Gå til innhold
Hundesonen.no

HD røngen u/løpetid


Guest Jonna

Recommended Posts

Noen som har noen erfaringer eller har vet noe mer?

Ene valpen fra meg ble HD rønget under løpetid nå. Hunden er fri så jeg er egentlig ikke så opptatt av det resultatet.

Men jeg har alltid blitt fortalt (eller innbilt meg) at du ikke skal gjøre det under løpetid pga da kan dem være litt "løsere" i bekkenet/muskelaturen.

Valpekjøperen ble fortalt av veterinæren sin at det spilte ingen rolle. I og for seg er jeg enig egentlig, konstruksjonen på hoften vil være den samme uansett.

Det jeg funderer på er om det kan spille en rolle på leddslapphet og dermed gjøre en A hofte til en B hofte, og som vi mange ganger ser: C-hofter som er leddslappe som blir omrønget til B/A.

Noen som har noe informasjon om dette eller vet litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tror den biten handler om at vi er skrekkelig flinke til å finne unnskyldninger for en eventuell diagnose heller enn at det egentlig har noe å si.

Jeg vet om ganske mange etterhvert som er røntget rett før, under og rett etter løpetid som har fått A diagnose. Kjenner til en som fikk D diagnose, oppdretter til sistnevnte fikk hysterisk anfall fordi den var røntget under løpetid og eierne ble skjelt ut etter noter og kunne i grunnen skylde seg selv. Den hunden ble re-røntget med samme resultatet ett halvt år senere.

Jeg vet om tre tisper som er røntget kort tid ETTER fødsel (den ene fire uker etter, to andre seks uker etter) og de har alle A hofter, så jeg tror ikke det har noe å si - det samme mener vetten vi bruker.

Som sagt, jeg tror dette handler mer om at en og annen er røntget under løp og har fått HD status annet enn a/b - dermed så bruker man løpetid som unnskyldning.

Tror ikke hunder er noe særlig annerledes enn folk og andre dyr - vi blir ikke mer slærkete når vi har mensen vi heller liksom *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig det jeg har tenkt også.

Dem kan da virkelig ikke endre konstruksjonen så voldsomt. :rolleyes:

Men så er det dem skrå sikre "eldre" oppdretterene som nesten skriker når jeg nevner det, nesten så det har gått i fistel. Og man tror jo på ting som blir gjenntatt ofte nok *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe belegg for å si noe som helst her jeg altså, men jeg ha gjerne tenkt som så at tisper kanskje kan være litt slappe i bekkenet når de ETTER løpetid har kommet til perioden de skulle født valper... Men så har man jo også mange HANNHUNDER som er såkalt leddslappe (opererer man med det uttrykket her i Norge egentlig ? De er jo veldig kjappe til å skylde på leddslapphet i Sverige ser jeg, og det kunne vært interessant å vite hvor mange "leddslappe" hunder som blir omrøntget med bedre resultat ?).

Men apropos det Belgerpia sier om at vi mennesker ikke blir annerledes under mensen... mensen og løpetid er da vitterlig ikke det samme :ahappy:. Og hva med bekkenløsning som mange gravide sliter med ?

Jeg holder forøvrig med om at veldig mange oppdrettere og eiere er uhyre flinke til å finne unnskyldninger for dårlige resultater :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe belegg for å si noe som helst her jeg altså, men jeg ha gjerne tenkt som så at tisper kanskje kan være litt slappe i bekkenet når de ETTER løpetid har kommet til perioden de skulle født valper... Men så har man jo også mange HANNHUNDER som er såkalt leddslappe (opererer man med det uttrykket her i Norge egentlig ? De er jo veldig kjappe til å skylde på leddslapphet i Sverige ser jeg, og det kunne vært interessant å vite hvor mange "leddslappe" hunder som blir omrøntget med bedre resultat ?).

Av AK så er det faktisk ganske mange som blir omrønket med Fri resultat, når dem er påvist leddslappe. Og det er, så vidt jeg har blitt fortalt, avleseren selv som setter "diagnosen" leddslapp på papiret.

Men ja løpetid er generellt en god unnskyldning for det ene og det andre: Hvorfor mental testster er dårlig, hvorfor dem ikke ligger på fellesdekk, HD resultat osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har alltid fått høre det der jeg også, ikke rønk hunden når den løper for de blir da litt løsere i leddene.

Selv må jeg si at jeg ikke vet om dette stemmer, det er jo bare sånt jeg har hørt fra folk.

Men det kan jo være noe i det også da, selv er jeg plaget med bekkenløsning(greit jer er menneske og vi snakker nå om hunder) men når jeg har mensen så er bekkenløsningen mye mer plagsom en til vanlig(altså mere smerter en normalt).

Og nei jeg er ikke gravid har vært plaget med det siden jeg ble gravid med jentungen for 12 år siden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant..

