Gå til innhold
Hundesonen.no

"snorkeanfall" vanlig for hunder med flatt ansikt?


Tab07

Recommended Posts

jeg lurer på om det er noen her som har hunderaser med flatt ansikt som vet om det er vanlig med "snorkeanfall"? vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men det virker som han får litt problemer med å puste også kommer det snorkelyder, og litt hikstende på en måte. det varer ikke lenge, bare et par pust ut og inn. det virker ikke som han blir redd eller noe. men jeg synes selvsagt det er ubehagelig. og lurer på om dette er normalt? og hvor ofte er det vanlig at dette skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være nesemidd eller andre irriterende greier med luftveiene. Jeg har en liten hund med spiss, lang nese (ikke noe inntrykt ansikt altså) og hun får også disse anfallene av og til. Til tider kan de vare i et minutt til og med og hun sliter skikkelig med å få pusten ordentlig tilbake. Det er ganske ekkelt å se på men det går alltid over av seg selv.

Noen små raser kan ha svake luftrør og det kan føre til at luftrørene kollapser på en måte. De lukker seg og hunden sliter med å få luft igjennom. Dette kan bli alvorlig såvidt jeg vet, det er veldig forskjellig hvor mye luftrøret kollapser og ikke kollapser. Får de det ikke "ut" igjen får de jo ikke oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, akkurat hva det skyldes vet jeg ikke. Anniken er sikkert inne på det. Min petit får noen sånne når hun stresser seg veldig opp. På henne virker det mest som hun svelger vrangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra å høre at det er normalt ihvertfall. men synes det er veldig ekkelt. det er veldig forskjellig fra dag til dag hvor mye han har det. i dag har det vært mye, og da blir jeg bekymret. men mest sannsynlig har jeg ikke noe å bekymre meg for skjønner jeg.

takk for svar :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt innovernysing er faktisk svært utbredt på små hunder, også på de med lengere snute. Det har ingenting med luftrørskollaps å gjøre, det er noe helt annet. Innovernysing oppstår somregel når hunden er oppkavet og (små)stresset over noe. For å hjelpe hunden legger man en finger foran neseborene og holder på den måten hundens nesebor lukket til den puster med munnen, for da gir anfallet seg. Unngå å trøste, for da kan hunden komme til å bli enda mer oppkavet!

Innovernysing kan også skyldes nesemidd, men det er faktisk ikke så utbredt her til lands. Om hunden har nesemidd vil den også være hyppigere plaget med innovernysing enn hvis den ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...