfor mener alle at hunder ikke er bygget for å galoppere?? Store tunge hunder, ja kanskje, men hunder med en funksjonell fysikk kan jeg ikke se noen grunn til at ikke skal kunne det. Hva gjør fuglehunden på jakt i timesvis? Jo, den veksler mellom galopp og raskt trav. Hva gjør langdistansetrekkhunder? Jo, de galopperer og traver, gjerne en mellomting i timesvis. Ene alaskan huskyen i det spannet jeg trente før har jeg nesten aldri sett trave (selv ikke i løp på 30 mil). Han galopperte i milevis, og jeg har aldri sett en skade på den hunden (og han er 8 år gammel nå). Spørsmålet er egentlig bare om hunden er i god nok form for å holde et så høyt tempo over lengre tid. presses den til å holde en høyere intensitet enn den er i form til vil det selvfølgelig komme skader. Men med fornuftig opptrening kan jeg ikke se noe problem med å trene galopp også. Eneste er at når vi trener hund på sykkel har det lett for å bli veldig ensformig rett fram på helt flatt underlag, det er ikke helt heldig, så man bør prøve å variere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å få min fuglehund til å trave når vi sykler - det er full spiker ( dvs gallopp ) omtrent hele veien.

Har prøvd å få henne til å løpe pent siden sykelen ( springer ), men har gitt opp. Nå gjør vi det hun elsker, hun får løpe foran og trekke. Mens jeg bremser, bremser og bremser ....he he he he. Kan fort gå altfor fort bortover. :icon_redface:

Tror heller ikke at gallopp er farlig for hunden. Det viktigste når man sykler er at man tar hensyn til hunden og ikke presser den for hardt, om det er trav eller gallopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært ute med Peico og sykkelen igjen.

Jeg går og han er i springer.

Når han er helt rolig setter jeg meg på sykkelen.

Han vil ikke trave, bare galoppere, så jeg stopper helt opp til han er litt roligere i alle fall.

Det går stadig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at dere får det bedre til da!

Vi lurer også i å investere i en springer til Tina nå, ser at det kan være en kjempegrei måte å få mosjonert både eier og hund på. Ser jo veldig gøy ut :) Hvor har du kjøpt springeren hen? ser de har på dyrebutikkene til ca 600 kr, men er det noen som vet om biltema eller chlas olson har (som duger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Springer til min polarhundblanding for en del år siden, men denne gangen valgte jeg denne:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

MEN jeg kjøpte den i Sverige, til bare en brøkdel av prisen, 88 kr pr stk.

Når man skal ha til flere sykler er det kjekt at den ikke koster skjorta...

Så nå er det bare å vente på våren og sykkelføre i skog og mark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Lurer på en liten ting; hvor gamle kan hundene være før vi kan begynne å sykle med dem ? 1 år? :)

Det kommer litt an på type hund og hva du legger i å begynne å sykle med den. I tillegg finnes det jo selvfølgelig mange meninger om dette temaet. En grei grunnregel er å ikke begynne å belaste hunden hardt før den er ferdig utvokst. For mange små hunder vil nok det si ved ett års aldern, større hunder kan godt være halvannet til to år.

Men jeg mener det ikke betyr at man ikke kan begynne å sykle og annen aktivitet før den er utvokst. Med en middels stor lett bygget hund syns jeg det er greit å starte i 7-8 mnd aldern. Hundekjørere begynner å kjøre inn hundene i den aldern. Men, det betyr ikke at man skal trene dem hardt enda. Begynner man så tidlig er det i starten bare snakk om å lære hvordan hunden skal oppføre seg foran syklen (eller i springer), for min del at den skal lære seg å trekke, høyre, venstre, start, stopp, rolig osv. Og ikke minst skal den lære seg at det er gøy å trekke eller løpe ved siden av syklen. Kort, moro og læring er poenget hvis du skal starte før den er utvokst. Ikke tenk på det som fysisk trening enda. Samtidig blir det jo lett fysisk trening og en slags forberedelse til treninga den skal få når den er utvokst. Jeg mener ikke det er rett å holde hunden i ro til den er ferdig utvokst heller, men man skal ta det forsiktig. Husk variasjon. Helst varier underlaget også, men hold deg unna asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...