Bare en liten digresjon, når jeg leste treningslære på idrettslinja ble vi gjort oppmerksomme på en forskningsrapport. Der ble det forsket på antall kvinnelige håndballspillere som røk korsbåndet under menstruasjon og ellers i syklusen. Det ble konkludert med at mens jentene hadde menstuasjon hadde de en større sjangs for å ryke korsbåndet enn ellers.

Om det kan dras paralleller til hunder? Ja, det vil jeg da tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler jo på at løpetiden gir HD da :icon_redface: har de HD så har de HD - har de ikke, så har de ikke. Men om risikoen for å få slappe ledd pga. av hormoner og da må bruke både tid og penger på en runde til - som kunne vært unngått.. tja tror jeg ville tatt føre var prinsippet da :P Om avleser påpeker slappe ledd så ville nok jeg ha sjekket på nytt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke bekkenet det samme som hofter da, og en røntgenavlesning er ikke det samme som en håndballkamp, så jeg er ikke helt sikker på hvor sammenlignbart det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke bekkenet det samme som hofter da, og en røntgenavlesning er ikke det samme som en håndballkamp, så jeg er ikke helt sikker på hvor sammenlignbart det er.

Sammenlignbart på den måte at hormoner viser seg å kunne ha innvirkning på leddslapphet og nå er både knær og hofter ledd sist jeg sjekket.

Men en hund vil uansett ha HD når den har HD, om den er leddslapp i tillegg får være så. Jeg kom som sagt i mitt forrige innlegg bare med en liten digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får røntge ved 12 månders alderen; men jeg bruker alltid vente til de er 18 mnd. De er ikke ferdige utviklet, og den unge hunden får ofte en C hofte med slappe ledd. Men om denne hunden igjen røngtes på nytt et år senere, er resultat ofte mye bedre.

Så den største risken man tar mener jeg å røngte u-utviklende hunder, og ikke at man røngter under en løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignbart på den måte at hormoner viser seg å kunne ha innvirkning på leddslapphet og nå er både knær og hofter ledd sist jeg sjekket.

Men en hund vil uansett ha HD når den har HD, om den er leddslapp i tillegg får være så. Jeg kom som sagt i mitt forrige innlegg bare med en liten digresjon.

Åh? Er knær og hofter ledd? :D

Siden det sammenlignes med bekkenløsning, så er ikke bekkenløsning at selve bekkenet løsner, det er leddbåndene som ligger rundt og stabiliserer bekkenet som blir løsere pga hormoner (det samme skjer forøvrig med hund både under drektighet OG innbilt drektighet - noe å tenke på for de som mener at tispa skal trenes hardt under innbilt-perioden?). Korsbånd er ikke kneledd heller, det er leddbånd som holder kneet stabilt, og ja - leddbånd kan bli slappere av hormoner. Kan lese om bekkenløsning her (siden det tilsynelatende misforståes for å være HD :D )

denne siden finner du dette bildet:

X-Ray_hip-jont.gif

Og på denne siden finner du disse bildene:

hip_normal.gif

hip_dysp.gif

Og på denne siden finner du enda et bilde. Samtlige sider sier at HD er at enten hofteskål eller hoftekule er deformert, og derfor ikke passer sammen. Så selv om slappe leddbånd muligens kan gjøre en defekt hofte værre, så lager ikke slakke leddbånd HD. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo se f.eks her http://www.offa.org/hipgrade.html (FCI sammenligning nederst) Som jeg kan se her så er det vi har som C det OFA har som Mild, hvor det heller ikke ser ut til å måtte være benforandringer. Om hundene har fått løstledd som dom så er det jo neppe forkalkninger og beinforandringer som ligger til grunnen for HD dommen, om hundene har det så vil jo ikke hormoner ha noen innvirkning heller. Syns ofte C med løse ledd blir omrønket til B - men ikke ofte til A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på denne siden finner du enda et bilde. Samtlige sider sier at HD er at enten hofteskål eller hoftekule er deformert, og derfor ikke passer sammen. Så selv om slappe leddbånd muligens kan gjøre en defekt hofte værre, så lager ikke slakke leddbånd HD. Eller?

Jeg er fullt klar over anatomien, og også definisjonen av HD, men takk for linkene. Og om du ser hva jeg skrev i de to siste setningene i mitt siste innlegg så skriver jeg jo også at HD vil være HD uansett, om det er inkongruens mellom hoftekule og hofteskål så er det permanent.

Jeg er helt enig med deg, det jeg prøvde å få frem i mitt første innlegg var at hormoner har innflytelse på leddbånd og ligament, noe som da kanskje vil få folk til å tro at det har en innvirkning på HD avlesning?

Men siden under avlesning så er det vinkelen mellom senteret av hoftekula til det mest laterale vektbæringspunktet som blir målt slik at ligament og leddbånd vil ikke ha noen større innvirkning.

Beklager at dette ikke kommer frem i det heletatt i mitt første innlegg, men jeg kommer fra en familie som liker og diskutere for diskusjonen sin skyld, og da blir man rask med å komme med ytringer uten å underbygge de i første omgang. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...